Gewone wielen kopen lukt nog wel. Met een andere derailleurhanger corrigeert de boel zich.bdr schreef: ↑vr 12 jun, 2020 14:32Voor wat het waard is: mijn Kinesis Tripster AT, ook aluminium, weegt 16kg met 105 derailleurs. Vanaf dat je handige reisdingen als verlichting, een slot en spatborden en een standaard meeneemt gaat het gewicht pijlsnel de hoogte in. Ik heb bij de brevettenrijders hier op het forum, bv. Ivo Miesen, nog niet gemerkt dat ze per sé op zoek zijn naar een lichte fiets. Betrouwbaar en comfortabel lijken daar eerder de orders van de dag...
Ik heb die 2016 Diverge Elite DSW eens bekeken en ik vind dit geen basis om nog in te investeren:Voor al die problemen is er een oplossing, maar je zit dan geld te investeren in componenten waar je op een andere fiets niets meer mee bent. Als je een recente cross/gravelbike, zoals de nieuwe Diverge koopt, is de drivetrain up to date en zijn al die kleine incompabiliteiten weg.
- Het achterwiel staat niet centraal dus je kan geen gewone wielen kopen.
- Vooraan heeft de fiets een steekas, achteraan een quick release dus een set hubs met steekassen of met quick release kan ook niet.
- Het frame is voorzien voor postmount remmen, geen flatmount dus je kan niet een bestaande hydraulische groep (bv. GRX) kopen om de fiets up te graden maar je moet de race-remgrepen koppelen aan MTB-remhoeven.
Van QR of steekas ken ik de voor- of nadelen niet. Vermits ik wielen zou laten bouwen, hoeft dat misschien geen probleem te zijn. Hoewel de wielen dan niet bruikbaar zijn voor een nieuw frame ooit, bedoel je? Wat is de standaard in deze? Is het gek om een fiets te hebben die beide combineert?
Dat van die remmen had ik nooit geweten. Ik heb wel TRP Spyres op zowel de Diverge als de Genesis, zo vreemd hoeft dat niet te zijn, of wel?
De nieuwe diverge spreekt me niet aan. Heel dat futureshock geveerd stuur-gedoe spreekt me niet aan.
Een randonneur en/of reisfiets is gericht op comfort, als ik dat in een licht pakket krijg, heb ik mijn alleskunner. Misschien moet ik alle rekjes en spatborden eens van de genesis draaien om te kijken wat dat oplevert.