Het gaat niet zomaar stukluchtfietser schreef: ↑wo 15 jul, 2020 21:33Eric, hoeveel kracht kan er op de achtervork? Het is staal. Hoeveel spanning kan er op zetten zonder dat dit stuk gaat?
Er worden een aantal dingen door elkaar gehaald door mensen die willen helpen, goed bedoeld, maar het maakt het er voor jou niet makkelijker op.
Wat je hebt is een wiel voor een snelsluiter (quick release) en die as moet hol zijn om de snelsluiter er doorheen te kunnen steken, dit is zo goed als altijd een 5mm stalen als met schroefdraad op het uiteinde om de instelling te doen voor de juiste klemkracht van de spanner. Als je hier aanhangers mee vast gaat zetten belast je hem eigenlijk niet waar ie voor ontworpen is, vandaar dat er nu een bout/moer constructie is bijgeleverd. Ook is de dikte van de aanhanger koppeling soms te veel en is er niet genoeg lengte om nog stevigheid te garanderen, daarom zijn er langere spanners te koop.
Wat er nu gesuggereerd wordt is dat je de as van het wiel ‘even’ vervangt voor een massieve as met moeren en dat je probleem dan opgelost is, welnu dat zal erg lastig zijn, moderne cassettenaven worden met assen voor snelsluiters of thru-axles (steekassen) geleverd, maar eigenlijk niet met vaste assen en moeren, wat nog maar de vraag blijft of je probleem daar mee opgelost is; Shimano schroefdraad staat niet bekend als de sterkste.
Wat betreft de uiteinden van de as die door het frame heen steken; de snelspanner heeft een holling gefreesd waar dat uit-stekende gedeelte in valt.
Qua oplossing zou ik de constructie nog eens goed onder de loep nemen, best kans dat je met goed smeermiddel (anti-seize) op de schroefdraad de boel goed vast krijgt, ik heb mijn fietskarren altijd gewoon met een shimano snelspanner vastgehad en met 2 kinderen plus bagage geen problemen ondervonden.