m-gineering schreef:B@se schreef:Hi,
zelf draag ik eigelijk altijd een helm, zowel bij klouterpartijen buiten, tijdens het werk op een kraan
Dit is een heel andere situatie, waar de helm zeker prima bescherming biedt. Hier staat het hoofd stil en wordt er bv een vallende hamer van een kilo opgevangen. Dan praat je over een heel ander energieniveau als wanneer je zelf (met 60-100 kg lichaam) ergens tegen optuft
Waarschuwing: Mensen die geen zin hebben in een natuurkundig verhaaltje kunnen door gaan tot het einde van deze post. hierna zal ik nog mijn inhoudelijke mening geven over het onderwerp fiets helmen.
Hoi m-gineering,
Ik heb een aantal keer je reacties gezien, met "natuurkundige "verklaringen voor dingen. Mijn inziens sla je hier vaak de plank mis.
om ff in te gaan op je hamer voorbeeld.(ik hou het simpel, het gaat om een indicatie)
laten we zeggen dat de hamer(m=1kg) vanaf 10m hoogte valt. en op y0 de snelheid van 0m/s heeft(aangezien iemand 'm daar vast had)
voor de snelheid op een willekeurig punt(y) vanaf y0 geldt de volgende vergelijking:
v^2 = v0^2 - 2*g*(y-y0) waarbij g de valversnelling is.
dan krijgen we:
v^2 = 0 - 2*9.81*(-10-0)
oftewel v^2 = -(-196.2) oftewel v^2 = 196.2 m/s
wortel trekken levert op: 14 m/s
dit keer 3.6 om een km/h eruit te krijgen: 50.4 km/h
de Kinetische energie van de hamer = .5mv^2
dit staat gelijk aan: .5*1*14^2 = 98 Joule wat er aan brute energie op je hoofd valt(enhet zal op ongeveer een opp van 2 bij 2cm vallen = dus 98 J/4cm^2 = 24.5 J/cm^2 ! dat is al niet gering!)
om het zelfde ff kort voor een vallende fietser uit te rekenen:
snelheid: 40km/h = 11.1 m/s (hoog gegrepen, massa van de hamer was laag gegrepen)
massa: 80 kg
val hoogte: 1.5m
snelheid na 1.5 m vallen: 12,36 m/s
Kinetische energie op dat moment: .5*80*12.36^2 = 6110 J
Oppervlakte waarop wordt gevallen(laten we zeggen: 1 schouder en een hoofd, waarvan de helm de energie behoorlijk goed verspreid over 'n half helm/hoofd oppervlak)
schouder = 49cm^2 en hoofd is (gok) 120 cm^2 : totale vlak wat de klap absorbeert: 169cm^2
6110J/169cm^2 = 36 J/cm^2
zoals je ziet is het verschil qua energie per vierkante centimeter nog geen eens zo heel erg groot, en hierbij heb ik de vallende fietser op meerdere punten het voordeel van de twijfel gegeven! (dichtheid van de hamer is veel hoger, vaak wegen de hamers op de bouw meer dan 1 kg, is de hoogte groter etc. de mens is "vervormbaarder" waardoor het moment van inpact beter kan worden uitgespreid over de tijd, kleding lagen die absorberen zijn niet meegerekend, er is een hoge fiets snelheid gekozen etc etc)
Dus om te zeggen dat we te maken hebben met een compleet andere situatie is onzin. Denk de volgende keer ajb wat zorgvuldiger na als je zo een bewering maakt.
overigens: als jezelf gewoon geen fietshelm wilt dragen om wat voor redenen dan ook. Vind ik(en waarschijnlijk het gros van de overige wereldbevolking) dat prima hoor
Ik moest hier alleen even iets corrigeren wat me niet lekker zat.