Additionally, paste this code immediately after the opening tag: as verschuift. oplossing nodig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

as verschuift. oplossing nodig

Eric, hoeveel kracht kan er op de achtervork? Het is staal. Hoeveel spanning kan er op zetten zonder dat dit stuk gaat?
luchtfietser schreef:
wo 15 jul, 2020 21:33
Eric, hoeveel kracht kan er op de achtervork? Het is staal. Hoeveel spanning kan er op zetten zonder dat dit stuk gaat?
Het gaat niet zomaar stuk :shock:

Er worden een aantal dingen door elkaar gehaald door mensen die willen helpen, goed bedoeld, maar het maakt het er voor jou niet makkelijker op.

Wat je hebt is een wiel voor een snelsluiter (quick release) en die as moet hol zijn om de snelsluiter er doorheen te kunnen steken, dit is zo goed als altijd een 5mm stalen als met schroefdraad op het uiteinde om de instelling te doen voor de juiste klemkracht van de spanner. Als je hier aanhangers mee vast gaat zetten belast je hem eigenlijk niet waar ie voor ontworpen is, vandaar dat er nu een bout/moer constructie is bijgeleverd. Ook is de dikte van de aanhanger koppeling soms te veel en is er niet genoeg lengte om nog stevigheid te garanderen, daarom zijn er langere spanners te koop.

Wat er nu gesuggereerd wordt is dat je de as van het wiel ‘even’ vervangt voor een massieve as met moeren en dat je probleem dan opgelost is, welnu dat zal erg lastig zijn, moderne cassettenaven worden met assen voor snelsluiters of thru-axles (steekassen) geleverd, maar eigenlijk niet met vaste assen en moeren, wat nog maar de vraag blijft of je probleem daar mee opgelost is; Shimano schroefdraad staat niet bekend als de sterkste.

Wat betreft de uiteinden van de as die door het frame heen steken; de snelspanner heeft een holling gefreesd waar dat uit-stekende gedeelte in valt.

Qua oplossing zou ik de constructie nog eens goed onder de loep nemen, best kans dat je met goed smeermiddel (anti-seize) op de schroefdraad de boel goed vast krijgt, ik heb mijn fietskarren altijd gewoon met een shimano snelspanner vastgehad en met 2 kinderen plus bagage geen problemen ondervonden.
luchtfietser schreef:
wo 15 jul, 2020 20:05
Vandaag heeft de as het gehouden. Ik heb deze zo vast gedraaid als ik durfde. Met deze topeaktrailer draai je de as vast, met de thule kinderwagen is het een klem. Twee fietsenmakers hadden niets om de as naar achter te trekken.

Er kwamen een paar vragen voorbij: wij zijn op reis, net mainz gepasseerd en aan de nekar aangekomen. De rechterkant met cassette schuift naar voren waardoor het wiel links aanloopt.
Op de foto had ik de as los geschroefd voor een beter zicht op het frame. Deze is wel lang inderdaad voor die trailer denk ik, met kartels ook wel. Ook hier zal ik nogmaals naar kijken. Misschien zat er ook wel wat verf of vet op, zou kunnen natuurlijk.

Op dit moment hoop ik dat het nu goed blijft. Anders is het een goed idee om te kijken of ik meer grip kan creëren tussen de klem en de vork. Volgens mij kan ik die dragers voor de trailer niet anders bevestigen. Ik zal er eens naar kijken maar ik geloof van niet. Nu zitten ze met de as vast gedraaid tegen de vork.

Ben ik nog iets vergeten? In ieder geval bedankt voor het meedenken alleen weet ik het verder ook niet.

Het is hier wel mooi overigens, ondanks de vele pech en niet altijd goed weer is het fijn om te kunnen fietsen 🙂
Kijk, nu weten we meer!
Je probleem komt wel vaker voor maar niet vaak en ligt niet direct aan je kar, er is te weinig frictie tussen je wiel en frame om je wiel recht te houden als jij kracht zet op de pedalen, is of een te lange as, of geen kartels aan de binnenkant.
Op reis zou wat zand de truc kunnen doen maar ik gok dat je een multi=tool gebruikt om de as vast te zetten en dat je door een kleinere hefboom minder kracht zet dan je denkt, mocht hij weer verschuiven kijk of de as niet te lang is, want dat kan bij geslepen worden, is hij dat niet zand er tussen [ geen aarde] en echt volle kracht op je multi-tool de boel weer vas.
Fijne vakantie en hopelijk zonder problemen!
Dat verhogen van de frictie is een goed idee en wat minder drastisch dan een as vervangen. Achterpad en framedeel fietskar goed schoon- en vetvrij maken en dan monteren met weinig fijn zand tussen achterpad en framedeel. Aandraaien met een goed passende inbussleutel.
Even terugkoppeling. Alles blijft nu goed zitten. Dat is wel met de karren op de andere fiets. De koppeling van de kinderkar is een te grote glad plaatje, blijft schuiven. De as kon niet gewisseld worden omdat de as met de klem te weinig ruimte heeft bij de trailer. Afijn,we fietsen gelukkig verder. Wilde het even laten weten. In Nederland maar is verder verdiepen hierin. Bedankt voor de adviezen
Goed te horen dat jullie nog lekker aan het fietsen zijn! veel plezier!