En daar is het resultaat:
Trek X-Caliber 8
Bontrager drager
Thule Tour Rack (tasafhouders komen nog).
=> Besloten om geen spatbord te nemen.
Kers op de taart: Er is ook al een Trek X-Caliber 9 in huis, maar die is in pure MTB staat (de 8 is ook weer afgebouwd).
Kosten voor de twee fietsen is een groffe 2800,- inclusief twee stel pedalen per fiets (spd en flat)en twee interne dropper posts. Als ik twee keer een X-Cal 8 had gekocht (ook prima) was het financiele kratertje 400,- lager geweest.
Voordelen van deze route zijn evident;
1. effectief 4 fietsen voor een schappelijke prijs (vakantiefietsen zijn gewoon prijzig)
2. toch maar 2 fietsen in de opslag.
3. (Zeer) moderne afmontage: schijfremmen, boost frame/vork(=hele dikke banden zijn mogelijk)
4. Goede, regelbare voorvering (in plaats van die rommel die je normaal krijgt op een fabrieksfiets) met instelbare lucht cartridge.
Nadelen.. eigenlijk maar twee.
1. Spatborden zijn lastig. Met de breedste SKS (60mm) zou ik het op zich wel in elkaar kunnen knutselen (nokjes genoeg op het frame), maar ik sta er niet om te springen omdat er op vakantie telkens weer op en af te moeten halen. Voor de mensen die zich afvragen of het überhaupt onder de drager zou passen: dit zijn wel heel dikke banden (2.2 inch), ik heb nu 12mm ruimte. Met 50mm big Apples (o.i.d) heb je volgens mij zat ruimte.
2. Voordrager op verende vork is minder handig dan een starre vork met lowrider. Ik vind de iets hogere gewichtsverdeling voor eigenlijk niet zo spannend, ik merkte het de eerste minuut en toe was ik eraan gewend. Overigens kan hij zo te zien nog wel een stuk lager.
Oh ja, die Thule Tour Rack vond ik in mijn uppie qua installatiegemak Kwalitatief Uiterst Teleurstellend, je hebt eigenlijk drie handen nodig. Toen mijn vrouw even hielp was het zo gepiept. Enne, de handleiding is behoorlijk abstract. Het is dat ik wel een beetje technisch ben en snapte wat de plaatjes bedoelden, maar het was toch even puzzelen. Wat heel knullig is omdat het eigenlijk heel simpel is.
Trek X-Caliber 8
Bontrager drager
Thule Tour Rack (tasafhouders komen nog).
=> Besloten om geen spatbord te nemen.
Kers op de taart: Er is ook al een Trek X-Caliber 9 in huis, maar die is in pure MTB staat (de 8 is ook weer afgebouwd).
Kosten voor de twee fietsen is een groffe 2800,- inclusief twee stel pedalen per fiets (spd en flat)en twee interne dropper posts. Als ik twee keer een X-Cal 8 had gekocht (ook prima) was het financiele kratertje 400,- lager geweest.
Voordelen van deze route zijn evident;
1. effectief 4 fietsen voor een schappelijke prijs (vakantiefietsen zijn gewoon prijzig)
2. toch maar 2 fietsen in de opslag.
3. (Zeer) moderne afmontage: schijfremmen, boost frame/vork(=hele dikke banden zijn mogelijk)
4. Goede, regelbare voorvering (in plaats van die rommel die je normaal krijgt op een fabrieksfiets) met instelbare lucht cartridge.
Nadelen.. eigenlijk maar twee.
1. Spatborden zijn lastig. Met de breedste SKS (60mm) zou ik het op zich wel in elkaar kunnen knutselen (nokjes genoeg op het frame), maar ik sta er niet om te springen omdat er op vakantie telkens weer op en af te moeten halen. Voor de mensen die zich afvragen of het überhaupt onder de drager zou passen: dit zijn wel heel dikke banden (2.2 inch), ik heb nu 12mm ruimte. Met 50mm big Apples (o.i.d) heb je volgens mij zat ruimte.
2. Voordrager op verende vork is minder handig dan een starre vork met lowrider. Ik vind de iets hogere gewichtsverdeling voor eigenlijk niet zo spannend, ik merkte het de eerste minuut en toe was ik eraan gewend. Overigens kan hij zo te zien nog wel een stuk lager.
Oh ja, die Thule Tour Rack vond ik in mijn uppie qua installatiegemak Kwalitatief Uiterst Teleurstellend, je hebt eigenlijk drie handen nodig. Toen mijn vrouw even hielp was het zo gepiept. Enne, de handleiding is behoorlijk abstract. Het is dat ik wel een beetje technisch ben en snapte wat de plaatjes bedoelden, maar het was toch even puzzelen. Wat heel knullig is omdat het eigenlijk heel simpel is.