Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ombouwen of vervangen - Forum Wereldfietser

Fiets ombouwen of vervangen

Beste wereldfietsers,

Ik heb in 2018 een fiets tweedehands Koga Signiture gekocht en deze helemaal aan mijn smaak laten aanpassen. Ik heb €2100,00 betaald voor de fiets. Helaas is het framemaat toch echt iets te groot voor mij: framemaat 57, ik ben zelf 1,74. Daarnaast is de fiets ook behoorlijk zwaar. Nu zit ik in dubio met de volgende twee keuzes:
- de fiets verkopen en een ande kopen.
- mijn fiets laten ombouwen en mijn Koga frame verkopen. Ik heb een offerte laten maken bij een winkel die gespecialiseerd is in het opbouwen van fietsen:

- 1x Frameset Intec T09/T010 (dames 52cm of heren 53 cm) in kleur naar keuze
- 2x Buitenband Marathon Supreme 42-622
- Balhoofd Traditional 1 1/8 met stuurpen
- klein materiaal verlichting
- ketting
- Rohloff service
- zadelpen
- ombouw

In totaal kom je dan uit op 1150 euro. Je fiets is dan voorzien van een nieuw (passend) frame in een kleur naar keuze en zijn alle slijtage delen onderhouden en/of vervangen (zie lijstje).


Wat zouden jullie doen? De huidige onderdelen zijn nog in perfecte staat en ik ben er ook wel een beetje aan verknocht.

En wat denk je wat ik voor mij Kogaframe kan krijgen? Wellicht heeft iemand interesse? :wink:

Alvast bedankt voor je antwoord!
B23C6D24-7DB8-4359-ABC8-5380A995D900.jpeg
DB81B693-2E46-42F0-8AF1-2CFA159209C1.jpeg
Een dilemma.

Ik zie op marktplaats nog best aardige prijzen staan voor een Koga Signature met Rohloff naaf.
In gedachten zou ik me eerst ontknochten van de fiets, een redelijke inschatting maken van een opbrengst bij verkoop of inruil, dat optellen bij het bedrag van € 1.150,-, eventueel extra beschikbaar budget daar aan toevoegen en kijken op wat voor nieuwe fiets of jong gebruikte fiets je uit kunt komen.

Dan heb je naar mijn mening in ieder geval een vergelijk. Je zou eens bij één of meerdere dealers kunnen langs gaan of vakantiefietsspecialisten met ook andere merken om te kijken wat zij aan jong gebruikte of nieuwe exemplaren hebben staan om te kijken of er iets voor je bij staat en vragen wat je moet bij betalen als je je fiets inruilt.

Je bent snel genoeg weer verknocht aan een fiets, als hij maar past en goed aangemeten is.

edit: even wat schrijffoutjes eruit gehaald
Wat jammer dat de maat niet bevalt zeg.
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48

Ik heb in 2018 een fiets tweedehands Koga Signiture gekocht en deze helemaal aan mijn smaak laten aanpassen.
Wat zijn dat zoal voor aanpassingen?
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48

Wat zouden jullie doen?
Ik zou zorgen dat je het grotendeels zelf kunt. Trapas en balhoofd eventueel aan een ander over laten, verder kun je echt wel een hoop zelf.
Go fietst schreef:
(dames 52cm of heren 53 cm)
'k Zou geen damesframe kopen, tenzij je fysiek last hebt van het herenframe wat je nu hebt?

Je zou ook nog kunnen overwegen er een gebruikte fiets naast te zetten in een maatje kleiner en de beste onderdelen van je eigen fiets over te zetten, en de rest weer als prima rijdende fiets met je huidige frame te verkopen. Als je dezelfde fiets weet te vinden in een maatje kleiner is alles uitwisselbaar. Er zijn dure onderdelen gekozen op je huidige fiets, zou zonde zijn als je 'm eerst verkoopt en daarna eentje terug koopt met mindere specificaties.

Je zou ook kunnen kijken naar een frame waar je een bredere band in kwijt kunt. Weet niet hoe dat zit met dat Intec frame wat je noemde, maar bij bijvoorbeeld Avaghon of Surly kun je naar een 50mm brede band in 622/28 inch diameter.

Ook misschien iets om naar te kijken is dat de fiets als Koga een stuk leuker in de markt staat dan als Intec frame met kwaliteitsonderdelen. Mocht je 'm ooit weer willen verkopen dan.

Go fietst schreef: Daarnaast is de fiets ook behoorlijk zwaar.
Met puur een frame wisselen ga je niet zo gek veel aan gewicht winnen zonder concessies te doen.

Als ik naar je foto's kijk... Met alleen bagage achterop heb je al een hoop gewonnen, de voordrager thuis laten doet nog wel wat, net als de standaard voor en achter. Verstelbare stuurpen vervangen door een vaste kan ook nog, en bij een vakantie met mooi weer kunnen je spatborden nog thuisblijven.

Verder zou je het natuurlijk ook in je bagage kunnen zoeken.
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48

En wat denk je wat ik voor mij Kogaframe kan krijgen?
Puur het frame niet zo gek veel, je moet maar net iemand zien te vinden die er weer een fiets van wil maken en dat dan ook nog eens zijn/haar maat is.

Als complete fiets worden er best serieuze bedragen voor zo'n Koga gevraagd.
wat maakt dat het frame voor jou te groot is?
als ik op de foto je zitpositie zie, dan gaat bij een frame van 52 cm je zadelpen 5 cm verder uitsteken + je gaat met de stuurpen en de afstelling daarvan in lengterichitng weer zo zitten. en dan? dan zit je toch bijna net zo als nu?

qua framemaat versus lichaamslengte zijn er vele tabellen, formules, insteken en meningen. ik ben daar een beetje klassiek in ('klassiek' is deels een mooi woord voor ouderwets :roll: ): je zit(hoogte) mag bij een toerfiets en flink bagage vooral uit de framehoogte komen. (nog een mening: pas bij framematen van 60 cm en meer wordt een groter frame mogelijk minder stijf (dan hetzelfde! frame in bijvoorbeeld maat 55 cm), wat maakt dat je om vanwege hoe strak de fiets rijdt/hoe stijf het frame is je voor een kleinere framemaat zou willen kiezen)
als je tabellen of formules neemt voor en toerfiets, bijvoorbeeld hier: https://www.drbeykonline.nl/page/19672/ ... -berekenen en dan bij 'toerfietsen', dan is framemaat 57 cm niet eens zo gek. (en je verende zadelpen past blijkbaar gewoon: daar is niet eprse een kleiner frame voor nodig, toch?
lichaamslengte zegt ook niet alles: kijk eens naar je binnenbeenlengte (die bepaalt je zadelhoogte) en hoe lang je bent in romp en armen.
of als je wat wilt lezen/studeren bij dit regenachtige weer: goegel eens op 'stack' en 'reach' en vergelijk die van beide fietsen.
al met al heeft dat opgeleverd hoe je nu zit en ik zie aan je foto's niets geks met bijvoorbeeld een amper uitstekende zadelpen.
je houdt het er ook flink goed op uit, lijkt me.

andere overweging: een ander frame in een kleinere maat heeft mogelijk/waarschijnlijk een kortere bovenbuis en je 'stuurpen' begint als het ware op een lager punt (beetje krom taalgebruik dit.... kortere balhoofdbuis). dit kan betekenen: fijn als je stuur makkelijker iets dichterbij staat en/of er is meer stuurpen (in hoogte en naar voren) nodig om je stuur weer zo als ' ie nu staat af te stellen.

ander punt: kun je op zo'n ander frame proefrijden? liever wel doen, alsjeblieft!

mij lijkt qua gewicht: je nieuwe fiets wordt niet veel lichter (en zeker met ook bagage lijkt me niet dat je dat merkt). je hebt nu aluminium frame en voorvork en er hangt gewoon van alles aan zo'n fiets wat het gewicht al snel richting de circa 15 kilo brengt. alles ombouwen naar een ander frame verandert daar weinig aan. massa is vervelend bij op gang brengen en hoogte overwinnen. verder niet.

al met al denk ik: het glas is meer dan half vol en niet half leeg of zo. besteed je ruim duizend euro aan een volgende tocht/reis (en misschien een beetje aan een (ander) goed doel :wink: )

groet, hoogframe
quote="Go fietst"

>Daarnaast is de fiets ook behoorlijk zwaar.
Dat komt uitsluitend omdat er zo veel en zo veel zware dingen op gemonteerd zijn, zeker niet omdat het frame zwaar is. Het frame van zo'n fiets weegt een kilo of drie, en dat is inclusief vork.

>Nu zit ik in dubio met de volgende twee keuzes:
>- mijn fiets laten ombouwen en mijn Koga frame verkopen. 1150 euro.
Dat is een hoop geld terwijl de fiets er niets meer waard van wordt maar waarschijnlijk minder. Lichter wordt hij er zeker ook niet van als je alle onderdelen overzet. Is het beoogde frame niet alleen een kleinere maat maar is het ook echt korter? (Want korter, daar gaat het meestal om)
Garandeert de fietsenmaker dat het bij deze onderdelen blijft of komen er straks misschien toch nog een paar onderdelen bij onder het mom van "Sorry, kan gebeuren maar jij moet wel betalen"? Uiteraard zou je zelf moeten betalen als een onderdeel stuk zou blijken te zijn, maar is dat ook zo als iets bij nader inzien niet blijkt te passen?

>En wat denk je wat ik voor mij Kogaframe kan krijgen?
Niet veel. Wat zie ik voor lelijke plek op de horizontale achtervork vlakbij de achterstandaard.

P.s. dat de foto's op de kop staan is niet jou schuld maar van de forumsoftware die sommige foto's niet snapt.

Op een ander frame proefrijden? Sorry hoogframe, maar dat lijkt me een onzinnig advies omdat de kans dat er met zo'n frame een ietwat vergelijkbare fiets beschikbaar is, in dezelfde framemaat, met hetzelfde zadel, hetzelfde stuur en dezelfde afstelling, echt nul komma nul zal zijn.

Hoogframe is snap ook niet hoe jij kunt inschatten dat deze fiets niet te groot zou zijn. Dat is zelfs mét een filmpje erbij van de fietsende fietsers nog vaak moeilijk te zien, tenzij er heel duidelijke rare dingen zijn zoals wanneer er met volledig gestrekte armen wordt gefietst. Ik vind twee jaar ook geen vreemde termijn om te concluderen dat de 'nieuwe' fiets bij nader inzien toch te groot is. Go is bepaald niet de enige die het overkomt.

Alles bij elkaar zou ik eerder een andere fiets kopen. Als het zadel me goed zou bevallen zou ik dat zelf houden, net als evt. de voordrager.
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 09:52
Wat zie ik voor lelijke plek op de horizontale achtervork vlakbij de achterstandaard.
Lelijke lasnaad lijkt me, zou die af fabriek zijn?

En een deukje in de zitbuis aan de linkerkant?
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 09:52

Op een ander frame proefrijden? Sorry hoogframe, maar dat lijkt me een onzinnig advies omdat de kans dat er met zo'n frame een ietwat vergelijkbare fiets beschikbaar is, in dezelfde framemaat, met hetzelfde zadel, hetzelfde stuur en dezelfde afstelling, echt nul komma nul zal zijn.
Als je een handelaar weet te vinden die erin mee wil helpen misschien? Geen idee hoe behulpzaam men is in Beek, Haarlem of Wageningen...
Probeer al eens om het zadel lager te krijgen door die verende zadelpen weg te laten. Die weegt ook nog eens, en dat levert al snel een paar cm op.
Aan je stuur kan je zeker nog wat verzetten om het eventueel dichter of lager te krijgen, desnoods met een nieuwe stuurpen.

En verder, als gewicht je zorg is, dan zeker wat overbodige racks en andere spullen weg laten.
Het frame zelf is echt niet zo zwaar als je denkt.
De naam die op het frame staat bepaalt nog wel eens de waarde, en je hebt zo veel goede componenten dat ik niet direct alles zou overzetten op een ander frame....

Alternatief is dat je echt gewoon een andere passende complete fiets zoekt, en jouw fiets in zijn geheel verkoopt.
Ik sluit mij aan bij Hoogframe.
De afstelling ziet er op het eerste gezicht toch niet verkeerd uit?

Is de fiets serieus te groot, of zou je net wat lekkerder zitten met wat aanpassingen? Dat laatste is natuurlijk zelf goed te doen.
Scheelt je een aanzienlijk bedrag.

Zwaar trappen? Schroef alles van je frame wat je niet nodig hebt (ik zie een lege voordrager), smeer alles en ga eens grondig door je paklijst. Daarvoor heb je geen nieuw frame nodig. :idea:

Ps.
Ook ik droom (nog steeds/alweer) van een nieuw frame, maar weet gelukkig ook dat het voor mij niet de moeite loont. 8)
Fiets beetje mooi maken, te koop zetten en uitgaan van een minimum bedrag (zodat je met de 1150 euro voldoende hebt om wat leuks nieuws te kopen).

Wat iedereen al zegt: alle spullen overzetten zal leiden tot een nieuwe zware fiets waarbij je moet hopen dat alles dan ook goed "past", Bij een nieuwe fiets kan je meteen een goede meetsessie nemen en alles laten aanpassen (bij een goede dealer althans).

Frame los verkopen zal imho niet gaan lukken of levert echt te weinig op.
Persoonlijk vind ik 1150 euro voor een nieuw frame + alles ombouwen/overzetten (en service + nieuwe banden etc.) wel een erg nette prijs trouwens. Had het duurder verwacht.

Goed om te weten mocht ik mijn huidige frame slopen ;)
Eerst het maximale proberen uit het huidige frame proberen te halen lijkt me sowieso een goede suggestie ja. Al ging ik er eigenlijk al vanuit dat dat al gebeurd was...
Fedor schreef:
vr 05 jun, 2020 10:32

Wat iedereen al zegt: alle spullen overzetten zal leiden tot een nieuwe zware fiets waarbij je moet hopen dat alles dan ook goed "past"
Wielen passen, bagagedragers ook, balhoofd neem je toch een nieuwe voor, net als de trapas. Zadelpen kan wel eens een andere diameter hebben, en de trapas zou ik ook vervangen. Stuurpen een nieuwe voor nemen. Stuur en zadel overzetten, kettingkast niet meenemen... Spatborden nieuw ziet er wel zo leuk uit, maar je zou ook de stangetjes kunnen vervangen als ze te kort blijken te zijn.

Best een hoop te gebruiken hoor :)
Fedor schreef: Persoonlijk vind ik 1150 euro voor een nieuw frame + alles ombouwen/overzetten (en service + nieuwe banden etc.) wel een erg nette prijs trouwens. Had het duurder verwacht.
Scherp geprijsd zo'n Intec frame :) Zou er dan ook eentje nemen geschikt voor schijfremmen, de Rohloff naaf van TS heeft ook al de schijfrem mogelijkheid. Kun je in de toekomst nog switchen.
Inderdaad, je zadel kan nog centimeters omlaag en met een stuur met meer backsweep als een Jones Bar of een Surly Moloko, al dan niet in combinatie met een kortere stuurpen, kun je ook de reach nog aanzienlijk verkleinen. Dan ben je onder de € 200,- klaar. En een veel betere fiets dan een Koga Signature kun je niet kopen. Dus misschien eerst nog wat experimenteren.
Ik heb deze gedachte ook ooit gehad, was niet tevreden met frame, om er een fiets van te bouwen en oude frame verkopen. Maar een los frame, tenzij het een specialistisch of niche frame is, is niet bizar veel waard. Een complete fiets, met name deze hier, verkoopt voor meer dan je alle onderdelen los. Ik heb uiteindelijk gekozen voor het bouwen van een nieuwe fiets (eerst naar intec gekeken, en daarna bij Surly uitgekomen).

De intecs zijn mooi, maar ik verwacht niet dat je, gezien de onderdelen die er nu op je fiets zitten, lichter uit komt.
Een Intec-frame is ook geen Koga. Ik zou deze fiets mooi verkopen en een nieuwe fiets kopen die wel de goede maat heeft.
Jurr schreef:
vr 05 jun, 2020 10:45
Wielen passen, bagagedragers ook, balhoofd neem je toch een nieuwe voor, net als de trapas. Zadelpen kan wel eens een andere diameter hebben, en de trapas zou ik ook vervangen. Stuurpen een nieuwe voor nemen. Stuur en zadel overzetten, kettingkast niet meenemen... Spatborden nieuw ziet er wel zo leuk uit, maar je zou ook de stangetjes kunnen vervangen als ze te kort blijken te zijn.

Best een hoop te gebruiken hoor :)
Dat wel maar past het ook voor de berijder? Uitgaan van een 52- of 53-cm frame (en daarop alles overzetten) is ook maar een gok...
Fedor schreef:
vr 05 jun, 2020 10:53

Dat wel maar past het ook voor de berijder? Uitgaan van een 52- of 53-cm frame (en daarop alles overzetten) is ook maar een gok...
Daar zou ik zeker niet op gokken nee.

'k Zou dan eerder naar bijvoorbeeld Avaghon gaan en daar open kaart spelen dat je alleen een frame wil kopen. Kun je vast wel even proefrijden op een complete fiets.

Ik weet trouwens niet of bij de desbetreffende Koga de remleiding en Rohloff kabels door vaste ogen op het frame lopen of niet, als dat wel zo is zul je daar ook nog even wat mee moeten als je ze weer wil monteren.
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48
Beste wereldfietsers,

Ik heb in 2018 een fiets tweedehands Koga Signiture gekocht en deze helemaal aan mijn smaak laten aanpassen. Ik heb €2100,00 betaald voor de fiets. Helaas is het framemaat toch echt iets te groot voor mij: framemaat 57, ik ben zelf 1,74.
Ik zie dat je al enkele meningen gekregen hebt over framematen en te groot of te klein. Laat me even mijn duit in het zakje doen. Als Koga iets of wat normale maataanduidingen van frames heeft en als jij geen buitensporig vreemde lichaamsbouw hebt, gaat het nooit lukken, met je 1,74 meter lekker zitten op een 57.
Je kunt met allerlei sturen, stuurpennen etc. wellicht een houding vinden die draaglijk is, maar goed? Daar geloof ik niks van. Ik zou d'r nooit aan beginnen, experimenteren met zadelhoogtes, sturen, stuurpennen etc.
derdekeer schreef:
vr 05 jun, 2020 11:16
Ik zou d'r nooit aan beginnen, experimenteren met zadelhoogtes, sturen, stuurpennen etc.
Natuurlijk moet je met elke tweedehands of zelfs nieuwe fiets in het begin valalles afstellen aan zadel (3 variabelen: hoogte, schuinstand en voor-achter) en stuur (veel variabelen). Maar ls inderdaad na een tijd blijkt dat de ideale instelling buiten het bereik van het frame valt dan is de conclusie duidelijk. Of dat echt zo is kunnen we op dit forum natuurlijk niet beoordelen, zeker niet zonder foto's, filmpjes etc. En dan nog.
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 11:20
Of dat echt zo is kunnen we op dit forum natuurlijk niet beoordelen, zeker niet zonder foto's, filmpjes etc. En dan nog.
Het is geen geheim dat er heel veel framevormen kunnen schuilen achter het getal 57. Er kunnen ook veel lichaamsverhoudingen schuilen achter 1,74 meter. En dan is er nog de vraag welke houding je comfortabel vindt.
Daardoor bestaat er geen eenduidige relatie tussen je lengte en de lengte van de frame. Over dit evidente feit zijn al duizenden artikels verschenen.
Maar het mag ook niet te gek worden. Bij de fietsen die ik gehad heb, kwam die maat vrij goed overeen met de horizontale afstand tussen zadelbuis en de bovenkant van het balhoofd. Ik ga ervan uit dat hetzelfde geldt voor Koga, en dan is 57 voor iemand van 1,74 meter héél groot. Tijd en energie spenderen aan finetuning lijkt me in dat geval niet de beste optie.
Zoeken naar een fiets waar je in één keer goed op zit, doet je naam geen eer aan :D