Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Staatsbosbeheer stopt (helemaal) met paalkampeerterreinen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Staatsbosbeheer stopt (helemaal) met paalkampeerterreinen

Nadeel van internet. Alles is makkelijk vindbaar en dus toegankelijk. En dat alles wordt verkocht onder het motto moet je een keer meegemaakt hebben. Verkocht of commerciël of via social media onderling.
Wildkamperen mag dan een ‘overtreding’ zijn, moreel vind ik er niet zoveel slechts aan, mits... Ik en, ik denk met mij, 95% van enthousiaste fietsers hier, past het leave-no-trace principe uitstekend toe, en nemen geen boomboxen en bierkratjes mee in de ortliebs. Met een beetje aanpassing, ben je gewoon onderdeel van de natuur, en daar doe je geen hert, vogel of kever kwaad mee.

Ik ben meer het type die wat tasjes aan z’n mtb vastbindt, en ben al aardig bedreven is in het vinden van goede plekjes in het bos. Mocht ik eens aangehouden worden, dan relativeer ik de boete met het idee dat verdeeld over al mijn tripjes de prijs per nacht niet eens zo duur is (en hoe vaker ik in het bos slaap, hoe goedkoper het word :D).
Hugsni schreef:
di 16 jun, 2020 17:18
past het leave-no-trace principe uitstekend toe,
Ik niet :P

Vaak ligt er troep bij bijv. een bankje of kampeerplek (of gewoon langs de weg), en als ik wegga ligt het er niet meer. Er heeft dus een verandering plaatsgevonden ;)
Jammer,
Maar onlangs in Heverlee bos nog veel troep tegengekomen.
Zulke mensen horen daar niet.
Belle schreef:
wo 13 jan, 2021 15:41
Ik heb SBB aangeschreven over het sluiten van de paalkampeerterreinen. M.i. lagen ze te vaak te dicht bij een plek met auto-toegang. Dit was het antwoord dat ik gisteren ontving:

"Voor ons was de beslissing om de terreinen te sluiten ook niet eenvoudig. Wij zijn er al voor de corona langere tijd mee bezig geweest om een oplossing te bedenken die voor alle partijen goed uitvoerbaar zou zijn.
Hierbij is van alles de revue gepasseerd, maar geen van de ideeën bleek de ultieme oplossing te zijn. Met het uitbreken van de corona pandemie is alles in een stroomversnelling gekomen, omdat kamperen op terreinen zonder sanitair aanvankelijk tot 1 juli 2020 niet was toegestaan.
De beheerders waren al druk met de controles, maar dat is nu alleen maar meer geworden door het gehele corona gebeuren. Ook op de natuurkampeerterreinen ervaren de beheerders zeker meer overlast van gasten die geen echte natuurkampeerders zijn. Het kampeermiddel hoeft daarbij geen reden te zijn. Er zijn natuurkampeerders die in een caravan of camper verblijven en zich zeker aan de regels houden en er zijn tentkampeerders die het met de regels niet zo nauw nemen.

Op de natuurkampeerterreinen komt dagelijks de beheerder langs, in tegenstelling tot de paalkampeerterreinen. Daar duurde het vaak veel langer voordat de beheerders langs konden gaan, omdat de terreinen buiten hun dagelijkse route lagen. Het waren dan vaak wandelaars, fietsers of kampeerders die de rommel aantroffen. Dit moest dan op kosten van Staatsbosbeheer opgeruimd worden. De rommel varieerde van “normaal” afval tot hele bankstellen en van toiletpapier tot gebruikte zaken voor drugs en andere niet nader te benoemen artikelen.
Helaas zijn het in deze de goeden die onder de kwaden moeten lijden, zoals zo vaak het geval is.

De Stichting Wild-Kamperen, waar wij al een nauw contact mee hadden, zal voor een deel het stokje overnemen. Voor alle informatie over deze stichting verwijzen wij graag naar hun website met de volgende link:
https://www.wild-kamperen.nl

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Indien u nog vragen heeft horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,
Staatsbosbeheer

Op de site van die jongens van Wildkamperen vind je ook een kaart waar alle paalkampeerplekken op staan die nog wel open zijn. Tip: een stukje bos kan je al kopen voor 18 duizend euro. Je behoudt zo bos en je mag er zelf kamperen.
zeer waardevol antwoord van SBB, dank hiervoor!

ideetje: zou je ook een stuk bos kunnen kopen en daar dan zelf een paalkampeerplek van mogen maken? ;) wel interessant om dit met meerdere mensen te organiseren allicht. 18k is niet makkelijk voor 1 persoon te doen, maar met 3 personen die dichtbij genoeg wonen om de boel omstebeurten in de gaten te houden, zou moeten kunnen. Of 4, of 5... dan wordt het al 3-3,5k pp.
Weet waar je aan begint. Dan mag jij dat bankstel enzo uit je bos gaan halen. Of vaten drugsafval. Weet niet of je daar zo bij van wordt.
LHTJoost schreef:
wo 13 jan, 2021 17:01
Weet waar je aan begint. Dan mag jij dat bankstel enzo uit je bos gaan halen. Of vaten drugsafval. Weet niet of je daar zo bij van wordt.
Kosten voor opruimen drugsafval krijg je voor 100% vergoed : https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e%20helft..
DaVinci schreef:
wo 13 jan, 2021 17:17
LHTJoost schreef:
wo 13 jan, 2021 17:01
Weet waar je aan begint. Dan mag jij dat bankstel enzo uit je bos gaan halen. Of vaten drugsafval. Weet niet of je daar zo bij van wordt.
Kosten voor opruimen drugsafval krijg je voor 100% vergoed : https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... e%20helft..
o, dan
Ben in oktober lid geworden van de NKTC, voor €46 per jaar. Kon er helaas nog niet echt door corona gebruik van maken.

Ben lid geworden omdat je maar per nacht €4 betaald en ik vind de natuurkampeerterreinen steeds duurden worden. Stond vorig jaar op een natuurkampeerterrein die ook in een natuur gebied stond, moest ik €18 betalen.

Wil in mei een mooie tocht maken over de Veluwe.
supermario schreef:
wo 13 jan, 2021 21:08
Ben in oktober lid geworden van de NKTC...
Ieder zijn meug. Ik ben wel eens op een terrein van deze club geweest maar wat ik daar aantrof beviel me totaal niet. Relatief veel caravans van oudere leden. Om een caravan te mogen gebruiken moet je lang lid zijn en met een tent gekampeerd hebben. Ook het "ons kent ons en wie ben jij eigenlijk sfeertje" voelde erg onprettig. Het enige wat er oké aan was, was de ruime opzet en de mooie locatie in de natuur. Voor mij zeker geen club om lid van te worden.
LHTJoost schreef:
wo 13 jan, 2021 17:01
Weet waar je aan begint. Dan mag jij dat bankstel enzo uit je bos gaan halen. Of vaten drugsafval. Weet niet of je daar zo bij van wordt.
Gelijk weer zo negatief.

Een bank komt misschien wel van pas. Iig het hout om op te fikken ;)
supermario schreef:
wo 13 jan, 2021 21:08
Ben in oktober lid geworden van de NKTC, voor €46 per jaar. Kon er helaas nog niet echt door corona gebruik van maken.

Ben lid geworden omdat je maar per nacht €4 betaald en ik vind de natuurkampeerterreinen steeds duurden worden. Stond vorig jaar op een natuurkampeerterrein die ook in een natuur gebied stond, moest ik €18 betalen.

Wil in mei een mooie tocht maken over de Veluwe.
Ik heb mij ook aan gemeld,ga het gewoon proberen.
Hopelijk met pasen
supermario schreef:
wo 13 jan, 2021 21:08
Stond vorig jaar op een natuurkampeerterrein die ook in een natuur gebied stond, moest ik €18 betalen.
Waar was dat? Ik ook! Zoek ik tussen de duizenden campings in Zeeland een Natuurcamping, moet ik voor een nachtje €18 betalen! Was heel gewoon daar. Prijs voor een stek, hetzelfde als voor een camper + twee personen. Maar de wc werd wel met regenwater gespoeld.
BartO schreef:
do 14 jan, 2021 14:52
supermario schreef:
wo 13 jan, 2021 21:08
Stond vorig jaar op een natuurkampeerterrein die ook in een natuur gebied stond, moest ik €18 betalen.
Waar was dat? Ik ook! Zoek ik tussen de duizenden campings in Zeeland een Natuurcamping, moet ik voor een nachtje €18 betalen! Was heel gewoon daar. Prijs voor een stek, hetzelfde als voor een camper + twee personen. Maar de wc werd wel met regenwater gespoeld.
Maar een natuurcamping is toch niets anders dan een camping die van zichzelf vindt dat het een camping in het groen is, met rust en ruimte? Dat zegt tenminste De Groene Koepel, die de natuurkampeerkaart uitgeeft (komt er ook nog bij à €15,95)? Niets wijst erop dat ze ook goedkoop zouden zijn. In Zeeland is het sowieso prijzig, boerencampings vragen daar zonder blikken of blozen € 25 of meer voor een klein tentje met twee personen (Ouddorp bijvoorbeeld).
supermario schreef:
wo 13 jan, 2021 21:08
Prijs voor een stek, hetzelfde als voor een camper + twee personen.
Is idd bij meerdere Natuurcampings zo dus goed op letten bij het uitzoeken van overnachtingsplekken. Landgoed De Hoevens is zelfs 25 euro in HS.

"Tarief staanplaats is inclusief 2 personen, 1 kampeermiddel, 1 auto, elektra, milieuheffing, toeristenbelasting"

Kom je daar aan in je 1tje met een fiets en trekkerstentje...

Lang geleden in mijn 1tje aan het wandelen (ook bij Hilvarenbeek trouwens). Camping gezocht en me ingeschreven. Toen bleek dat de prijs 28 gulden was ben ik zo weggelopen. Iets verder de tent maar in het bos opgezet.

Ik dacht trouwens dat Natuurcampings altijd een trekkersveldje moesten hebben. Blijkbaar niet dus.
Fedor schreef:
do 14 jan, 2021 16:09
Ik dacht trouwens dat Natuurcampings altijd een trekkersveldje moesten hebben. Blijkbaar niet dus.
Jawel, was op ’n trekkersveldje.
BartO schreef:
do 14 jan, 2021 16:42
Fedor schreef:
do 14 jan, 2021 16:09
Ik dacht trouwens dat Natuurcampings altijd een trekkersveldje moesten hebben. Blijkbaar niet dus.
Jawel, was op ’n trekkersveldje.
Dan is zo'n prijs helemaal belachelijk. Landgoed De Hoevens heeft idd ook een trekkersveld. Dat strookt niet echt met het feit dat je per standplaats betaalt.

Gelukkig zijn er ook veel goedkope (en "echte") Natuurkampeerterreinen. In 2020 twee heel leuke (en OK, 1 minder leuke) bezocht :)
@Fedor. Natuurkampeerterrein De Hoevens heeft een zeer goedkoop trekkerstarief, maar dan moet je wel na een bepaald tijdstip aankomen en 's morgens weer vroeg vertrekken. Het staat niet vermeld in de tarieven. https://www.natuurkampeerterreinen.nl/t ... e-hoevens/ (zie reactie van ene familie Huizinga)
peter de rijk schreef:
do 14 jan, 2021 15:04
[...]

Niets wijst erop dat ze ook goedkoop zouden zijn. In Zeeland is het sowieso prijzig, boerencampings vragen daar zonder blikken of blozen € 25 of meer voor een klein tentje met twee personen (Ouddorp bijvoorbeeld).
Maar Ouddorp is dan weer geen Zeeland ;)
Miek schreef:
vr 15 jan, 2021 09:06
@Fedor. Natuurkampeerterrein De Hoevens heeft een zeer goedkoop trekkerstarief, maar dan moet je wel na een bepaald tijdstip aankomen en 's morgens weer vroeg vertrekken. Het staat niet vermeld in de tarieven. https://www.natuurkampeerterreinen.nl/t ... e-hoevens/ (zie reactie van ene familie Huizinga)
Nuttige info maar als dat nergens staat (ook niet op https://dehoevens.nl/overnachten-algeme ... /tarieven/) dan hou ik daar natuurlijk geen rekening mee bij het plannen.