De eerste ritten zitten d'r op, vooral van en naar de singletrack bij Vlaardingen. Knalhard door de polder en aldaar listig bochtjes draaien. ik ben jullie wel een update verschuldigd. Hoe bevalt mijn hemelsblauwe schoonheid?
-Ze rijdt héérlijk. Soepel, volkomen stil, vergevingsgezind, héél weinig flex in het frame, en ik krijg het gevoel dat de grenzen véél verder liggen dan waar ik tot nog toe geweest ben. Geen flauw idee of het ligt aan het staal an sich of aan welke specs, maar het is heerlijk.
-sturen is even wennen. Hoe het technisch werkt weet ik niet maar ze rijdt verschrikkelijk stabiel rechtdoor (nog nooit een fiets gehad die zó makkelijk zonder handen reed), maar zodra je stuurt reageert het stuur ook erg gevoelig. Het vergt concentratie op technische stukken.
-geometrie:
ik denk (maar weet niet zeker) dat voor mij een nog iets kortere reach icm een wat langere voorbouw optimaal zou zijn.
Mijn stuur staat 7cm lager dan mijn zadel en dat komt optimaal uit kwa alles.
Lage bottom bracket drop en relatief rechte bovenbuis -> kritische stand over height. maar voor mij wel net voldoende. 10mm lager bracket en fractie meer sloping was perfect geweest.
Kritisch is de afstand hiel-liggende achtervork: ik rijd altijd met 170mm cranks én de spd-plaatjes maximaal achteraan en dan heb ik letterlijk 1mm ruimte over met m'n maatje 45. Meer ruimte aldaar was welkom geweest.
Achtervork is vrij kort, met de drop-out helemaal achterin volgt de fiets mooier door kombochtjes. Standaard een centimetertje langer achterbrug was perfect geweest.
Dus: meer dan dik tevreden over de zaken waar ik niks aan veranderen kan.
-ik heb nu gereden met 30-622 crossbanden met véél grip. Mede verantwoordelijk voor het scherpe stuurgedrag, denk ik. Ga binnenkort 40-622 leggen, past makkelijk, ben benieuwd hoe dat bevalt op de singletrack.
-schakelen is erg strak en snel. Shadow rd+ is een dikkere bonus dan ik verwacht had. D'r zit nu 40 icm 11-30 op. Ik was een beetje bang voor te grote stappen tussen de versnellingen, maar dit valt goed te doen. Mocht ik eens in de heuvels gaan rijden dan moet ik achter 36 leggen en/of vóór een 30. In een randonneurs-setup is dit heerlijk. Tussenstand; 1x11 experiment geslaagd.
-remmen zijn krachtig en vooral héél fijn doseerbaar. En: het viel me erg mee om die dingen er goed op te krijgen en ontlucht. Ik zou zonder enig bezwaar zulke remmen mee op reis nemen. lopen mooi vrij, simpel in onderhoud, en met één rem kom je ook nog wel een paar 1000km verder.
-Het Ritchey butano stuur is fijn. De backsweep is niet echt een toevoeging, maar de flare out is top. positie op de hoods, in de drops en verplaatsing gaan volkomen natuurlijk. Ik ga er ook één op m'n roadbike zetten. Wellicht later op de gravelfiets eens nog wat meer flare out proberen.
-Hemelsblauw is fantastisch . De eerste complimenten daarover zijn al binnen, van gasten 25 jaar jonger dan ik. Dat maakt een dag goed.
Ik ga vrolijk verder met rijden en prutsen, voor nu, helemaal blije gozert hier, met z'n muze.
-Ze rijdt héérlijk. Soepel, volkomen stil, vergevingsgezind, héél weinig flex in het frame, en ik krijg het gevoel dat de grenzen véél verder liggen dan waar ik tot nog toe geweest ben. Geen flauw idee of het ligt aan het staal an sich of aan welke specs, maar het is heerlijk.
-sturen is even wennen. Hoe het technisch werkt weet ik niet maar ze rijdt verschrikkelijk stabiel rechtdoor (nog nooit een fiets gehad die zó makkelijk zonder handen reed), maar zodra je stuurt reageert het stuur ook erg gevoelig. Het vergt concentratie op technische stukken.
-geometrie:
ik denk (maar weet niet zeker) dat voor mij een nog iets kortere reach icm een wat langere voorbouw optimaal zou zijn.
Mijn stuur staat 7cm lager dan mijn zadel en dat komt optimaal uit kwa alles.
Lage bottom bracket drop en relatief rechte bovenbuis -> kritische stand over height. maar voor mij wel net voldoende. 10mm lager bracket en fractie meer sloping was perfect geweest.
Kritisch is de afstand hiel-liggende achtervork: ik rijd altijd met 170mm cranks én de spd-plaatjes maximaal achteraan en dan heb ik letterlijk 1mm ruimte over met m'n maatje 45. Meer ruimte aldaar was welkom geweest.
Achtervork is vrij kort, met de drop-out helemaal achterin volgt de fiets mooier door kombochtjes. Standaard een centimetertje langer achterbrug was perfect geweest.
Dus: meer dan dik tevreden over de zaken waar ik niks aan veranderen kan.
-ik heb nu gereden met 30-622 crossbanden met véél grip. Mede verantwoordelijk voor het scherpe stuurgedrag, denk ik. Ga binnenkort 40-622 leggen, past makkelijk, ben benieuwd hoe dat bevalt op de singletrack.
-schakelen is erg strak en snel. Shadow rd+ is een dikkere bonus dan ik verwacht had. D'r zit nu 40 icm 11-30 op. Ik was een beetje bang voor te grote stappen tussen de versnellingen, maar dit valt goed te doen. Mocht ik eens in de heuvels gaan rijden dan moet ik achter 36 leggen en/of vóór een 30. In een randonneurs-setup is dit heerlijk. Tussenstand; 1x11 experiment geslaagd.
-remmen zijn krachtig en vooral héél fijn doseerbaar. En: het viel me erg mee om die dingen er goed op te krijgen en ontlucht. Ik zou zonder enig bezwaar zulke remmen mee op reis nemen. lopen mooi vrij, simpel in onderhoud, en met één rem kom je ook nog wel een paar 1000km verder.
-Het Ritchey butano stuur is fijn. De backsweep is niet echt een toevoeging, maar de flare out is top. positie op de hoods, in de drops en verplaatsing gaan volkomen natuurlijk. Ik ga er ook één op m'n roadbike zetten. Wellicht later op de gravelfiets eens nog wat meer flare out proberen.
-Hemelsblauw is fantastisch . De eerste complimenten daarover zijn al binnen, van gasten 25 jaar jonger dan ik. Dat maakt een dag goed.
Ik ga vrolijk verder met rijden en prutsen, voor nu, helemaal blije gozert hier, met z'n muze.