Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Separaat E bike forum - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Separaat E bike forum

alstro schreef:
zo 26 jul, 2020 16:57
Pijna001 schreef:
zo 26 jul, 2020 16:02
Hoi Met het oog op de vergrijzing van ons ledenbestand.
Als dat zo is - vergrijzing van het ledenbestand - gaat er iets denk ik niet goed, want fietsen - fietsvakanties zijn steeds populairder aan het worden.
De leeftijd van onze leden is grotendeels onbekend. Het werd tot voor kort niet gevraagd bij de aanmelding. Dus het is niet na te gaan of ons ledenbestand vergrijst.
Stijgende populariteit van fietsvakanties is ook een aanname neem ik aan.

Stel dat is zo dan is het wel interessant welke variant van fietsvakantie in de lift zit en/of welke variant juist niet.
bert sitters schreef:
ma 27 jul, 2020 15:55
egopro schreef:
ma 27 jul, 2020 13:16
Ik denk dat het nogal nutteloos is om ebikers af te splitsen van het forum. 80% van de zaken waar beide mensen tegenaan lopen zijn identiek aan de zaken waar fietsers tegenaan lopen. Wat ik zelf wel prettig zou vinden als ik de notificaties van "Reizen per elektrische fiets" kon uitzetten.

Na de middagpauze log ik vaak even in en ik kies dan voor "Nieuwe berichten" en van daar uit kijk ik vaak wat ik wil lezen. Een groot deel van de titels zijn dan onduidelijk en kom ik vaak in allerlei topics waar ik niet zoveel interesse in heb. Een topictitel als "Keuzestress en onervaren", "Flexibel zonnepaneel" en "Cannondale" zijn voorbeelden van topics waar ik best in wel kijken en misschien wat toe te voegen heb, maar als ik ze dan open gaat het over e-bikes dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde laat staan dat ik daar iets nuttigs in kan bijdragen.

Wat mij betreft hoef ik van dat sub-forum geen notificaties, dat lijkt me een interessante optie.
Lijkt mij nogal ingewikkeld: die wil dit niet en iemand anders wil nu juist dat niet.
Ik zie het probleem van "nieuwe berichten" niet, want binnen een paar seconden is het bericht weer gesloten.
Wat zou daar complex aan zijn, met een vinkje in je profiel.
Er is nu ook al een leden deel en een niet leden deel.
Daarbij kan ik ervoor kiezen een gebruiker te negeren (vijand).
Hoe moeilijk is het dus om mij de keuze te geven een sub-forum te negeren?
Berger schreef:
ma 27 jul, 2020 15:21
Misschien ben ik heel simpel, maar: Je gaat naar IJsland, daar waait het hard en dat vind je zwaar. Dan is je oplossing dat je een e-bike moet hebben???
Ik zou zeggen, dan kies je een bestemming waar het minder waait....

Als je 62 bent en gezond (neem ik aan) dan is er toch niets mooier dan op eigen kracht rond te kunnen fietsen.
Dat is jouw keuze. Anderen denken er anders over, en vinden het prettig om met minder inspanning meer hellingen / tegenwind te kunnen overwinnen, dan wel andere bestemmingen te kunnen kiezen.
Ik kan me met regelmaat niet aan de indruk onttrekken dat e-bikers hoe dan ook een grote schoenmaat hebben.
Marjan schreef:
ma 27 jul, 2020 20:08
Ik kan me met regelmaat niet aan de indruk onttrekken dat e-bikers hoe dan ook een grote schoenmaat hebben.
Stevig gebouwd of lange tenen? ;-)
Misschien beide?
Ik ben geen lid van de Vereniging, dus jullie doen maar ... Het aantal leden is ook belangrijk.

Maar ik vermoed dat een deel van de vragen van e-fietsers geen apart sub-forum nodig hebben: welke fietstassen, hoe navigeer je, hoe dik zijn de campings gezaaid langs die route, ik krijg last van tintelende handen na 30 kilometer, ik wil ultralight op pad etc.

Dan zijn er nog de vragen die specifiek zijn voor e-fietsen. Horen die thuis in dit forum? E-fietsen lijkt me een heel andere ervaring dan fietsen. E-fietsers die het daarmee niet eens zijn, mogen altijd eens met mij op pad in Frankrijk op een gewone, niet ondersteunde fiets. Het verschil zal snel duidelijk worden, denk ik. Je rijdt door hetzelfde landschap, dat wel, je voelt de wind in de haren en je kunt achteraf zeggen: "Ik heb Ventoux gedaan". Maar toch: een heel andere ervaring. Wie het tegendeel beweert, vergist zich (en nee, ik heb niks tegen e-fietsen - ooit koop ik er zelf wellicht een).

Trouwens: wat zouden die specifieke vragen van e-fietsers zijn? Hoe lang je met een batterij doet in het Centraal Massief? Waar je kunt opladen? Of het de moeite loont om een reservebatterij mee te nemen? Welke motor het beste geschikt is? Etc. ... ?

Mij persoonlijk - maar dat ben ik maar - lijken dat geen vragen voor dit forum. Mensen komen hier toch ook niet vragen waar ze de Honda Camino kunnen voltanken?
derdekeer schreef:
ma 27 jul, 2020 20:49
Ik ben geen lid van de Vereniging, dus jullie doen maar ... Het aantal leden is ook belangrijk.

Maar ik vermoed dat een deel van de vragen van e-fietsers geen apart sub-forum nodig hebben: welke fietstassen, hoe navigeer je, hoe dik zijn de campings gezaaid langs die route, ik krijg last van tintelende handen na 30 kilometer, ik wil ultralight op pad etc.

Dan zijn er nog de vragen die specifiek zijn voor e-fietsen. Horen die thuis in dit forum? E-fietsen lijkt me een heel andere ervaring dan fietsen. E-fietsers die het daarmee niet eens zijn, mogen altijd eens met mij op pad in Frankrijk op een gewone, niet ondersteunde fiets. Het verschil zal snel duidelijk worden, denk ik. Je rijdt door hetzelfde landschap, dat wel, je voelt de wind in de haren en je kunt achteraf zeggen: "Ik heb Ventoux gedaan". Maar toch: een heel andere ervaring. Wie het tegendeel beweert, vergist zich (en nee, ik heb niks tegen e-fietsen - ooit koop ik er zelf wellicht een).

Trouwens: wat zouden die specifieke vragen van e-fietsers zijn? Hoe lang je met een batterij doet in het Centraal Massief? Waar je kunt opladen? Of het de moeite loont om een reservebatterij mee te nemen? Welke motor het beste geschikt is? Etc. ... ?

Mij persoonlijk - maar dat ben ik maar - lijken dat geen vragen voor dit forum. Mensen komen hier toch ook niet vragen waar ze de Honda Camino kunnen voltanken?
Ik heb zelf een e-bike touringfiets en ik moet je gelijk geven. De meest vragen over kamperen, tassen, GPS of SPhone .... zijn identiek. Als het over batterijcapaciteit, oplaadpunten, .... gaat e.d. zijn er andere fora. Maar ook met een e-bike moet je trappen. Wat dat betreft is het ook gelijk. Alleen zonder de ondersteuning is het fietsen 'arbeidsintensiever' en ook daar twijfel ik niet aan. Alleen vind ik het jammer dat met een e-bike, volgens sommigen, je geen 'echte' vakantiefietsers bent. Maar ik voel mij niet aangesproken, gezien de beleving van de omgeving en natuur voor iedereen hetzelfde is.
PatrickL schreef:
ma 27 jul, 2020 20:58

Alleen vind ik het jammer dat met een e-bike, volgens sommigen, je geen 'echte' vakantiefietsers bent. Maar ik voel mij niet aangesproken, gezien de beleving van de omgeving en natuur voor iedereen hetzelfde is.
Ik ben voorstander van "vrijheid, blijheid". Fijne tochten maken met de e-fiets is een plezier dat ik niemand wil ontzeggen. Maar ik ben wel van mening dat een sub-forum, als het er komt, goed aangepakt moet worden en ook echt gewijd moet zijn aan verhalen, vragen die alleen e-fietsers aangaan. Het is aan de Vereniging om te beslissen of een dergelijk sub-forum hier past.
Edwin* schreef:
ma 27 jul, 2020 17:48
Blackbelt schreef:
ma 27 jul, 2020 16:10
Berger schreef:
ma 27 jul, 2020 15:21
Misschien ben ik heel simpel, maar: Je gaat naar IJsland, daar waait het hard en dat vind je zwaar. Dan is je oplossing dat je een e-bike moet hebben???
Ik zou zeggen, dan kies je een bestemming waar het minder waait....

Als je 62 bent en gezond (neem ik aan) dan is er toch niets mooier dan op eigen kracht rond te kunnen fietsen.
En als je nu 62 bent, en geen zin om jezelf continu in het zweet te trappen, maar meer te genieten van de omgeving?
Dan kun je het fietstempo aanpassen en wat langzamer fietsen. Het voordeel is dat je je dan niet in het zweet werkt en door de lagere snelheid juist nog meer kunt genieten van de omgeving.

Ik zie de keuze voor een e-bike dan ook niet als een logische oplossing (achteroverleunend met het stuur op wenkbrauwhoogte door de omgeving heen racen met 25 km/u, zonder je daarvoor in het zweet te hoeven werken).
Laat mensen nu toch eens zelf een keuze maken.
Mijn vrouw heeft een nieuwe knie, met een gewone fiets is het op vlak terrein al na 20 km gedaan, met de ebike lukken 60 km ook. Mag het?
En ik vind het gewoon leuk, ik voel me niet op mijn tenen getrapt, maar regelmatig zijn er toch mensen hier die hun superioriteit moeten etableren.
En misschien rij ik ooit de Ventoux op ... met de ebike.
derdekeer schreef:
ma 27 jul, 2020 20:49
[...]
Trouwens: wat zouden die specifieke vragen van e-fietsers zijn? Hoe lang je met een batterij doet in het Centraal Massief? Waar je kunt opladen? Of het de moeite loont om een reservebatterij mee te nemen? Welke motor het beste geschikt is? Etc. ... ?

Mij persoonlijk - maar dat ben ik maar - lijken dat geen vragen voor dit forum. Mensen komen hier toch ook niet vragen waar ze de Honda Camino kunnen voltanken?
Hoezo zijn dat dan geen vragen voor dit forum? Dit forum gaat toch over fietsvakanties. Aankoopadvies over een vakantie e-bike, acculaadpunten onderweg, e-bike vriendelijke campings, hoe lang je batterij inderdaad meegaat in diverse omstandigheden. Dat lijkt me allemaal superrelevant voor een fietsvakantie, alleen niet voor de gewone fietser - vandaar het forumdeel 'reizen per elektrische fiets'. Maar blijkbaar vind jij een e-bike meer te vergelijken met een auto dan een gewone fiets :lol:

Ik lees hier nog niet zo lang mee maar ik vind het jammer om te zien dat hier een duidelijke haat is jegens e-bikes vanuit een aanzienlijke groep mensen. Ik geniet van de reisverhalen en avonturen die de puristen hier maken, maar het is jammer dat zodra het woordje e-bike valt er een negatieve discussie komt, 'hoezo wil je een e-bike?', 'zijn e-bikes wel relevant voor dit forum?' tot het offtopic belachelijk maken van designs van e-bikes of het aan de kaak stellen van de fysieke gesteldheid van de berijders. Dat is erg jammer en maakt dat ik mij als e-bike berijder niet echt welkom voel terwijl het onderwerp fietsvakanties mij zeker wel interesseert

Wellicht zou het de moeite zijn om onder het kopje algemeen een forumdeel te maken met iets als 'wetgeving en ontwikkelingen op fietsgebied'. Dat is dan een mooi algemeen plekje (dus niet zozeer over fietsvakanties) waar allerlei topics over wetgeving en ontwikkeling kunnen worden gepost voor e-bikes en niet e-bikes. Over de positie van e-bikes, over een helmplicht voor e-bikes of zelfs alle fietsers, de aanleg van nieuwe fietssnelwegen. Hoe om te gaan met de toenemende drukte op het fietspad, enzvoorts. Het past wellicht niet helemaal bij de kern van het forum maar het zijn in mijn mening wel interesssante onderwerpen met her- en der wel raakvlakken naar fietsvakanties.

Ook zou het wellicht beter zijn dan al deze onderwerpen verbannen van het forum, want er lijkt wel interesse om hierover te praten gezien het aantal reacties in sommige topics. Het huidige forumdeel reizen per elektrische fiets zou dan puur vakantiefiets gerelateerd zijn en wellicht ook meer vrij kunnen blijven van waarde-oordelen. Reisverslagen per elektrische fiets kun je dan gewoon posten in de reisverslagensectie.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 23:00
maar ik vind het jammer om te zien dat hier een duidelijke haat is jegens e-bikes vanuit een aanzienlijke groep mensen.
Ik denk op mijn beurt dat je je daar erg op verkijkt.
Blackbelt schreef:
ma 27 jul, 2020 22:36
Edwin* schreef:
ma 27 jul, 2020 17:48
Blackbelt schreef:
ma 27 jul, 2020 16:10


En als je nu 62 bent, en geen zin om jezelf continu in het zweet te trappen, maar meer te genieten van de omgeving?
Dan kun je het fietstempo aanpassen en wat langzamer fietsen. Het voordeel is dat je je dan niet in het zweet werkt en door de lagere snelheid juist nog meer kunt genieten van de omgeving.

Ik zie de keuze voor een e-bike dan ook niet als een logische oplossing (achteroverleunend met het stuur op wenkbrauwhoogte door de omgeving heen racen met 25 km/u, zonder je daarvoor in het zweet te hoeven werken).
Laat mensen nu toch eens zelf een keuze maken.
Mijn vrouw heeft een nieuwe knie, met een gewone fiets is het op vlak terrein al na 20 km gedaan, met de ebike lukken 60 km ook. Mag het?
En ik vind het gewoon leuk, ik voel me niet op mijn tenen getrapt, maar regelmatig zijn er toch mensen hier die hun superioriteit moeten etableren.
En misschien rij ik ooit de Ventoux op ... met de ebike.
Dit snap ik dus niet. Je zegt: als je nu 62 bent, en geen zin om jezelf continu in het zweet te trappen, maar meer te genieten van de omgeving en vervolgens gebruik je de nieuwe knie van je vrouw als argument om voor een e-bike te kiezen...??

Niemand hier op het forum zal haar het plezier willen ontnemen. Maar dat je geen zin hebt om jezelf op 62 jarige leeftijd continu in het zweet te trappen en meer van de omgeving wilt genieten blijft voor mij dus geen reden om voor een e-bike te kiezen.
Grandonneur schreef:
ma 27 jul, 2020 23:11
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 23:00
maar ik vind het jammer om te zien dat hier een duidelijke haat is jegens e-bikes vanuit een aanzienlijke groep mensen.
Ik denk op mijn beurt dat je je daar erg op verkijkt.
Haat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar de toon is erg negatief in de diverse topics zie ook weer t voorbeeld hieronder
Edwin* schreef:
ma 27 jul, 2020 23:16
Dit snap ik dus niet. Je zegt: als je nu 62 bent, en geen zin om jezelf continu in het zweet te trappen, maar meer te genieten van de omgeving en vervolgens gebruik je de nieuwe knie van je vrouw als argument om voor een e-bike te kiezen...??

Niemand hier op het forum zal haar het plezier willen ontnemen. Maar dat je geen zin hebt om jezelf op 62 jarige leeftijd continu in het zweet te trappen en meer van de omgeving wilt genieten blijft voor mij dus geen reden om voor een e-bike te kiezen.
Dat oordeel is gewoon jammer. Je suggereert toch een beetje dat het luiheid is of dat hij een slecht excuus gebruikt. Prima dat jij er anders over denkt maar ik snap dat oordeel niet, dat vermanende toontje.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 23:37
Grandonneur schreef:
ma 27 jul, 2020 23:11
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 23:00
maar ik vind het jammer om te zien dat hier een duidelijke haat is jegens e-bikes vanuit een aanzienlijke groep mensen.
Ik denk op mijn beurt dat je je daar erg op verkijkt.
Haat is misschien wat sterk uitgedrukt, maar de toon is erg negatief in de diverse topics zie ook weer t voorbeeld hieronder
Edwin* schreef:
ma 27 jul, 2020 23:16
Dit snap ik dus niet. Je zegt: als je nu 62 bent, en geen zin om jezelf continu in het zweet te trappen, maar meer te genieten van de omgeving en vervolgens gebruik je de nieuwe knie van je vrouw als argument om voor een e-bike te kiezen...??

Niemand hier op het forum zal haar het plezier willen ontnemen. Maar dat je geen zin hebt om jezelf op 62 jarige leeftijd continu in het zweet te trappen en meer van de omgeving wilt genieten blijft voor mij dus geen reden om voor een e-bike te kiezen.
Dat oordeel is gewoon jammer. Je suggereert toch een beetje dat het luiheid is of dat hij een slecht excuus gebruikt. Prima dat jij er anders over denkt maar ik snap dat oordeel niet, dat vermanende toontje.
Als we dan toch op de man spelen en inhoudelijk afdwalen, Piet55.

Dat is geen oordeel, Piet55, het is een waarneming. Het is ook niet vermanend, het is slechts een mening.

Iemand draagt bepaalde argumenten aan om voor een e-bike te kunnen kiezen en schermt vervolgens met lichamelijke ongemakken als nieuwe argumenten. Dan kun je bezig blijven...

Ik vind het jammer dat je dat punt niet snapt en het afdoet met “suggereren” en het betitelt als “dat vermanende toontje”. Juist door het zo af te spiegelen suggereer je zelf en gebruik je zelf het vermanende toontje.
Edwin* schreef:
zo 26 jul, 2020 18:38
Ik denk dan meer aan een eigen website met eigen forum voor e-bikers.

Iets in de richting van www.e-wereldfietser.nl met daaraan een eigen forum gekoppeld.

Zou een hoop rust brengen hier, denk ik.
Dit bedoel ik dus.
derdekeer schreef:
ma 27 jul, 2020 20:49
E-fietsers die het daarmee niet eens zijn, mogen altijd eens met mij op pad in Frankrijk op een gewone, niet ondersteunde fiets. Het verschil zal snel duidelijk worden, denk ik. Je rijdt door hetzelfde landschap, dat wel, je voelt de wind in de haren en je kunt achteraf zeggen: "Ik heb Ventoux gedaan". Maar toch: een heel andere ervaring. Wie het tegendeel beweert, vergist zich .
Mij persoonlijk - maar dat ben ik maar - lijken dat geen vragen voor dit forum. Mensen komen hier toch ook niet vragen waar ze de Honda Camino kunnen voltanken?
Ik kachelde al op een Kogaatje, en daarvoor een Gazelle door dat Frankrijk van jou, toen jij vermoedelijk met zijwieltjes rond reed. Tegenwoordig doe ik dat met -lichte- ondersteuning. Ik kan volmondig zeggen: in dit stukje lul je uit je nek! Of je ‘vergist’ je, zoals jij dat eufemistisch zegt.
Reisfietsen met ondersteuning is gewoon reisfietsen; klaar. En dan bedoel ik niet tochtjes van 30 km op volle ondersteuning, dat is idd geen fietsen, laat staan reizen. Maar ik vind sowieso fietsers die het over dagafstanden van +/- 50 km hebben (over asfalt/gravel dan), geen reisfietsers (vakantie-/wereldfietsers)... Oei, nou heb ik wat gezegd...🤪

Hebben we het al gehad over of het geoorloofd is met Google Streetview je route te bekijken? Ook niet zo avontuurlijk, des fietsers...


Maar... ongeacht wat ik vind van dingen, is volgens mij iedereen die zich “Wereldfietser” voelt, welkom op dit forum, en bij deze vereniging.
Flix schreef:
di 28 jul, 2020 00:03
Reisfietsen met ondersteuning is gewoon reisfietsen; klaar.
Nou nee, het is naar mijn mening toch iets genuanceerder.

een e-reader is geen boek
een e-sigaret is geen sigaret
een e-chopper is geen bromfiets
een e-mail is geen brief
een e-card is geen wenskaart met postzegel per post bezorgd
een e-ticket is geen papieren toegangskaartje
een e-wallet is geen portemonnee die je in je achterzak stopt

een e-bike is geen fiets

Het één is ook niet per definitie beter dan het ander, maar het is niet hetzelfde.
Dat de één de voorkeur geeft aan het ene, maakt die persoon ook niet beter of slechter dan degene met een voorkeur voor het andere. Maar er zijn wel gewoon verschillen.

Iemand die graag boekenwinkels afstruint en een stapel boeken wil lezen in zijn/haar vrije tijd is dan ook niet beter of slechter dan iemand die dezelfde boeken in een e-reader leest. Maar de beleving kan wel anders zijn. Met een e-reader hoef je namelijk geen boekenwinkels af te struinen, maar kies je voor het gemak van het internet.
Edwin* schreef:
ma 27 jul, 2020 23:57
[...]
Dat is geen oordeel, Piet55, het is een waarneming. Het is ook niet vermanend, het is slechts een mening.

Iemand draagt bepaalde argumenten aan om voor een e-bike te kunnen kiezen en schermt vervolgens met lichamelijke ongemakken als nieuwe argumenten. Dan kun je bezig blijven...

Ik vind het jammer dat je dat punt niet snapt en het afdoet met “suggereren” en het betitelt als “dat vermanende toontje”. Juist door het zo af te spiegelen suggereer je zelf en gebruik je zelf het vermanende toontje.
Ik snap dat het jouw mening is. Maar je wekt wel de indruk dat iemand zich moet verantwoorden of een goede reden moet hebben om voor een e-bike te kiezen. Als iemand een rode fiets koopt omdat zijn vrouw die mooi vond en hij vind het zelf ook wel een aardig kleurtje ga je dan ook in discussie dat ie niet beter een blauwe had kunnen kopen en alleen zijn vrouw de rode had moeten geven?
Edwin* schreef:
Edwin* schreef:
zo 26 jul, 2020 18:38
Ik denk dan meer aan een eigen website met eigen forum voor e-bikers.

Iets in de richting van www.e-wereldfietser.nl met daaraan een eigen forum gekoppeld.

Zou een hoop rust brengen hier, denk ik.
Dit bedoel ik dus.
Er zijn minder e-wereldfietsers dan wereldfietsers dus dat forum zou wellicht erg stil worden. Het past wel in de tijdsgeest van tegenwoordig, lekker individualistisch en vooral niet teveel in contact willen komen met andersdenkenden.
Edwin* schreef:
Flix schreef:
di 28 jul, 2020 00:03
Reisfietsen met ondersteuning is gewoon reisfietsen; klaar.
Nou nee, het is naar mijn mening toch iets genuanceerder.

een e-reader is geen boek
een e-sigaret is geen sigaret
een e-chopper is geen bromfiets
een e-mail is geen brief
een e-card is geen wenskaart met postzegel per post bezorgd
een e-ticket is geen papieren toegangskaartje
een e-wallet is geen portemonnee die je in je achterzak stopt

een e-bike is geen fiets
En iemand met een pacemaker is geen mens? Als je heel letterlijk gaat definiëren heb je gelijk. Echter als je wat breder kijkt heb je gewoon een toegangskaartje, daarmee krijg je toegang tot plek X, dat kaartje kan van papier zijn of digitaal, de functie is hetzelfde. Het zijn allebei toegangskaartjes. Iemand een leuke verjaardag wensen doe je met een kaartje, dat kaartje kun je per e-mail of per post sturen, het zijn allebei kaartjes.

Boekenliefhebbers bij een boekenclub kunnen prima een boek bespreken wat de een heeft gelezen op een e-reader en de ander op papier. Net als dat fietsers prima hun fietsvakantie kunnen delen, die ze hebben beleefd op respectievelijk een fiets en een e-bike. Het blijven allebei fietsers namelijk.