bluebox10 schreef: ↑zo 12 mei, 2019 08:20
Ik heb zowel het de Crazy Bars (eerste foto in dit draadje) als de Denham bar (figuur hier vlak boven).
Voor mijn bikepacking trips monteerde ik altijd bar-ends, maar niet aan het eind van het stuur maar verder naar binnen, tussen het handvat en de rem/schakelbevestiging. Dit geeft mij een fijnere handpositie dan bar-ends aan de buitenkant.
Toen ik mijn rechte stuur wilde vervangen door een stuur met een flinke backsweep (>25 graden) bleek bovengenoemde oplossing niet meer te werken: de bar-ends staan dan niet meer recht vooruit, maar steken met eenzelfde hoek naar buiten. Dat werkt niet. Ik heb nog geen passende oplossing gevonden voor de combinatie flinke backsweep + bar-ends die voldoet aan mijn wensen.
Toen vond ik bovengenoemde sturen.
De Velo Orange Crazy Bar heeft een backsweep van 45 graden, en lange "bar ends" met de breedte van een racefietsstuur. Net of je op de drops zit.
De Koga Denham Bar heeft een backsweep van ca. 34 graden, met kortere "bar-ends".
Voor beide sturen geldt dat ze enerzijds mijn probleem oplossen: ik heb een alternatief voor de bar-ends die verder naar binnen gemonteerd staan. Beiden zijn prima sturen, met veel handposities, en uniek in hun soort. Maar... er zijn ook nadelen:
Afhankelijk van je eigen gewenste zitpositie, hoogte van het stuur t.o.v. zadelhoogte etc, kan de hoek van de "bar-ends" ten opzichte van de hoek van de handvaten suboptimaal zijn voor je. En je kan dit niet aanpassen. Dit kon wel bij mijn eerste oplossing, bij het rechte stuur met met de losse bar-ends.
Als je, net als ik, aparte klemmen voor remmen (magura) en schakelen (shimano) hebt, dan past het wat lastig. De ruimte tussen het uiteinde van het stuur en de "bar-ends" kan je niet aanpassen. Het past, of het past niet. In mijn geval heb ik atlijd ruimte tussen handvat en rem, zodat ik met 1 vinger comfortabel kan remmen. Dat ging dus niet goed, ik heb andere handvatten gezocht die ik zonder zorgen ca. 2cm voorbij het eind van het stuur kan laten uitsteken.
Hoop dat het allemaal duidelijk is wat ik probeer uit te leggen... heb even geen mogelijkheid een foto van mijn fiets te maken en toe te voegen.
De Denham bar paste mij het beste qua vorm. Ik heb er nu een paar honderd km mee gefietst, en ik moet het volgende concluderen:
- Het is een veel betere oplossing (voor mij) dan een recht stuur met bar-ends naar binnen gemonteerd. Ik hou van de 34 graden backsweep, ideaal voor mij.
- In mijn setup staan de bar-ends iets te vlak, waardoor ik mijn polsen in een net-niet-optimale hoek zet wanneer ik deze vasthoud
- door de wijze van monteren (zie boven) van de handgrepen wordt het stuur nét iets breder dan ik zou willen
Mooi stuur dus, maar voor mij niet 100%. ik zoek nog naar bar-ends die gemaakt zijn om te gebruiken op een stuur met backsweep. Ik heb ze nog niet gevonden (tips? graag!).