Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe bereken je de CO2-uitstoot van je fiets? - Forum Wereldfietser

Hoe bereken je de CO2-uitstoot van je fiets?

Hallo,
deze zomer start ik een fietsreis naar Lissabon. De tocht zal gesponsord kunnen worden, om een klimaatproject mee te financieren. Het gaat om herbebossing met 2000 bomen. Wie wil steunen financiert dit rechtsreeks.

Ik ben me beginnnen afvragen wat de CO2impact van fietsen is.
Die ligt natuurlijk lager dan reizen met een ander middel maar voor de fabricage en het transport van de fiets (en de onderdelen) zou je een berekening kunnen maken van de uitstoot.
Is er iemand die daar mee ervaring heeft?

Hoeveel stoot de fabricage van een fiets uit (frame, onderdelen, banden, transport)
Hoeveel reken je voor het onderhoud bij gemiddeld gebruik?
Wat zou bijgevolg de uitstoot per kilometer zijn wanneer je fietst?

Het zal steeds een benadering zijn natuurlijk, en elke fabricant hanteert andere milieudoelstellingen op het vlak van uitstoot.
Maar stel nu dat ik voor mijn Koga Signature met Rohloff waarmee ik gemiddeld 6000 km per jaar doe een idee wil krijgen van de GHG-impact, wat zou dat dan kunnen zijn?
Dank voor jullie ideeën.
Tom
Ik neem aan dat er best wat literatuur is rond CO2 uitstoot en fietsen, beetje googelen kom ik op;

https://slate.com/technology/2011/08/ho ... print.html
https://www.ourstreetsmpls.org/does_bik ... 0emissions.

Ik denk met wat uitgebreider research dat je al een eind komt bij een ruwe guestimate, en die dan in een Excel spreadsheet verwerken, en de rest van je voetafdruk uitrekenen :)

https://ecf.com/groups/cycle-more-often ... gs-cycling

hier vind ik 21g p/km
Je fietst ook weer weer terug naar Nederland? Of pak je de corona knaller terug?

Overigens kost het maken van een stalen Brompton 113 kilo CO2. (geen werkende link meer van te vinden)
Fietsen zelf is ook niet CO2 neutraal, ongeveer 21 gram per kilometer, afhankelijk ook van je dieet (vegetariër of niet)
Met 21g/km wordt het straks dus CO2 voordeliger om met 5 in een electrische auto te kruipen ipv alle 5 met de fiets ergens naar toe te rijden, zeker als je rekening houdt met de overnachtingen, tijd etc.

Je moet het anders bedenken.
Er kan geen methode zijn die minder CO2 uitstoot om ergens te geraken dan met de fiets. Zelfs wandelen zal meer verbruiken simpelweg omdat je veel langer onderweg bent.
Met de fiets kan je ca 80-100km per dag afleggen, te voet zal dat eerder 20-30km zijn.
Wil je dus 2000km doen, dan is dat met de fiets op zijn best in 20 dagen te doen, te voet iets tussen 70 en 100 dagen, en je moet al die tijd eten, ergens slapen etc.
De echte vergelijking gaat dan tussen 1 dag thuis rustig wat chillen, en op die dag 100km rijden. Wat eet je meer? Wat verbruik je meer aan 'slijtageonderdelen'.

Een band is niet versleten op 2000km, misschien gaat er wel een stel remblokken door, en een ketting of een half tandwiel.
Lijkt me behoorlijk peanuts.
Voor de fiets zelf zou ik niks rekenen. Het is niet dat je kader sneller vervangen wordt doordat je er 2000km meer mee gefietst hebt.
ysn schreef:
ma 22 jun, 2020 15:11
Hoeveel stoot de fabricage van een fiets uit
Volgen Circular Cycling ( https://circularcycling.nl ) in de orde van grootte van 120 kg CO2.
Er is een duidelijk verschil van efficiëntie van verschillende vervoersmethoden:

Afbeelding

Bron: Energy efficiency in transport

Dat vertaalt zich redelijk direct terug in CO2 uitstoot.

Op systeem niveau is er misschien nog een belangrijker verschil tussen wandelen, fietsen, autorijden en vliegen, het aantal kilometers dat je af legt. Mensen zijn verder van hun werk gaan wonen omdat de reistijd korter is per auto/trein en meer mensen gaan op verre vakanties sinds het mogelijk is (goedkoop) te vliegen.
Blackbelt schreef:
ma 22 jun, 2020 17:51
Met 21g/km wordt het straks dus CO2 voordeliger om met 5 in een electrische auto te kruipen ipv alle 5 met de fiets ergens naar toe te rijden, zeker als je rekening houdt met de overnachtingen, tijd etc.
Je maakt 1 grote rekenfout, en dat is dat als je stilzit je die CO2 ook produceert, misschien iets minder maar nog steeds, welk ander vervoermiddel je ook neemt alleen lopen zal nog minder CO2 produceren. Dus die "groene" auto waar erg veel overbodige infra voor is aangelegd zal ook met "groene" energie (waarvoor ook weer CO2 nodig was om die te kunnen maken) nooit CO2 neutraler zijn dan de mens zelf. Wat dat betreft is de fiets dus een erg groen vervoersmiddel.
_Peter_ schreef:
ma 22 jun, 2020 16:43
Je fietst ook weer weer terug naar Nederland? Of pak je de corona knaller terug?

Overigens kost het maken van een stalen Brompton 113 kilo CO2. (geen werkende link meer van te vinden)
Fietsen zelf is ook niet CO2 neutraal, ongeveer 21 gram per kilometer, afhankelijk ook van je dieet (vegetariër of niet)
Wat je eet, zou niet meegenomen moeten worden in de berekening van de CO2 uitstoot van een fiets, vind ik, tenzij je wellicht topwielrenner bent. Dan zou je ook wellicht de waskosten mee moeten nemen, van het wassen van je sportkleding en de evt. extra douche etc.


Je kan in theorie ook een neutrale CO2 robot een fiets laten fietsen. Het gaat mij puur om de fiets, wel interessant dit onderwerp.
_Peter_ schreef:
ma 22 jun, 2020 19:44
Blackbelt schreef:
ma 22 jun, 2020 17:51
Met 21g/km wordt het straks dus CO2 voordeliger om met 5 in een electrische auto te kruipen ipv alle 5 met de fiets ergens naar toe te rijden, zeker als je rekening houdt met de overnachtingen, tijd etc.
Je maakt 1 grote rekenfout, en dat is dat als je stilzit je die CO2 ook produceert, misschien iets minder maar nog steeds, welk ander vervoermiddel je ook neemt alleen lopen zal nog minder CO2 produceren. Dus die "groene" auto waar erg veel overbodige infra voor is aangelegd zal ook met "groene" energie (waarvoor ook weer CO2 nodig was om die te kunnen maken) nooit CO2 neutraler zijn dan de mens zelf. Wat dat betreft is de fiets dus een erg groen vervoersmiddel.
Een dag gewone lichte activiteit (kantoorslaaf), zal je ca 2000 kcal doen verbruiken. Ga je een volle dag fietsen, dan kan daar makkelijk 3-4000 kcal bij komen, dus je eet wel degelijk meer, en dat is deel van de uitstoot.