Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 654 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33906 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
zo 24 mei, 2020 16:56
De vervallen schuur doet me eerder denken aan de Zuid-Hollandse eilanden.
Dat is de goede kant op!
WillemT schreef:
zo 24 mei, 2020 16:59
Martin E. van Doornik schreef:
zo 24 mei, 2020 16:56
De vervallen schuur doet me eerder denken aan de Zuid-Hollandse eilanden.
Dat is de goede kant op!
Indrukwekkend. Ik zal niet weer een poging wagen :oops:
Martin E. van Doornik schreef:
zo 24 mei, 2020 16:53
Zo een veerboot als dit hier?
Nee, de veerpont heette Kärnan, vernoemd de naar middeleeuwse toren in Helsingborg. Ik heb de dia er nog even bij gepakt, ik was daar in 1987.
WillemT schreef:
zo 24 mei, 2020 17:09
Martin E. van Doornik schreef:
zo 24 mei, 2020 16:53
Zo een veerboot als dit hier?
Nee, de veerpont heette Kärnan, vernoemd de naar middeleeuwse toren in Helsingborg. Ik heb de dia er nog even bij gepakt, ik was daar in 1987.
Het ging mij gewoon alleen om veerponten, waar een trein op kon. De onderstaande foto is genomen aan boord van de "Deutschland" van Puttgarden naar Rødby, toen nog behorende bij de Deutsche Bundesbahn. Voor 10 DM kon ik daar al een oversteek maken, plus 3 DM voor de fiets.
Toen deze veerboot bij aankomst in Rødby tegen een kade stootte, zag ik die treinwagon nog heen en weer schommelen.
Treinwagon in veerboot.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
zo 24 mei, 2020 17:14
Het ging mij gewoon alleen om veerponten, waar een trein op kon.
Fraaie foto! Zo was het inderdaad. Wat een tijd was dat.
WillemT schreef:
zo 24 mei, 2020 17:24
Martin E. van Doornik schreef:
zo 24 mei, 2020 17:14
Het ging mij gewoon alleen om veerponten, waar een trein op kon.
Fraaie foto! Zo was het inderdaad. Wat een tijd was dat.
Reuze bedankt voor de shipspotting, het was deze fraaie veerboot "Deutschland". http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=2770970
Op de schoorsteen staan de letters DB van de Duitse spoorwegen.
Aan boord lagen twee spoorlijnen naast elkaar, met eigen wissels in de vloer. Vanwege het gewicht konden locomotieven niet meevaren. Aan de andere kant kon een Deense loc daar aankoppelen en de trein wegtrekken.
Speelt een veerboot een oplossing in het het Raad Plaatje! van WillemT? :wink:
JanH schreef:
zo 24 mei, 2020 17:31
Speelt een veerboot een oplossing in het het Raad Plaatje! van WillemT? :wink:
Haha, dat was niet de opzet. Maar er is inderdaad een veerpont in de buurt van de gezochte boerderij.
WillemT schreef:
zo 24 mei, 2020 17:38
Maar er is inderdaad een veerpont in de buurt van de gezochte boerderij.
Dat maakt de oplossing moeilijker.
De fotograaf staat op hetzelfde niveau als de boerderij.
Maar als er een veerpont in de buurt is, is er ook een dijk in de buurt, van waaraf de fotograaf op de boerderij zou moeten neerkijken.
spoorzoeker schreef:
zo 24 mei, 2020 18:11
WillemT schreef:
zo 24 mei, 2020 17:38
Maar er is inderdaad een veerpont in de buurt van de gezochte boerderij.
Dat maakt de oplossing moeilijker.
De fotograaf staat op hetzelfde niveau als de boerderij.
Maar als er een veerpont in de buurt is, is er ook een dijk in de buurt, van waaraf de fotograaf op de boerderij zou moeten neerkijken.
Zoals ik al zei, komt dit schuurtype op Zuid-Hollandse eilanden voor. Hoog van vorm, met erg bescheiden wolfseinden in het dak. Halfronde stalramen. Ik heb bijv. in de buurt van Zuidland op satelliet gekeken. De een mooier dan de andere, maar zulke schuren zijn goed waar te nemen.
Is het een auto- of alleen een fietspont? Kijk ik even op Kusee.
Ik denk aan de Albrandswaard en de Krimpenerwaard. Akkerbouw.
Ik vermoed dat de boer er nog woont, maar niet meer actief is als boer.
Als hij komt te overlijden, zal iemand uit de grote stad met een dikke portemonnaie de boerderij ombouwen tot woning.
Dat gebeurt vaak in de A-waard en de K-waard.

Maar in deze waarden staan de grote boerderijen langs een weg die in OostWest richting loopt.
En niet gelijkvloers in de buurt van een veerpont.
Maar op geruime afstand van een dijk.

De voordeur intrigeert mij.
Die ziet er meer uit als een deur van de lokale kruidenier dan als de voordeur van een monumentale boerderij.
Een schuur die dichter bij de weg staat dan het woonhuis, is ook typisch.

Ik denk dat we de Zuidelijke gevel van de boerderij zien, omdat ik de kelder onder de opkamer niet zie.
spoorzoeker schreef:
zo 24 mei, 2020 19:25
Ik denk aan de Albrandswaard en de Krimpenerwaard.
Ik zat meer te denken aan Voorne-Putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee en zoveel pintjes zijn daar niet, maar niets gevonden
WillemT schreef:
zo 24 mei, 2020 17:38
JanH schreef:
zo 24 mei, 2020 17:31
Speelt een veerboot een oplossing in het het Raad Plaatje! van WillemT? :wink:
Haha, dat was niet de opzet. Maar er is inderdaad een veerpont in de buurt van de gezochte boerderij.
Ik dacht meteen aan Tiengemeten maar daar is het iig niet (zoveel boerderijen staan daar niet ;))
JanH schreef:
zo 24 mei, 2020 20:38
Ik zat meer te denken aan Voorne-Putten, Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee
De watersnood van 1953 is aan deze boerderij voorbij gegaan.
Kaartje
Door de ornamentiek van de bogen boven de ramen, zou deze boerderij wel eens onderdeel van een adelijk landgoed kunnen zijn (geweest?). Klopt dat?
Verdronken land van saeftinghe
spoorzoeker schreef:
zo 24 mei, 2020 19:25
Maar in deze waarden staan de grote boerderijen langs een weg die in OostWest richting loopt.
En niet gelijkvloers in de buurt van een veerpont.
Maar op geruime afstand van een dijk.
De voordeur intrigeert mij.
Die ziet er meer uit als een deur van de lokale kruidenier dan als de voordeur van een monumentale boerderij. Misschien is dat grijze vlak een zilvergrijs geverfde gietijzeren deurrooster, zoals dit hier https://www.mercatorenco.nl/product-cat ... rroosters/
Een schuur die dichter bij de weg staat dan het woonhuis, is ook typisch.

Ik denk dat we de Zuidelijke gevel van de boerderij zien, omdat ik de kelder onder de opkamer niet zie. Aan het mos op het dak van de schuur te zien denk ik dat wij vanuit het noorden kijken. Want mos groeit beter aan de noordkant, die kan de zon niet goed verdragen.
Wat mij ook nog intrigeert zijn die planken die met witte L-ijzers aan de gevel zijn bevestigd. Wellicht een derde plank achter de gouden regen-struik. Waarvoor?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 24 mei, 2020 23:34

Wat mij ook nog intrigeert zijn die planken die met witte L-ijzers aan de gevel zijn bevestigd. Wellicht een derde plank achter de gouden regen-struik. Waarvoor?[/color]
Ik denk planken om planten op te zetten, en mogelijk is het nog een monument ook aan het plaatje onder het huisnummer te zien (voor zover je dat kan zien)
Ik vraag me af: Waarom deze boerderij als raadplaatje? Dan moet het een boerderij zijn met een bijzondere geschiedenis of hij staat op een bijzondere plaats. Ook de hint naar het veerpont(je) in de buurt is misschien belangrijk.

Staat deze boerderij op het eiland Tiengemeten?

Jan
Jan2855 schreef:
ma 25 mei, 2020 08:19
Ik vraag me af: Waarom deze boerderij als raadplaatje?
Deze vraag is eigenlijk wel bij elk raadplaatje te stellen :-). Ik heb deze boerderij als raadplaatje gekozen omdat er wat streekgebonden kenmerken aanzitten waardoor Martin al meteen op het goede spoor zat. Verder bleek dat er niet ver van de boerderij een veer is (een voetveer). Overigens is de schuur uit 1906 en aangemerkt als rijksmonument vanwege de bijzondere kenmerken die de schuur schijnt te hebben, vooral aan de binnenkant. Hieronder de schuur vanaf de andere kant. Naast de schuur (deels te zien op de eerste foto) staat een hele grote en bovendien lelijke schuur van golfplaten. De boerderij staat niet op Tiengemeten.

Afbeelding