Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brussel-Nice: ultra endurance -TIPS? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brussel-Nice: ultra endurance -TIPS?

bdr schreef:
di 23 jun, 2020 11:30

Die spaken zijn niet uit voorraad verkrijgbaar voor de courante maten 290 en 292mm. De velg is niet tubeless compatibel in en overkill voor een lichte racefiets/gravelbike. DT Swiss R500db of G 540 zullen betere velgen zijn voor hun doeleinden,
Joh het is even een snel voorbeeld zoals er staat, om TS een idee te geven. Dat vroeg 'ie toch? Sapim/DT is in allerlei varianten en op elke straathoek (bij wijze van spreken ;)) verkrijgbaar en velgkeuze is oneindig. als 't puntje bij 't paaltje komt doet het er ook nog wat toe wat voor remmen en assen hij (m/v) gebruiken kan.
[quote=Carl post_id=369242 time=1592907461 user_id=7194]
[quote=Wim post_id=369233 time=1592905669 user_id=692]
Daar heb je helemaal geen omvormer bij nodig. Dat is alleen maar als je er ook nog een gps of zo mee wil opladen.[/quote]
[quote=Juut post_id=369196 time=1592894519 user_id=12576]
Wat moeten we laden: 2x GPS (waarvan eentje ook op AA batterijen werkt), onze gsm/smartwatch, verlichting.[/quote]
[quote=Blackbelt post_id=369235 time=1592906035 user_id=20589]
De vraag is natuurlijk ook.... wil je aankomen, of is je ambitie om top x te halen?
[/quote]
[quote=Juut post_id=369196 time=1592894519 user_id=12576]
We willen dit vooral uitrijden[/quote]
Beste mensen,

Is het misschien een idee om de beginpost even te lezen, voor je reageert?

Groetjes,

Carl
[/quote]
Maar 1 gps op AA's is toch genoeg, en de telefoon kan toch gewoon de meeste tijd uit? Smartwatch is nergens voor nodig. Kortom, hou het simpel, dan is het minder gedoe en bespaar je geld dat je toch al niet echt had. Ik begrijp dat er onderweg ook wel in hotels geslapen wordt, dus dan kan de telefoon etc weer bijgeladen worden.
Grandonneur schreef:
di 23 jun, 2020 09:42

Dat moet je uitleggen. Ik zie dat zo'n ding met mount een €200 kost? Een uitstekende dynamo (€70-€100), spaken (€10) en velg (€30) zit daar vér onder. Verlichting moet je wel prioriteit aan geven.
Gebruikt kan ook nog, zeker als je nog met snelspanner rijdt. Met steekas zijn die wat lastiger te vinden.

En koplampen met USB laadmogelijkheid bestaan geloof ik ook tegenwoordig. Kun je er eentje met laadmogelijkheid nemen en de ander met een betere lichtbundel. Of met twee koplampen per fiets rijden en ook kunnen switchen als 'ie ermee op zou houden.
Klimmen met de fiets dat is nog niet opgemerkt. Is dat een beetje jullie stiel. Vaak is dat de grootste sloper van het moraal. Kunnen jullie een beetje vermogen leveren. Een afstand van > 33 km binnen het uur doen jullie met twee vingers in de neus? Voor de zekerheid toch eens even meten. Je weet vast wel een rondje om het voordeel van wind mee en tegen op te heffen.
Wim schreef:
di 23 jun, 2020 12:26
gps
die 2x gps heeft te maken met feit dat we graag allebei een gps hebben :) ik had ervoor alleen een gps en ik vond het niet fijn dat dat mijn verantwoordelijkheid was. De mijne is accuraat, wat traag en met AA (etrex30x), die van vriendin snel en net wat moderner qua connectiviteit (Wahoo Bolt) dus dat willen we graag zo houden. Dat werkt goed.
WimB schreef:
di 23 jun, 2020 13:35
Klimmen met de fiets dat is nog niet opgemerkt. Is dat een beetje jullie stiel. Vaak is dat de grootste sloper van het moraal. Kunnen jullie een beetje vermogen leveren. Een afstand van > 33 km binnen het uur doen jullie met twee vingers in de neus? Voor de zekerheid toch eens even meten. Je weet vast wel een rondje om het voordeel van wind mee en tegen op te heffen.
Nee op enkele keren Ardennen, ritje in Bologna na fietsten we dit jaar nog weinig in wat heuvelachtig landschap. We gaan daar op de lange ritten verandering in brengen: Vlaamse Ardennen, Zuid-Limburg en Ardennen, Eifel staan op het programma.

Die afstand van meer dan 33 binnen het uur denk ik nog niet. Ik heb het nog niet geprobeerd. We oefenen in week 1u30-2uur, met telkens wat sneller tempo (en daardoor verder).
Juut schreef:
di 23 jun, 2020 15:12

Die afstand van meer dan 33 binnen het uur denk ik nog niet. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Het hoeft ook niet, wat mij persoonlijk betreft. Hoe snel je bent op een vlakke rit hangt af van je vermogen, hoe vlot je klimt hangt af van je vermogen per kilogram. En zeker wanneer je wat lichter bent, kunnen dat twee verschillende dingen zijn.

Dat gezegd zijnde: WimB heeft een punt. 20 000 hoogtemeters over 1700 kilometer in pakweg tien dagen, dat is gemiddeld 170 kilometer en 2000 hoogtemeters per dag. Ik zou zeker naar de Vogezen of de Ardennen trekken en daar twee of drie dagen na elkaar 2000 hoogtemeters doen. Dan weet je wat je te wachten staat. Maar het lijkt me wel doenbaar. In 2015 deed ik 175 kilometer en (afgaande op info van het alwetende internet) gemiddeld ongeveer 1600 hoogtemeters per dag. Een superconditie was daarvoor niet nodig, wel de juiste ingesteldheid (en een absoluut minimale bepakking).

Ik zou wel nog even willen benadrukken dat je gedisciplineerd moet eten. Dat heb ik fout gedaan in 2015.
"Ik luisterde naar de signalen van mijn lichaam", zoals dat dan heet. Maar ik had niet door dat ik door de warmte mijn eetlust verloor. Mijn lichaam gaf in het begin de verkeerde signalen. De eerste twee dagen (Maastricht-Ettelbruck over de Ardennen, 200 kilometer, en Ettelbruck-Lunéville, 210 kilometer) heb ik overdag nauwelijks gegeten. Het lukte niet om dat 's avonds in te halen, en de derde dag was een futloze baaldag.
Toch niet zoveel langeafstandfietsers in ons midden dan ik dacht.
Eigen ervaring is 1200 km in 90 uur [PBP ] brevetten van 600 ,400 en 300 km . maar de kunst is iedere dag dit weer te doen.
Zelf kom ik op 175 km solo met volle bepakking ,Koga WT van 35 kg.,dus zelf koken en wild-kamperen, om weken vol te houden.
Zit je nu lekker op je fiets , Niets veranderen en NU gaan trainen , lekker ieder weekend een rondje Ijsselmeer.
Zitvlees groeit snel !!
Vergeet je maag en je rust niet, zelf ligt mijn aanvaardbare dagelijkse inname rond de 8000 kcal per etmaal maar train naar de 10.000.
Mijn maat moest een nonstop-rit van 1250 km opgeven omdat hij alleen maar hele nachten van 7 uur kon slapen , zelf ga ik door met na iedere 85 km een hazeslaapje van 10 minuten.
COURAGE !!
Pier van der Velde.
piviets schreef:
di 23 jun, 2020 21:22

Vergeet je maag en je rust niet, zelf ligt mijn aanvaardbare dagelijkse inname rond de 8000 kcal per etmaal maar train naar de 10.000.
Hoe krijg jij 10 000 of zelfs 8000 calorieën binnen per dag?
8000 calorieën, dat zijn 9 of 10 diepvriespizza's van Dr. Oetker, of 3,5 kilogram wit brood, of 2,1 kilogram pasta (droog gewicht), of 1,3 kilogram chocolade met nootjes.
Het interesseert me wel, want eten is voor mij één van de grootste uitdagingen op lange meerdaagse tochten.
Nu het eten onder de aandacht is. Als jullie stuk komen te zitten moet je weten welk eten je altijd naar binnen krijgt en binnen houd. Onderweg blijven eten en drinken. Ook oefenen met sportvoeding er zijn producten, heeft je lichaam alle energie gebruikt worden deze zeer snel aangevuld. Die oefentochtjes de hartslag boven de 140 slagen, lager dan worden jullie niet sterker. Allemaal even in het kort op het internet is daar heel veel over te vinden.
Nog iets bij het klimmen laat je partner voorop rijden zij geeft het tempo aan. Het is zeer vervelend voor je als jij lang moet wachten op de top en daar staat af te koelen. De partner komt op de top en zij wil ook haar rust krijgen en jij zal haar waarschijnlijk aanmoedigen om weer door te gaan.
Ik probeer mijn voorraad energie op pijl te houden met Bambix 8 maanden plus. 1518/359 kJ/kcal. per 100 gram. Maak zakjes van 30/40 gram en leeg deze in een bidon en water erbij. In Frankrijk waar veel water is werkt dat prima. Eten en drinken tegelijk.
piviets schreef: Toch niet zoveel langeafstandfietsers in ons midden dan ik dacht.
Dat je ze niet hoort wil niet zeggen dat ze er niet zijn :|

Zelf krijg ik weinig hoogte van hoe goed getraind, ervaren en voorbereid de topic starter en zijn vriendin zijn. Een dikke maand trainen zet niet veel zoden aan de dijk voor zo'n endurance rit, zeker niet als je dat op zo'n ongestructureerde manier doet als de TS schetst. En ik zou me drukker maken over de vraag of je relatie het overleeft dan of je nu een naafdynamo moet nemen of een batterijlamp...

Tip voor Juut: pak zaterdag met je vriendin de fiets, rij via Maastricht en Eupen naar St. Vith en dan zondag via Namur en Leuven terug. Beeldt je in dat je dit 5x zo lang gaat doen (en hoe je kont na 6 dagen zal voelen) en of dat nog leuk is, voor jullie beiden. Uitdagingen zijn leuk, als ze leuk zijn.
Even een detail: wij zijn twee vrouwen en dat van die relatie... wat doet dat hier 🧐. Dus toch eerder nadenkend over die dynamo.

We trainen op basis van tips van andere endurance racers in onze omgeving en trainingschema’s die we vonden op internet.
En uiteraard fietsten we hiervoor ook al, maar toen zonder structuur (gravelritjes) We doen het dus wel zonder powermeter, hartslagmeter, etc. In week actieve rust afgewisseld met interval en de weekends opbouwend. Ik merk wel degelijk al een verschil op korte tijd. Ineens een heftige driedaagse doen is daar niet bij, wel elke week ongeveer 10% opbouwen. Begin juli gaan we langer weg.

Het doel is uitrijden en niet over grenzen gaan, natuurlijk weten we dat alles erg last minute is en die laatste dus sneller zal bereikt zijn.

Sowieso al veel goede tips gekregen.
Merci!
Goed te weten maar het maakt niet zoveel uit. Vermogen van een vrouw is lager dan van een man. Calorie verbruik is wat lager en ook de hartslag, dacht ik. Is allemaal te vinden op het internet.
WimB schreef:
di 23 jun, 2020 23:36
Vermogen van een vrouw is lager dan van een man.
Jammer genoeg zijn er steeds meer vrouwen die dat niet weten en mij fluks voorbij rijden.
derdekeer schreef:
wo 24 jun, 2020 07:25

Jammer genoeg zijn er steeds meer vrouwen die dat niet weten en mij fluks voorbij rijden.
https://edition.cnn.com/2019/08/05/worl ... index.html

;)
WimB schreef:
di 23 jun, 2020 23:36
Goed te weten maar het maakt niet zoveel uit. Vermogen van een vrouw is lager dan van een man. Calorie verbruik is wat lager en ook de hartslag, dacht ik. Is allemaal te vinden op het internet.
Vermogen is niet zo relevant bij ultra endurance tochten. Planning, de juiste beslisisngen onderweg nemen, uithoudingsvermogen en vooral mentale kracht wel.
De klassieke trainingsleer en sportwijsheid werkt vaak niet bij ultra endurance tochten. Standaard internet wijsheden rondblaten al helemaal niet.
Jurr schreef:
wo 24 jun, 2020 07:31
derdekeer schreef:
wo 24 jun, 2020 07:25

Jammer genoeg zijn er steeds meer vrouwen die dat niet weten en mij fluks voorbij rijden.
https://edition.cnn.com/2019/08/05/worl ... index.html

;)
En veel mensen maar doen alsof Fiona uit het niets kwam. 2 jaar eerder was ze al opgevallen tijdens London-Endinburgh-London.
Als je niet in het donker wil fietsen, heb je grofweg de tijd tussen 7u en 21u om 200km af te leggen, dat lijkt haalbaar (helemaal als je mag draften) Voor je eigen veiligheid zou ik wel zorgen voor een gele gilet (verplicht in F) en goede verlichting op een accu (Lezyne heeft een aantal betaalbare opties).

Ik lees niet hoe jullie willen overnachten ? Dat heeft op zo'n tocht nogal wat invloed op de beschikbare fietstijd. Als je eerst een hotel moet zoeken, ben je al een uur kwijt en kun je vaak niet meer na 20u terecht bij de receptie. Een bivakzak leg je neer als het schemert. In een hotel kan je echter je GPS etc opladen.

En zadelpijn kun je (naast een goed zadel en goede zeem) opvangen met zinkzalf. Je kan een paar dagen voor de start al beginnen met smeren :!: )

Ik zou overigens nu al beginnen met het uitstippelen van de route. Beetje veilige fietswegen geeft veel meer rust dan een drukke provenciale weg.
Juut, laat je binnenkort weten hoe het afgelopen is?
Ik vind jullie plan geweldig en zie het wel lukken als de goden een beetje meewillen.
Ivo Miesen schreef:
wo 24 jun, 2020 08:15
WimB schreef:
di 23 jun, 2020 23:36
Goed te weten maar het maakt niet zoveel uit. Vermogen van een vrouw is lager dan van een man. Calorie verbruik is wat lager en ook de hartslag, dacht ik. Is allemaal te vinden op het internet.
Vermogen is niet zo relevant bij ultra endurance tochten. Planning, de juiste beslisisngen onderweg nemen, uithoudingsvermogen en vooral mentale kracht wel.
De klassieke trainingsleer en sportwijsheid werkt vaak niet bij ultra endurance tochten. Standaard internet wijsheden rondblaten al helemaal niet.
Er komt ook wat geluk bij kijken. Ik heb een dame in Polen die voor mij werkt. Op een gewone weekenddag draait ze haar hand niet om voor 270km.
Vorig jaar nam ze deel aan de "Race through Poland". Een tocht van ca 1200km waar een paar waypoints moeten aangedaan worden. Haar doel was om dit op 3 dagen te doen in een team van 2 vrouwen.
Op het einde van de eerste dag is het weer compleet omgeslagen (sneeuw, regen, harde wind), en bovendien het versnellingsapparaat van haar partner onherstelbaar beschadigd. Ze zijn nog tot bij een FM geraakt, maar die had de stukken niet, en toen was het einde race.
Het weer heeft toen zo lelijk huis gehouden dat van het hele deelnemersveld minder dan 10% de eindmeet gehaald heeft.
Dit jaar was het afgelast onwille van Covid.

Als ik met haar over die toch sprak, dan komt steevast hetzelfde naar boven.
Eén dag 270km of meer is voor haar geen probleem, het moeiijke is om dat 3 dagen of meer na elkaar te doen.
Eten is bijzonder belangrijk, en je moet gespaard blijven van pech.