Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshouding \ ander stuur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietshouding \ ander stuur

Ik niet meer :wink: Mijn Jones bar is net zo comfortabel als mijn racestuur. Voordeel van de Jones bar, voor mij, is dat ik wat minder snel fiets als met de racebocht en dus mee van het landschap geniet. Nu heb ik wel als extra comfort op de Jones bar innerbarends van SQ lab zitten die ik veel gebruik. Beetje als bovenop de remgrepen met de handen fietsen.
Als ik je foto zo bekijk dan lijk je een recht stuur te hebben, type bezemsteel, zoals die vaak op een MTB zit. Op zo’n stuur zitten de buitenkant van je handen naar buiten gedraaid. Met een stuur met een bocht van 12 graden verhelp je dat.

Een verstelbaar stuur vind ik een ramp. Je blijft dan zoeken naar de ideale stand. Bovendien zijn er soorten verstelbare sturen die kunnen inzakken met een stuurtasje er aan. Een beter idee lijkt me je te laten opmeten door een fietsenmaker die echt verstand heeft van lichaamshoudingen.
bdr schreef:
wo 03 jun, 2020 23:37
Het is niets voor niets dat racesturen in verschillende breedtes verkocht worden. Bij rechte sturen gaat men er al snel vanuit dat eenzelfde breedte voor alle mensen past.
Eeeeh: https://www.ergotec.de/nl/producten/len ... -25-4.html

En anders kan je altijd nog de uiteinden zelf korter maken. Dat kan met een racestuur niet.
Ik weet dat Ergotec sturen in verschillende breedtes heeft, ze hebben er zelfs met verschillende breedtes en verschillende backsweep.

Het gaat mij om adviezen als hierboven
Aart Veldhuizen schreef:
do 04 jun, 2020 06:57
Als ik je foto zo bekijk dan lijk je een recht stuur te hebben .... Op zo’n stuur zitten de buitenkant van je handen naar buiten gedraaid. Met een stuur met een bocht van 12 graden verhelp je dat.
Dit is gewoon onzin. Als het rechte stuur bij je schouderbreedte past zitten je handen niet naar buiten gedraaid. Of anders, bij een te smal stuur met backsweep van 12 graden trek je je ellebogen naar binnen om de pijnlijk onnatuurlijke hoek van je polsen te verlichten. Je moet rekeniing houden met de stuurbreedte in verhouding tot je lichaam.
Bedankt voor alle tips. Ik ga de handlebars iets rechter zetten (comform de post van BDR) en eens kijken naar mijn houding vanuit dat plaatje.

Ik 1,5 week geleden 4 dagen gefietst en hierbij had ik minder tot geen last van mijn handen/armen. Verschillen tussen die tocht en een eerdere:
- Ik heb recent meer dagen gefietst (i.p.v. hardlopen)
- Deze keer geen handschoentjes gebruikt
- Minder KM per dag (70-90-90-70 i.p.v. 130-170-100).

Dat wil niet zeggen dat ik niet nog bezig ben met een andere setup, waarschijnlijk ga ik bar ends halen die gelijk zijn aan de GP5 van ergon (https://www.ergonbike.com/en/product-de ... =gptouring) zodat ik andere houdingen kan proberen zonder gelijk over-the-top te investeren.

Tevens staat een nieuw zadel nog op de planning, huidige shortlist is Ergon ST code prime men touring of een Brooks Cambium (C15 / C17 carved).
Niet teveel tegelijk veranderen, dan is het effect lastig te bepalen ;)
Bij 170km op één dag met een recht stuur zou ik misschien ook wel last van mijn handen krijgen ;)
RalphP schreef:
do 04 jun, 2020 10:48

- Deze keer geen handschoentjes gebruikt
Misschien wat offtopic, maar dat vind ik een interessante vaststelling. Sinds ik mijn houding op de racefiets verbeterd heb, rij ik comfortabeler zonder handschoenen dan met. Om mijn handen tegen de zon te beschermen draag ik soms handschoenen met absoluut minimale padding, maar alles wat dikker is dan dat hindert me.
Aart Veldhuizen schreef:
do 04 jun, 2020 06:57
Een verstelbaar stuur vind ik een ramp. Je blijft dan zoeken naar de ideale stand.
Ik heb gemerkt dat mijn ideale lichaamshouding inmiddels aan het veranderen is. Ik ben daarom wel blij met mijn verstelbare stuur want er was nog flink wat verstelmogelijkheid in de gunstige richting zonder meteen in de uiterste stand te komen. Die verstellingen gingen sneller dan de snelheid waarmee ik fietsen verslijt.
derdekeer schreef:
do 04 jun, 2020 11:50
Misschien wat offtopic, maar dat vind ik een interessante vaststelling. Sinds ik mijn houding op de racefiets verbeterd heb, rij ik comfortabeler zonder handschoenen dan met. Om mijn handen tegen de zon te beschermen draag ik soms handschoenen met absoluut minimale padding, maar alles wat dikker is dan dat hindert me.
Veel handschoenen hebben ook een te dikke (gel)padding op een te klein oppervlak waardoor het juist averechts kan werken.
RalphP schreef:
do 04 jun, 2020 10:48
Bedankt voor alle tips. Ik ga de handlebars iets rechter zetten (comform de post van BDR) en eens kijken naar mijn houding vanuit dat plaatje.
Ik bedoelde de positie van de handvaten. Die moeten naar omhoog gedraaid, zoals Bert Van Sprang al aangaf.

RalphP schreef:
do 04 jun, 2020 10:48
- Minder KM per dag (70-90-90-70 i.p.v. 130-170-100).
Ik vind dit fikse afstanden, waaruit ik afleid dat er weinig mis is met je basispositie. Je lichaam is niet gemaakt om de hele tijd in dezelfde houding bllijven zitten. Als er meerdere handposities mogelijk zijn kan je afwisselen, dat kan ook de zenuwpijn verlichten. Je kan daarvoor barends gebruiken zoals de Ergon GP5 maar er zijn ook inner barends, grepen die je tussen je handvaten en je remmen monteert*. Ik ben fan van Spirgrips, andere zweren dan bij de SQLab inner barends. Inner barends hebben het voordeel dat je vanuit die positie nog kunt remmen, in tegenstelling tot outer barends.

* kwade tongen zullen beweren dat deze dingen dienen om een recht stuur een beetje op een racestuur te laten lijken qua handpositie, ik ga ze niet tegen spreken want ik ben ook fan van een racestuur.
Zulke inner barends zijn ook het idee bij de Denham Bar.

Afbeelding

Daarmee heb je gelijk veel verschillende mogelijkheden voor handposities. Ik ben zelf zeer sterk aan het overwegen om dit stuur te nemen bij de aanschaf van een nieuwe fiets - mede omdat ik zelf een racestuur gewend ben.
Alee Denham is 2 meter groot dus het zou best kunnen dat dit stuur niet geschikt is voor kleinere en smallere fietsers want er is maar één maat.
Bert van Sprang schreef:
wo 03 jun, 2020 21:23
Ergon handvatten helpen vaak tegen tintelende handen, ........., belangrijk is dat je polsen het liefst geen knik maken ten opzichte van je onderarm.
Dus als je Ergon handvatten gebruikt, moet je die zo instellen dat de knik tussen je polsen en je onderarm zo klein mogelijk is, voor mij was de combinatie Ergon-handvatten en (licht) gepolsterde fietshandschoenen voldoende om van het tintelende gevoel af te komen.
bdr schreef:
do 04 jun, 2020 12:08
RalphP schreef:
do 04 jun, 2020 10:48
Bedankt voor alle tips. Ik ga de handlebars iets rechter zetten (comform de post van BDR) en eens kijken naar mijn houding vanuit dat plaatje.
Ik bedoelde de positie van de handvaten. Die moeten naar omhoog gedraaid, zoals Bert Van Sprang al aangaf.
Nogmaals bedankt voor de tips. Ik heb afgelopen 3 weken aardig wat KMs gefietst, waaronder een week door Tsjechie, en sinds ik de handvaten iets hoger gedraaid heb is het een stuk comfortabeler. Wat een kleine aanpassing al dan niet doet :)