Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen naar Wit Rusland - Forum Wereldfietser

fietsen naar Wit Rusland

In mei 2008 gaan we fietsen van Hoek van Holland naar Bogdanovka, een dorpje in Wit Rusland. Wij willen ons laten sponsoren voor een goed doel
(zie ook www.ruslandkinderhulphoekvanholland.nl).
Wie helpt ons aan routebeschrijvingen van Hoek van Holland, via Duitsland en Polen, naar Wit Rusland.
Piet van den Bos.

Tot aan Frankfurt a/d Oder kun je de Hanzeroute volgen. Ik begrijp uit de website dat het tweede deel alleen in een oud boekje beschreven staat, maar daar is tweedehandse (via dit forum?) vast wel aan te komen.

Door Duitsland lopen overigens een heleboel routes, dus daar kun je er ook makkelijk een paar van aan mekaar knopen.

liz schreef:Tot aan Frankfurt a/d Oder kun je de Hanzeroute volgen.
Van Zaltbommel naar Lübeck via de Hanzefietsroute; dan langs de Oostzee naar Usedom via de Ostsee-Radweg (of de proefversie van deel 2 van de Hanzeroute downloaden), daarna naar Gdansk via de Ostseeküste-Radweg Polen en als laatste iets vinden naar Wit-Rusland, bijv. uit de gids Masuren per Rad.
Ook binnendoor, vanuit Arnhem, via de Euroradweg R1 via Berlijn kom je in de omgeving van Gdansk. Het gedeelte van de R1 door Polen staat ook in de gids Masuren per Rad en er is een infobrochure te bestellen bij het FIS, www.fisroutes.nl
Meer info en gidsen zijn verkrijgbaar bij de betere reisboekhandel, de fietsvakantiewinkel of www.fietsgidsen.nl

Het zou interessant zijn om te wete of jullie al een idee hebben hoe die tocht er ongeveer uit gaat zien. Is het de bedoeling om zo snel mogelijk van Hoek van Holland naar Bogdanovka te racen of meer toeristisch? Gaan jullie met enkele personen of een grote(re) groep? "Zelfverzorgend" of met volgauto's die bagage vervoeren etc.?
De pagina "sponsorfietstocht" op jullie website is nog niet in de lucht, vandaar mijn vragen.
Er zijn natuurlijk vele wegen die naar Bogdanovka leiden.

Het meest voor de hand liggend lijkt mij de Euroroute (Euroradweg) R1. Voor het Nederlandse deel van de R1 pik je b.v. in Den Haag of Zoetermeer de LF4a op, volgt deze tot Borculo, dan de LF40 tot de grens (Zwilbrock) en volgt verder de (bewegwijzerde) R1
Op www.esterbauer.com vindt je het routeboekje van de R1 van Arnhem tot Berlijn (ISBN 3-85000-129-6).

Voor het deel van de R1 van Berlijn tot de Poolse grens kun je gebruik maken van de reeds genoemde "Informatiebrochure Euroroute R1", verkrijgbaar bij Fietskaart Informatie Stichting.

Ook al genoemd is het boekje "Polen per Rad" www.kettler-verlag.de (ISBN 3-932546-25-3) Hierin wordt de R1 beschreven van de Poolse grens tot Braniewo aan de Russische (Oblast Kaliningrad)grens.
Aangezien ik niet weet welke grensovergang naar Belarus jullie willen nemen (Bobrowniki? Kużnica Białostocka?) en of een aantrekkelijke dan wel snelle route belangrijk is, kan ik moeilijk aangeven waar de R1 te verlaten.

Bij dat verlaten van de R1 houdt het eigenlijk ook wel op met de beschreven/bewegwijzerde routes. Nu wordt het dus echt leuk!

Er zijn uitstekende (auto!)kaarten en atlassen(met spiraalband, handig!) te koop waar prima op te fietsen is. Dit kan ik uit eigen ervaring zeggen.
Voorbeelden zijn de atlas 1:300000 van Demart (ISBN 83-89239-56-6) en Copernicus (ISBN 83-7329-279-9). Indien problemen met verkrijgbaarheid in Nederland: kijk op www.topkart.com.pl en zoek onder roadmaps 1:300000. Op dit soort atlas zet ik zelf mijn fietstochten in Polen uit.

Jullie hebben nog ruim de tijd, ik wens jullie veel plezier met de voorbereidingen en de tocht zelf! Als ik van dienst kan zijn met de route door Polen: even een PB-tje!

Ik heb verschillende keren in Polen gefietst. Ik hou me nooit aan routes, daar ben ik veel te eigenwijs voor. Bovendien hebben Polen een andere opvatting over fietsroutes. Ze sturen je soms over mulle zandpaden, ze gaan er van uit dat je op een mountainbike zonder bagage rijdt.

Ik gebruik in Polen de kaarten Mapa Krajoznawca. Er zijn er acht van heel Polen, schaal 1:300.000. Ze kosten nu ongeveer 20 zloty (5 euro). Vermijd de rode wegen, want dat fietst niet echt lekker.