Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe trekking fiets kopen... - Forum Wereldfietser

nieuwe trekking fiets kopen...

Hallo!
Ik ben aan het zoeken naar een trekking fiets om in ongeveer een jaar een rondje door europa te maken met volledige bepakking.
Ik heb al een beetje rondgekeken, maar het is mij niet zo duidelijk in welke prijsklasse ik zo een fiets het beste kan zoeken en of er fietsen zijn die speciaal aan te bevelen zijn? Er zijn zoveel soorten en merken, en het hoeft ook zeker geen duizenden euro's te kosten!

ik hoop dat iemand een goede tip voor mij heeft!

Hallo,

Ik heb zelf jaren op een goedkope mountainbike (EUR 500) rondgereden met een paar hele goede bagagedragers (Tubus natuurlijk, voor + achterdrager circa EUR 150) er op. Als je een redelijke Shimano onderdelengroep (STX / Deore) erop hebt zitten, kun je voor weinig geld een goede redelijk betrouwbare fiets hebben waar je prima een tijd mee weg kunt en waar makkelijk reserveonderdelen voor te vinden zijn.

Ik heb zelf gekozen voor de merken Giant en Nishiki vanwege de goede prijs/kwalitieitverhouding.

Succes
Dennis

Bedenk eerst goed wat je wil. Als je een jaar gaat fietsen lijkt het me belangrijk dat je een betrouwbare fiets nodig hebt. Europa, dan denk ik aan vooral asfaltwegen, gravel wellicht maar niet al te slechte onverharde paden dus vering is niet echt nodig. Goede dragers wel, of nokken waar je goede dragers aan kunt bevestigen. Als je bijvoorbeeld een MTB gaat gebruiken en er dragers op wil monteren zul je merken dat een heleboel typen die mogelijkheid niet meer bieden.
Kies een goede groep bv Shimano LX of de duurdere XT.
En, een goede fietsenzaak die weet hoe een ze een fiets moeten afstellen en onderhouden. Laat weten waarvoor je de fiets gaat gebruiken.

Ik vraag me trouwens al een tijdje af hoever ik met de goedkoopste fiets van de halfords kan komen voordat die uitelkaar valt. 6 versnellingen en V-brakes voor 189 euro. Geen geld toch? Misschien eens een keer uitproberen voor het tijdschrift?

Hi,

20 jaar geleden heb ik met een sporttas op mijn bagagedrager 16 dagen in Frankrijk rondgefietst op een gewone fiets. Ik gebruik dezelfde fiets nog altijd voor mijn woonwerk verkeer en om te shoppen.

Ik ken geen snars van de moderne fietsen, groepen, wielen, paktassen ed maar als je in europa rondfietst op normale wegen heb je dan echt zo een dure fiets nodig ? Ik zie toch elke dag schoolgaande jeugd op gewone fietsen 10-tallen kilometers afmalen en die jeugd gaat niet zo zachtzinnig om met hun materiaal. Het lijkt me eerder kwestie om goed na te kijken dat de fiets goed is orde is. In Belgie zijn er meerdere winkelketen met goedkope fietsen. Elke vijs trilt wel los gedurende de eerste kilometers maar als je die fiest eerst eens goed nakijkt dan heb je een goedkope simpele fiets.

Ik ben de eerste om te bekennen dat er een groot verschil is in kwaliteit tussen een fiets van 250euro en een fiets van 1000 euro. Dit merk je ook als je fietst! Maar moet je echt gripshifters hebben, wat is er mis met de klassieke versnellingshendels aan het kader ?

Er zijn ongelofelijke handige (en ook dure) gadgets zoals een naafdynamo, maar ga jij in onbekend land regelmatig in het donker fietsen ? In de paar gevallen dat je dit toch gaat doen volstaan dan niet een klassieke dynamo of een lichtje op batterijen ? Ik ben volledig akkoord dat dit niet opgaat voor een echte wereldfietser.


Alle, ik ga mijn flame-pak aandoen want ik ga waarschijnlijk de banbliksems van vele wereldfietsers over mij heen krijgen.


Joggerke

joggerke schreef:....
Alle, ik ga mijn flame-pak aandoen want ik ga waarschijnlijk de banbliksems van vele wereldfietsers over mij heen krijgen.
Dat geflame zal wel meevallen. Ook sommige fietsers in deze groep hebben het niet zo op al te moderne en/of te dure spullen.
Liever iets ouderwets dat goed is dan iets nieuws waar je aan kunt twijfelen.

Belangrijk is wel dat de fiets waar je op komt te zitten lekker zit, en dat schort toch vaak aan een supermarktfiets. Een goede fietsenmaker die je de fiets goed aanmeet is veel waard. Toen ik een fiets kocht die echt bij mij paste begn ik het pas leuk te vinden. En met de shifters aan het stuur was ik gewoon erg blij hier in de heuvels.

Verder zijn supermarktfietsen toch echt wel vaak goedkoop omdat er onderdelen aanzitten waar je heus niet veel plezier aan zult hebben. Ik zou liever kiezen voor de goedkoopste fiets uit de vakhandel dan een even dure maar veel fraaier lijkende fiets uit de supermarkt. Ik las eens in een boek dat je voor de vakantie alle onderdelen moet vervangen waarvan je verwacht dat ze de komende 1000 km stuk gaan of verslijten. Sommige supermarktfietsen kun je dan bij voorbaat vervangen :lol: :lol:

Verder moet je natuurlijk afwegen hoeveel je wilt besparen tegenover het risico dat je onderweg met panne komt te staan.

Groeten, Leon

Ik ben ervan overuigd dat je ook op een fiets van 200 Euro Europa rond kan geraken.
Maar ik ben er ook van overuigd dat je lekkerder zal fietsen op een fiets die hier een veelvoud van heeft gekost.

Uw keuze start maw bij het opmaken van een budget.
Daarna zal je moeten afwegen hoeveel je hiervoor kan kopen en wat voor jou essentieel is.

Zelf heb ik ook net een vakantiefiets aangekocht, mijn budget was ±1200 Euro.
Essentieel was voor mij
- 26" wielen (beter geschikt om onverhard te fietsen)
- 27 versnellingen (eigenlijk standaard)
- mountainbike stuur met barends en verstelbare stuurpen (verstelbare stuurpen omdat ik graag wat rechter zit dan doorsnee)
- goed zadel
- voorkeur voor stalen Frame (staal absorbeert beter trillingen bij onverhard rijden dan aluminium en mijn budget te beperkt was voor een verende voorvork)
- technologie die ik versta en zelf kan repareren

Uiteindelijk heb ik bij Snel in Utrecht (www.snelfietsen.nl) een Savanne Deore gekocht.
Heb ik teveel betaald? Ik weet het niet, ik kan je wel zeggen dat deze Savanne heerlijk fietst.
Eigenlijk is de smile die deze fiets mij bezorgt door erop te fiesten, onbetaalbaar.


groeten, Dirk 8)
Wil je een fiets met een heel goede prijs-kwaliteit verhouding?
Kijk even op de site CUBE, een duitse firma die superkwaliteit voor een heel redelijke prijs verkoopt.
Gooi CUBE maar in de zoekmachine!

Groeten,

John Telleman.

Bedankt voor al die reacties!

leuk dat er toch best verschillend wordt gedacht over de prijs/kwaliteit die je nodig hebt als je een jaar wilt fietsen!

Ik dacht zelf ook maximaal 1000/1200 euro uit te geven voor een complete fiets.... dan wordt het eens goed rondkijken waar je zoveel mogelijk waar voor je geld krijgt.....

de site van santos (www.santos-bikes.nl) is ook erg mooi, en kan je metteen zien wat er allemaal voor opties zijn, en wat ze kosten...

grgr

m

Nog even een tip: Het is natuurlijk leuk om via allerlei folders en websites fietsen en prijzen te gaan vergelijken. Je kan inderdaad zien wat je voor je goede geld krijgt.... Maar je weet nog steeds niet hoe het fietst!

Gebruik deze prijs/kwaliteit-informatie alleen om een voorselectie te maken en ga dan proeffietsen op je "kandidaten", uiteraard in de juiste framemaat en goed afgesteld.

:!: Veel belangrijker dan een LX dan wel XT achterderailleur of een balhoofdstel van VP of Chris King is: Hoe voelt het, hoe fietst het?

Dick Schuurman schreef:Gebruik deze prijs/kwaliteit-informatie alleen om een voorselectie te maken en ga dan proeffietsen op je "kandidaten", uiteraard in de juiste framemaat en goed afgesteld.
Als je een standaardfiets van een groot merk direct uit de winkel koopt kan je natuurlijk wel proeffietsen.
Maar laat dat proeffietsen nu net zijn wat ze je bij de maatwerkbouwers NIET kunnen laten doen :!: Je kunt een vergelijkbare fiets uitproberen, maar het precies op jouw stand zetten van zadel en stuur, het monteren van het door jou gekozen zadel, stuur en banden* op een framemodel van jouw keuze in jouw maat is toch iets wat je nauwelijks van een winkelier kunt verwachten. Daarmee zij bewezen dat elk voordeel ook zijn nadeel heb :(
Groeten, Leon

*: banden zijn ook best behoorlijk van invloed op het stuurgedrag al word dat zelden gemeld.

Leon,

Even vooropgesteld: De vraagsteller maakte duidelijk dat hij er van uitging dat het geen duizenden Euro's hoefde te gaan kosten, vandaar dat ik er van uitging dat hij niet op zoek is naar een maatframe. Het merk Santos, dat hij noemt, maakt helemaal geen frame op maat... Dus ging ik uit van een standaardframe, afgemonteerd naar keuze.
In die situatie zijn mijn ervaringen anders, b.v. bij Snel in Utrecht en van Herwerden in Voorburg (Santos dealer). :D
Daar hadden ze er totaal geen probleem mee om een fiets van de juiste maat goed af te stellen en even een zadel te verwisselen voor een proefrit.
Bij Snel was het ook geen enkel probleem om verschillende modellen sturen te proberen, zij het dan dat ze dat deden op een juist afgestelde pasfiets.
Ik neem aan dat er nog wel een paar zaken zijn te vinden waar men dit als normale service beschouwt.

Ga bij voorkeur op een dag door de week, wanneer het niet druk is, b.v. in de ochtend en niet op zaterdagmiddag of koopavond. Sta versteld van de service die je hier en daar nog krijgt en de tijd die men aan een potentiele klant besteedt!

Even de banden vervangen door een ander merk/type heb ik inderdaad niet gevraagd, ik denk dat dat inderdaad gefronste wenkbrauwen zou hebben opgeleverd..... :?

Groeten, Dick

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Dick,

Ik ben het helemaal met je eens. Het belangrijkste is inderdaad hoe het fietst. Altijd eerst uitproberen voor je iets koopt.
Mijn ervaring bij Snel in Utrecht en ook bij enkele andere zelfbouwers is dezelfde als de jouwe.

Bij Snel mocht ik bijv. op drie verschillende modellen van mijn keuze, met een kader van ongeveer mijn maat, een proefrit maken. (het zadel werd uiteraard in hoogte ingesteld)
Ik moest gewoon even mijn identiteitskaart afgeven en in ruil kon ik onbeperkt proefrijden in de omgeving van de winkel.
Ook kon ik verschillende zadels op de pasfiets uitproberen.

groeten,
Dirk

Dick Schuurman schreef:... dat ik er van uitging dat hij niet op zoek is naar een maatframe.
In die situatie zijn mijn ervaringen anders, b.v. bij Snel in Utrecht en van Herwerden in Voorburg (Santos dealer).
Bij Snel was het ook geen enkel probleem om verschillende modellen sturen te proberen, zij het dan dat ze dat deden op een juist afgestelde pasfiets. Ik neem aan dat er nog wel een paar zaken zijn te vinden waar men dit als normale service beschouwt.
Ga bij voorkeur op een dag door de week, wanneer het niet druk is,
Tsja, ik was op zaterdag, dus misschien vandaar dat ik geholpen werd door een verkoper waarbij het technische en administratieve verhaal nogal lang duurde. Hij had veel tijd maar hij had die harder nodig dan ik en het is erg knap dat ze daar een opdracht voor een custom uitgeruste fiets nog volledig noteren op een standaard bonnetje. (tip voor Fred)
Daarbij ging het om een voor Snel goedkope fiets (1200 euro), geen maatframe, die ik ook nog wilde uitrusten met 8-speed en mijn eigen cantileverremmen. Waarschijnlijk de laaste Snel met 8-speed :cry: Mijn indruk was dat men van die combinatie toch wat knarrig werd.
Maar uiteindelijk is het een fijne fiets geworden 8) :D :
Afbeelding
Groter beeld: http://home.planet.nl/~leon.poels/lesnel-groot.jpg
Het is dus geen trekkingfiets :mrgreen:
Groeten, Leon

En de vereniging is weer een Snel rijder rijker. :wink:

Hi Leon,

Mooie fiets, maar waarom zou dat geen mooie trekkingfiets kunnen worden ?

Joggerke

Ik ben gisteren bij een 'gewone' fietsenmaker geweest, en daar hadden ze de Giant superlight (of zoiets) van vorig jaar voor 900 euro, afgemonteerd met de deore serie....
Ook van gazelle hadden ze iets dergelijks alleen dan alivio afgemonteerd, volgens de verkoper was daarbij alleen het exra achterblad bij de deore het verschil....

doen deze fietsen dan onder voor een 'custum' fiets als bijvoorbeeld die van Santos?


grgr

Matthijs

(bedankt voor al die reacties, ze zijn erg nuttig voor mij!!!)