Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
Franzi schreef:
wo 24 jun, 2020 21:10
Nou dan was al het geklaag in dit draadje maar van korte duur en niet zo zinvol. :wink:
Integendeel, het blijkt nu dat klagen wel degelijk helpt! Ook op de sociale media is de NS het vuur aan de schenen gelegd over deze beperking (doorgedrukt door de spoorwegvakbond), met succes dus.
Franzi schreef:
wo 24 jun, 2020 21:10
[...]
Iedereen veel plezier in de trein en met alle andere vrijheden. Ik ben benieuwd of de 1,5 meter nog mogelijk is.
[...]
Wordt alleen maar makkelijker. Een fietslengte afstand zit je altijd goed! :wink:

Voor de rest... We'll be surfing the second wave in no time. Dat lijkt inmiddels wel onvermijdelijk ja.
Zojuist even gebeld met de Klantenservice:

Medewerkster gaf aan dat het nog niet mogelijk is om via de app een fietsplaats te reserveren. Ik werd verwezen naar een persbericht op ns.nl maar dat persbericht moet nog verschijnen....

Het lijkt me sowieso een beetje makkelijk bedacht: straks zit ik vast aan een bepaalde trein/tijd/verbinding. En wie geeft de garantie als ik straks het bordes in klim en er is toch geen ruimte. Het lijkt me niet dat er een bordje komt te staan met "gereserveerd voor..." Ik voorzie dus een "wel betalen, geen service-constructie".

Dus nee, bedankt, het hoeft niet meer. Ik fiets zelf wel naar Arnhem om met de RE19 zonder geneuzel in Duisburg te komen voor de Ruhrtalradweg, de Lenneroute en de Sauerlandradring.

Met je reserveren.
peter76 schreef:
wo 24 jun, 2020 22:57
Het lijkt me sowieso een beetje makkelijk bedacht: straks zit ik vast aan een bepaalde trein/tijd/verbinding. En wie geeft de garantie als ik straks het bordes in klim en er is toch geen ruimte. Het lijkt me niet dat er een bordje komt te staan met "gereserveerd voor..." Ik voorzie dus een "wel betalen, geen service-constructie".
In het vliegtuig of Duitse IC/ICE zit er ook wel eens iemand op mijn plek. Dan laat ik mijn instapkaart of reservering op telefoon zien en staat die persoon op. Je kunt de problemen ook zoeken natuurlijk, en lekker fietsen naar Arnhem is sowieso leuker....
Uit de NOS app.
D96B169D-C446-4C8C-BA9E-589A790F2E35.png
willem.m schreef:
wo 24 jun, 2020 19:54
Ivo Miesen schreef:
wo 24 jun, 2020 19:44
Totlater schreef:
wo 24 jun, 2020 19:20
fiets mag weer mee vanaf 1 juli maar eerst reserveren via de app
Gooien dan de conducteurs ook de klapstoelklevers van de klapstoelen af als je gereserveerd hebt?
Het lijkt me niet de juiste omgangsvorm om iemand van een stoel af te gooien. Als ik conducteur was, zou ik het in elk geval niet doen als er weer zo'n klagende NS-basher tegenover me staat.
Dan heb je nooit een Duitse conducteur een fietsencoupé zien schoonvegen. Daar gaan allen die geen fiets/kinderwagen/rolstoel bij zich hebben rigoreus de coupé uit.
Totdat deze maatregel werd ingevoerd heb ik bewust mijn vrij weekend abonnement gehouden, uit solidariteit. Op het moment dat de NS met deze regel kwam was die solidariteit snel over en koos ik voor mijn portemonnee. Jarenlang was ik het tegendeel van een NS basher. Je maakt aannames zonder te kijken naar de historie (of buiten de grens).
Als die app echt zou werken, zou het in sommige gevallen een verbetering kunnen zijn. D.w.z. als je tot de gelukkigen behoort die een fietsplek in een trein op een enigszins acceptabel tijdstip weten te bemachtigen. Of als je in wilt stappen op een station waar de fietsplekken gewoonlijk in alle treinen al tot de nok toe zijn gevuld met fietsen die er op eerdere stations in zijn gezet. Ook zou het fijn zijn als klapstoeltjes op fietsplekken automatisch gaan vibreren wanneer er nog iemand opzit op het moment dat een voor een fiets gereserveerde periode is aangebroken.
De mededeling 'de NS verwacht daarom ook na 1 juli nog enige tijd nodig te hebben om het systeem te verfijnen' is vast jargon voor 'we hebben nog geen flauw idee of deze app gaat werken' ;-)
Ivo Miesen schreef:
wo 24 jun, 2020 23:41
willem.m schreef:
wo 24 jun, 2020 19:54
Ivo Miesen schreef:
wo 24 jun, 2020 19:44


Gooien dan de conducteurs ook de klapstoelklevers van de klapstoelen af als je gereserveerd hebt?
Het lijkt me niet de juiste omgangsvorm om iemand van een stoel af te gooien. Als ik conducteur was, zou ik het in elk geval niet doen als er weer zo'n klagende NS-basher tegenover me staat.
Dan heb je nooit een Duitse conducteur een fietsencoupé zien schoonvegen. Daar gaan allen die geen fiets/kinderwagen/rolstoel bij zich hebben rigoreus de coupé uit.
Totdat deze maatregel werd ingevoerd heb ik bewust mijn vrij weekend abonnement gehouden, uit solidariteit. Op het moment dat de NS met deze regel kwam was die solidariteit snel over en koos ik voor mijn portemonnee. Jarenlang was ik het tegendeel van een NS basher. Je maakt aannames zonder te kijken naar de historie (of buiten de grens).
Ik maak geen aannames (en zelfs al zou ik dat doen, dan weet je niet of ik naar historie of buiten de grens kijk). Wel vind ik het taalgebruik in jouw berichtje (d.w.z. dat wat nu ergens midden in de 'quotewaterval' staat) ongenuanceerd.
Fietsen per 1 juli 2020 weer in de trein toegestaan. Bron Radio1 journaal 09h15

Er moet gereserveerd worden voor de fiets. https://www.treinreiziger.nl/ook-fiets- ... verplicht/
aandegracht schreef:
do 25 jun, 2020 09:16
Fietsen per 1 juli 2020 weer in de trein toegestaan. Bron Radio1 journaal 09h15

Er moet gereserveerd worden voor de fiets. https://www.treinreiziger.nl/ook-fiets- ... verplicht/
Ik heb geen app van de NS, hoe te doen?
Daar gebruik ik mijn vaste computer voor.
Dit twittert Roger van Boxtel:
[Het] gaat om aanmelden via app of website, is hulpmiddel om drukte in te schatten.
NB: 'Het' is toevoeging van mij voor de verduidelijking.
Flix schreef:
do 25 jun, 2020 21:34
Dit twittert Roger van Boxtel:
[Het] gaat om aanmelden via app of website, is hulpmiddel om drukte in te schatten.
NB: 'Het' is toevoeging van mij voor de verduidelijking.
Maar best lastig als ik me ergens op een station bevind en de computer thuis... :oops: . Mijn smartphone kan geen apps downloaden.
Ter info, ik heb zojuist de NS klantenservice gebeld om te vragen hoe het reserveren van fietsen gaat. De medewerker bevestigde dat het inderdaad vanaf 1 juli weer mogelijk zal zijn om fietsen mee te nemen. Wel vertelde ze dat ook bij de klantenservice nog niet duidelijk is hoe de aanmeldprocedure precies zal werken. Dit zal op korte termijn duidelijk worden. De medewerker vroeg me om rond 1 juli nieuws en website e.d. in de gaten te houden. Meer kon ze mij niet vertellen.

Even geduld dus nog....
In de nieuwsbrief van de Fietsersbond (zie hier) is te lezen dat het reserveren van een fietsplek geen verplichting wordt: 'Hoe het aanmelden van je fiets via de app of site er uit gaat zien is volgens NS en de andere ov-bedrijven nog niet helemaal bekend. Het reserveren van een fiets in de trein wordt verzocht, niet verplicht. Met de aanmeldservice helpt NS reizigers een handje om vooraf te weten dat er voldoende plek is voor je fiets. ”Al hoewel er geen reserveringsverplicht is, hopen we wel dat er ook een oplossing komt voor mensen die digitaal minder vaardig zijn, en dat de capaciteit voor fietsen op termijn flink wordt uitgebreid,” aldus Saskia Kluit.
Ook in het hier veel geprezen Duitsland geldt een reserveringsplicht. Bij doorgaande treinen zowel voor passagier als voor de fiets. Dit moet je een aantal dagen van te voren regelen. Het is erg lastig als je trein uitvalt, dan moet je in de rij voor een nieuwe reservering, terwijl ondertussen treinen met de juiste verbinding voor je neus vertrekken. In regionale treinen wordt je zonder problemen geweigerd als alle fietsplekken bezet zijn. Er is dan ook niets mis mee als je op zondagmiddag vanuit Zuid-Limburg naar huis pas met de volgende trein mee kunt. Weet overigens iemand hoe het dit jaar in juli en augustus in de spits gaat?
Die reserveringsplicht is er voor de IC en ICE treinen. In Duitse regionale treinen is reserveren niet mogelijk. Wel zijn er vaak aanzienlijk meer fietsplekken dan we in Nederland gewend zijn.
Een fietsplek in een Duitse IC trein kun je een dag van tevoren nog reserveren, maar - anders dan een zitplaats - kan dat niet online (of er moet onlangs iets zijn veranderd waar ik nog geen weet van heb). En dat kan een tijdrovende klus zijn. De vriendelijke dame in de stationskiosk van Seessen was destijds 40 minuten bezig om onze treinreis van Seessen naar Leiden te regelen.

In het weekend kunnen grote groepen in Duitse treinen een plaag zijn. Zodra leden van een kegel- of voetbalclub zich in de Mehrzweckraum genesteld hebben, blijft er van die mooie fietsplekken niets meer over.

Afbeelding

Afbeelding
Bert van Sprang schreef:
vr 26 jun, 2020 10:07
Ook in het hier veel geprezen Duitsland geldt een reserveringsplicht. Bij doorgaande treinen zowel voor passagier als voor de fiets. Dit moet je een aantal dagen van te voren regelen. Het is erg lastig als je trein uitvalt, dan moet je in de rij voor een nieuwe reservering, terwijl ondertussen treinen met de juiste verbinding voor je neus vertrekken. In regionale treinen wordt je zonder problemen geweigerd als alle fietsplekken bezet zijn. Er is dan ook niets mis mee als je op zondagmiddag vanuit Zuid-Limburg naar huis pas met de volgende trein mee kunt. Weet overigens iemand hoe het dit jaar in juli en augustus in de spits gaat?
Een Duitse Regional Express rijdt veelal een route met een afstand die even lang of soms zelfs langer is dan een gemiddelde Nederlandse Intercity.
In België is reserveren helemaal niet nodig.
keesswart schreef:
vr 26 jun, 2020 11:02
...
In het weekend kunnen grote groepen in Duitse treinen een plaag zijn. Zodra leden van een kegel- of voetbalclub zich in de Mehrzweckraum genesteld hebben, blijft er van die mooie fietsplekken niets meer over.
...
Het is toch juist prima dat ze de vervuilende auto's thuislaten en het schone, collectieve openbaar vervoer benutten?
Maar o wee, als er geen Duitse treinen stilvallen wegens koperdiefstal. Dit was mij eens overkomen. Iedereen uitstappen op Bahnhof Oldenburg en buiten op het plein verzamelen voor mededelingen of er nog treinen komen.... Toen de trein uiteindelijk weer reed, herhaalde zich in Leer weer hetzelfde tafereel „durch Vandalismus". Voelde ik me de pineut (de Friesenbrücke bij Weener stond er toen nog). Ik kwam rond 10.00 uur van Bremen HBF en pas ongeveer na 8 uur 's avonds thuis! En dat voor een afstand van 205 kilometer....
Afbeelding 370.jpg
Bahnhof Oldenburg
Afbeelding 372.jpg
Bahnhof Leer
willem.m schreef:
vr 26 jun, 2020 11:16
keesswart schreef:
vr 26 jun, 2020 11:02
...
In het weekend kunnen grote groepen in Duitse treinen een plaag zijn. Zodra leden van een kegel- of voetbalclub zich in de Mehrzweckraum genesteld hebben, blijft er van die mooie fietsplekken niets meer over.
...
Het is toch juist prima dat ze de vervuilende auto's thuislaten en het schone, collectieve openbaar vervoer benutten?
Nou, met de fiets in een overvolle Regional Expres op zondagmiddag tussen randalierende Schlachtenbummler is bepaald geen onverdeeld genoegen kan ik je verzekeren (behalve misschien als het fans van FC St.Pauli uit Hamburg zijn want dat schijnen beschaafd-linkse pacifistische intellectuelen te zijn).