Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fatbike en packraft offroad in oa België - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Met fatbike en packraft offroad in oa België

163 berichten
Ik wil geen olie op het vuur gooien maar als je zoekt op het woord bikepacking dan lees je vooral dat het gaat om hoe je met zo weinig mogelijk spullen en met een zo licht mogelijk fiets, de off the road paden kan nemen.
Dat je op plekken kan komen die voor een zwaar beladen fietsen niet of moeilijker toegankelijk zijn.
Ook op de site van bikepacking.com zie je een diversiteit aan fietsen en tassen. Waarbij ook ‘reguliere’ maar in dit geval lichtere voortassen achter of aan het voorwiel/voorvork bevestigd worden.
Begrijp ook niet waarom er zo over het woord zelf gesteggeld moet worden. Het is ook niet een beschermde naam oid (zoals bij Goudse kaas)

Het gaat toch niet om het gelijk hier, maar om het plezier.
Dit gezegd hebbende; wij proberen een combi met kleine tassen achter en stuurrol en ben jaloers hoe mensen zoals Marco en de topic starter alles in die kleine tasjes kwijt kunnen. Dat is een inspiratie voor ons, en dwingt om goed na te denken wat je mee wilt nemen.
Vrees een kwestie van keuzes maken wat er vooral niet mee gaat.
Ik lees met plezier deze topics en ook de pagina’s op de Fb groep maar de toon soms en opmerkingen als ‘zuur etc’ doen mij de nekharen prikken. En dat is jammer, voor mij en voor meer mensen die alleen maar op zoek zijn naar info.

Anja.
dijken63 schreef:
ma 18 mei, 2020 16:36
Ik wil geen olie op het vuur gooien maar {...}
Je wilt geen olie op het vuur gooien maar toch doe je het. :roll:

dijken63 schreef:
ma 18 mei, 2020 16:36
Ik lees met plezier deze topics en ook de pagina’s op de Fb groep maar de toon soms en opmerkingen als ‘zuur etc’ doen mij de nekharen prikken. En dat is jammer, voor mij en voor meer mensen die alleen maar op zoek zijn naar info.
Dit forum staat bekend als zijnde zuur dus mag dat zéker gezegd worden. Vooral als je zo als Hafar (nieuw gebruiker met een paar reacties) meteen word veroordeeld. Hij werd na zijn opmerking "een klassieke zijtassen set-up is niet hetzelfde als een bikepacking set-up" meteen beschuldigt dat hij iedereen in hokjes en categorieën dwingt, dat hij vindt dat zijn hokje beter is dan die van een ander, dat hij problemen heeft die nergens opslaan, dat hij alleen offroad fietst, niet weet dat er ook andere bikepackers bestaan, niet weet wie de TABR heeft gewonnen, hij niet goed kan lezen .... en nog meer werkelijk ongelofelijke nergens opslaande ZURE opmerkingen. Vooral als je in dit draadje leest dat hij juist op verschillenden fietsen (ook op een racefiets) met zowel bikepacking, zijtassen-set-up en combinatie fietst.

En dan hier ook nog eens komen klagen dat de toon in dit draadje je niet aanstaat?? Degene die hem veroordeelden, die zouden terecht gewezen moeten worden of hun excuses moet aanbieden, niet hij. :roll:
Jammer dat je het zo interpreteert, ben misschien niet duidelijk geweest. mijn reactie is absoluut niet op de persoon gericht maar in het algemeen.
Als je een topic leest en daar over en weer ongemakkelijke/betweterige of zure opmerkingen tegen komt, dan is dat voor een mee lezer en geïnteresseerde niet fijn lezen. Die haakt mogelijk af, terwijl Hafar en jij ook je kennis willen delen.

Stuur een persoonlijk bericht als opmerkingen jou raken. Maar vecht dat niet in zo’n topic uit.
Dat is alles wat ik kwijt wil.
Positief en alles van 2 kanten bekijken is een stuk prettiger leven dan ‘ het gelijk krijgen’.
Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?

Anja.
paeter schreef:
di 19 mei, 2020 13:12
Vooral als je zo als Hafar (nieuw gebruiker met een paar reacties) meteen word veroordeeld. Hij werd na zijn opmerking "een klassieke zijtassen set-up is niet hetzelfde als een bikepacking set-up" meteen beschuldigt dat hij iedereen in hokjes en categorieën dwingt, dat hij vindt dat zijn hokje beter is dan die van een ander, dat hij problemen heeft die nergens opslaan, dat hij alleen offroad fietst, niet weet dat er ook andere bikepackers bestaan, niet weet wie de TABR heeft gewonnen, hij niet goed kan lezen ....
Hij zou toch ook best een zij kunnen zijn?
Rondje off-road of rondje off-topic hier?
dijken63 schreef:
di 19 mei, 2020 14:18

Stuur een persoonlijk bericht als opmerkingen jou raken. Maar vecht dat niet in zo’n topic uit.
Dat is alles wat ik kwijt wil.
Positief en alles van 2 kanten bekijken is een stuk prettiger leven dan ‘ het gelijk krijgen’.
Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?

Anja.
Nu ben jij degene die het nodig vond om te zeggen dat de toon in dit topic je niet aanstaat en ik de persoon die daar alleen maar op reageert. Ook ben jij degene die nu graag gelijk wilt en hier over door gaat. Ook het 'positief bekijken' haal ik niet uit je twee reacties hier. Maar goed.
Wat betreft een PB sturen als opmerkingen je raken. Je kunt altijd je reacties hier weg halen en de TS en mij een PB sturen want jij bent tenslotte degene die zich aan onze opmerkingen stoort?

Jurr schreef: Hij zou toch ook best een zij kunnen zijn?
Dat zou inderdaad zo maar kunnen! Mijn excuses hier voor dan!

Polling schreef:Rondje off-road of rondje off-topic hier?
Inderdaad, erg jammer. Hopelijk komt de TS nog terug en is hij of zij niet weggefietst. :oops:
De hele discussie loopt vanaf het begin al niet zo lekker vanwege het 'stellen' in plaats van het 'geven van een mening'. De discussie werd begonnen met een mening gebracht als een feit, namelijk 'Alles leuk en wel, maar twee dikke achtertassen aan een bagagedrager is toch echt geen bikepacking'. Nu is er volgens mij nergens een sluitende definitie te vinden van wat bikepacking nou precies wel/niet is, maar door een mening als feit te presenteren ('Het is' in plaats van 'Ik vind') ontstaat er meteen een nogal polariserende discussie.

Een beter begin van deze discussie zou misschien zijn: 'Ik vind dit geen bikepacking'. Kan je daarna lekker discussiëren over waarom iets wel/niet bikepacking is, en dan kan ieder zijn eigen conclusies trekken. Maar dan hou je in ieder geval de mogelijkheid voor discussie open en sluit je deze niet bij voorbaat uit.
ThomasG schreef:
di 19 mei, 2020 16:07
.

Een beter begin van deze discussie zou misschien zijn: 'Ik vind dit geen bikepacking'..
Nee, een beter begin van deze discussie zou in een ander topic gestart zijn.
Polling schreef:
di 19 mei, 2020 16:53

Nee, een beter begin van deze discussie zou in een ander topic gestart zijn.
Maar daar is op andere plekken al meermalen aan begonnen.

Hier willen we off-road door België fietsen en/of peddelen :)
Ik denk dat Thomas het goed verwoordt, dan wordt zo’n topic ook ‘niet zo veroordelend’. Dat was eigenlijk het enige wat ik kwijt wilde.
Maar liep niet zo goed af :twisted:
En voor nu maar weer terug naar het fietsen.

Groet Anja.
paeter schreef:
di 19 mei, 2020 13:12
Dit forum staat bekend als zijnde zuur dus mag dat zéker gezegd worden. Vooral als je zo als Hafar (nieuw gebruiker met een paar reacties) meteen word veroordeeld. Hij werd na zijn opmerking "een klassieke zijtassen set-up is niet hetzelfde als een bikepacking set-up" meteen beschuldigt dat hij iedereen in hokjes en categorieën dwingt, dat hij vindt dat zijn hokje beter is dan die van een ander, dat hij problemen heeft die nergens opslaan, dat hij alleen offroad fietst, niet weet dat er ook andere bikepackers bestaan, niet weet wie de TABR heeft gewonnen, hij niet goed kan lezen .... en nog meer werkelijk ongelofelijke nergens opslaande ZURE opmerkingen.
Jaha, wat lees ik nu over mezelf, dat wist ik nog niet. Wel grappig dat men zoveel over me weet terwijl ze mij niet kennen. Want het zou zomaar kunnen dat ik wel eens de TABR heb gereden of nog erger, mss weleens heb gewonnen.

dijken63 schreef: Wat maakt het uit hoe je een set-up noemt?
Tis heel simpel: het zijn twee verschillende woorden omdat het twee verschillende setups zijn. Geen flauw idee waarom sommige hier op dit forum daar graag moeilijk over doen. Voorkomt ook misverstanden zoals bv in dit topic. Paeter stelt een vraag hoe bikepackers toch al hun zooi meenemen op een lange reis in ruige gebieden en krijgt vervolgens antwoord van iemand met een zijtassen-setup. Daar heeft hij dus weinig tot niets aan want de inhoud van twee zijtassen (vaak >28L) plus de achterdrager zelf (daar kun je ook nog heel wat op kwijt), krijg je natuurlijk nooit kwijt in bv een 10 liter zadeltas.

1P1000426.jpg

Hier bv goed te zien. Dit was op een circa 7 weken tocht, de packraft en de peddel zitten aan het stuur (samen met nog meer zooi) en ik had vaak voor circa een kleine week voedsel bij me. Als je deze bikepacking-setup hetzelfde vindt als twee dikke zijtassen aan een achterdrager, dan is het duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt.

Maar de discussie "is een klassieke zijtassen-setup hetzelfde als een klassieke bikepacking-setup" mag in een ander topic gevoerd worden. Dit topic gaat nl over offroad-paden in België. Als men erom vraagt wil ik wel meer vertellen over hoe ik m'n zooi op de fiets meeneem of bv over bikerafting of een RR/verslagje schrijven. Maar discussiëren over wel/geen zijtassen doet men maar ergens anders.

Zal nog Paeters vragen beantwoorden en dan hou ik 't denk ik hier op dit forum weer voor gezien.

paeter schreef: Sorry voor al mijn vragen maar ik vind het reuze interesant. :D
Is juist leuk, blijf vooral enthousiast in het leven, zuurpruimen zijn er al meer dan genoeg.

paeter schreef: Dank voor je antwoord. Je hebt zo te lezen veel ervaring met bikepacking en lange reizen. Ik begrijp alleen niet hoe je maanden lang weg kan met alleen bikepacking tassen. Mij lukt het alleen een paar dagen in de zomer. En dan zonder een grote packraft er bij. :shock:
Ik heb niet veel nodig dus heb dan ook geen onnodige zooi bij me. Scheelt veel kilo's en pakruimte, dus heb dan ook genoeg aan bikepacktassen. Maar ook bv aan een kleine tent want zonder tig dikke tassen is er ook geen grote voortent nodig, scheelt nóg meer gewicht en pakruimte.

Maar daarentegen fiets ik bijna altijd solo dus kan niet tent, kookspullen, gereedschap, reservedelen etc met iemand delen. Dus heb dan weer meer bij me dan de niet-solofietsers. En omdat ik ook vrijwel altijd in onherbergzame gebieden met een ruig klimaat fiets heb ik ook warmere kleding, dikkere winterslaapzak, warmer matje, plus altijd handschoenen, muts en meer survivalzooi nodig dan in bv zomers zuid/west europa.
Maar heb ondanks dat toch meestal maar cirka 8kg bij me (incl tassen, excl eten/water/brandstof) en kan hiermee maanden weg.

Wat betreft voedsel. Al het eten (behalve vers, zacht voedsel want dat gaat in een kleine rugzak) gaat gewoon in de bikepacktassen. De zadeltas is het zwaarst want daar bovenop ligt ook altijd 't tentje en soms ook nog 't zwemvestje, de vierdelige peddel, een extra fles water etc. Heb nooit last dat de zware tas het balans sterk verstoort en ook geen last van controle verlies bij bagage aan de voorvork (zoals Marco heeft), maar ik heb dan ook een fatbike. Die rollen met hun >10cm bandjes onvermoeibaar door en zijn erg moeilijk uit balans te brengen.

5aP1150808.jpg

Hier een plaatje met de bikepacking setup en 't kleine pizza-voordragertje. Deze setup bevalt me het best. Ik kan veel meer meenemen en vooral meer voedsel is heel fijn, zoals hier op een twee maanden lange reis.

4P1150918.jpg

Waar dagenlang geen winkels, huizen of mensen te bekennen zijn.

P1150886.jpg

Hier wat ik bedoel met 'echte' offroad-paden. Zou jammer zijn als je hier met zware zijtassen denkt te kunnen rondzeulen, omdat je had gelezen dat dit een bikepacking-route is en je niet weet wat bikepacking inhoudt.

3P1090514.jpg
Nog een plaatje van de setup met de packraft erbij. Ik prop veel bovenop de opgerolde packraft, kleine drybags, regenkleding, jasje, muts, peddels ... Gaat altijd goed.

Paeter, zal je bikeraft-vragen later beantwoorden. Wil ze nl met wat foto's verduidelijken maar je kunt hier helaas maar 5 foto's plaatsen.
En nog bedankt voor je enthousiasme. 8)
Mooie uitleg, mooie foto's 8)
Jurr schreef: Hij zou toch ook best een zij kunnen zijn?
Dat zou zomaar eens waar kunnen zijn :)

paeter schreef:
za 16 mei, 2020 20:54
Wat heb je nog meer nodig bij bikerafting? Een peddel neem ik aan en heb je ook een zwemvest? Hoe neem je die dan mee? En hoe neem je de fiets mee op de packraft. Haal je die eerst uit elkaar?
Sorry voor al mijn vragen maar ik vind het reuze interesant. :D
Met packraft erbij is het natuurlijk meer bagage, vooral als je in ruig water peddelt. Heb dan meestal een extra setje kleding mee (bij de extra die ik al heb), vaak waterdichte kanohandschoenen, een zwemvest, packraft-repareerspullen en nog wat meer dingen. Soms een waterdichte anorak (kajakjas) en altijd een helm. Dit gaat prima mee in de (fat-)bikepacktassen maar het wordt wel zwaar. En te zwaar voor het echte offroadwerk waarbij je vaak de fiets moet slepen, tillen, gooien.
Heb het een paar keer gedaan maar door verradelijke bergklimaat was het soms echt te gevaarlijk. Bij plotselinge sneeuw, storm, ijzel of veel regen is het gewoon niet te doen met een zware fiets in de bergen. Het fietsen lukt dan niet meer en het risico dat je dan valt en pols, ribben, gebit of erger breekt is te groot. Ook kost het duwen/tillen van de fiets meer energie dan fietsen en ook kost het meer het tijd. En tijd kost weer voedsel, brandstof en nog meer energie.

2P1080102.jpg

Hier een plaatje met packraft en zijtassen. Deze zijn geloof ik 14liter per stuk maar weet niet zeker. Ze zijn iig zwaarder dan m'n Arkel ultralite, maar ze zijn fatbikeproof dus dat is belangrijker.


P1080603.jpg


Nog wat plaatjes van de fattie op de raft.


9P1070554.jpg


Heb in spannend water (stroomversnellingen met rotsblokken, ijsschotsen of andere obstakels) vaak de wielen op elkaar zoals hier in het zoute zeewater. Het stuurt beter en is compacter.


10P1100051.jpg


Maar in kalm water zoals hier haal ik vaak alleen het voorwiel eruit of leg gewoon de hele fatbike dwars over het voordekje. De banden zijn dan dikke stootkussens, werkt perfect onder bv bruggen.


P1130940.jpg


Maar dan moet je wel weten dat de brug niet te smal is want een fatbike is een echte dikzak en voor je 't weet zit je vast. Dus bij twijfel haal ik toch de wielen eraf.
Shadow schreef:
di 19 mei, 2020 23:32
Mooie uitleg, mooie foto's 8)
Bedankt :)
Hafar schreef:
di 19 mei, 2020 23:34

Dat zou zomaar eens waar kunnen zijn :)
Welkom terug :)
Heel mooie foto's idd. Mooie setup ook met zelfs (reserve?) kransjes op de voornaaf. Is zijn die vanwege de vorkbreedte?
Fedor schreef:
wo 20 mei, 2020 06:55
Heel mooie foto's idd. Mooie setup ook met zelfs (reserve?) kransjes op de voornaaf. Is zijn die vanwege de vorkbreedte?
Dank :)

De fiets heeft twee achterwielen. Het ene achterwiel heeft een 9speed cassette en het andere een Surly Dingle 17/21t (dus twee tandwielen). De wielen zijn beide offset gebouwd (de spaken zitten aan één kant van de velg) en heb daardoor ook een offset (Moonlander/Pugsley) voorvork. Want anders zitten de wielen niet in het midden van de vork.


P1060765s2.JPG


Ts vnl voor als het freewheel bevriest want dan kun je niet meer fietsen. Kan erg onhandig zijn honderden kms van de bewoonde wereld met de enige optie 'fietsduwen'. Vooral als 't voedsel opraakt of nog erger: de brandstof want zonder brandstof kun je geen sneeuw smelten dus is er ook geen drinkwater. En in de winter zijn er weinig zonuren, batterijen zijn snel leeg/bevroren en om dan uren een fiets te duwen (donker, diepe sneeuw, ijs, kouder dan -20) staat vaak gelijk aan zelfmoord.


P1110453.jpg


Dus dan kan ik de wielen wisselen, 't andere wiel heeft een Surly fixie naaf dus kan niet bevriezen. Of mocht er iets mis gaan met de remmen of achterderailleur dan heb ik altijd nog de twee tandwielen of kan op de fixienaaf remmen. Maar een fixie-fattie is ook een erg goede training, je trapt jezelf helemaal leeg en technisch leer je veel. Dus ik wissel ook vaak de wielen voor de lol.


P1070710.jpg


Achter zit een Surly Tuggnut kettingspanner (tevens bieropener) die nodig is bij de Dingle.
Krijg soms leuke opmerkingen als men de fatbike ziet, niet alleen omdat ie dik is maar ook door de twee achterwielen. Ze staren vaak met open mond naar de fiets en snappen er niets van. En vervolgens komt altijd de vraag "Waarom heb je twee achterwielen???" En geven ze zelf gelijk het antwoord: "Oooooh ik weet het al! Met twee fietskettingen trap je veel sneller! Slim bedacht zeg!"
Heerlijke mensen :)


Ook hagedissen vinden de Dingle interessant:

P1120596.jpg
Dank voor delen van de foto’s en info.
De drubags/bidons aan je voorvork zijn niet hinderlijk op een tocht? Ik bedoel eigenlijk, het geeft niet zelfde effect als de klassieke voortassen?

Ooit was hier een topic van Yopie die vooral op een fatbike fietste door Scandinavië.
En die was niet zuur :wink: van toon.

Groet, Anja
dijken63 schreef:
wo 20 mei, 2020 09:47
De drybags/bidons aan je voorvork zijn niet hinderlijk op een tocht? Ik bedoel eigenlijk, het geeft niet zelfde effect als de klassieke voortassen?
Zit minder gewicht in en ze staan dichter bij de vork. Stuurkarakter is echt anders.
En ze zitten hoger (stuk boven de naaf) dus meer grondspeling.
Oké.
Gaan we proberen.

Anja