Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke reisverzekering is het liefst voor je fiets? - Forum Wereldfietser

Welke reisverzekering is het liefst voor je fiets?

Welke reisverzekering is het liefst voor je fiets?

Mijn reisverzekering gaat aflopen. Omdat ik altijd mijn fietsje meeneem op vakantie (én in het vliegtuig! én ook buiten Europa) ben ik op zoek naar de beste reisverzekering voor mij én mijn fiets. Bovendien sta ik op het punt om een nieuwe dure fiets aan te schaffen.

Welke ervaringen hebben jullie met reisverzekeringen in geval van schade en/of dieftsal aan de fiets? Hoe hoog is de maximale vergoeding? Of kan je maar beter een aparte fietsverzekering nemen? Of juist helemaal geen....

Ben benieuwd....alvast bedankt voor de antwoorden!

Blanche

Ik heb uitermate goede ervaringen met de afgesloten verzekering van de fietsvakantiewinkel. Maar dat betrof een groot pakket aan dekkingen en mogelijkheden, helaas moest ik claimen, en daar ik met goed aantoonbare feiten kwam, (foto's kwitanties brief van een fietsenmaker) werd er daarna niet meer moeilijk gedaan met uitkeren. Verzekeringsmaatschappij is de Goudse. Pakket was alleen via de fietsvakantiewinkel af te sluiten.

Bij veel reisverzekeringen is de fiets onvoldoende verzekerd. Nu heb je vaak al een gewone fietsdiefstalverzekering, maar die keert bijvoorbeeld niet uit als je fiets zoek raakt tijdens luchttransport.
Verder ziet niet iedere reisverzekering de fiets als een vervoermiddel, waarvoor je vervangend vervoer kunt claimen als de fiets uitvalt door diefstal of schade onderweg.
Een apart onderwerp is repatriering. Ik weet van mensen die tijdens een reis ziek werden en terug naar huis moesten. Het werd allemaal snel en prima geregeld, alleen voor de fiets niet. De alarmcentrale vertelde dat zij niets met een fiets te maken hadden.

Er zijn ook doorlopende reisverzekeringen met een aanvullend pakket op maat voor fietsvakantiegangers. Deze verzekering geldt ook voor een weekendje in de Ardennen. Voorwaarde voor eventuele uitkering is wel dat er een betaalde overnachting in moet zitten. Dan is het voor de verzekering een vakantie.
Je kunt dit soort verzekeringen afsluiten bij de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
en Asian Way of Life: www.awol.nl

bert sitters schreef:Een apart onderwerp is repatriering. Ik weet van mensen die tijdens een reis ziek werden en terug naar huis moesten. Het werd allemaal snel en prima geregeld, alleen voor de fiets niet. De alarmcentrale vertelde dat zij niets met een fiets te maken hadden.
De internationale reis- en kredietbrief van de ANWB dekt ook repatriëring van fietsen. Enkele jaren geleden stond Corrie, mijn vriendin, op het punt om deze op te zeggen, omdat we toch nooit met de auto op reis gingen. Toen zij tijdens een vakantie zo ziek werd, dat ze haar fiets niet meer zelf kon vervoeren en we per taxi en vliegtuig terug naar huis zijn gekeerd, kwamen we er achter dat we deze verzekering voor de fietsen konden gebruiken. Een dag of tien later stopte er een grote oplegger voor onze deur met enkele campers erop: uit één van die campers kwamen onze fietsen tevoorschijn...

Volgens mij wordt in de Internationale Reis - en Kredietbrief van de ANWB fiets repatriering en/of opsturen van onderdelen niet vergoed. Ik heb hierover een aantal jaren geleden correspondentie gevoerd met de ANWB en het antwoord was dat de voorwaarden beschreven in de Internationale Reis - en Krtedietbrief alleen geldt voor auto's. Misschien is dit veranderd maar ik zou voordat ik bij de ANWB iets afsluit dit zwart op wit willen hebben.

Ronald

PS \
Ik heb ook al een paar jaar de fietsverzekering van de Goudse, afgesloten via de fietsvakantiewinkel. Verleden jaar brak ik mijn heup en moest ik de geplande vluchten naar Spanje annuleren. Binnen een paar weken had ik het geld zonder moeilijke vragen terug.

Ronald

Volgens mij zijn de regels van de Internationale Reis en Kredietbrief een paar jaar geleden veranderd: fietsen vallen hier niet meer onder.
Fietsen vallen ook niet onder de doorlopende reisverzekering van de ANWB. Je kunt fietsdekking ook niet doorlopend bij verzekeren. Wat wel kan is aanvullend op een doorlopende reisverzekering een kortdurende fietsdekking nemen voor de periode dat je met de fiets op reis bent. Dat moet je dan wel steeds voor je weg gaat regelen in een ANWB-winkel

bert sitters schreef:Volgens mij zijn de regels van de Internationale Reis en Kredietbrief een paar jaar geleden veranderd: fietsen vallen hier niet meer onder.
Klopt, Bert. Een aantal jaren geleden kon je nog onderdelen laten opsturen en je fiets laten repatrieren met de IRK, maar dat is afgeschaft. Die geldt nu alleen nog voor auto's.

bedankt voor de info allen!

Hmmmm, dat vind ik toch wel typisch ,

een kennis van mij heeft het nu juist voor dit jaar geregeld dat hij bij pech door de ANWB geholpen kan worden. :?

Neerlands grootste club (Wielrijders!) kan z'n fietsende leden (i.b.v. IRK) toch niet zo in de steek gelaten hebben?
:?

Ik heb het even gecheckt bij de ANWB. Van de afdeling Leden en Marketing kwam dit antwoord: "Het klopt niet dat fietsers niets meer hebben aan de Internationale Reis- en Kredietbrief . Voor fietsen, voor zover die als hoofdvervoermiddel gebruikt worden, bestaat de hulpverlening uit reparatiebegeleiding en repatriëring. Zie onder Voertuig (artikel 1.14) uit de algemene voorwaarden van de Reis- en Kredietbrief (pag. 11)."

Dan zijn de voorwaarden dus weer aangepast. Een paar jaar geleden deed de ANWB niets voor fietsers in het buitenland en dat was voor mij de reden op mijn IRK op te zeggen.

Ronald van der Perk

Kees,
Staat in de algemene voorwaarden bij 'voertuig' zwart op wit dat zij een fiets ook als voertuig beschouwen waarmee je reist en geen reisbagage is dat je meeneemt? Was het echt geen interpretatie van de persoon van marketing en zegt iemand anders van de ANWB weer wat anders?
Er hebben de afgelopen jaren echt diverse fietsers te horen gekregen toen zij vanuit het buitenland een beroep deden op hulpdienst van de ANWB: "De IRK geldt niet voor fietsen. Punt."

ik heb even op de site van de anwb rondgesnuffeld en kwam bij de int. reis en kredietbrief onder de algemene voorwaarden deze defenitie van voertuigen tegen:

1.14 Voertuig
Maximaal één motorvoertuig met een geldig Nederlands kenteken (niet langer dan totaal 120 dagen per jaar in het buitenland verblijvend) voor alle Rechthebbenden tezamen, dat wil zeggen:
• een motorrijtuig dat mag worden bestuurd met een rijbewijs in de categorie A of B met uitzondering van Kampeerauto’s;
• een motorrijwiel inclusief bagagewagentje en/of zijspan;
• een snor-/bromfiets inclusief het hierbij behorende bagagewagentje;
• een rolstoel waarvoor een WA-verzekering verplicht is;
• fietsen en rolstoelen voor zover die als hoofdvervoermiddel gelden en alleen voor reparatiebegeleiding en repatriëring.
Voor alle bovenstaande geldt dat:
• het voertuig is verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid;
• het voertuig voldoet aan de wettelijke eisen;
• het voertuig een geldig kentekenbewijs heeft;
• het voertuig geen geschorst kenteken heeft of dat het een voertuig is t.b.v. export;
• met het voertuig geen goederen of personen zijn of worden vervoerd die in strijd zijn met de wet.

Als ik deze voorwaarden goed begrijp dan valt de fiets, zoals wij hem dus gebruiken onder de int. reis en kredietbrief. Moet wel zeggen dat dit de voorwaarden voor 2006 zijn.

Groet,
Robbert

bert sitters schreef:Was het echt geen interpretatie van de persoon van marketing en zegt iemand anders van de ANWB weer wat anders?
Er hebben de afgelopen jaren echt diverse fietsers te horen gekregen toen zij vanuit het buitenland een beroep deden op hulpdienst van de ANWB: "De IRK geldt niet voor fietsen. Punt."
Blijkbaar hadden wij (in 2002) geluk dat we iemand aan de lijn hadden die goed geïnformeerd was. Als andere fietsers met een kluitje in het riet zijn gestuurd, moet er duidelijk meer aandacht worden besteed aan de rechten die vakantiefietsers met een IRK hebben.
Wellicht kan de Wereldfietser de ervaringen die fietsers met de IRK hebben, inventariseren en met behulp daarvan de ANWB aansporen om de verantwoordelijke medewerkers van hun hulpdienst beter aan te sturen?