Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietsbanden (anti-lek)??? - Forum Wereldfietser

welke fietsbanden (anti-lek)???

Ik ga binnenkort 6 weken rondfietsen in Kameroen op mijn hybride (Giant exp.), nu wil ik zo min mogelijk banden plakken en toch lekker fietsen, wie heeft er tips (of welke banden moet ik vooral niet kopen??)....
groet Marjolein

Volgens mij is er maar één echte aanrader: Schwalbe Marathon XR. Niet kapot te krijgen. Ook geen band waarop je hoge snelheden haalt. Maar dat was je toch al niet van plan zeker?

Fiets ze,

Astrid

Over banden is al heel veel gesproken in dit forum.
Voer even een zoekopdracht uit en je hebt gelijk een aantal hits.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/search.php

succes,
Marco

Avanher schreef:Volgens mij is er maar één echte aanrader: Schwalbe Marathon XR. Niet kapot te krijgen. Ook geen band waarop je hoge snelheden haalt. Maar dat was je toch al niet van plan zeker?

Fiets ze,

Astrid
Mijn 26" Schwalbe marathon voorband op mijn nieuwe fiets was welgeteld na 25 km LEK

Somchai schreef:Mijn 26" Schwalbe marathon voorband op mijn nieuwe fiets was welgeteld na 25 km LEK
Hoi Somchai,
Is dit een antwoord waar de oorspronkelijke vraagsteller iets mee kan?
Was het een XR?
Was het een originele band (ik ken Thailand een beetje...)
Was was de oorzaak van het lek?
Wat gebeurde er in de misschien wel 10.000 km daarna?
Groeten, Leon
dag Somchai,

dank voor je 'constructieve' bijdrage. Ja, mijn (échte) Marathon XR was ook na 100 KM lek, maar dat lag niet aan die band, maar aan een stukje aluminiumschafsel dat in de nieuwe velg was blijven hangen. Mijn ervaring is dat lekrijden sowieso al niet het meest frequente probleem is, ondanks common opinion, en met kevlar behandelde brede buitenbanden (ook andere dan Marathons) zijn al helemaal een bijna onneembare vesting voor aanvallen van stekeligheden van buitenaf....

Groetjes,

Astrid

Goeie vraagstelling Leon.
De kwaliteit van onderdelen wordt niet bepaald door één enkele ervaring op één enkel moment. Vooral wanneer er antwoord wordt gegeven op dit forum op technische vragen is het van belang dat het goed onderbouwd is omdat anders de vraagsteller er weinig mee kan.

Beste Majolein,

Mijn ervaring met marathon XR is niet positief.
Ook met deze banden had ik af en toe een lek door bijvoorbeeld glas.
Verder rollen ze akelig zwaar, oftewel minder fietsplezier!
Het zwaar rollen vind ik echt rot, ik rol liever licht met een theoretisch iets grotere slijtage en grotere lekkans.
Er zijn veel soorten schwalbe banden die veel soepeler rollen.
Ik zou wel een band kiezen met een kevlar laag.
Met b.v. city-marathon en hurricane GX heb ik even weinig lekke banden als met de XR. Ook de slijtage valt heel erg mee.
Voor een land als Kameroun zou ik zo breed als mogelijke banden kiezen.
Zo kan je ook met een lage bandenspanning fietsen voor meer comfort op slechte wegen.

groeten,

John.

Een Continental Toptouring 2000 is goed lekbestendig, 1.75 breed (dus ook goed voor slechte wegen en gravel), en loopt bovendien ook licht op asfalt.

....En de prijs valt ook mee.


En wil je toch aan de Schwalbe, dan is een Marathon aan te raden. (Maar dan zonder XR, als je een lichter lopende band wil)
Deze is er in 1.5 en 1.75.


Marco

Hoi Marjolein,

nog een beetje bijgekomen na alle slagen eruit te hebben gedraaid? Weet je nog alle 22 in- en afstelmogelijkheden? Zoals gisteravond gezegd, de keuze van een voor jou gunstige band hangt af van jouw wensen. In jouw geval wil je er ook in Nederland mee naar je werk fietsen, dus is mijn inziens de Conti TopTouring 2000 geen verkeerde keuze.

Eric
Op het gevaar af als een product-aandeelhouder van de firma Schwalbe aanschouwd te worden...

ik ben het er zeker mee eens dat veel andere banden lichter lopen, goedkoper zijn en zo meer. Maar op een volgepakte 28" fiets was de Schwalbe Marathon XR de eerste band waarmee ik zonder problemen van het asfalt afkon. Op zand en steenwegen slipt de 'gewone' Marathon bij mij alle kanten op, net als andere banden die ik gehad heb. En Kameroun lijkt me nu niet een land dat bekend staat om zijn fluweelglade asfaltwegen....

Groetjes,

Astrid

Leon schreef:
Somchai schreef:Mijn 26" Schwalbe marathon voorband op mijn nieuwe fiets was welgeteld na 25 km LEK
Hoi Somchai,
Is dit een antwoord waar de oorspronkelijke vraagsteller iets mee kan?
Was het een XR?
Was het een originele band (ik ken Thailand een beetje...)
Was was de oorzaak van het lek?
Wat gebeurde er in de misschien wel 10.000 km daarna?
Groeten, Leon
Dag Leon,

Kan ik moeilijk bepalen of de oorspronkelijke vrager hier iets aan heeft, ik reageer gewoon op een andere stelling. (uitzonderingen bevestigen de regel)
XR niet dat ik weet.
De ligfiets komt uit Nl.
Glas, je weet wel die kleine bruine energie drankflesjes die uit de auto gegooid worden. (95 % de oorzaak van de kleine 100 lekke banden per jaar)
Staat nog geen 200 km op de teller dus dat kan ik niet vertellen.

Na op dit forum zoveel gehoord te hebben over deze band was ik dus aangenaam verrast dat hij op mijn nieuwe fiets zat. Een klant in de lokale fietswinkel wilde al onmiddellijk de banden overnemen omdat ze ook hier bekend zijn.
Dus groot was mijn ontgoocheling toen hij de dag nadien al lek was, op mijn eerste tocht.
Er zit nu een goeie snede in dus kan ik hem nog moeilijk wegdoen voor een goede prijs.

Somchai schreef:XR niet dat ik weet.
Glas, je weet wel die kleine bruine energie drankflesjes die uit de auto gegooid worden. (95 % de oorzaak van de kleine 100 lekke banden per jaar)
Staat nog geen 200 km op de teller dus dat kan ik niet vertellen.
* Als het geen XR is, dan is het een andere band dan hier bedoeld wordt.

* 100 lekke banden per jaar? Hoeveel fiets jij? Wat voor glas is dat? Ik rijdt al jaren op marathonbanden (meestal geen XR) maar lekken ontstaan bij mijn fietsbanden 90% als gevolg van meidoorns, ca. 1x per 2000 km; heb nu ca. 25 lekken gehad. Glas komt er gewoon niet of nauwelijks doorheen. Het lijkt me wel verstandig om de banden goed hard te houden, ik denk dat zachte banden veel eerder lek raken. Daarbij is het fietsen op onverharde wegen gunstig tegen lekke banden. Ik heb eens ontdekt dat er allerlei splintertjes in mijn banden staken en zou die er na een fietstocht uithalen. De fietstocht voerde voor een flink deel over een weg die met vuursteenstukje verhard was. Na de rit waren mijn banden brandschoon :!:

* Als je pas 200 km ermee gefietst hebt ben ik benieuwd of je over 6 maanden meer of minder dan 50x lek gereden bent :wink:

Groeten, Leon

Leon als je beroepshalve 50 fietsen (ondertussen 60) hebt rijden dan valt 100 lekke banden nogal mee :wink:

Waarschijnlijk ga ik er niet verder op rijden en zullen ze vervangen worden door de bredere Continental banden (double fighter) die op een groot aantal van mijn andere fietsen zitten. Dit is voor mij makkelijker gezien ik die in stock heb liggen.

Zal eens gaan kijken of er XR op vermeld staat.
Ben net terug en kan geen XR vermelding vinden (het hier wel stikke donker)


Groet,

Mijn ervaringen beperken zich tot de Schwalbe Marathon, de Marathon XR en de Continental Top Touring 2000. De laatste zijn vrijwel nieuw, ongeveer 1500 km op gefietst.
Het gebruik was bij alle banden hoofdzakelijk verhard, zeer weinig onverhard.

Voor dit gebruik was de Marathon een goede band, zeer weinig lek gereden en geen enkel lek in het loopvlak. Twee maal vlak na elkaar door een beroerd aangebracht velglint, een keer een grote doorn in de wang. Totaal 3 banden versleten (niet echt "tot op de draad") in ruim 12000 km.

De XR (die de Marathons verving) reed ik al na ongeveer 200 km. lek! Ook in de wang. Ik heb er ongeveer 4000 km op gefietst (zonder verder lekrijden) tot ik er genoeg van had. Ik vind het geen prettige band, hoge rolweerstand en , waar ik nog niemand over gehoord heb, stug, stug, STUG!
Bovendien maken ze herrie (leuk als je houdt van "zoemend asfalt").
Ze liggen nu op mijn woon- werkkarretje (Hollandse zuinigheid....). Voor die 25 km per dag tolereer ik ze maar. Jammer dat ze nauwelijks willen slijten... :cry:

De XR heb ik vervangen door de Top Tourings, waarover ik nog niets kan zeggen v.w.b. lekrijden en slijtage, maar wel over rijgedrag.
Naar mijn mening duidelijk de prettigste band van de drie, loopt erg licht, fijn sturend en veeeel minder stug dan de XR.

Conclusie: mijn 1ste keus is de Top Touring, dan de standaard Marathon en de XR vind ik geen prettige band.

Mocht de Top Touring niet voldoen v.w.b. lekrijden of overmatig snel slijten wordt het voor mij weer de standaard Marathon (of misschien de Marathon + proberen.... heeft er al iemand ervaring met de M + ?).

MvG, Dick.

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Dick Schuurman schreef:.. Continental Top Touring 2000. De laatste zijn vrijwel nieuw, ongeveer 1500 km op gefietst.
Het gebruik was bij alle banden hoofdzakelijk verhard, zeer weinig onverhard.
Hoi,
Ik ben nu bij 2600 km op 28 mm brede TT2000 banden en het prfiel is ca. tweederde versleten. Ik verwacht er dus 4000 km mee te rijden en dat is voor een band van slechts 28 mm zonder meer goed bij mijn gezicht van 80 kg en altijd minimaal 4 kg bagage achterop.
Gebruik was 90% verhard en 10% heftig onverhard. De banden kunnen er goed tegen, keihard opgepompt.
De XR's (die ik na 6500 km maar heb afgegeven) waren inderdaad stug, maar dat is min of meer verbonden met zwaar lopen ervan.
Groeten, Leon

Ik rij al jaren op de semi-slick Schwalbe City Marathon 26"x2.3; rijdt lekker soepel ondanks zijn enorme dikte, is zeer comfortabel en beschermt je velg als geen ander. En eens op de 1000 km een plakkertje erop.

Helaas is de band uit productie genomen maar vervangen door de Big Apple (ook semi-slick in 26"x2.3) en volgens Schwalbe loopt ie nog beter dan zijn voorganger.

Niet te hard oppompen. Volgens Schwalbe (op de Bike Motion beurs) loopt ie het best bij 2.5 bar en ook lichter dan een XR.

Maarten (pump up the volume) Smit

De big apple is ook in 28 inch verkrijbaar.

Zie: http://www.schwalbe.com/index.pl?bereic ... produkt=42

Op mijn mountainbike 26" heb ik al jaren Conty Town&Country banden zitten. Nooit lek gereden, veel onverhard, Noorwegen, op vakantie geweest. Na een paar jaar scheurden ze. Nooit versleten. Absolute topbanden.

Town & country banden brengen altijd slechte herrineringen naar boven.
De eerste ging na 1500 km stuk, de tweede al na 600 km. Beiden gingen ravelen en dan doorscheuren bij de hieldraad. Eén Town & country band mocht mijn boodschappenfiets sieren en bij dit exemplaar verpulverde het beige 'rubber' van de wangen. Ook dit gaf lekke banden.
Ze fietsten overigens wel lekker licht.

groeten, John.