Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Jura - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Jura

Hallo,

Van het "maison de la France" kreeg ik volgend bericht.

[i]Artikel
De grote oversteek van het Juragebergte op de fiets

Een unieke kans om door ravijnen, wouden, dorpen en langs bergmeren te trekken en de indrukwekkende natuur van de Jura te ontdekken, met hoogtepunten zoals de Saut du Doubs, de Cascades du Hérisson en de Col de la Faucille.

Deze tocht biedt eveneens de mogelijkheid om het ambachtswerk uit de streek beter te leren kennen en kennis te maken met de lokale gastronomie die onder meer tot uitdrukking komt in de saucisse de Morteau, de Comté kaas en de heerlijke Jurawijnen.




De Jura staat bekend om haar grootse landschappen, die u dankzij de Grote oversteek van het Juragebergte op de fiets, ook wel de GTJ (Grande Traversée du Jura) genoemd, vanuit een nieuw perspectief kunt ontdekken.

Deze van noord naar zuid bewegwijzerde route is in 2005 geopend en bestaat uit tien verschillende etappes van ca. 35 km.
U kunt de tocht in zijn geheel afleggen, maar het is natuurlijk ook mogelijk om slechts één enkele etappe uit te proberen of een paar te combineren. Er zijn eveneens varianten voor de geoefende fietser of hen die meer tijd hebben. De tocht is bovendien zo opgezet dat iedere etappe begint en eindigt in een dorp of stad waar u gemakkelijk onderdak vindt.

In mei zal er een nieuwe praktische Nederlandstalige gids uitkomen met daarin alle informatie over deze tocht. Een gids met overzichtelijke, gedetailleerde kaarten, informatie over terreingesteldheid en hoogteverschillen, aanduidingen voor de belangrijkste bezienswaardigheden op de route en nog veel meer. Deze gids is praktisch in gebruik en is gratis te bestellen bij de Regionale VVV van de Franche-Comté.

Comité Régional du Tourisme
4, rue Gabriel Plançon
25000 Besançon
Frankrijk
ww.franche-comte.org

Ook bestaat er een speciale gids met daarin alle overnachtingsmogelijkheden op de route (Franstalig).
Deze is te bestellen via: http://www.gtj.asso.fr
Association grandes traversées du jura
15-17 Grande rue
39150 Les Planches en Montagne
Tél : +33 (0)3 84 51 51 51
[/i]


Het te boekje heb ik zojuist (in het nederlands) binnengekregen en zie er erg leuk uit. Misschien een aanrader om aan te vragen.

Hoi Colinda,

dit was een goede tip. Heb het boekje van de week aangevraagd en nu al binnen.
Ga deze zomer hoogst waarschijnlijk enkele delen rijden.

Bedankt voor de tip,

groetjes Peter

Hallo Colinda,
Zeker een goede tip!!
Ik had het boekje donderdag aangevraagd en zaterdag lag het al in de bus, helemaal gratis!!
Samen met het boekje wat ik al had van Luc Oteman, fietsen in Frankrijk-oost een mooie aanvulling.
Ga daar zeker fietsen.
Mia