Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sigma Rox 12 of toch gaan voor de Garmin. - Forum Wereldfietser

Sigma Rox 12 of toch gaan voor de Garmin.

Hallo,

Ik ben zowel een sportieve als recreatieve fietser.
Momenteel gebruik ik een relatief oude Garmin Etrex 20, maar echt goed werkt het toestel niet meer. Ik ben ook geen techneut op dit gebied. :oops:
Ik twijfel ergens tussen een Garmin 830 en de Sigma Rox 12.

Advies en tips zijn steeds welkom.
Ik heb de Garmin Edge, goedkoper dan de 830, een aanrader, werkt echt erg goed. Helemaal samen Komoot. Goed te bedienen, eigenlijk zoals de rest van de lijn. Erg tevreden over.
Wat is er mis met die Etrex 20? Ik heb de goeddeels identieke 30 en dat werkt best wel. Die van mij is wel een tijdje terug in Leek helemaal bijgewerkt.
Mijn enige ding is dat hij soms ineens uitschakelt. Mijn indruk is dat dit gebeurt op locaties met (te)veel informatie, maar dat moet ik nog uitzoeken.
Het grote voordeel van deze Garmins is het lage batterijverbruik. Ik rij er 4-5 dagen mee op twee oplaadbare AAs.
Wim schreef:
di 11 aug, 2020 17:39
Mijn enige ding is dat hij soms ineens uitschakelt. Mijn indruk is dat dit gebeurt op locaties met (te)veel informatie, maar dat moet ik nog uitzoeken.
In mijn ervaring gebeurt het vaak waar verschillende kaarten op elkaar aansluiten of in grensgebied. Verder ook een fan van de Etrex reeks, maar ik kan me voorstellen dat de universele inzetbaarheid ervan wat voor mij net het pluspunt is, voor sommige mensen het te complex en onoverzichtelijk maakt.

(overigens is met non-stop rijden de batterij duur bij mij 27-30 uur, langer kan ook maar dan hangt het wat af van hoeveel achtergrondverlichting aan gestaan heeft.)
Wim schreef:
di 11 aug, 2020 17:39
Wat is er mis met die Etrex 20? Ik heb de goeddeels identieke 30 en dat werkt best wel. Die van mij is wel een tijdje terug in Leek helemaal bijgewerkt.
Sinds 2009 hebben Corrie en ik 5 apparaten uit de Etrex-serie gebruikt (de Legend HCx, de 20, de 30 en 2x de 30x), waarvan alleen mijn Etrex 30x (vorig jaar onder garantie vervangen nadat een eerder gekochte Etrex 30x binnen anderhalf jaar een kapotte usb-poort had) nu nog in een goede staat verkeert. Mijn conclusie is dat deze apparaten slecht bestand zijn tegen intensief gebruik.

Verbeterpunten zijn:
- de knoppen (na veel in- en uitzoomen en veelvuldig waypoints maken gaan deze bij mij binnen 5 jaar kapot; zie dit topic)
- de mini-usb-poort (zie dit draadje)
- het fragiele klepje dat het micro-sd-kaartje vastklemt (dit schiet bij mij af en toe los en kan makkelijk breken of verbuigen)
- de trage processor
- de wispelturige software (vorige week heb ik weer eens een harde reset moeten toepassen nadat wegen en paden onzichtbaar werden bij het inzoomen naar een bruikbare schaal; op 500 m was alles nog zichtbaar, maar bij 300 m en lager niet meer (niet verwarren met uitzoomen: dan zou het nl. aan de gekozen kaartopties hebben gelegen).

Toch blijft een apart gps-apparaat onmisbaar bij het veldwerk voor mijn fietsgidsen. Daarom overweeg ik om t.z.t. een GPSMAP 66s als opvolger voor de Etrex 30x uit te proberen. Apparaten uit deze serie zijn duurder, groter, zwaarder en vreten wat meer stroom dan de Etrexen, maar de knoppen lijken robuuster. Bovendien heeft de nieuwste versie een iets duurzamere micro-usb-ingang (i.p.v. het verouderde mini-usb; zie dit artikel) en meer mogelijkheden om draadloos tracks te importeren (het zou fijn zijn als ik vanuit Mapout (op een iPad mini) een gpx-bestand op mijn gps zou kunnen zetten zonder steeds het micro-sd-kaartje uit de gps te moeten halen).
Het zou ook fijn zijn als de software stabieler zou zijn, maar ik vrees dat dat wat veel gevraagd is voor Garmin...
Waarom geen Oregon of montana? ben je gelijk van die versleten knopen af aangezien ze een touch screen hebben, vind dat zelf veel prettiger, en gewoon te bedienen met handschoenen en reageren niet op regen om dat ze reageren op echte aanraking.

En zou geen Sigma nemen, die komen echt net kijken met hun GPS-en terwijl Garmin al eeuwen oud is en een prima garantie beleid heeft
Al is de ondersteuning van Garmin als het komt op updates en uitbreiding van mogelijkheden nu niet echt fantastisch, en dat is nog zacht uitgedrukt. Dat weten ze maar interesseert ze blijkbaar niet, want we kopen het toch wel. (ik ook overigens)
Beoordeel in ieder geval voor jezelf de leesbaarheid van het scherm in verschillende omstandigheden: de vorige eigenaar van mijn Garmin 820 is daarom naar een Sigma gegaan. Vond ik overigens niet erg...
Wim schreef:
di 11 aug, 2020 17:39
Wat is er mis met die Etrex 20? Ik heb de goeddeels identieke 30 en dat werkt best wel. Die van mij is wel een tijdje terug in Leek helemaal bijgewerkt.
Mijn enige ding is dat hij soms ineens uitschakelt. Mijn indruk is dat dit gebeurt op locaties met (te)veel informatie, maar dat moet ik nog uitzoeken.
Het grote voordeel van deze Garmins is het lage batterijverbruik. Ik rij er 4-5 dagen mee op twee oplaadbare AAs.
Ik heb ook de etrex 30x, en er is sowieso een ontwerpfout in het batterijvak. Als de klep erop zit kunnen sommige batterijen een klein beetje verschuiven, waardoor hij uitvalt. Ik had er vooral last van als ik met de racefiets over hobbelige stukken weg of bruggen/bruggetje van planken reed. Ik heb een keer gehad dat hij in 1km 3x uitviel.

Uiteindelijk simpel opgelost door een papiertje (postit) dubbelgevouwen tussen de batterijen en de klep omdat het allemaal wat steviger zit.

Verder meer dan tevreden over het apparaat btw, de tijd dat hij meegaat is perfect :)
Mr. Z schreef:
do 13 aug, 2020 22:58
Waarom geen Oregon of montana? ben je gelijk van die versleten knopen af aangezien ze een touch screen hebben, vind dat zelf veel prettiger, en gewoon te bedienen met handschoenen en reageren niet op regen om dat ze reageren op echte aanraking.
Dat belooft Garmin, maar in de praktijk zijn de meningen van gebruikers over het gebruik van touch screens met handschoenen en in de regen nogal verdeeld. En mijzelf een beetje kennende, zou ik met een touch screen vaak net niet de juiste plek aantikken (dat overkomt me ook al bij een veel grotere iPad mini). Het lijkt me ook lastig om een touch screen tijdens het fietsen te bedienen en tegelijkertijd goed op de weg te blijven letten, terwijl me dat met knoppen - die ik blindelings kan bedienen - prima lukt. Daarom zou ik zo'n apparaat eerst goed getest moeten hebben voordat ik er een aan zou schaffen. Een andere nadeel van touch screens is het grotere stroomverbuik. Bovendien is er nog altijd de powerknop die het kan begeven.
keesswart schreef:
vr 14 aug, 2020 22:14
Mr. Z schreef:
do 13 aug, 2020 22:58
Waarom geen Oregon of montana? ben je gelijk van die versleten knopen af aangezien ze een touch screen hebben, vind dat zelf veel prettiger, en gewoon te bedienen met handschoenen en reageren niet op regen om dat ze reageren op echte aanraking.
Dat belooft Garmin, maar in de praktijk zijn de meningen van gebruikers over het gebruik van touch screens met handschoenen en in de regen nogal verdeeld. En mijzelf een beetje kennende, zou ik met een touch screen vaak net niet de juiste plek aantikken (dat overkomt me ook al bij een veel grotere iPad mini). Het lijkt me ook lastig om een touch screen tijdens het fietsen te bedienen en tegelijkertijd goed op de weg te blijven letten, terwijl me dat met knoppen - die ik blindelings kan bedienen - prima lukt. Daarom zou ik zo'n apparaat eerst goed getest moeten hebben voordat ik er een aan zou schaffen. Een andere nadeel van touch screens is het grotere stroomverbuik. Bovendien is er nog altijd de powerknop die het kan begeven.
Bediening via scherm in de regen is idd soms wel dingetje, mijn 1030 Garmin kan je instellen naar gevoeligheid , maar in de regen werkt dat niet top. Voordeel is wel dat ik 99% droog rij en diegene keer moet het maar gaan zoals het is met regen.
keesswart schreef:
vr 14 aug, 2020 22:14
Bovendien is er nog altijd de powerknop die het kan begeven.
De powerknop is nu niet de knop die je het meest gebruikt op een etrex, dat zijn toch de knoppen om door de diverse schermen te bladeren of keuzes te maken, dat het pookje het bij mij nog steeds doet is overigens wel opvallend. Overigens is het eerder het rubber wat het begeeft en daarna pas de knoppen zelf.
Het gebruik van het touchscreen op de Garmin 830 die ik ook heb is inderdaad even wennen, het scheelt dat het scherm iets groter is maar inzoomen doe je inderdaad het best als je stilstaat.
Mr. Z schreef:
do 13 aug, 2020 22:58
Waarom geen Oregon of montana?
De Montana is een inderdaad een prachtig toestel, maar het is wel groot en zwaar t.o.v. de andere toestellen. Ik gebruik de Montana dan ook niet meer op de fiets.

Polariteit schreef: ... de etrex 30x ... een ontwerpfout in het batterijvak.
Uiteindelijk simpel opgelost door een papiertje (postit) dubbelgevouwen tussen de batterijen en de klep omdat het allemaal wat steviger zit. ...
Zelfde als bij de eerste Montana series. Heb ik ook kunnen oplossen met een papiertje.

Groet,
Tom.
_Peter_ schreef:
vr 14 aug, 2020 23:11
keesswart schreef:
vr 14 aug, 2020 22:14
Bovendien is er nog altijd de powerknop die het kan begeven.
De powerknop is nu niet de knop die je het meest gebruikt op een etrex, dat zijn toch de knoppen om door de diverse schermen te bladeren of keuzes te maken, dat het pookje het bij mij nog steeds doet is overigens wel opvallend. Overigens is het eerder het rubber wat het begeeft en daarna pas de knoppen zelf.
Dat klopt, al gebruik ik de powerknop niet alleen voor het aan- en uitzetten, maar ook voor de schermverlichting en het checken van de batterijen of externe stroombron.
Het pookje is op mijn meest gehavende Etrex wat kreupel geworden en werkt nog in 3 richtingen i.p.v. 4. Als ik daarmee in het menu naar links wil, lukt dat alleen nog door een paar keer naar rechts te gaan.
alstro schreef:
vr 14 aug, 2020 22:25


Bediening via scherm in de regen is idd soms wel dingetje, mijn 1030 Garmin kan je instellen naar gevoeligheid , maar in de regen werkt dat niet top. Voordeel is wel dat ik 99% droog rij en diegene keer moet het maar gaan zoals het is met regen.
Nooit problemen gehad met de bediening van mn montana als ie nat is, niet op zee in mn kajak, niet op mn fiets, niet op de motor tijdens een modderige rit offroad, kennelijk heeft de 1030 een ander scherm dan een montana, denk wel dat knoppen soms wat makkelijker kunnen zijn maar die slijten dus weer wel.