Natuurlijk is het geen blijvertje. Om twee redenen, namelijk:
1. Mensen zijn sociale wezens, we hebben ons altijd al in groepen verzameld, en Covid 19 is niet eng genoeg om dat te veranderen. Geen disrespect aan wie het heeft gehad, of er dierbaren aan heeft verloren...maar het is lang niet dodelijk genoeg om af te schrikken. Ebola zou dat kunnen wellicht, maar tot dusver heeft de mensheid pest, pokken, cholera, polio, tbc en nog wat andere ziektes langs zien komen, en die hebben ons niet veranderd.
2. In Nederland is er geen ruimte voor. Met het OV naar je werk? Je mocht op sommige trajecten al blij zijn dat je erbij paste. Meer treinen etc passen niet op het spoor, en het is financieel niet haalbaar. Fietspaden zijn over het algemeen net breed genoeg voor twee mensen naast elkaar. Alle fietspaden verbreden gaat ook niet gebeuren. Dus de anderhalve meter fietser zal op de autowegen moeten gaan rijden. Ik kijk uit naar de analyse over of er dan meer mensen doodgereden worden dan aan Covid 19 zouden overlijden door besmetting bij het inhalen.
En laten we eerlijk zijn, nu is iedereen nog voor gezondheid boven economie. De echte economische uitwerking van de lock down, is namelijk nog niet echt zichtbaar. Die kosten worden de komende maanden duidelijk. Ik ben IT' er en kan dus makkelijk een tijd van huis werken. Mijn inkomen heeft nog nergens onder geleden. Maar al de mensen uit de horeca, kappers, wellness branche en andere contact beroepen, die nu niets binnen krijgen of in de bijstand lopen, gaan het komende jaar heel weinig uitgeven. Dat gaan we merken. De bedrijven die aan de horeca leveren hebben een enrome klap gehad, en daar gaan harde klappen vallen. De hele uitgaanssector staat voor een bloedbad.
Nederland is rijk. maar niet zo rijk.
En afgezien van de rationele argumenten...mensen slaan nu al BOA's in elkaar. Mensen zullen niet om kunnen gaan met de vrijheid die ze binnenkort weer krijgen. Ze zullen de regels in de wind slaan. En dan komt er of
- geen tweede golf. En zal blijken dat het eigenlijk mee viel.
- een tweede golf, met nu een echte keiharde lock down. En misschien wel een derde golf.
Als ik dit zo lees is het heel lang, en lijk ik wel de Nostradamus uit te hangen...was niet de bedoeling. Maar korter gaat niet lukken denk ik.