Dat was en is ook mijn ervaring. Pas als je je beperkt tot de echte kleine weggetjes ben je een "serieuze" weggebruiker, maar je het is niet mogelijk om je steeds tot alleen die kleine tertiaire infrastructuur te beperken ... al was het maar omdat je soms een dorpje of stadje in wilt om boodschappen te doen.geelfietsje schreef: ↑zo 16 jun, 2019 09:01Aansluitend bij de meeste voorgaande reageerders.
Duitsland is een heel matig fietsland. De automobilist is koning en zal zijn suprematie zeker laten gelden. De fietser speelt een ondergeschikte bijrol in inrichting van wegen én hoort zich ook in gedrag aan zijn ondergeschikte rol aan te passen. Duitsland is sowieso veel autoriteitsgevoeliger dan Nederland. Op de echte fietsroutes kom je weinig automobilsten tegen en is het dus veel prettiger fietsen. Kortom Duitsland is zeker geen Nederland. Als je de tijd neemt geen probleem, maar als je tempo zou willen maken, moet je rekeing houden met veel wachten en wuiven naar de koning.
Tja, dat is dus niet mijn ervaring. Zelfs in een van de meest liberale deelstaten heerste de auto, was het "eigen auto eerst". Rijden er twee schier identieke fietsers over een rotonde, en moeten die fietsers die rotonde bijna geheel rond (om aan de andere kant een fietspad op te pikken) dan krijg je nauwelijks ruimte, en wordt er ook weer opnieuw voor de tweede fietser getoeterd, zelfs door de chauffeur van een stadsbus (die mijns inziens toch beter zou kunnen weten).
En qua "Einbahnstraße": rijd je een dergelijke straat tegen de richting in in omdat er expliciet "Radfahrer frei" staat dan nog kan het je overkomen dat een auto-tegenligger op je af rijdt alsof je er niet bent. Toen dat mij overkwam ben ik strak langs deze "Gegenlieger" gereden en stak ik mijn elleboog net iets meer uit zodat de spiegel een rotklap kreeg ... mijn wederhelft achter mij zag met een zeker plezier het tafereel aan (en dat terwijl mij rijstijl zeker niet steeds onbecommentarieerd blijft). De "Gegenlieger" bleef verbaasd staan, of het een les was weet ik niet.
Opvallend genoeg hoef je maar een klein stukje verder te fietsen, de Franse grens over, en er heerst ineens een veel makkelijker sfeer. Een stuk meer "laissez faire". Maar het "laissez aller", het laat iedereen de ruimte die hem/haar toekomt, en laat iedereen zijn ding doen dan loopt alles makkelijker maakt dat alles ook echt makkelijker gaat.
De enige plek waar dit allemaal niet opging was langs de Rijn: De Elzassers zijn nogal "Duits" en van de weeromstuit zijn de Duitsers aan de "overkant" soms bijna "Frans".
Maar goed, ik moet bekennen, ik ken Duitsland wat verder weg niet van op de fiets, ik hoorde bijv. goede berichten over Noord (ex)Oost-Duitsland.
Groeten BSM
PS Fransen houden misschien niet van het tegen de richting in fietsen, maar het wordt vaak ook als heel vanzelfsprekend getolereerd zolang je je niet opdringerig positioneert. Omgekeerd moet je weer niet verwachten dat eenrichtingsverkeer met een onderbordje "sauf cyclistes" je alle ruimte geeft.