Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SNCF - Forum Wereldfietser

SNCF

Spoorwegmaatschappij:onbekend
Traject: Verdun - Parijs - Calais
Datum: Juni 2003,
Vervoerstarief fiets: Niet bekend, je betaalde in ieder geval wel een klein bedrag.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Je moet de voortassen er afhalen om in de specaiel fietscabine te komen. Het is namelijk te smal om de draai te kunnen maken.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, dag van te voren bij het station.
Ervaringen: Redelijk, je moet vaak overstappen en de fiets past niet goed in de speciale fiets ruimte. Let verder op, als je je kaartje koopt dat je niet stukken met de thaly's gaat, dit is namelijk niet mogelijk. Het kan alleen als je je fiets in een doos of hoes doet, met bepaalde afmetingen.
Naam Maatschapppij: SNCF
Datum: oktober 2006
Traject: Parijs-Rijsel (tussen de stations Paris-Nord naar Lille-Flandres)
Type trein: TGV
Kosten voor de fiets: € 10,-
Reserveren: noodzakelijk en het aantal fietsplaatsen is beperkt.
verpakken: nee
Ervaring: goed
Informatie over fietsenvervoer in Franse treinen: www.velo.sncf.com
via die site klik je ook de dienstregeling aan "rechercher un horaire"
Bij de keuze naar treinen op een traject staat een fietspictogrammetje bij treinen waarin de fiets meekan.
Overige regels in Frankrijk: de fiets kan mee in diverse TER- (regionale) treinen, vooral in het noordelijk deel van Frankrijk. Reserveren is niet mogelijk en de fiets kan gratis mee. Soms zijn de plaatsen beperkt en de ruimte is klein (bagage moet dan van de fiets)
De fiets kan mee in de Corail-treinen van Paris-Austerlitz naar Toulouse, Perpignan en de Spaanse grens.
De fiets kan mee in de nachttreinen. Kost € 10,- en reserveren is verplicht.
Steeds meer TGV's worden aangepast om fietsen te vervoeren. Kost € 10,- en reserveren is verplicht. In de overige, nog niet aangepaste, TGV's mag de fiets gedomenteerd en verpakt mee. Het pakketje mag niet meer dan 120 X90 cm meten, anders past het niet in het bagagerek. Dat vervoer is dan wel gratis.
Overige informatie van betekenis: In Rijsel (station Lille-Flandres) stap je over op Belgische treinen naar Gent en Antwerpen.
Reserveren in Nederland: bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Spoorwegmaatschappij: SNCF
Traject: Beinheim - Wissembourg
Datum: augustus 2004
Vervoerstarief fiets: Gratis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Geen
Fiets tevoren aangemeld?: Nee
Ervaringen: Een nostalgisch dieselding toert roetproducerend door de noordelijke Elzas. De conducteur van het treintje hielp met het omhooghijsen van de fiets (de deuren bevinden zich bijna een meter boven het perron).

Maatschapppij: samenwerkingsverband SNCF en regio Corsica
Datum: mei 2007
Traject: Corte-Vizzanova
Type trein: boemeltreintje
Kosten voor de fiets: minimaal € 18,- en nòg duurder als je meer dan 40 km aflegt! Zonder fiets betaal je slechts een fractie van dit bedrag.
Reserveren: nee
Verpakken: nee
Ervaring: De prijs van het fietskaartje was schrikken (bovendien lag het laadruim vol met grote rugzakken die wèl gratis meemochten), maar het schitterende uitzicht tijdens de rit op de bergen maakte veel goed. En door een stukje met deze trein te reizen, hoefden we niet kilometers lang met een straffe tegenwind te klimmen op de drukste weg van dit overigens prachtige eiland. Een andere zwaarbepakte fietser die hier wel aan was begonnen, had na een paar kilometer besloten om toch maar de trein te nemen...

Maatschapppij: SNCF
Traject: Lille-Boulogne
Datum: oktober 2006
Type trein: regionale trein
Kosten voor de fiets: geen
Reserveren: nee
Verpakken: nee
Ervaring: Prima trein, rijdt eens in de 2 uur (vanaf station Lille Flandres).
Naam Maatschapppij: SNCF
Datum: oktober 2003
Traject: Avignon - Lille
Type trein: nachttrein
Kosten voor de fiets: € 10,-
Reserveren: noodzakelijk en het aantal fietsplaatsen is beperkt.
Verpakken: nee
Ervaring: We waren erg tevreden met de comfortabele nachtrit in een 2-persoons coupé en de snelle verbinding tussen Zuid- en Noord Frankrijk zonder overstappen in Parijs.
Helaas rijdt deze trein tegenwoordig alleen nog tussen eind juni en begin september. Bovendien zijn fietsplaatsen in deze en andere nachttreinen in het boekingsysteem van de SNCF alleen nog verkrijgbaar in combinatie met 6-persoons couchettes (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5320).

Maatschapppij:SNCF
Traject: Parijs Noord - St. Quentin - Maubeuge
Datum:augustus 2007
Type trein:regionale trein
Kosten voor de fiets:geen
Reserveren: niet gedaan, niet nodig
Verpakken: neen
Ervaring: bij het kopen van het kaartje verteld dat ik een trailer bij me had die mee moest. Ze kon zich er niets bij voorstellen dus heb ik de BOB getekend en na overleg met haar chef mocht de BOB niet mee. Daar heb ik me niets van aangetrokken en de BOB, twee fietsen en bagage in een daarvoor bedoeld compartiment geplaatst. Erg handig maar de weg er naartoe is smal maar is te doen. Geen controle en dus geen last met de kar. Trein verder prima en comfortabel.

Maatschapppij:SNCF
Traject: Parijs Noord - St. Quentin - Maubeuge
Datum:augustus 2007
Type trein:regionale trein
Kosten voor de fiets:geen
Reserveren: is onmogelijk
Verpakken: neen
Ervaring: zelfde maand als mazzeltovv. Dit is een van mijn favoriete verbindingen. Nooit problemen gehad hier, je snijdt een forse hoek af dus richting zuid-oost Nederland is deze verbinding vrijwel net zo snel als de verbinding via Lille. Vanaf Maubeuge is het 20km fietsen naar Mons van waar je de Belgische trein kunt nemen.
Spoorwegmaatschappij: SNCF
Traject: van Paris Gare de Montparnasse naar Nantes (Ligne Atlantique)
Type trein: TGV
Datum: 23 augustus 2002
Vervoerstarief fiets: Gratis
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets: bagage eraf gehaald en de fiets met afgenomen voorwiel verstopt achter een stapel koffers :wink:
Fiets tevoren aangemeld?: Wel aan het loket gevraagd, maar geen reactie
Ervaringen: Mijn eerste keer met zo'n supersnelle trein. De Franse TGV is dé Ferrari of Concorde onder de treinen. Officieel neemt de Ligne Atlantique geen fietsen mee, maar ik stapte met mijn fiets toch aan boord. In Nantes laadde ik mijn fiets uit de TGV, een contucteur zag dit maar ondernam niets. Best een dure trein :oops: : enkele reis € 49,– voor twee uur reistijd. De afstand is gelijk als Delfzijl-Vlissingen.

Ivo Miesen schreef:Maatschapppij:SNCF
Traject: Parijs Noord - St. Quentin - Maubeuge
Datum:augustus 2007
Type trein:regionale trein
Kosten voor de fiets:geen
Reserveren: is onmogelijk
Verpakken: neen
Ervaring: zelfde maand als mazzeltovv. Dit is een van mijn favoriete verbindingen. Nooit problemen gehad hier, je snijdt een forse hoek af dus richting zuid-oost Nederland is deze verbinding vrijwel net zo snel als de verbinding via Lille. Vanaf Maubeuge is het 20km fietsen naar Mons van waar je de Belgische trein kunt nemen.
Yvo is het nieuwe station van Luik nu eindelijk klaar? Ben je ook met de trein van Luik naar Maastricht gereisd? Hoe ging dat met je fiets in de Leers-expres in dat hele kleine hokje helemaal voorin? Of was dat tijdens het weekend, want dan rijdt dat oude boemeltje.

bert sitters schreef: Yvo is het nieuwe station van Luik nu eindelijk klaar? Ben je ook met de trein van Luik naar Maastricht gereisd? Hoe ging dat met je fiets in de Leers-expres in dat hele kleine hokje helemaal voorin? Of was dat tijdens het weekend, want dan rijdt dat oude boemeltje.
Luik-Guillemins is bijna klaar. Met schitterende rollenbanen om je fiets op mee te voeren naar boven of beneden. Er heeft eindelijk eens iemand nagedacht.
Ik zat gewoon in het oude boemeltje vanaf Luik. Dit keer tot Maastricht zelf, normaal stap ik in Visé uit en fiets het laatste stukje.

Spoorwegmaatschappij: SNCF
Traject: Lille-Flandres-Parijs Gare Du Nord
Type trein: TGV
Datum: september 2007
Vervoerstarief fiets: € 10,00
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets: Indien van te voren aangemeld kan fiets in speciale fietsruimte (is niet in alle TGV's aanwezig). Fiets hoeft niet gedemonteerd en bagage kan op/aan fiets blijven. Wel zo makkelijk. Erg vriendelijk personeel!

Naam Maatschappij: SNCF
Datum: Augustus 2007
Traject: Lille Flandres --> Nice Ville
Type trein: Corail Lunéa (nachttrein)
Kosten voor de fiets: € 10,- per stuk
Reserveren: Verplicht, het aantal fietsplaatsen is beperkt
Verpakken: Nee, er is een apart 'hok' voor de fietsen met voldoende ruimte
Ervaring: Zeer goed
De treinreiswinkel kon ons geen betaalbare tickets aanbieden. Via de website van de SNCF wel goede tickets gevonden. Gebeld met de SNCF omdat de fietsen niet online konden worden gereserveerd. De tickets zouden naar ons huis worden opgestuurd. Helaas hebben we deze nooit ontvangen. Dit gebeurt wel vaker bij de SNCF maar je kunt aan het loket nieuwe tickets laten uitschrijven. Dit duurt wel even (want er moet een dossier worden aangemaakt (demande de remboursement)) en je moet je tickets opnieuw betalen, maar het werkt wel. Een week of zes na vertrek kreeg ik, na ontvangst van een brief, het dubbel betaalde bedrag netjes op mijn Credit Card bijgeschreven.
De trein was prima, er is een hok voor de fietsen en daarnaast is de couchette voor de fietsers. Wij waren de enige fietsers en hadden dus de 6-persoonscouchette voor ons alleen. Je moet wel je tassen van je fiet halen om hem binnen te krijgen. Het is lekker om in je eigen slaapzak te liggen. Je krijgt een flesje water en oordoppen. De trein stopt niet tussen 00:00 en 06:00, waardoor de nachtrust best oké is. 's Ochtends vanaf Marseille mooi stuk treinreis langs de Côte d'Azur. Vanuit Nice fiets je vrij snel de rustige weggetjes op, de heuvels in.
Traject: Perpignan - Brussel
Naam maatschappij: SNCF
Type trein: TGV
Datum: September 2007
Vervoerstarief fiets: 143,60 euro p.p. + fiets. In Frankrijk zei de conducteur (='le controlleur') dat we 10 euro per fiets moesten betalen. We hebben gezegd dat we bij het kopen van het kaartje al hadden gemeld dat we fietsen zouden meenemen, dus dat we ervan uit gingen dat de kosten voor het meenemen van de fiets al in de totaalprijs was opgenomen. Overigens stond op het kaartje niet vermeld dat we fietsen mee hadden. 'Le controlleur' maakte daar verder geen problemen van.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: De NS liet weten dat de fiets maar een bepaalde afmeting mocht hebben (wielen eruit etc.). Als de fiets in een fietstas werd gedaan, dan zou de fiets worden 'gedoogd' als bagage. Dat bleek in Frankrijk anders te zijn. De fiets hoefde niet te worden gedemonteerd. Voorin de TGV, achter de machinist (= 'le conducteur'), is een bagagehok, waar met gemak meerdere fietsen in kunnen staan. 'Le controlleur' stond er wel op dat er een fietshoes over de fietsen werd gedaan. Die hadden we gelukkig gekocht. Gewoon zo'n hoes om je fiets te beschermen tegen de regen voor ongeveer 7 euro.
Fiets tevoren aangemeld?: Zoals hiervoor al gezegd hebben we de NS bij het kopen van het kaartje gemeld dat we fietsen zouden meenemen. Dat stond niet op het kaartje vermeld. In Perpignan hebben we eerst bij de chef van het station gemeld dat we met de fiets in de TGV wilden. Hij zei dat we ons het beste meteen konden melden bij 'le controlleur' van de TGV. Zodra zij verscheen, zijn we direct naar haar toegegaan. Zij heeft ons verder geholpen. Een groot voordeel was dat Perpignan het beginpunt is van de TGV, waardoor we ruim de tijd hadden om alles te regelen.

Naam Maatschapppij: SNCF
Datum: oktober 2007
Traject: Bordeaux – Lille
Type trein: TGV
Kosten voor de fiets: € 10,-
Reserveren: noodzakelijk en het aantal fietsplaatsen is beperkt (een stuk of 5 helemaal voor of achter in de trein).
Verpakken: nee
Ervaring: Positief: in minder dan 6 uur reis je van Bordeaux naar Lille, zonder overstappen in Parijs! Het enige minpuntje is het late tijdstip, 22:22, waarop je in Lille aankomt. De laatste trein richting Antwerpen is dan al vertrokken. Ook is er geen stadscamping in Lille, dus je zult moeten overnachten in een hotel of jeugdherberg. Ook eerder op de dag gaan er TGV’s van Bordeaux naar Lille, maar die hebben (nog) geen aparte ruimte voor fietsen. In deze treinen mag de fiets alleen gedemonteerd en verpakt mee. Het pakketje mag niet meer dan 120 X 90 cm meten, anders past het niet in het bagagerek. Dat vervoer is dan wel gratis.
Informatie over fietsvervoer in Franse treinen: http://www.velo.sncf.com, via die site klik je ook de dienstregeling aan "rechercher un horaire". Bij de keuze naar treinen op een traject staat een fietspictogrammetje bij treinen waarin de fiets meekan.
Overige informatie van betekenis: Deze TGV arriveert op station Lille Europe. Dit ligt een halve km ten noordoosten van station Lille-Flandres, waar de Belgische treinen naar Gent en Antwerpen vertrekken.
Reserveren in Nederland: bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl

keesswart schreef:Naam Maatschapppij: SNCF
Datum: oktober 2007
Traject: Bordeaux – Lille
Type trein: TGV
Kosten voor de fiets: € 10,-
Reserveren: noodzakelijk en het aantal fietsplaatsen is beperkt (een stuk of 5 helemaal voor of achter in de trein).
Verpakken: nee
Ervaring: Positief: in minder dan 6 uur reis je van Bordeaux naar Lille, zonder overstappen in Parijs! Het enige minpuntje is het late tijdstip, 22:22, waarop je in Lille aankomt. De laatste trein richting Antwerpen is dan al vertrokken. Ook is er geen stadscamping in Lille, dus je zult moeten overnachten in een hotel of jeugdherberg. Ook eerder op de dag gaan er TGV’s van Bordeaux naar Lille, maar die hebben (nog) geen aparte ruimte voor fietsen. In deze treinen mag de fiets alleen gedemonteerd en verpakt mee. Het pakketje mag niet meer dan 120 X 90 cm meten, anders past het niet in het bagagerek. Dat vervoer is dan wel gratis.
Informatie over fietsvervoer in Franse treinen: http://www.velo.sncf.com, via die site klik je ook de dienstregeling aan "rechercher un horaire". Bij de keuze naar treinen op een traject staat een fietspictogrammetje bij treinen waarin de fiets meekan.
Overige informatie van betekenis: Deze TGV arriveert op station Lille Europe. Dit ligt een halve km ten noordoosten van station Lille-Flandres, waar de Belgische treinen naar Gent en Antwerpen vertrekken.
Reserveren in Nederland: bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl
Kees, kun je een hotel of jeugdherberg aanbevelen in de buurt van de beide stations van Rijssel: Lille-Europe en Lille-Flandres?

En wat kost een enkeltje Bordeaux-Lille en Lille - Nederland ongeveer?
Dit ter vergelijking met het vliegtuig, voor een enkeltje Pau Pyrenees naar Schiphol betaalde ik incl taxes en fietsvervoer 115 euro (Transavia). Ik vertrok 's ochtends uit de Pyreneeën en kwam 's avonds laat thuis dus zoveel sneller is het vliegtuig niet met al dat wachten, vertragingen etc.

De tovenaar schreef:En wat kost een enkeltje Bordeaux-Lille en Lille - Nederland ongeveer?
Dit ter vergelijking met het vliegtuig, voor een enkeltje Pau Pyrenees naar Schiphol betaalde ik incl taxes en fietsvervoer 115 euro (Transavia). Ik vertrok 's ochtends uit de Pyreneeën en kwam 's avonds laat thuis dus zoveel sneller is het vliegtuig niet met al dat wachten, vertragingen etc.
Een treinkaartje Bordeaux-Leiden kost 132 euro p.p. (incl. fietsen, railplus korting en boekingskosten). We vertrokken om 16:43 uit Bordeaux. De volgende dag was het nog 4 uur reizen van Lille naar Leiden.

Maatschapppij: SNCF
Traject: Arcachon-Bordeaux
Datum: oktober 2007
Type trein: regionale trein
Kosten voor de fiets: geen
Reserveren: nee
Verpakken: nee
Ervaring: Er stonden 2 treinen klaar: een oude boemel met hoge instap en een nieuwe trein waar je met de fiets makkelijk in kunt. We kozen voor de laatste, die een half uur later vertrok dan de eerste.

bert sitters schreef: Kees, kun je een hotel of jeugdherberg aanbevelen in de buurt van de beide stations van Rijssel: Lille-Europe en Lille-Flandres?
Voor de jeugdherberg, zie http://www.fuaj.org/fra/auberges/aj_fiche.php?aj_id=56.

Wij hadden voor 61 euro een 2-persoons studio zonder ontbijt maar met keuken geboekt in Citadine Apart'hotel, 100 meter van station Lille Flandres en pal naast Euralille, het Hoog Catharijne van Lille. Fietsen konden in de bagagekelder. (Deze prijs had ik gevonden via http://www.booking.com/city/fr/lille.nl ... g#calender; gek genoeg ben je 30 euro duurder uit als je via de website van het hotel zelf boekt!)