Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verkocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

verkocht

Michael W schreef:
Haike schreef: Wat mij een beetje bevreemd in het hele verhaal is dat er een reisfiets wordt geleverd met een groep erop die in het racesegment thuishoort, daar verbaas ik me echt over.
Haike, hij is zo afgeleverd door Koga hoor !!
:oops: Dat wist ik niet, en ik heb het ook niet nagekeken voor ik m'n bericht schreef. Goed dat moge dan zo zijn en pleit de fietsenman enigzins vrij, maar de rest van de door mij genoemde mogelijkheden vallen daarmee niet af.

Hoewel voorlichting geven over de juiste fiets bij de juiste persoon dus ook een vak is.

Ellenberger schreef:Bedankt Haike,
Ik denk dat jouw advies het beste is. Ik ben alleen bang dat de winkel waar ik de fiets kocht of een andere fietsenwinkel niet gauw geneigd is om 105 ST groep (het blijft een tweedehands groep) in te ruilen. Dat betekent dan gewoon een paar honderd Euro neer tellen voor een nieuwe Deore XT groep. Maar ik zal jouw advies in aanmerking nemen en bij de fietswinkels informeren.
J. Ellenberger
Dan bied je die 105 groep op marktplaats aan, als hij eraf is gehaald, daar zijn er wel liefhebbers voor. Dan koop je zonder al te veel kleerscheuren een prachtige XT groep en in een keer alles passend.
Haike schreef: :oops: Dat wist ik niet, en ik heb het ook niet nagekeken voor ik m'n bericht schreef. Goed dat moge dan zo zijn en pleit de fietsenman enigzins vrij, maar de rest van de door mij genoemde mogelijkheden vallen daarmee niet af. Hoewel voorlichting geven over de juiste fiets bij de juiste persoon dus ook een vak is.
Ach, mijn oude Koga uit 1990 had hetzelfde verzet en daar heb ik ook heel wat bergen, met bagage, mee beklommen, wel met een andere cassette achter. Eventueel een langere achterderailleur aan moeten schaffen zijn de kosten ook niet. Voordeel is dat je de originele cassette kan gebruiken voor het fietsen in Nederland en ga je de bergen in dan zet je even die andere erop. Zelfs ik als niet-techneut doe dat in een kwartiertje.

Je mag die fietsenwinkel er heus wel op aanspreken. Ze zijn je wat schuldig want ze hebben iets verkocht wat niet geschikt is voor de beoogde toepassing. Juridisch sta je daarmee best sterk. In de praktijk denk ik dat zelfs als ze helemaal niet meewerken (wat schandalig zou zijn), dat een paar onderdelen vervangen (en op Marktplaats verkopen) goedkoper is dan een hele fiets vervangen en op marktplaats verkopen. Een nieuw crankstel als een Sugino XD (met 74/110 mm steek) kost schat ik een euro of 100, een goede trapas heel weinig, en een XT achterderailleur een kleine 100. Een nieuwe cassette kost een paar tientjes. Als je begint met een modern mtb crankstel met nog kleinere steek ben je vermoedelijk in een klap klaar. Als voorbeeld kun je dan denken aan een TA Vega met spider met kleine steek. Zou ik liever hebben dan een XT crankstel.
Wim

Willem Jongman schreef:Je mag die fietsenwinkel er heus wel op aanspreken. Ze zijn je wat schuldig want ze hebben iets verkocht wat niet geschikt is voor de beoogde toepassing. Juridisch sta je daarmee best sterk. In de praktijk denk ik dat zelfs als ze helemaal niet meewerken (wat schandalig zou zijn), dat een paar onderdelen vervangen (en op Marktplaats verkopen) goedkoper is dan een hele fiets vervangen en op marktplaats verkopen. Een nieuw crankstel als een Sugino XD (met 74/110 mm steek) kost schat ik een euro of 100, een goede trapas heel weinig, en een XT achterderailleur een kleine 100. Een nieuwe cassette kost een paar tientjes. Als je begint met een modern mtb crankstel met nog kleinere steek ben je vermoedelijk in een klap klaar. Als voorbeeld kun je dan denken aan een TA Vega met spider met kleine steek. Zou ik liever hebben dan een XT crankstel.
Wim
Wim wat jij hier schrijft zou misschien allemaal wel kunnen, maar dan moet je dus wel technisch onderlegt zijn, in de ins en outs van de fietswereld. Iemand die daar om wat voor een reden niks van af weet, en toch lekker wil fietsen, moet gewoon goed en vlot geholpen worden, en is gewoon beter af met een complete XT groep. Is goed genoeg en je hoeft je niet meer af te vragen of het nou wel af niet past.

Hoi Ellenberger,

Waar het volgens mij dus op neer komt:

-Verreweg de duurste oplossing is om je hele fiets in te ruilen.
-De oplossing om de hele aandrijving maar te XT-en geeft het meeste resultaat, maar kost ook nog enkele centen.
-Goedkoper is al om alleen de zaak voor te veranderen, met flink resultaat.
-Het goedkoopst is om alleen achter een nieuwe cassette en derailleur te nemen, maar dan kan je niet lichter dan ongeveer 1:1 rijden.

Ik zou me echter afvragen in hoeverre een verzet lichter dan 1:1 werkelijk noodzakelijk is. Hoe vaak ga je "off road" ? Ik moet zeggen dat ik over de weg zelden lichter rijdt dan 1:1. Ik heb ooit west Noorwegen "gedaan" met 42:28, wat 1,5:1 is, en dat ging ook (of dat nog steeds zo zou zijn is zeer de vraag :-)). Ik moet zeggen dat de grens toen wel bij 20% lag, maar hoe vaak kom je dat tegen?

Naja, het zijn maar wat overwegingen en het zijn ook persoonlijke keuzes... Ik heb zo'n gevoel dat je lekker voor helemaal XT gaat?

:D

Zet er een mooie Rohloff op ,ben je van alle gezeur af en kun je op en of road rijden ,tegen elke helling en zonder veel onderhoud.Kost wel wat ,maar zie het als een moderne spaarlamp .begin effe dokken en later terug verdienen :idea: :idea:
groeten Frans

Goed plan, maar toch vooral voordat je een fiets gekocht hebt, in plaats van erna. Die fietsenmaker heeft een minder geschikte fiets verkocht, en dus mag je best verwachten dat hij zolang het niet al te wild wordt iets voor je doet.
Wim

Pleidooi dus voor een goede orientatie vooraf en flink lezen op forums en andere infobronnen :wink:

De Koga Miyata Globe Traveller is inmiddels verkocht.
Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.
Ik ga nu op zoek naar Koga Miyata Globe Traveller of Randonneur maar nu wel met Deore XT (LX) onderdelen.

Groet,

J. Ellenberger

Misschien moet je dan inderdaad eerst eens goed kijken wat je nu eigenlijk wilt. Er zijn nog andere merken dan Koga, en er zijn allerlei verschillende typen fietsen (26 inch of 28 inch, staal of alu, derailleur of Rohloff, maat of confectie, etc etc.). Daar is hier al veel over geschreven, en als je even zoekt op dit forum zie je veel goed advies.
Wim