Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band oppompen onderweg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Band oppompen onderweg

Precies, waarbij het van belang is het onderscheid in gedachten te houden tussen pompen die vooral hoge druk moeten leveren (zoals in deze draad) en pompen die vooral volume moeten leveren (zoals bij veel vakantiefietsen met brede banden). Allebei kan niet echt.
Heb zelf de Topeak turbo morph. Het voetje is bestwel fragiel. Ik zie dit tzt nog wel een keer afbreken.
Velotraumer schreef:
di 18 aug, 2020 13:38
Heb zelf de Topeak turbo morph. Het voetje is bestwel fragiel. Ik zie dit tzt nog wel een keer afbreken.
Ja, die van mij heb ik toch zeker twee keer pompen plezier van gehad. Gelukkig kun je 'm ook klemmen tussen twee voeten tijdens het pompen.
Ik heb een lange periode van slechte ervaringen met minipompjes achter de rug (ik heb in 2011 zelfs een full-size Halfords pomp meegenomen naar Noorwegen), maar sinds ik de Zefal Profil Mini RG01 (gewicht 226 gram) heb, ben ik redelijk tevreden, zowel smalle banden tot 7 bar kan je er goed mee oppompen, als 45mm brede MTB banden gaan, zij het met het nodige geduld, ook nog wel. De drukmeter heb ik geijkt met twee verschillende standpompen en klopt goed.
Ik heb slechte ervaringen met de (hier en elders) veel genoemde Toppeak Road/Turbo-Morph (snel stuk, hoge drukken zijn zeer lastig) en de Lezyne Micro Floor Drive (slechte ergonomie, pijnlijk voor je handen)

Een framebuis pomp, ook van Zefal, heeft voor mij vroeger wel gewerkt. Bij gebrek aan slang moet je wel opletten dat je de pomp goed fixeert op het ventiel.
Wat vond je lastig aan de hoge druk bij de Topeak Road Morph, Bastiaan? Ik gebruik bij het toeren om de dag hem om mijn banden tot 7 a 7,5 bar op te pompen, zonder problemen. Het zijn wel 23mm bandjes dus het heeft niet veel lucht nodig, vaak was het 4-6 pompjes lucht per band bijpompen en klaar. Wel is het redelijk fragiel inderdaad, met dat plastic minivoetje, dus voorzichtigheid is inderdaad wel geboden in vergelijking met de Zefal.
Ik heb momenteel de Lezyne Micro Floor Drive (High Volume) en ben daar zeer tevreden over.

https://www.lezynestore.nl/handpompen-h ... -5144.html

Hij levert vooral volume, maar voor mij ook voldoende druk in de Schwalbe Almotions.

Voor de TS is de High Pressure-versie (tot 11 bar) wellicht beter:

https://www.lezynestore.nl/handpompen-h ... -2314.html
Toch even de vraag: wat zijn zoal de (eigen) ervaringen met CO2 pompjes?

Voor mezelf: Het aantal keer dat ik de afgelopen twintig jaar lek gereden ben is sowieso op de vingers van één hand te tellen. Volsta daarom met een SKS CO2 pompje, een reserve binnenband (en plakspul) en een stuk of drie patronen. Met al m'n verschillende fietsen trouwens. Gaat tot nu toe heel goed. Heb zelfs al een aantal keer tegenwielers kunnen helpen. Voor mij daarom geen duwpompjes meer. Als er een auto mee is heb ik wel altijd ook mijn SKS Rennkompressor bij me (heb die fietspomp met manometer ooit gekocht omdat ik 'm gewoon heel mooi vond, zo ehmm grundlich).
Ik gebruik al heel lang de veelgenoemde Topeak turbo morph. Na jaren werkt dat pompje nog steeds goed; geen lekkage of ander gebrek. Eerder gebruikte ik die lange pomp van Zefal, zonder slang. Daarbij tilde ik het losse wiel op aan de pomp zodat het wiel door zijn gewicht hielp het ventiel stevig op de pomp te drukken. Met die pomp was de band misschien eerder vol (of gaat die pomp juist tot een hogere druk?) maar ik heb niet het idee dat ik met de Topeak turbo morph volume tekort kom. Toevallig had ik gisteren een lekke band en de reserveband was vlot tot 5 bar gevuld. Voordeel van deze pomp vind ik dat ie door zijn kortere lengte meer ruimte overlaat voor een grote bidon of drinkfles.
Anders schreef:
di 18 aug, 2020 14:49
Wat vond je lastig aan de hoge druk bij de Topeak Road Morph, Bastiaan?
Bij meer dan 5 bar moest je zoveel kracht zetten dat het amper meer te doen was, en je makkelijk 'uitschiet'. De voet is idd uiteindelijk afgebroken. Ik heb 'm nog wel ergens thuis liggen (zit momenteel in Frankrijk)
AndreM schreef:
di 18 aug, 2020 17:04
Toch even de vraag: wat zijn zoal de (eigen) ervaringen met CO2 pompjes?
Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Maar achteraf verliest de band vrij snel druk, (veel) sneller dan wanneer hij met lucht gevuld is.
Op meerdaagse tochten zul je dus moeten bijpompen.

Wat ik niet weet, bij gebrek aan lekke banden op meerdaagse tochten, is of je dat bijpompen ook kunt met een CO2-patroon, door het maar deels te gebruiken.
Een terzijde;

TS wenst de banden van een racefiets tenminste op 7 bar te zetten.
Er van uitgaande dat een racefiets die voor toeren op de lange afstand wordt gebruikt tenminste op 25mm banden rijdt, anno 2020, en meer aan te raden op 28mm of zelfs 32mm, lijkt mij deze gewenste druk behoorlijk te hoog, zelfs bij een fors rijdersgewicht.
Het verlagen van de druk met een bar of zelfs enkele bars doet de rolweerstand maar met enkele watts toenemen, terwijl het rijcomfort aanzienlijk toeneemt over het algemeen, en op slechte wegen de fiets soepeler en dus ook sneller over oneffenheden rijdt.
derdekeer schreef:
di 18 aug, 2020 19:32
AndreM schreef:
di 18 aug, 2020 17:04
Toch even de vraag: wat zijn zoal de (eigen) ervaringen met CO2 pompjes?
Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Maar achteraf verliest de band vrij snel druk, (veel) sneller dan wanneer hij met lucht gevuld is.
Op meerdaagse tochten zul je dus moeten bijpompen.

Wat ik niet weet, bij gebrek aan lekke banden op meerdaagse tochten, is of je dat bijpompen ook kunt met een CO2-patroon, door het maar deels te gebruiken.
Dat lijkt bizar. Een CO2 molecule is normaal groter dan stikstof (80% van de omgevingslucht).
De reden waarom autobanden druk verliezen is net de zuurstef die verdwijnt omdat die molecules kleiner zijn.
Kan je geen lachgas patroontjes gebruiken, dan is een nog groter molecule denk ik.
Joris Flemming schreef:
di 18 aug, 2020 20:06
TS wenst de banden van een racefiets tenminste op 7 bar te zetten.
Er van uitgaande dat een racefiets die voor toeren op de lange afstand wordt gebruikt tenminste op 25mm banden rijdt, anno 2020, en meer aan te raden op 28mm of zelfs 32mm, lijkt mij deze gewenste druk behoorlijk te hoog, zelfs bij een fors rijdersgewicht.
Ik kan niet voor TS spreken, maar bij mij is de reden puur het voorkomen van pinch flats (snake bites).
Ik heb onder Dinant wel eens gedacht "ach, ik krijg nu mooie stukken asfalt, ik ga voor meer comfort en minder rolweerstand, hop, de luchtdruk op 6 bar". Dat heb ik geweten toen ik per ongeluk over een steen reed. Voor- en achterband compleet door aan allebei de kanten. Gloednieuwe Conti's van 50 euro per stuk :cry:

Afbeelding

Meer: Alles op de operatietafel | De boosdoener

Nou was deze steen wel heel extreem en bij mij is 23mm het maximale wat onder mijn frame past, maar de risico's van een pinch flat zijn ook bij 25mm niet ondenkbaar bij een stoeprandje. Je hebt aanzienlijk minder marge dan bij een ballonband.

Ik heb het overigens met duct tape gered tot aan Charlevilles-Mezières en waar een fietsenboer me Schwalbe Durano's verkocht die het verrassend lang hebben volgehouden.
Blackbelt schreef:
di 18 aug, 2020 20:16
derdekeer schreef:
di 18 aug, 2020 19:32
AndreM schreef:
di 18 aug, 2020 17:04
Toch even de vraag: wat zijn zoal de (eigen) ervaringen met CO2 pompjes?
Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Maar achteraf verliest de band vrij snel druk, (veel) sneller dan wanneer hij met lucht gevuld is.
Op meerdaagse tochten zul je dus moeten bijpompen.

Wat ik niet weet, bij gebrek aan lekke banden op meerdaagse tochten, is of je dat bijpompen ook kunt met een CO2-patroon, door het maar deels te gebruiken.
Dat lijkt bizar. Een CO2 molecule is normaal groter dan stikstof (80% van de omgevingslucht).
De reden waarom autobanden druk verliezen is net de zuurstef die verdwijnt omdat die molecules kleiner zijn.
Kan je geen lachgas patroontjes gebruiken, dan is een nog groter molecule denk ik.
Molekuulgrootte zegt niet alles.In dit TNO-artikel uit 1967 (download als pdf) staat de gasdoorlatendheid (P) van enkele bekende gassen voor diverse (o.a. rubberachtige) materialen vermeld. Daarin zie je dat de P van CO2 meer lijkt op die H2 en He dan op die van N2 en O2. Ze zeggen dat het transport "geactiveerd" is, en niet wordt verklaard als diffusie door porien (waarbij molekuulgrootte wel een rol speelt). Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met de mate waarin CO2 energie absorbeert en weer afstaat, die veel groter is dan bij N2 en O2. Of om het simpeler te zeggen: CO2 is een veel beter broeikasgas dan O2 of N2. Hierdoor is het blijkbaar ook makkelijker te transporteren door rubber. Nu zijn H2 en He (voor zover ik weet) geen typische broeikasgassen maar die profiteren dan waarschijnlijk toch van hun geringere omvang. Zie punt d. op pagina 8 van de pdf. CO2 heeft een hoog kookpunt. Daarom laat het zich bij kamertemperatuur in een patroon persen.
Als vulling van fietsbanden klinkt CO2 dan toch meer als een 'thuiskomertje' dan geschikt als permanente vulling.
Joris Flemming schreef:
di 18 aug, 2020 20:06
Een terzijde;

TS wenst de banden van een racefiets tenminste op 7 bar te zetten.
Er van uitgaande dat een racefiets die voor toeren op de lange afstand wordt gebruikt tenminste op 25mm banden rijdt, anno 2020, en meer aan te raden op 28mm of zelfs 32mm, lijkt mij deze gewenste druk behoorlijk te hoog, zelfs bij een fors rijdersgewicht.
Het verlagen van de druk met een bar of zelfs enkele bars doet de rolweerstand maar met enkele watts toenemen, terwijl het rijcomfort aanzienlijk toeneemt over het algemeen, en op slechte wegen de fiets soepeler en dus ook sneller over oneffenheden rijdt.
Ik heb inderdaad 28mm banden er op gelegd voor mijn aankomende trip. Ga ja advies om met wat minder bars zeker overwegen, bedankt.
Het blijft een compromis, bandenspanning.
Ik ben opgegroeid met het idee hoe harder de band hoe sneller je rolt, maar inmiddels dmv proberen zit ik een stuk lager. (Bijvoorbeeld achterband op ruim 5 bar, vóór ruim 4 bar bij 28mm en 72kg eigen gewicht, fiets + bagage zeker 11kg)
Het zogeheten stootlek heb ik zelf niet mogen beleven maar dat het een waarachtig risico is laat het verhaal hierboven wel zien.

(Eigenlijk vind ik 28mm nog te smal voor de lange meerdaagse ritten maar breder gaat niet in mijn Trek Emonda die hier ook helemaal niet voor bedoeld is.., 32mm lijkt me ideaal)
Die ervaring met snakebites heb ik idd ook toen ik nog een racefiets had, daarom wil je oppassen met band op te lage druk.

[Aanvulling] en ja, ik zou ook zoveel mogelijk breed kiezen, zeker niet minder dan 28mm. Ik was blij dat ik niet smaller dan 35mm reed op gravel vorige maand in Noorwegen. Overigens zijn er 28mm Conti GPs te koop die voortreffelijk licht rollen.
vincent schol schreef:
di 18 aug, 2020 21:23
Blackbelt schreef:
di 18 aug, 2020 20:16
derdekeer schreef:
di 18 aug, 2020 19:32

Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Maar achteraf verliest de band vrij snel druk, (veel) sneller dan wanneer hij met lucht gevuld is.
Op meerdaagse tochten zul je dus moeten bijpompen.

Wat ik niet weet, bij gebrek aan lekke banden op meerdaagse tochten, is of je dat bijpompen ook kunt met een CO2-patroon, door het maar deels te gebruiken.
[...]
Als vulling van fietsbanden klinkt CO2 dan toch meer als een 'thuiskomertje' dan geschikt als permanente vulling.
Dat is correct... ik heb ook gemerkt dat een band gevuld met CO2 sneller leegloopt. Weet ook niet direct de logica al is die me wel eens uitgelegd vrees ik. Misschien is het antwoord hier te vinden:
Lucht bestaat voor ongeveer 78 vol.-% uit stikstofgas, 21 vol.-% uit zuurstofgas en bijna 1% argon. Daarnaast bevat lucht sporen van andere edelgassen, een sterk wisselende hoeveelheid waterdamp (0,7 vol.-%), en koolzuurgas, dat ook in hoeveelheid sterk kan wisselen. In de buitenlucht bedraagt de hoeveelheid koolstofdioxide of koolzuurgas ongeveer 0,04 vol.-%, binnen een woning kan dit, als er gestookt of gekookt wordt, veel hoger zijn. Door hogere mondiale concentraties versterkt dit gas het broeikaseffect op aarde. Sinds de industriële revolutie is de concentratie koolstofdioxide in de atmosfeer toegenomen van ongeveer 0,03 vol.-% naar inmiddels meer dan 0,04 vol.-% (ongeveer 401 ppmv).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucht

Bottom line is dat het verstandig is om, wanneer ergens aangekomen (en dat gebeurt in Europa meestal weleens) het zinvol is om de CO2 weer te vervangen door ehmm... lucht.

Anyway... nog steeds erg tevreden over m'n CO2 patronen. Had ik al gezegd dat ik dat met de hand pompen ècht waardeloos vind?
Mag dat eigenlijk nog wel, pure CO2 uitstoten?
Flix schreef:
zo 23 aug, 2020 19:27
Mag dat eigenlijk nog wel, pure CO2 uitstoten?
Ja, anders mag jij niet meer ademen, autorijden, gas stoken, hout stoken etc etc etc.