Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 48 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2566 berichten
Delaguerre schreef:
za 30 mei, 2020 21:35
Dank aan allen voor jullie tips en inzichten. Zo leer ik ook met iets meer kennis van zaken een volgende keer te oordelen.
Maar het zadelprobleem is opgelost.
Mooie fiets. En leuk dat je hem naar eigen smaak hebt laten bouwen! Als een vannicholas stuur je het beste bevalt op een santos; waarom niet.

Een puntje, (twee aannames), corrigeer me als ik het mis heb: de vork is (volgens santos) alu. Er lijken 10cm spacers geplaatst? Dat is heel veel. Vaak wordt een cm of 4 toch wel als de veilige grens beschouwd. Dus: als dat idd zo is, zou ik de fietsenwinkel om uitleg vragen. En om een hoge voorbouw (andere hoek), een riser stuur, alles om de klemming maar lager te krijgen. Zeker zoals je aangeeft vol op het stuur te leunen.
Is dit wel de goede maat? Dat stuur staat wel heeeel hoog. Misschien wel té hoog.
Shadow schreef:
za 30 mei, 2020 14:41
Ik heb zo mijn twijfels, ik snap dat dat in theorie voordeel oplevert en gewicht kan besparen, in de praktijk moet de velg weer zwaarder zijn om de wisselende belasting te vangen. Uiteindelijk is het verschillend, maar toch weer hetzelfde :D
De marketing boys’n’girlz hebben iig weer iets om het merk zich mee te laten onderscheiden is mijn kijk er op.
Dat laatste is ongetwijfeld waar, maar het werkt wel. Of toch bij de Campa Zonda's op mijn racefiets. Intussen > 12 000 kilometer - frequent op Vlaamse rotwegen - en geen enkel probleem. Niet de lichtste, maar voor aluminium best OK.

De velg van het af fabriek gemonteerde achterwiel van Giant op mijn vorige racefiets begon rond die afstand te scheuren. Ik weet helemaal niks van wielen, maar ik heb de indruk dat het er vooral van afhangt of ze goed gemaakt zijn.
jwkeij schreef:
za 30 mei, 2020 22:42
Is dit wel de goede maat? Dat stuur staat wel heeeel hoog. Misschien wel té hoog.
Ik wou er niet echt over beginnen, maar +1. Volgens mij zit daar trouwens best nog een lange stuurpen op, dus een grotere maat met kortere stuurpen had ook gekund. Het ondertussen klassieke artikel "de warrige wereld van framematen" van Michiel van den Brink stelt:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warrige-wereld-van-framematen/ schreef: Bij fietsen met een kort balhoofd mag de stuurpen niet meer dan 5 centimeter boven het bovenste balhoofdlager gemonteerd worden en bij fietsen met een bovengemiddeld lang balhoofd, zoals de eerder getoonde Santos, geldt maximaal 7 centimeter aan spacers.
Merk op dat Michiel er zoals hij zelf in de comments op dat artikel zegt ‘er meer dan eens een andere mening op na houd’ dan Eric. Persoonlijk vind ik het jammer dat als er zoveel geld aan een fiets gegeven wordt, het er dan uitziet als een te kleine tweedehandse, maar het is mijn fiets niet. Het probleem is mijns inziens dat je een actieve zithouding automatisch als te agressief beschouwt als je van zo'n kaarsrechte Nederlandse stadsfiets komt en klant is uiteraard koning.
Vandaag weer wat nieuwe onderdelen geinstalleerd op velomobiel om klaar te maken voor rit door Zweden en misschien Noorwegen.
IMG_20200530_172753905.jpg
Nieuw klein voorblad, een 33 tands. Kleinste mogelijk op een dual krankset. Zonet 90km mee gereden en tot mijn verrassing schakelt ie prima tussen de 33 en 56 tands bladen ondanks het grote verschil. Samen met een 36-11 casette en 42-559 achterband heb ik nu voldoende bergverzet.

IMG_20200530_161044625_HDR.jpg
Twee nieuwe banden Schwalbe G-One 40-406. Past precies in de wielkast. Na 90km ervaring: rijdt geweldig comfortabel en licht, beter dan wat ik voorheen allemaal heb gehad op deze fiets, een aanrader. Verkrijgbaar in 20", 26" 27,5" (584mm) en 28" en verschillende breedtematen. Hopelijk gaat grip op nat wegdek en enige robuustheid ook meevallen, ik ga het zien.
bdr schreef:
zo 31 mei, 2020 00:44
jwkeij schreef:
za 30 mei, 2020 22:42
Is dit wel de goede maat? Dat stuur staat wel heeeel hoog. Misschien wel té hoog.
Ik ken de berijder van de fiets niet maar misschien heeft hij in verhouding tot de rest van zijn lichaam wel erg korte benen en een lang bovenlijf, we zijn tenslotte niet allemaal maatje 36. Ik vraag me overigens hetzelfde af, waarom dan niet voor een mixed frame kiezen dat wel bij je lichaamsmaten past, Die van Santos zijn wat stevigheid denk ik niet minder dan de standaard diamant-frames.
bast1aan schreef:
zo 31 mei, 2020 00:55
Vandaag weer wat nieuwe onderdelen geinstalleerd op velomobiel om klaar te maken voor rit door Zweden en misschien Noorwegen.

IMG_20200530_172753905.jpg
Nieuw klein voorblad, een 33 tands. Kleinste mogelijk op een dual krankset. Zonet 90km mee gereden en tot mijn verrassing schakelt ie prima tussen de 33 en 56 tands bladen ondanks het grote verschil. Samen met een 36-11 casette en 42-559 achterband heb ik nu voldoende bergverzet.


IMG_20200530_161044625_HDR.jpg
Twee nieuwe banden Schwalbe G-One 40-406. Past precies in de wielkast. Na 90km ervaring: rijdt geweldig comfortabel en licht, beter dan wat ik voorheen allemaal heb gehad op deze fiets, een aanrader. Verkrijgbaar in 20", 26" (584mm) en 28" en verschillende breedtematen. Hopelijk gaat grip op nat wegdek en enige robuustheid ook meevallen, ik ga het zien.
Wat jij 26" vindt is dus 27,5, ik vond het ook al zo'n vreemde maat. En juist in 559 wordt de spoeling steeds dunner.
Ah. Ik krijg al geen hoogte van die inch-maten, zo zou er ook 29" bestaan, wat gewoon dezelfde velgmaat is als 28" maar dan bredere banden. Nogal onzinnig termonologie imo. Voor zover ik begrijp begint 584 inderdaad 559 min of meer te vervangen, en worden op nieuwe velomobielen nu 584 achterwielen (ipv 559) gemonteerd.
Een paar weken geleden kreeg ik de onbedwingbare behoefte aan een lichte toerfiets.

Na avonden in de garage met de keukenweegschaal, en zo'n beetje heel mijn onderdelenvoorraad gewogen te hebben is dit eruit gekomen. Viel niet mee, met een stalen frame in mijn maat (25").

Let niet op de stand van het zadel :). Precies 10,00kg:

Afbeelding
Little Green Bag met goedkeuring Pat, of is het Mat?
IMG_2053.jpg
Zwabbert dat niet enorm?
gios schreef:
di 02 jun, 2020 13:42
Zwabbert dat niet enorm?
Ik fiets er inmiddels een paar dagen mee, van heen en weer bewegen merk ik niets..
Twee haakjes en een spanbandje, door / aan de bevestigingspunten van de dry bag, fixeren geheel goed.
Voor de record, een 5L Sea to Summit type Big River dry bag.
1. Wat zit er aan gewicht in?
2. Kom je niet met je bovenbenen tegen de zak?
3. Bij de geringste beweging zal de zak snel doorgeschuurd zijn.
Bert van Sprang schreef:
di 02 jun, 2020 16:05
1. Wat zit er aan gewicht in?
2. Kom je niet met je bovenbenen tegen de zak?
3. Bij de geringste beweging zal de zak snel doorgeschuurd zijn.
ad 1 Pak'm beet kilootje?
ad 2 Speelt niet door setback en geringe afmeting dry bag 17 x 11 x 39 cm
ad 3 Supersterk en slijtvast 420D nylonweefsel, zegt de fabrikant . . .
Prachtig alternatief voor de meestal uber-dure bikepacking (mag ik dat woord gebruiken? 8) ) tassen.
Dank voor de tip :idea: !

Groet,
Tom.
20200610_132508.jpg
M'n eerste mountainbike weer terug gekocht =)

Wilde 'm eigenlijk voorzien van een wat modernere afmontage zoals 3x9 XT, maar het is allemaal origineel en in dusdanig goede staat dat ik dat maar op een ander frame ga doen...

Weet iemand misschien van welk modeljaar deze Iguana is?
Gokje 93-95, maar staat vast ergens in een component...
Ja, ik moet 'm maar eens van dichterbij gaan inspecteren. Van Google word ik ook niet veel wijzer, velen plakken vaak op een fiets maar zomaar een jaartal.
Dit soort dingen, op de binnenkant van kunststof. Dan weet je i.i.g. dat het daarna is gemonteerd.
Afbeelding
Ja inderdaad. Al had ik stiekem de hoop dat hier iemand even een oude Giant folder naar boven toverde ;)

Die van Koga zijn toch wat makkelijker te vinden...