Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verpakte fiets mee in de TGV vanaf Brussel-Zuid - Forum Wereldfietser

Verpakte fiets mee in de TGV vanaf Brussel-Zuid

De fiets kan gedemonteerd mee in de Thalys. Aansluitend kan de fiets ook gedemonteerd in een hoes mee in de TGV. Het pakketje met wel iets korter zijn dan in de Thalys 120 X 85 X 30. (betekent dus de achterdrager los of eraf). Ook in de TGV moet de fiets passen in het grote bagagerek. Zorg dat je als eerste bij de juiste deur staat.

Parijs lijkt niet zo'n handige overstap met een verpakte fiets. Je moet voor de aansluitende TGV's naar een ander station. Sommige liggen op 7 km

Er gaan dagelijks ook een aantal TGV's vanaf Brussel-Zuid. Neem de Thalys naar dit station en stap hier over. Soms op hetzelfde perron, maar ook op het perron er naast. Er zijn liften.
Er gaan vanaf Brussel-Zuid TGV's naar o.a. de volgende stations:
Champagne-Ardenne TGV;
Lorraine-TGV;
Straatsburg;
Lyon;
Valence;
Avignon;
Marseille;
Nice;
Nimes;
Montpelier;
Béziers;
Narbonne;
Perignan.
Er kunnen treinen uitvallen. Je kunt op Brussel door vertraging je aansluiting missen. Meld je in dat geval bij de servicebalie.
Voor meer informatie nl.oui.sncf
Dank voor deze update Bert!

bert sitters schreef:
do 18 jun, 2020 10:33
...
Parijs lijkt niet zo'n handige overstap met een verpakte fiets. Je moet voor de aansluitende TGV's naar een ander station. Sommige liggen op 7 km

Er gaan dagelijks ook een aantal TGV's vanaf Brussel-Zuid. Neem de Thalys naar dit station en stap hier over.
...
Helaas moet je voor de aansluitende TGV naar Torino/Turijn wel in Parijs overstappen. Met een compact en niet al te zwaar pakket lijkt dat te doen; maar met een zware vakantiefiets met veel tassen is dat best een uitdaging.
willem.m schreef:
do 18 jun, 2020 10:46
Dank voor deze update Bert!

bert sitters schreef:
do 18 jun, 2020 10:33
...
Parijs lijkt niet zo'n handige overstap met een verpakte fiets. Je moet voor de aansluitende TGV's naar een ander station. Sommige liggen op 7 km

Er gaan dagelijks ook een aantal TGV's vanaf Brussel-Zuid. Neem de Thalys naar dit station en stap hier over.
...
Helaas moet je voor de aansluitende TGV naar Torino/Turijn wel in Parijs overstappen. Met een compact en niet al te zwaar pakket lijkt dat te doen; maar met een zware vakantiefiets met veel tassen is dat best een uitdaging.
Turijn is inderdaad lastig.
Je kunt in Brussel-Zuid de TGV naar Lyon-Part Dieu nemen, maar de TGV naar Turijn stopt bij het vliegveld van Lyon . Dat is een stuk ten oosten van de stad en er is geen treinverbinding vanuit Lyon.

Of op het Gare du Nord je fiets op tuigen, tassen aan je fiets en fietsen naar het Gare de Lyon. Daar je fiets weer demonteren. Of een grote taxi zien te regelen.
De toegelaten afmetingen (volgens de site van de SNCF 120x90 cm) zijn krap. Ik heb het even uitgeprobeerd maar mijn fiets, zonder de wielen, is groter dan deze afmetingen.
Wie heeft ervaring met fiets op TGV? Kijken ze streng toe op de afmetingen? Of lukt het ook met een iets groter pak?
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 19:26
De toegelaten afmetingen (volgens de site van de SNCF 120x90 cm) zijn krap. Ik heb het even uitgeprobeerd maar mijn fiets, zonder de wielen, is groter dan deze afmetingen.
...
Heb je wel je stuur losgehaald?
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 19:33
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 19:26
De toegelaten afmetingen (volgens de site van de SNCF 120x90 cm) zijn krap. Ik heb het even uitgeprobeerd maar mijn fiets, zonder de wielen, is groter dan deze afmetingen.
...
Heb je wel je stuur losgehaald?
Stuur verandert niets aan deze afmetingen. Langste afstand blijft 135 cm ( van achterkant bagagedrager tot voorste tip van voorvork. En dat is dus nadat de voordrager eraf gehaald is.
Kijken ze heel streng toe op de afmetingen in Frankrijk, of lukt het ook met een iets groter pak?
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 19:37
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 19:33
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 19:26
De toegelaten afmetingen (volgens de site van de SNCF 120x90 cm) zijn krap. Ik heb het even uitgeprobeerd maar mijn fiets, zonder de wielen, is groter dan deze afmetingen.
...
Heb je wel je stuur losgehaald?
Stuur verandert niets aan deze afmetingen. Langste afstand blijft 135 cm ( van achterkant bagagedrager tot voorste tip van voorvork. En dat is dus nadat de voordrager eraf gehaald is.
Je hebt gelijk. De achterdrager, die waarschijnlijk vrij makkelijk los en weer vast kan, past niet in het pakket?
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 20:17
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 19:37
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 19:33

Heb je wel je stuur losgehaald?
Stuur verandert niets aan deze afmetingen. Langste afstand blijft 135 cm ( van achterkant bagagedrager tot voorste tip van voorvork. En dat is dus nadat de voordrager eraf gehaald is.
Je hebt gelijk. De achterdrager, die waarschijnlijk vrij makkelijk los en weer vast kan, past niet in het pakket?
De verlichting en kabels zitten verwerkt in de achterdrager. Dat maakt het lastig om verder uit elkaar te halen. En dan moeten ook alle spatborden eraf. Blijkbaar is het veel moeilijker een fiets in een TGV of Thalys of ICE te transporteren dan in een vliegtuig. Als ik mijn fiets zo uit elkaar moet halen dat die in 120x90 past dan is er echt geen lol meer aan.

Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met fietstransport in deze treinen en passen ze de regels voor afmetingen soepel toe of lukt het ook met een pak van 135cm lang ipv 120cm?
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 20:22
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 20:17
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 19:37


Stuur verandert niets aan deze afmetingen. Langste afstand blijft 135 cm ( van achterkant bagagedrager tot voorste tip van voorvork. En dat is dus nadat de voordrager eraf gehaald is.
Je hebt gelijk. De achterdrager, die waarschijnlijk vrij makkelijk los en weer vast kan, past niet in het pakket?
De verlichting en kabels zitten verwerkt in de achterdrager. Dat maakt het lastig om verder uit elkaar te halen. En dan moeten ook alle spatborden eraf. Blijkbaar is het veel moeilijker een fiets in een TGV of Thalys of ICE te transporteren dan in een vliegtuig. Als ik mijn fiets zo uit elkaar moet halen dat die in 120x90 past dan is er echt geen lol meer aan.

Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met fietstransport in deze treinen en passen ze de regels voor afmetingen soepel toe of lukt het ook met een pak van 135cm lang ipv 120cm?
De bagagerekken in de TGV zijn gebaseerd op deze afmetingen. Als je fietstas dus 15-20cm langer is kun je de tas niet vlak neer leggen maar alleen schuin. Met alle risico's van dien als iemand anders er een zware koffer op legt.
In de praktijk lukt dit idd alleen als je spatborden, bagagedragers en stuur er af haatl (en de wielen er uit).
Mijn met S+S couplers uitgeruste fiets past binnen 90x120cm, maar toen ik afgelopen augustus met de Thalys naar Parijs ging werd ik door de conducteur, zowel op de heen- als terugweg, gezegd de boel in het restaurantrijtuig te plaatsen. Fiets was helemaal ingepakt in een tas, geen fietsonderdelen zichtbaar. Ze hebben er geen meetlint langsgehouden :)

Hoe het er bij de TGV aan toegaat weet ik niet.
En de alternatieven worden steeds triester. Met treinen waarin de fiets wel in zijn geheel meekan kom ik aan gemiddeld één overstap per 100 km.
Nicole, waar wil je naartoe? Wellicht dat met wat fantasie een andere optie te bedenken is?
Ivo Miesen schreef:
za 27 jun, 2020 00:05
Nicole, waar wil je naartoe? Wellicht dat met wat fantasie een andere optie te bedenken is?
Van Antwerpen naar Basel, en aan het eind van de tocht weer terug vanuit de Franse of Zwitserse Alpen (precieze locatie staat nog niet vast). De afstand Antwerpen - Basel is ongeveer 600 km.

Mogelijkheid 1: Antwerpen - Brussel - Luxembourg ( al waren er de laatste zomers altijd werken waardoor de treinen niet verder dan Arlon reden) - Bettembourg - Metz - Strasbourg - Basel
Mogelijkheid 2: Antwerpen- Brussel - Welkenraedt - Aachen -...- en dan geef ik het al op.
De streepjes staan voor overstappen.

Maar deze discussie past dan niet meer in dit draadje.
Richting Basel is het 1e stuk tot Keulen inderdaad behoorlijk aanmodderen. Maar daarna loopt het met een beetje planning soepel. In principe 1x overstappen na Keulen.
Afhankelijk van dag/tijd kun je al voor iets van € 75,- van Antwerpen tot in Basel komen.
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 20:22
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 20:17
nicolevelo schreef:
vr 26 jun, 2020 19:37


Stuur verandert niets aan deze afmetingen. Langste afstand blijft 135 cm ( van achterkant bagagedrager tot voorste tip van voorvork. En dat is dus nadat de voordrager eraf gehaald is.
Je hebt gelijk. De achterdrager, die waarschijnlijk vrij makkelijk los en weer vast kan, past niet in het pakket?
De verlichting en kabels zitten verwerkt in de achterdrager. Dat maakt het lastig om verder uit elkaar te halen. En dan moeten ook alle spatborden eraf. Blijkbaar is het veel moeilijker een fiets in een TGV of Thalys of ICE te transporteren dan in een vliegtuig. Als ik mijn fiets zo uit elkaar moet halen dat die in 120x90 past dan is er echt geen lol meer aan.

Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met fietstransport in deze treinen en passen ze de regels voor afmetingen soepel toe of lukt het ook met een pak van 135cm lang ipv 120cm?
Helaas zijn deze TGV-maten voor de fiets berekend op racefietsen en mountainbikes.
Dat vrees ik ook Bert want ze maken zoveel reclame voor de fiets op de trein dat je zou verwachten dat het eenvoudig is om je fiets even volgens hun richtlijnen te demonteren.

Voor de TGV Lyria treinen ( de snelle verbindingen tussen Frankrijk en Zwitserland) lees ik

U kunt een fiets ruimte voor uw geassembleerde fiets reserveren met de Trein + Bike service. Deze tickets (€10 enkel) kunnen samen met uw gewone TGV Lyria ticket worden geboekt, in een SNCF of CFF verkooppunt (niet online).

Wanneer ik detailinformatie zoek over deze verbindingen lijkt het of je enkel fietsen ingeblikt in een rechthoek van 120x90cm mag meenemen op deze treinen en dus niet in ‘geassembleerde’ toestand. Is er misschien iemand die hierover meer weet? Of al met een gereserveerde plaats voor een ‘geassembleerde’ fiets heeft gereisd op deze lijnen?
De 'historische' gegevens zijn veelal niet meer relevant. Tot vorig jaar hadden de TGV's van Lille naar Parijs fietsplekken. Vanaf Parijs kon je altijd wel iets vinden dat globaal in de goede richting ging. De TGV's met fietsplekken zijn tussen Lille en Parijs echter afgeschaft sinds afgelopen december. Dat maakt het een heel stuk lastiger.

Mijn meest recente ervaringen met fiets en TGV zijn van vlak voor deze afschaffing, Lille-Parijs en Parijs-Bordeaux met de TGV. Lille-Parijs waren haken aan het uiteinde van de trein. Vaak uit het zicht voor gewone pasagiers dus relatief weinig overlast van koffers en tassen die er gedumpt waren. Parijs-Bordeaux was een ander verhaal. Ik kwam iets van 20 minuten voor vertrek aan op het station. De fietsplek stond al boordevol met koffers en tassen. Ik heb het probleem voorgelegd aan een conducteur die zo'n 10 minuten bezig was om de eigenaren van de tassen te vinden. Hij was niet al te tevreden met de ontwerpers die een fietsplek hetzelfde uiterlijk hadden gegeven als een fietsplek.
Zonet heb ik getracht de klantendienst te bereiken van de Lyria TGV's (zie mijn opmerking hierboven). Dat was een bijzondere ervaring: eerst krijg je een chatrobot die je steeds dezelfde irrelevante antwoorden geeft. Vervolgens heb ik de klantendienst via het telefoonnr voor internationale reserveringen trachten te contacteren. Dat was echt hilarisch: gedurende meer dan 10 minuten krijg je allerhande instructies en keuze menu's waarbij je zowel een cijfer kan intoetsen als een woord inspreken. Je moet wel een zeker "niveau" hebben om te verstaan en te begrijpen wat er gevraagd wordt. Zo beland je dan in een wachtrijtje met het typsiche SNCF muziekje en waar je er voortdurend opnieuw aan herinnerd wordt dat de wachttijden langer zijn dan verwacht en dat je best de website raadpleegt (maar via die website kan je juist geen fietsplaatsen reserveren). Verder dan dit heb ik het niet volgehouden. Wel stuurde ik mijn vraag ook via een contactformulier waarop ik een lang standaardantwoord kreeg met als enige relevante informatie dat er over 7 dagen op mijn vraag zal worden ingegaan.
Daarom mijn advies voor Basel, stap over je eerdere voorbehouden heen en splits de aankoop in 2.
Via de NMBS voor het stuk tot Aken. Daarna en binnenlands ticket Aken-Basel via bahn.de. Dan kun je ook zonder probleem online je fietskaartjes kopen. Je bent wellicht een paar uurtjes langer onderweg maar bespaart het inpakken van je fiets en nu een hele hoop wachten op chatrobots en overwerkte klantendiensten.
Ivo Miesen schreef:
za 27 jun, 2020 11:55
Daarom mijn advies voor Basel, stap over je eerdere voorbehouden heen en splits de aankoop in 2.
Via de NMBS voor het stuk tot Aken. Daarna en binnenlands ticket Aken-Basel via bahn.de. Dan kun je ook zonder probleem online je fietskaartjes kopen. Je bent wellicht een paar uurtjes langer onderweg maar bespaart het inpakken van je fiets en nu een hele hoop wachten op chatrobots en overwerkte klantendiensten.
Hoe bedoel je dat ik dan 'online' mijn fietskaartjes kan kopen? Mijn ervaring met de DB is dat het niet mogelijk is online fietskaartjes te kopen en dat het telefonisch bestellen van tickets tot problemen leidt. (ik heb hierover een verhaal gepost van mijn tocht in 2017)