Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff i.c.m. race-shifters - Forum Wereldfietser

Rohloff i.c.m. race-shifters

Afsplitsing vanuit het Cockpit-topic ;)

Ik ben aan het nadenken om mijn flatbar te ruilen voor een dropbar. Klein probleempje hierbij is de Rohloff-shifter. Nu heeft VNT een deelbaar stuur waar de shifter overheen geschoven kan worden. Andere optie is het toepassen van raceshifters i.c.m. een aangepaste schakelbox.

Men hier al ervaring met deze combinatie? Ik weet dat er iig één persoon (@Roomijsje) een Santos Cross Lite heeft, die al deze opzet heeft (helaas is die fiets imho best prijzig dus kopen met inruil is voor mij ff geen optie (en ik vind het sloping frame ook minder mooi)).

De draaishifter kan echter weer problemen opleveren met de banden van een harnass of stuurrol.


Hier nog een reactie uit het Cockpit-topic:
Jurr schreef:
di 04 aug, 2020 08:20
Fedor schreef:
di 04 aug, 2020 07:36

En de riemen zouden (waar ik al bang voor was) precies over de Rohloff-draaigreep lopen zo)
Wil je niet van die draaischakelaar af met dropbars dan?
Misschien wel maar de aanschaf loopt wel in de papieren. Cinq-set zo'n 600 euro (met niet-mooie kabelloop) en de Gebla-Rohbox met SRAM hydr nog een flink stuk meer.

Daarnaast merk ik zelf dat ik nu mijn handen ook niet vaak bij de draaigreep heb (liggen vaak plat op de handgreep + bar-end). Ook is het schakelen (benen ff "stiller" houden) sowieso meer een handeling dan bij derailleurs.
Ken je deze al wat oudere link? https://www.cyclingabout.com/rohloff-hu ... andlebars/

Misschien optie 9 of 10 iets?
Er staat toevallig zo'n Berthoud draaigreep op Marktplaats.................
Dank voor de tip maar de meningen zijn verdeeld over de GB :) En met het VNT-stuur (was er nog niet toen de GB werd uitgebracht) kan ik hoe dan ook de originele greep behouden.

Ik loop trouwens wel te zeuren over de prijzen van de Cinq of de Rohlox-SRAM combinatie, maar het is hoe dan ook prijzig :( ;) Met een draaishifter moet ik wel raceremgrepen gaan gebruiken, en de hydraulische (TRP Hylex) kosten ook al 260 euro. Plus de meerprijs voor een VNT stuur (zeg 50-75 euro) Dan wordt het verschil al iets kleiner ;)
Ik heb afgelopen winter keer test ritje op zo’n santos gemaakt, rijdt en schakelt wel lekker. Idd aardig aan de prijs .....
Is het geen mooi excuus voor een fiets erbij? ;)

Internationaal kijken naar tweedehands onderdelen zou ook nog kunnen, als je bijvoorbeeld Duitsland meeneemt en wat geduld hebt....
Mocht je nou een half oogje hebben op een cross lite; hou dan ook aangeboden 4.29 in de gaten. Hou de geometrie maar eens naast elkaar. Het is santos destijds gelukt om een goeie dropbar fiets te bouwen op een nondedicated frame terwijl wij vinden dat dat helemaal geeneens kan. Yep die dure cross lite is 100% een 4.29 (en die is wat beter vindbaar als tweedehandsje of winkeldochter).
Jurr schreef:
di 04 aug, 2020 21:15
Is het geen mooi excuus voor een fiets erbij? ;)
Zou bijna goedkoper (2e handsje dan) zijn dan ombouwen ;)

Maar dat zou het "one-bike"-principe ondermijnen ;)
En ik ben wel erg lui geworden door de Rohloff. Anderzijds staan er nu wel al twee derailleurfietsen in de schuur (maar dan van mijn vrouw). Kost (mij dus :P) wel moeite om daar het onderhoud goed van aan te pakken :oops:
Grandonneur schreef:
di 04 aug, 2020 21:54
Mocht je nou een half oogje hebben op een cross lite; hou dan ook aangeboden 4.29 in de gaten. Hou de geometrie maar eens naast elkaar. Het is santos destijds gelukt om een goeie dropbar fiets te bouwen op een nondedicated frame terwijl wij vinden dat dat helemaal geeneens kan. Yep die dure cross lite is 100% een 4.29 (en die is wat beter vindbaar als tweedehandsje of winkeldochter).
Kan me iemand uitleggen waarom die cross bike 5000 euro moet kosten?
alstro schreef:
di 04 aug, 2020 23:17
Kan me iemand uitleggen waarom die cross bike 5000 euro moet kosten?
Ik niet ;)

Als ik hem zou opbouwen zoals ik zou willen (alles wat nu op mijn fiets zit, plus Gebla-Rohbox met remschakelgrepen, dan zou hij 2000 euro duurder uitkomen dat wat mijn Koga WT-S in 2018 heeft gekost. Nu zijn racegrepen altijd wel duurder dan MTB-grepen uiteraard, plus er zitten betere onderdelen (lagers e.d.) op, maar het is een flink verschil.

Oja dan zou ik ook graag de carbon voorvork met bikepacking bolts willen hebben. Komt er nog 600 euro bij ;)
Waar zitten nu de grootste kosten in bij dit project ? de shifters of dat blokje ? En heb je als ik het goed begrijpt een hydraulische remgroep?
alstro schreef:
wo 05 aug, 2020 09:38
Waar zitten nu de grootste kosten in bij dit project ? de shifters of dat blokje ? En heb je als ik het goed begrijpt een hydraulische remgroep?
Shifters zijn het duurste, vooral vanwege de hydraulische remmen. Heb ik nu ook (XT dus niet-compatibel) en ik zou liever niet naar mechanisch terug gaan. Bij de shifters horen dus ook meteen de remmen zelf.
Fedor schreef:
wo 05 aug, 2020 10:38
alstro schreef:
wo 05 aug, 2020 09:38
Waar zitten nu de grootste kosten in bij dit project ? de shifters of dat blokje ? En heb je als ik het goed begrijpt een hydraulische remgroep?
Shifters zijn het duurste, vooral vanwege de hydraulische remmen. Heb ik nu ook (XT dus niet-compatibel) en ik zou liever niet naar mechanisch terug gaan. Bij de shifters horen dus ook meteen de remmen zelf.
Dat dacht is al, ik heb ook mechanische namelijk. Daar is wat makkelijker- lees goedkoper aan te komen en minder onderhoud. Wellicht remmen ze ook wel wat minder. Maar remmen is energie verspillen.
alstro schreef:
wo 05 aug, 2020 15:59
Dat dacht is al, ik heb ook mechanische namelijk. Daar is wat makkelijker- lees goedkoper aan te komen en minder onderhoud. Wellicht remmen ze ook wel wat minder. Maar remmen is energie verspillen.
Remkracht is één ding. Ik vind hydraulisch vooral véél fijner doseerbaar. Betere modulatie waarvoor minder kracht nodig is. Een hydraulisch Deore klauwtje kost 1/3 van een spyre, het prijsverschil wordt steeds kleiner. Minder onderhoud van het één of ander systeem zie ik niet zo. Fietsen is überhaupt energie verspillen :wink:
Ik heb een Mittelmeijer draaigreep (net zoiets als die van GB) in combinatie met Magura HS66 velgremmen voor drops. Het werkt prima.
Ik rijd nu bijna 2 jaar met de Gebla Rohbox en dropbar en ben erg tevreden. Ik kan 2 en soms 3 versnellingen in een haal schakelen als ik wil. Je moet wel gevoel hebben want het punt dat er 1 versnelling geschakeld wordt varieert ietsje door de noodzakelijke speling tussen tandwiel en veerplaatje, vandaar dat je soms ook 3 versnellingen in een haal van de shifter haalt.
Shifters zijn Sram force, kabelbediend, 2e hands van MP die ik zelf heb omgebouwd, fluitje van een cent.
Enige "nadeel" vind ik als je het achterwiel wil verwijderen uit het frame, dan heb je een open box en extern schakeldeel aan het wiel met vet er in en aan, dichtbij mijn remschijf, is even oppassen.
Mijn dropbar fiets is een soort Santos cross lite, volledig zelf samengesteld, deels 2e hands, en gebouwd voor minder dan €2k.

Op mijn andere fiets (velgrem en gewone rohloff draaishifter) heb ik de interne schakelbox met bajonet koppelingen in de kabel, dat is sneller en schoner. Maar dat kan niet zonder aansolderen van een extra nok op de dropbar fiets.
Mocht je in de regio van Assen wonen, kom gerust eens kijken en voelen.
Dat zijn dus mechanische riemschijven als ik het goed begrijp. Ik zit me wellicht wat met fedor zijn topic te bemoeien maar ben zelf ook beetje aan het rondkijken naar z’on opstelling,
alstro schreef:
vr 07 aug, 2020 21:54
Ik zit me wellicht wat met fedor zijn topic te bemoeien maar ben zelf ook beetje aan het rondkijken naar z’on opstelling,
Ga je gang en vraag maar raak :D
Kwam dit topic nog tegen:
viewtopic.php?f=8&t=30312