Additionally, paste this code immediately after the opening tag: helm op e-bike verplicht? - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

helm op e-bike verplicht?

236 berichten
Edwin* schreef:
vr 17 jul, 2020 10:44
Ik vraag me daarbij ook af of de e-bikers zelf aan hun fiets hebben lopen prutsen om zo’n rare zitpositie te verkrijgen,
Heel veel stadsfietsen en e-bikes hebben zo'n loodzware stuurpen die je zonder gereedschap in kan stellen. En die staat meestal maximaal omhoog en naar achteren.
Helmplicht?
Voor iedere fietser, jong en oud, trapfiets en elektrische fiets.
Ze hebben inderdaad bijna allemaal een zonder gereedschap verstelbare stuurpen en het eerste wat er dan gedaan wordt is dat stuur omhoog draaien. Dat is soms ook niet zo gek want het valt me op dat veel ouderen ook een te grote fiets uitkiezen of zich laten aansmeren. Het frame is dan te lang, en dus moet het stuur dichterbij komen. Het resultaat is knap gevaarlijk, en dat kun je helaas ook vaak genoeg zien.
Zelf draag ik inderdaad altijd een helm, juist ook in de stad.
Fedor schreef:
vr 17 jul, 2020 11:06
Heel veel stadsfietsen en e-bikes hebben zo'n loodzware stuurpen die je zonder gereedschap in kan stellen. En die staat meestal maximaal omhoog en naar achteren.
Zoiets dus. Het plaatje alleen al is geen reclame voor veilig stuurgedrag :roll:

Afbeelding
Shadow schreef:
di 14 jul, 2020 19:45
Ik mis een leidende rol bij de anwb bijvoorbeeld, die zou met wat voorlichting en advies al heel wat goed kunnen doen.
Bij wie? de ANWB is toch wel z'n beetje de grootste anti fietsersbond die er bestaat. Laten ze zich maar eens sterk maken voor ISA bij alle automobielen, dat zou al heel wat schelen.
Overigens levert een fietser geld (20 cent) op en kost een auto ons allen geld (30 cent) per gereden kilometer.
Dus waarom niet investeren in een veiliger fietsomgeving i.p.v. geld blijven stoppen in een bodemloze put omdat we verslaafd zijn aan de auto?
joukon schreef:
vr 17 jul, 2020 07:46
"De TU Delft en Koninklijke Gazelle hebben een prototype ontwikkeld van een fiets met slimme stuurondersteuning die preventief het vallen van de fiets moet tegen gaan. Deze fiets moet in de toekomst helpen het aantal valpartijen op de fiets te voorkomen. De fiets werkt met een slimme motor in de stuurkolom die het sturen ondersteunt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Met dit systeem kan de fiets boven een snelheid van 4 km/h stabiel worden gehouden.

De Nederlandse fiets staat bekend als een veilige fiets. Dit komt met name door de hoge mate van stuur-stabiliteit en de rechtop-zithouding. Echter, nu er steeds meer e-bikes rondrijden die gemiddeld zwaarder zijn en sneller gaan dan de ‘normale’ stadsfiets, is extra aandacht voor fietsveiligheid op zijn plaats.

Op de TU Delft is de afgelopen 15 jaar onderzoek gedaan naar waarom een fiets wel of niet omvalt. Enkele jaren geleden heeft Schwab met collega’s al in wetenschappelijke tijdschriften, zoals Science, gepubliceerd over de theorie achter de stabiliteit van de fiets. http://science.sciencemag.org/content/332/6027/339
‘Er is toen onder meer een wiskundig model ontwikkeld met zo’n 25 fysieke parameters, dat goed bleek te kunnen voorspellen óf, en bij welke snelheden, een bepaald fietsontwerp stabiel is. We hebben ook experimenteel aangetoond dat de inzichten hierover kloppen.’"

https://www.tudelft.nl/2019/tu-delft/sl ... met-fiets/

Er gloort hoop voor wie geen fietshelm wil dragen en/of problemen heeft met fiets stabiel in evenwicht kan houden :twisted:
Mooi, maar toch echt veel te complex, te zwaar en te duur om het duurzaam in te zetten.
Dit gaat een fiets minstens 500€ duurder maken, en de doelgroep gaat het niet willen.
Wim schreef:
vr 17 jul, 2020 09:13
Precies. Als ik naar vooral oudere ebikers kijk staat hun stuur helemaal omhoog gedraaid op zowat wenkbrauw hoogte. Dat is precies waarom ze slecht kunnen sturen.
Ik vraag mij af of we het hier over hetzelfde onderwerp hebben.
e-bike
e-bike.jpg
e-bike.jpg (8.58 KiB) 3847 keer bekeken
hoog stuur tot aan de wenkbrauwen
hoog-stuur.jpg
hoog-stuur.jpg (9.52 KiB) 3847 keer bekeken
Jazeker, met natuurlijk wat literaire overdrijving. Kijk maar eens hoe hoog die sturen in veel gevallen staan.
Dit plaatje is gewoon van een willekeurige e-bike merk website afgeplukt (bsp fietsen).

Als je ‘m zo geleverd krijgt, dan kan je niets anders dan zo’n rare, achteroverleunende zithouding aannemen.

Het zadel staat achteroverhellend, het stuur staat af-fabriek al op wenkbrauw hoogte en de zitbuis heeft zo’n achteroverleunende hoek (t.o.v. hart trapas), dat het geen zitbuis maar een ligbuis is.

Ik probeer hier een e-bike overigens niet belachelijk te maken. Dat zijn ze over het algemeen van zichzelf al.

649E1F42-F7D0-45FE-A950-834D152701C0.png
Ik denk dat de markt dan toch de oudere jongere die in zijn jeugd op een Tomos rondreed, met zo'n chopper-stuur zoals daar ook wel fietsen waren in gedachten heeft. En is een gewoon niet verstelbaar stuur niet goedkoper en simpeler te monteren als niemand het ook echt gebruikt, want ze hebben allemaal dezelfde instelling.
Begreep allang dat het literaire 'overdrijving' was. Vond het wel hilarisch :roll:
TestKees1-1600x1066.jpg
Zoiets bedoel je dan.
De meeste e-bikers die al wat ouder zijn zie ik niet aan hun fiets sleutelen.
Die zijn allang blij dat ze geen vermoeide benen hoeven op te lopen. En hun hartspier met rust kunnen laten.

Het zijn ze gegund overigens.
Edwin* schreef:
vr 17 jul, 2020 14:59
Dit plaatje is gewoon van een willekeurige e-bike merk website afgeplukt (bsp fietsen).
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Denk wel dat er bij de "originele" fietsenmerken dit soort extremiteiten minder vaak voorkomen.
Fedor schreef:
vr 17 jul, 2020 19:19
Edwin* schreef:
vr 17 jul, 2020 14:59
Dit plaatje is gewoon van een willekeurige e-bike merk website afgeplukt (bsp fietsen).
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Denk wel dat er bij de "originele" fietsenmerken dit soort extremiteiten minder vaak voorkomen.
Je zult je verbazen... en dan te bedenken dat je er zelfs een award mee kunt winnen :roll:
(Gazelle)

7915EF25-9881-4CFA-8FDE-AD38F72906B9.jpeg
7915EF25-9881-4CFA-8FDE-AD38F72906B9.jpeg (26.67 KiB) 3594 keer bekeken
Ik heb ook even op design award 2019 gekeken; sportief ogend Gazelle model e-bike

screenshot.712.jpg
joukon schreef:
vr 17 jul, 2020 15:13
De meeste e-bikers die al wat ouder zijn zie ik niet aan hun fiets sleutelen.
Die zijn allang blij dat ze geen vermoeide benen hoeven op te lopen. En hun hartspier met rust kunnen laten.
Overdrijven is ook een kunst. Bewegen is gezonder dan sporten. De beenspieren en de hartspier van een e-biker wordt gezonder belast dan van menig wielrenner die soms dood van z'n fiets valt.

Bewegen is gezond, sporten geen ongemakken en topsport is ongezond.
PietV schreef:
zo 19 jul, 2020 07:36
...Bewegen is gezond, sporten geen ongemakken en topsport is ongezond.
Creativiteit is gezond, schrijven geen ongemakken en herhaling vervelend.
PietV schreef:
zo 19 jul, 2020 07:36
De beenspieren en de hartspier van een e-biker wordt gezonder belast dan van menig wielrenner die soms dood van z'n fiets valt.
:?
Bedankt voor dit medisch deskundig advies - weer, Piet.
Laten we nu vooral als de wiederweerga met zijn allen stoppen met sporten en een e-bike aanschaffen!

Ging dit draadje trouwens niet over een helm op een e-bike?
PietV schreef:
zo 19 jul, 2020 07:36
joukon schreef:
vr 17 jul, 2020 15:13
De meeste e-bikers die al wat ouder zijn zie ik niet aan hun fiets sleutelen.
Die zijn allang blij dat ze geen vermoeide benen hoeven op te lopen. En hun hartspier met rust kunnen laten.
Overdrijven is ook een kunst. Bewegen is gezonder dan sporten. De beenspieren en de hartspier van een e-biker wordt gezonder belast dan van menig wielrenner die soms dood van z'n fiets valt.

Bewegen is gezond, sporten geen ongemakken en topsport is ongezond.
Een weer merkwaardige conclusie die je trekt "doctor Piet".

Er is helemaal niets mis met topsport bedrijven. De meesten zo niet allen doen dit onder gecontroleerde omstandigheden.
De meeste doden waarover dit draadje gaat betreft verkeersdoden onder e-bikers. Laten we wel on-topic blijven.
joukon schreef:
ma 20 jul, 2020 09:29
PietV schreef:
zo 19 jul, 2020 07:36
joukon schreef:
vr 17 jul, 2020 15:13
De meeste e-bikers die al wat ouder zijn zie ik niet aan hun fiets sleutelen.
Die zijn allang blij dat ze geen vermoeide benen hoeven op te lopen. En hun hartspier met rust kunnen laten.
Overdrijven is ook een kunst. Bewegen is gezonder dan sporten. De beenspieren en de hartspier van een e-biker wordt gezonder belast dan van menig wielrenner die soms dood van z'n fiets valt.

Bewegen is gezond, sporten geen ongemakken en topsport is ongezond.
Er is helemaal niets mis met topsport bedrijven. De meesten zo niet allen doen dit onder gecontroleerde omstandigheden.
De meeste doden waarover dit draadje gaat betreft verkeersdoden onder e-bikers. Laten we wel on-topic blijven.
Wij mensen zijn de enige zoogdieren die dwangmatig topsport bedrijven. Er zijn geen wetenschappelijke onderzoeken die bevestigen dat topsport gezond is. Wel wetenschappelijke onderzoeken dat bewegen noodzakelijk en gezond is. Dat topsporters alleen onder medische begeleiding topsport kunnen bedrijven zegt genoeg. Moet ik een lange lijst maken van professionele topsporter die dood zijn neergevallen of blijvend invalide zijn geraakt tijdens hun beroep. Deze mensen hadden zonder topsport zeer waarschijnlijk nog gezond verder geleefd.

Ik reageerde op jouw vreemde stelling over e-bikers. Ik dacht dat jij on-topic schreef. :D