door
Wim » za 03 feb, 2007 21:36
Ik heb hierover ooit al eens iets op deze site geschreven, maar kan dat nu zelf ook niet meer vinden. In principe is het een prima idee (ik doe het zelf soms ook): je neeemt bagage mee, maar eenmaal op je bestemming aangekomen zit je niet vast aan een zware vakantiefiets, maar kun je op een veel lichter karretje cols beklimmen (of mountainbiken, want het principe geldt ook daar).
Wel moet je een tweetal spelregels in acht nemen. De eerste is dat je racefiets er toch wel een beetje geschikt voor moet zijn. Superlichte moderne racemonsters zijn veel minder geschikt dan wat steviger stalen racefietsen van een jaar of tien, twintig geleden. Bovendien hebben die wat oudere fietsen vaak ook meer ruimte voor wat bredere banden (een moderne audax / semiracefiets is ook prima). En bredere banden wil je inderdaad wel, omdat je meer comfort wilt, omdat je vaak toch over wat slechtere wegen zult rijden, en omdat het allemaal net dat beetje beter belastbaar is. Verder zou ik zorgen dat je een flink lichter verzet hebt dan normaal. Bagage maakt een wereld van verschil, of je die nu op de fiets vervoert, of erachter.
Het tweede punt waar je op moet letten is wat voor kar het beste is, een eenwieler of een tweewieler? Zelf heb ik een tweewieler (de door Challenge voor Bever gemaakte voorloper van de Radical Cyclone), en het grote voordeel is dat die zichzelf overeind houdt. Dat is niet alleen praktisch als je even stilstaat, maar betekent ook dat het frame en het achterwiel de kar (en de bagage) niet overeind hoeven te houden. Een tweewieler vormt een veel geringere belasting voor het frame, en dat is voor een racefiets van heel groot belang. De achterkanten van voorgeveerde mtb's zijn zeker stijf genoeg voor een Bob, maar met een racefiets heb ik toch liever een tweewieler. Die spoort misschien wat minder mooi, maar dat is vooral buiten de weg van belang (en dat probeer je met een racefiets toch te vermijden). Zelf heb ik overigens met veel succes met die kar achter een tandem over onverharde paadjes gereden en zonder enig probleem snelle afdalingen gemaakt. Het ding ligt als een huis.
Wim