Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heling op Marktplaats? - Forum Wereldfietser

Heling op Marktplaats?

Ik zoek een nieuwe regenjas van topkwaliteit, en in mijn zoektocht op Marktplaats kom ik aardig wat advertenties tegen van het soort "1x gedragen maar geen gebruikssporen zichtbaar", "kaartjes er nog aan" etc

Bijvoorbeeld https://link.marktplaats.nl/m1577264729 en https://link.marktplaats.nl/m1562855276

Tja, wat moet je hiermee? Hoevaak zou heling op marktplaats voorkomen?

Verhaal van verkoper kan natuurlijk veel vertellen, en bij twijfel nooit doen, etcetera, dat is me allemaal bekend

Toch ben ik benieuwd naar jullie meningen
mrboot schreef:
do 06 aug, 2020 11:16
Ik zoek een nieuwe regenjas van topkwaliteit, en in mijn zoektocht op Marktplaats kom ik aardig wat advertenties tegen van het soort "1x gedragen maar geen gebruikssporen zichtbaar", "kaartjes er nog aan" etc
Het is wel wat vreemd... als je online bestelt kan je hem na passen toch altijd terugsturen. Levert meer op dan verkopen via MP.

Soms vraag ik me wel af of het wel originele jassen zijn. Bij veel sportmerken is veel imitatie op MP.
Als je bij beide advertenties klikt op ervaringen zie je dat beide regelmatig kleding verkopen. Rest verkoop of heling? Wie zal het zeggen, maar schijnt toch lucratief te zijn
Restpartijen, faillissementen, aanbiedingen op websites op marktplaats voor meer verkopen... kan allemaal.

Let inderdaad ook op namaak. Bij zelf afhalen kun je controleren.
Jurr schreef:
do 06 aug, 2020 12:02
Restpartijen, faillissementen, aanbiedingen op websites op marktplaats voor meer verkopen... kan allemaal.

Let inderdaad ook op namaak. Bij zelf afhalen kun je controleren.
Soms erg lastig te onderscheiden. Had laatst een paar Salamon schoenen. Alleen met een paar echte er naast was het verschil te zien. Was pas echt goed te merken tijdens het lopen 🤣
Als er Salamon op staat dan zouden ze wel eens nep kunnen zijn ;)
Jurr schreef:
do 06 aug, 2020 12:11
Als er Salamon op staat dan zouden ze wel eens nep kunnen zijn ;)
🤭 Salomon. Salamon heette onze tandarts
Namaak is wel een dingetje op MP, heb ik ook de indruk. Zadels zijn er ook gevoelig voor (selle italia, fi'zi:k etc).
Heling, namaak of niet..... als zo’n jas je maar droog houdt.
Bergfreunde heeft soms fikse kortingen op de Beta Hybrid trouwens.
jwkeij schreef:
vr 07 aug, 2020 17:50
Heling, namaak of niet..... als zo’n jas je maar droog houdt.
Met die nuance dat heling en het te koop aanbieden van namaakartikels op zich wel strafbaar is natuurlijk
Advertenties met 1x gedragen vertrouw ik bij voorbaat niet, ook in de gevallen dat het toevallig geen heling is. Ik beschouw die 1x gedragen/gebruikt standaar als onzin en als ik er toch interesse in heb dan mag er flink vd prijs af.

Tweedehands blijft tweedehands...
een jas van €450, is die van Goud gemaakt ?

Wat voor meer waarde heeft zo'n dure jas nu eigenlijk?
JandeFietser schreef:
vr 07 aug, 2020 21:16
een jas van €450, is die van Goud gemaakt ?

Wat voor meer waarde heeft zo'n dure jas nu eigenlijk?
Dat merk je pas na 10 jaar dragen. In die tijd heb je er al 10 van 100 versleten.
jwkeij schreef:
vr 07 aug, 2020 17:50
Heling, namaak of niet..... als zo’n jas je maar droog houdt.
Bergfreunde heeft soms fikse kortingen op de Beta Hybrid trouwens.
Ik vind het te simpel gedacht om alleen te kijken naar of de jas me droog houdt of niet...

Namaak betekent vaak inferieure kwaliteit en een slechter productie proces etc met de gevolgen van dien. Dat wil ik niet ondersteunen. Zelfde voor heling. Dat wil je toch niet stimuleren?

Tevens zijn er merken waarvan ik oprecht vind dat ze top kwaliteit leveren. Dat vind ik het geld waard en ik ben bereid om er wat extra voor neer te leggen.

Discussies over of zo'n uitgave het geld waard is, tja dat is persoonlijk. Argumenten dat items een langere levensduur hebben en voldoen aan ethische fabricage standaarden, zijn voor mij veel waard. Maar laten we die discussie in een ander subforum voeren :wink:

Anyway, dit topic helpt me wel, ik ga voorzichtig zijn hiermee. Denk dat ik zo'n item liever koop met een mooie korting actie van een outdoor winkel. Mocht ik een betrouwbare 2e hands verkoper tegen komen, is dat natuurlijk altijd te overwegen.
JandeFietser schreef:
vr 07 aug, 2020 21:16
een jas van €450, is die van Goud gemaakt ?

Wat voor meer waarde heeft zo'n dure jas nu eigenlijk?
Soms betaal je ook 'voor het merk' en de vraag naar meerwaarde is relevant.

Maar vaak stel ik toch echt wel duidelijk kwaliteitsverschil vast tussen goedkopere en duurdere kleding met verschil in draagcomfort, duurzaamheid, betrouwbaarheid, ...

Bovendien spelen er nog andere zaken.

Garantie en klantenservice.
Ontwikkelingskosten: Het zijn vaak de duurdere merken die zorgen voor evolutie in producten.
Arbeidsomstandigheden, milieubeleid, ... Ik ben mij er bewust van dat ook bij duurdere werken dat niet altijd in orde is, maar als je bewust op zoekt gaat naar merken die op dat gebied goed scoren, dan komt men in ieder geval bijna altijd bij relatief dure merken terecht.


En on-topic.

Namaak of heling, het zal zeker voorkomen.
Ik heb ook al vastgesteld dat er soms bij faillissementsverkopen (vaak ook via online veilingen) koopjes te doen zijn. Het nadeel is dat men soms grote partijen moet kopen. Ik kan me voorstellen dat het winstgevend kan zijn om zo'n loten op te kopen en deze daarna met een behoorlijk winstmarge aan de man te brengen. Geen idee of dat ook in de praktijk (veel) gebeurt, maar het kan wel.
Mijn opmerking is natuurlijk met een korrel zout te nemen. Ik snap ook wel dat heling strafbaar is.
En namaak is altijd huilen om de kwaliteit.

Je kán mazzel hebben met ‘1x gedragen’ op Marktplaats. Maar bij zúlke dure items vertrouw ik het dan ook nooit.
Dan probeer ik altijd iets met fikse korting nieuw te kopen.

Ps. Ook ik heb mij een ongeluk gezocht op Marktplaats naar preciés dezelfde jas. Uiteindelijk bij Bergfreunde ‘m kunnen scoren met veel korting. (Laatste in maat S)
jwkeij schreef:
za 08 aug, 2020 11:53

Ps. Ook ik heb mij een ongeluk gezocht op Marktplaats naar preciés dezelfde jas.
Ik ook. En gevonden bij een dame die op een ochtend de kledingkast van 'r man aan het opruimen was. 'k Heb 'm maar snel opgehaald voordat 'ie terug uit z'n werk kwam ;)
stukje weggehaald want wat een gebrek aan enig niveau en aan respect weer :cry: