Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zin of onzin: reserve haakjes voor Ortlieb tassen? - Forum Wereldfietser

Zin of onzin: reserve haakjes voor Ortlieb tassen?

Ik heb vier Ortlieb draagtassen en maak me onderweg weleens zorgen over de ophanghaakjes. Elke tas heeft er twee, maar als er eentje stuk zou gaan heb ik een probleem waarvan ik zo 1-2-3 niet weet hoe ik dat op zou moeten lossen.

Zijn die haakjes los verkrijgbaar en heeft het zin om wat reserve haakjes te kopen of kan ik dit achterwege laten?
Na 16 jaar redelijk intensief gebruik van mijn ortlieb tassen, is er nog nooit een haak afgebroken. Je kan een reservehaak meenemen maar met ti-raps kan je ook een heleboel oplossen.
Bij mij is er nooit een stuk gegaan en die hebben heel wat onverharde kilometers voor hun kiezen gehad. Anders spanbandje ofzo erom, daar verzin je wel wat op.
Ik heb die Ortliebtassen een jaar of 16 en heb ze toch wel ernstig mishandeld (veel offroad gefietst, tassen als alternatief voor een standaard gebruiken etc), maar er is nog nooit een ophanghaak kapot gegaan.
Ik neem al 12 jaar lang reservehaakjes van Ortlieb mee, omdat ik de haken op mijn vorige tassen van Karrimor regelmatig moest vervangen. Uiteindelijk heb ik die Karrimors van Vaude-haken voorzien (zie hier). Gelukkig is het nog niet voorgekomen bij mijn Ortliebs, maar het meezeulen van reservehaakjes is wel een goed middel tegen het posttraumatische stress-syndroom dat ik aan Karrimor heb overgehouden ;-).
Wel verloor ik regelmatig opvulstukjes van de Ortliebhaken. Die heb ik echter niet meer nodig sinds er stukjes tuinslang op mijn drager zitten waar de Ortlieb haken zonder opvulstukjes goed op blijven hangen.
Het enige wat er bij mij in al die (20+) jaren stuk aan is gegaan is de veer die ervoor zorgt dat de haak gesloten blijft, als die afbreekt dan kun je de tas nog steeds ophangen, de kans dat die op een slechte weg er weer afkukelt als die van onder niet ook goed vast zit is dan wel aanwezig.

En ja de haakjes zijn als reserveonderdeel gewoon te koop. voor elke versie van het ophangsysteem (gelukkig doen ze dat wel goed bij Ortlieb) https://www.ortlieb.com/products/access ... pare-parts
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 21:45
Wel verloor ik regelmatig opvulstukjes van de Ortliebhaken.
Herkenbaar! :)
Bedoel je echt de complete haken of de opvulstukjes, die zorgen dat de bevestiging van de tassen aan de bagagedrager zich netjes aanpast aan de dikte van de bagagedragerstangetjes?

De kans dat complete haken van een Ortliebtas kapot gaan lijkt me zeer klein.
De opvulstukjes kunnen echter zeker kwijtraken. Vele jaren terug toen ik de tassen nog niet lang had maakte ik me daar ook zorgen om. Na verloop van tijd ging ik er steeds minder op letten, en ongemerkt blijkt er weleens een (of twee, of drie) te zijn verdwenen als ik er toch weer eens naar kijk. Meestal heb ik dan geen idee hoe lang ze er al uit waren. Maar praktisch levert dit geen problemen op. Ortliebtassen blijven zonder de opvulstukjes echt moeiteloos aan de fiets vast zitten, ook op ruig onverhard terrein, bij mij althans. Het is zonder die opvulstukjes iets minder netjes, maar dat is alles. Ik heb ooit thuis een paar reserve (makkelijk te krijgen inderdaad) er weer in gestopt op de lege plekken, maar zie geen enkele noodzaak om dit op vakantie mee te nemen en te moeten doen.

Hans
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 21:45
Wel verloor ik regelmatig opvulstukjes van de Ortliebhaken. Die heb ik echter niet meer nodig sinds er stukjes tuinslang op mijn drager zitten waar de Ortlieb haken zonder opvulstukjes goed op blijven hangen.
Dat van dat verliezen heb ik hier vaker gelezen; die van mij zaten echter zo stevig dat ik er bij eentje een pootje heb afgebroken toen ik probeerde ze eruit te krijgen (ook ivm. slangbescherming van mijn drager). Misschien een versiekwestie?

De haken zelf onklaar maken is mij ook nog nooit gelukt.

Groetjes,

Carl
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 21:45
...
Wel verloor ik regelmatig opvulstukjes van de Ortliebhaken. Die heb ik echter niet meer nodig sinds er stukjes tuinslang op mijn drager zitten waar de Ortlieb haken zonder opvulstukjes goed op blijven hangen.
Als de buizen te dun zijn voor de haken, en je het gedoe met kwijtrakende Ortlieb-opvulstukjes beu bent, dan is de tuinslangmethode inderdaad een uitkomst. Zo doe ik het al 10 jaar. Werkt prima!

Maar ik vermoed dat de vraag van TS over de haken zelf gaat.
Carl schreef:
do 20 aug, 2020 00:28
die van mij zaten echter zo stevig dat ik er bij eentje een pootje heb afgebroken toen ik probeerde ze eruit te krijgen (ook ivm. slangbescherming van mijn drager). Misschien een versiekwestie?
Ik heb ook gemerkt dat het vastklemmen van de opvulstukjes enorm verschilt tussen de versies. Met mijn huidige tassen verwacht ik dat ik ze er niet eens uitkrijg zonder iets anders te beschadigen.
Wat wijwel hebben gedaan is extra schuifjes (die dingen aan de ‘onderbalk’ van de tas zitten) erbij gezet. Tijdens ritten over onverhard merkten we dat de onderkant wel eens losschoot (met regelmaat). Met zo’n extra schuijfje blijven de tassen stevig vast zitten.
Erop doen is even meer werk, maar nog steeds prima te doen ( handigheidje)
keesswart schreef:
wo 19 aug, 2020 21:45
Ik neem al 12 jaar lang reservehaakjes van Ortlieb mee, omdat ik de haken op mijn vorige tassen van Karrimor regelmatig moest vervangen. Uiteindelijk heb ik die Karrimors van Vaude-haken voorzien (zie hier). Gelukkig is het nog niet voorgekomen bij mijn Ortliebs, maar het meezeulen van reservehaakjes is wel een goed middel tegen het posttraumatische stress-syndroom dat ik aan Karrimor heb overgehouden ;-).
Wel verloor ik regelmatig opvulstukjes van de Ortliebhaken. Die heb ik echter niet meer nodig sinds er stukjes tuinslang op mijn drager zitten waar de Ortlieb haken zonder opvulstukjes goed op blijven hangen.
Grappig, ik neem bij de Ortliebs nooit reservehaakjes mee, vertrouw op een tiewrap als het ooit mis mocht gaan. Dat van die Karrimortassen heb ik met een Ortlieb draagset opgelost.
IMG_0130.JPG
Ik heb geen reserve haakjes mee, maar wel altijd reserve boutjes en moertjes waarmee die haken aan de tas bevestigd zitten. Die trillen bij mij namelijk regelmatig los. Zowel bij mij ortlieb city's als bij mijn nieuwe ortlieb classics. En je kan best wel eventjes doorfietsen met 1 missende haak, maar het is toch altijd spannend :D

Niemand anders hier last van?
Bij de tassen heb ik er nauwelijks last van, maar het is sowieso handig om altijd wat reserve bouten, moeren en ringetjes te hebben voor diverse (onder)delen van je fiets. Ik bewaar ze onderweg in een oud filmkokertje waarvan het deksel met een stukje binnenband dichtgeklemd wordt. Ook in niet gebruikte nokken op mijn frame (zoals die voor de low riders) zitten bij mij altijd boutjes die ook ergens anders ingezet kunnen worden.

Boutjes die regelmatig lostrillen zijn waarschijnlijk aan een drupje loctite toe.
Inderdaad, vastzetten met loctite. Echter bij Ortlieb werkt dat niet omdat een deel kunststof is. Verder is mijn devies: zo weinig mogelijk reserveonderdelen, er gaat toch iets anders kapot. Met twraps en ductape kom je een heel eind.
Bert van Sprang schreef:
do 20 aug, 2020 19:06
Inderdaad, vastzetten met loctite. Echter bij Ortlieb werkt dat niet omdat een deel kunststof is.
Voordeel is dat het kunststof dopje de tas in valt, heb je alleen nog een schroefje nodig als 'ie los komt.

Gelukkig zitten er genoeg om anders te verdelen alleen wordt 'ie daar niet waterdichter van....
Bert van Sprang schreef:
do 20 aug, 2020 19:06
Verder is mijn devies: zo weinig mogelijk reserveonderdelen, er gaat toch iets anders kapot.
Wijze woorden. Deze stelling heeft trouwens een nevenstelling. Als je een reserveonderdeel hebt voor een probleem, doet het probleem zich voor wanneer je dit onderdeel niet bij hebt :(
Idem , mijn hele Ortlieb set is na 57000 km. nog niet stuk en inderdaad ; ze passen beter en rammelen minder als je een opengesneden stukje brandstofslang om de drager drukt. Onderweg ontdekt door om me heen te kijken, kosten ; Nul.
Groeten van Pier.
Bedankt voor de antwoorden.

Het gaat mij om de haken helemaal bovenaan de tassen, waarmee je de tassen ophangt aan de bagagedrager.