Ivo Miesen schreef: ↑wo 24 jun, 2020 08:15
WimB schreef: ↑di 23 jun, 2020 23:36
Goed te weten maar het maakt niet zoveel uit. Vermogen van een vrouw is lager dan van een man. Calorie verbruik is wat lager en ook de hartslag, dacht ik. Is allemaal te vinden op het internet.
Vermogen is niet zo relevant bij ultra endurance tochten. Planning, de juiste beslisisngen onderweg nemen, uithoudingsvermogen en vooral mentale kracht wel.
De klassieke trainingsleer en sportwijsheid werkt vaak niet bij ultra endurance tochten. Standaard internet wijsheden rondblaten al helemaal niet.
Er komt ook wat geluk bij kijken. Ik heb een dame in Polen die voor mij werkt. Op een gewone weekenddag draait ze haar hand niet om voor 270km.
Vorig jaar nam ze deel aan de "Race through Poland". Een tocht van ca 1200km waar een paar waypoints moeten aangedaan worden. Haar doel was om dit op 3 dagen te doen in een team van 2 vrouwen.
Op het einde van de eerste dag is het weer compleet omgeslagen (sneeuw, regen, harde wind), en bovendien het versnellingsapparaat van haar partner onherstelbaar beschadigd. Ze zijn nog tot bij een FM geraakt, maar die had de stukken niet, en toen was het einde race.
Het weer heeft toen zo lelijk huis gehouden dat van het hele deelnemersveld minder dan 10% de eindmeet gehaald heeft.
Dit jaar was het afgelast onwille van Covid.
Als ik met haar over die toch sprak, dan komt steevast hetzelfde naar boven.
Eén dag 270km of meer is voor haar geen probleem, het moeiijke is om dat 3 dagen of meer na elkaar te doen.
Eten is bijzonder belangrijk, en je moet gespaard blijven van pech.