Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips Turkmenistan - Forum Wereldfietser

Tips Turkmenistan

Wie heeft er ervaringen en tips voor Turkmenistan? En dan bedoel ik vooral de papieren jungle. Hoe kwam je aan een visum? Voor hoeveel weken? Hoelang geldig na afgifte? Met of zonder 'letter of invitation'?

Mijn plan (nog niet zeker): NL, Balkan, Turkije, Armenie, Azerbeidzjan, met de boot over de Kaspische Zee naar Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgizie, China, via de Karakoram Highway naar Pakistan en India.

Groeten,

Samuel

Hi Samuel,

Ik heb even je website bekeken, maar was vooral onder de indruk van je boekje/verslag van 44 pagina's. Ik ga het vanavond uitgebreidt lezen en heb er nu al zin in!!

Groet, Rena :wink:
bombetter schreef: Mijn plan (nog niet zeker): NL, Balkan, Turkije, Armenie, Azerbeidzjan, met de boot over de Kaspische Zee naar Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgizie, China, via de Karakoram Highway naar Pakistan en India.
Hoi Samuel,

Je geplande route klopt niet! Je kan van uit Turkije niet Armenië in. Deze landen hebben al heel lang een behoorlijk geschil. De Armenen betichten de Turken van de eerste genocide van de vorige eeuw. Vele Armeniers zijn afgemaakt of gedeporteerd naar diverse landen in het Midden Oosten. Daarom kan je zomaar in een Armeens kwartier komen in b.v. Jeruzalem, Damascus of Aleppo.

Je kunt wel via Georgië naar Azerbaijan om de Kaspische zee te bereiken.
Volgens de reisgidsen moet Georgië ook meer te bieden hebben voor de toerist dan Armenië.

Wil je zien hoe mooi Georgië is, kijk a.s. zondag naar RTL travel, er wordt dan een item aan dit bijzondere land gewijd.

Groeten, John.

Dat Turkije en Armenië geen vriendjes zijn omdat Turkije de genocide ontkent wist ik wel, maar dat de grens tussen deze 2 landen gesloten is wist ik nog niet. Maar dat zou dan een kleine aanpassing op mijn reisplan zijn.
Hoe ik een visum voor Turkmenistan kan krijgen vind ik belangrijker. Wat sites en de Lonely Planet Central Asia beweren dat je een LOI (letter of invitation) nodig hebt. Een LOI kun je aanvragen via een reisorganistatie in Turkmenistan (bijvoorbeeld http://www.stantours.com/).

Misschien zijn er hier mensen die ook al eens een visum voor Turkmenistan aangevraagd hebben die hier ervaring mee hebben?
Tips gevraagd.

Samuel

Ik heb eens geinformeerd bij Stantours. Die zegt dit:

For a Turkmenistan (TM) TOURIST visa, in order to enable us to provide you
with an LOI, we will need a detailed service booking with fixed dates. The
minimum cost of this will be about USD 60-90 per day per person for a
standard overland routing if you are two or three or 90-120 if you travel
alone. We will be glad to make a detailed offer or join you up with other
clients at a lower cost, if you can make some preliminary indications of
what you would like to do and when you wish to travel, you will be free to
move around Ashgabat and its surropundings on your own, but everywhere else
our car & guide are mandatory. Please bear in mind that invitation
processing can take 2-3 weeks.

The only alternative for independent travel would be a transit visa which is
sometimes granted for a maximum of 5..7 days with fixed dates and is issued
on the grounds of the Iran / AZeri and Uzbek visa. Transit visa processing
AT THE EMBASSY takes 10-14 days and there is no guarantee of approval. We
cannot assist with transit visa.

There is no EMbassy in Baku, and the Consulate in Istanbul is only really
good for Transit visa, not for Tourist visa.

You will also need assistance for UZ - We can supply you with an invitation
for an UZbek single-entry tourist visa for up to 30 days against a fee of
USD 35 per person. The invitation will be issued within 10-14 days and sent
to you by e-mail attachment.

En dit zegt het visumburo:

Beste Samuel,

De uitnodigingen voor Turkmenistan en Uzbekistan kunnen wij helaas niet voor u
verzorgen.

Met vriendelijke groet,

Sevgi Sentürk

Later vroeg ik nog waarom zij dit niet kunnen. Het staat namelijk wel op www.visum.nl. Toen kreeg ik dit antwoord:

Het houdt verband met uw fietsreis. Uitnodigingen worden op data afgegeven. Wij
hebben slechte ervaringen, dat de data niet worden gehaald en het probleem naar
ons wordt verschoven. Derhalve kunnen wij voor dergelijk tochten geen LOI
afgeven.

Het begint er dus sterk op te lijken dat het me redelijk moeilijk gemaakt wordt om door Turkmenistan te reizen. Een andere optie is om vanaf Baku (Georgie) met de boot de Kaspische zee over te steken naar Aktau (Kazachstan) en vandaar verder richting Oezbekistan. Wie weet of er een weg is van Aktau via Beyneu naar Nukus? Er ligt wel een spoorlijn maar of er ook een weg naast ligt is me niet duidelijk.
Verder nog tips wat betreft de visa voor Kazachstan en Oezbekistan? Wel of geen LOI?

Groeten,
Samuel

hoi samuel,

lees je bericht pas aan de late kant, maar wellicht dat je nog iets hebt aan mijn reaktie:

zelf een aantal weken terug door turkmenistan gereden; zorg dat je een transit visum regelt en het komt in orde. in principe krijg je een vijf daags transit visum; dat wil dus zeggen dat je een beetje door moet krossen. of je daarmee turkmenabat - ashgabat - khiva oid kunt halen weet ik niet, dat moet je zelf even nakijken op de kaart.

zelf heb ik mijn transit visum in teheran aangevraagd. daar ook aangegeven dat ik op de fiets was, en of het misschien mogelijk was een iets langer transit visum te krijgen. na het samen met de consul doorrekeken van de afstanden, bood hij me uit zichzelf een 10 daags transit visum aan, perfect. begrijp echter van veel andere reizigers dat de ambassades in turkije en uzbekistan een stukje lastiger zijn als het hier op aankomt.

hoe je transit visum te regelen? zorg dat je je uzbeekse visum in je paspoort hebt staan, regel een stapel kopietjes van je paspoort en oezbeekse visum, neem een paar pasfotos en 31 dollar mee en een weekje later moet het in orde zijn.

oja, als je er in slaagt een transit visum van meer dan 5 dagen te krijgen dan kan het nodig zijn dat je je onderweg (in bv ashgabat) bij de OVIR dient te registreren om problemen bij de grens naar buiten te voorkomen.

veel plezier,

Eelco

En dit zegt het visumburo:

Beste Samuel,

De uitnodigingen voor Turkmenistan en Uzbekistan kunnen wij helaas niet voor u
verzorgen.

Met vriendelijke groet,

Sevgi Sentürk

Later vroeg ik nog waarom zij dit niet kunnen. Het staat namelijk wel op www.visum.nl. Toen kreeg ik dit antwoord:

Het houdt verband met uw fietsreis. Uitnodigingen worden op data afgegeven. Wij
hebben slechte ervaringen, dat de data niet worden gehaald en het probleem naar
ons wordt verschoven. Derhalve kunnen wij voor dergelijk tochten geen LOI
afgeven.

Een dergelijke reactie kreeg ook van www.visum.nl toen ik een 3 maanden Russisch Visum wilde aanvragen. Ik ben toen niet met hen in zee gegaan.
Uiteindelijk heb ik mijn visum en uitnodiging via www.visumdienst.nl geregeld.