Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van en naar Maastricht - Forum Wereldfietser

Fietsen van en naar Maastricht

Ik ben van plan om met mijn vaste fietsmaat deze zomer niet het vliegtuig te pakken, maar van en naar Maastricht te fietsen.

Wij zijn al eens in Trier en Koblenz geweest, dus die kant willen we niet op.
De Groene Weg hebben we ook al een keer gedaan.

Mijn maat denkt aan Frankrijk.

Ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Ik plan normaal gesproken via routeyou.com een eigen route, maar heb steeds slechtere ervaringen met die site. De laatste jaren moest ik telkens controleren dat de route niet geautomatiseerd over drukke snelwegen werd uitgetekend, ook al stond de instelling 'recreatief fietsen - onverhard' aan. Vooral in de buurt van vliegvelden is dat weleens een probleem en moet er vooraf handmatig gecorrigeerd worden (wat in de praktijk weleens tot onverwachte en onvergetelijke situaties leid).

Wij fietsen in de zomer normaal gesproken routes van zo'n 1500km. Wij zijn hele rustige fietsers en in heuvel -en bergachtig landschap pakken we het liefst, vooral in de eerste week, zo'n 60 km per dag.

Wie nog een leuke route van ongeveer die afstand vanaf Maastricht weet mag het zeggen.
De Vlaanderen Fietsroute (rondje) komt langs Maastricht en is 800km. Zou een mooie basis kunnen zijn om daarvanuit uit te breiden naar de gewenste 1500 km.

https://fietsen.groteroutepaden.be/nl/v ... sroute-map
Is het pieterpad niet wat? Of anders de Saksenroute, een stukje LF4 en dan bij Arnhem de LF3 Maasroute, 1500 km zal het niet zijn maar terug moet je natuurlijk ook nog.
Vorig jaar was er een 600km brevet van Groningen naar Venray. Eveneens is er een 200km brevet tussen Heerlen via Maastricht naar Venlo (en terug).
Dat combineren en je hebt een mooie route.
Je maat denkt aan Frankrijk..Je kunt dan denken aan de internationale Maasroute van Maastricht naar de bron bij Langres. Vandaar de Voie Bleu naar Luxemburg en vervolgens via de Vennbahn terug naar naar Aken.
Ivo Miesen schreef:
di 19 mei, 2020 17:07
Vorig jaar was er een 600km brevet van Groningen naar Venray. Eveneens is er een 200km brevet tussen Heerlen via Maastricht naar Venlo (en terug).
Dat combineren en je hebt een mooie route.
Maar dan ben je in 2,5 dag klaar, dat kan toch niet de bedoeling zijn :lol:
Bovendien was die route Venray-Groningen-Venray mede uitgezocht op beschikbaarheid van 24-uurs-McDonaldsen en -Tankstelles, ik denk niet dat dat een goed thema is voor een fietsvakantie.
alois schreef:
di 19 mei, 2020 17:33
Ivo Miesen schreef:
di 19 mei, 2020 17:07
Vorig jaar was er een 600km brevet van Groningen naar Venray. Eveneens is er een 200km brevet tussen Heerlen via Maastricht naar Venlo (en terug).
Dat combineren en je hebt een mooie route.
Maar dan ben je in 2,5 dag klaar, dat kan toch niet de bedoeling zijn :lol:
Bovendien was die route Venray-Groningen-Venray mede uitgezocht op beschikbaarheid van 24-uurs-McDonaldsen en -Tankstelles, ik denk niet dat dat een goed thema is voor een fietsvakantie.
Ik zat ook even op het verkeerde been, maar TS wil vanaf Maastricht naar het buitenland fietsen en dan weer terug. Ik dacht ook eerst van Groningen naar Maastricht v.v. Ik had dit al voor hem uitgezocht https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -2020.html , zo van "bepaal je route onderweg".

Dan is het voorstel van Bert Sitters wel een mooie:
bert sitters schreef: Je maat denkt aan Frankrijk..Je kunt dan denken aan de internationale Maasroute van Maastricht naar de bron bij Langres. Vandaar de Voie Bleu naar Luxemburg en vervolgens via de Vennbahn terug naar naar Aken.
Optie is ook om te kijken naar de Groene Valleien Route, daarmee kun je ook rondjes uitzetten, of als basis voor een rondje gebruiken.https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... fietsroute
poeh....
meer richting Noord-Frankrijk denk ik aan Verdun en dan door naar Lille. dan naar het Noord-Westen en den Belgische kust en door Vlaanderen terug. (Noord-Frankrijk is verder vrij leeg en niet even boeiend.) . maar da's geen 1500 km.

of als 'rondje':
zuidwaarts door de Ardennen en de nationale parken in/van de Vogezen bezoeken. leuk fietsen met ook de Ballon d'Elsace en de Grand Ballon. besef je wel waardoor de Vogezen zo groen zijn... neerslag speelt daar een voorname rol in :shock:
dan zuidwestwaarts en parc naturel regional de Lorraine en verderop parc naturel regionale de Morvan bezoeken.
dan noordwaarts langs/door Troyes en weer zo'n parkgebied en nog één ten zuiden van Reims en door naar Reims (mooie oude stad).
dan via Verdun (historie van de Grote Oorlog goed te zien) en (wat westelijker dan de heenreis) weer noordwaarts terug naar Maastricht.
hallo,
ik heb op routeyou een tocht gemaakt van ong. 1200 km vanaf Sault, over de Ventoux, via Malaucene richting de Rhone.
Vanaf daar Via Rhona tot Lyon, dan de Saone volgen tot Beaune, dan canal entre Bourgogne et Champagne, dan de maas.
Belgie binnen gekomen aan Chimay, dan Ravel tot Charleroi, dan kanaal Brussel- Charleroi. Altijd langs het water, bij mij elke dag 100 km, aanpasbaar en slapen op campings, chalets, chambres d'hotes, enz..
Ik denk dat ze openbaar staat, anders stuur ik ze door.
Als je dan 2x Maastricht- Brussel afstand bijdoet, kom je ong 1500 km.
Veel plezier
pitatwork schreef:
vr 22 mei, 2020 14:47
hallo,
ik heb op routeyou een tocht gemaakt van ong. 1200 km vanaf Sault, over de Ventoux, via Malaucene richting de Rhone.
Vanaf daar Via Rhona tot Lyon, dan de Saone volgen tot Beaune, dan canal entre Bourgogne et Champagne, dan de maas.
Belgie binnen gekomen aan Chimay, dan Ravel tot Charleroi, dan kanaal Brussel- Charleroi. Altijd langs het water, bij mij elke dag 100 km, aanpasbaar en slapen op campings, chalets, chambres d'hotes, enz..
Ik denk dat ze openbaar staat, anders stuur ik ze door.
Als je dan 2x Maastricht- Brussel afstand bijdoet, kom je ong 1500 km.
Veel plezier
Ik schat in dat op de fiets van en naar Maastricht via Brussel naar Sault en vervolgens weer via terug via Brussel over leuke kleine weggetjes en fietspaden toch al snel 3000 km zal bedragen.
Ter vergelijking de afstand op de snelweg voor de auto van Brussel naar Avignon is alleen bijna 1000 km enkele reis.
Verder stroomt de Maas ook door Maastricht. Dus kun je gewoon de Maas blijven volgen. Mooi stuk tussen Charleville-Mézières en Hoei. Helaas geen campings meer in België tussen de omgeving van Namen en Eijsden net in Nederland.
Ik denk dat het vooral zal afhangen van de mogelijkheden: welke grenzen zullen open zijn, en waar kun je kamperen? Mij lijkt daar nu nog niet veel over te zeggen, en al helemaal niet over de vraag of er wel plek zal zijn op campings.
Mocht er inderdaad weer wat kunnen dan is een rondje wel het veiligste, bij voorkeur zelfs uit huis. Als je over een auto beschikt heb je ook nog de mogelijkheid om ergens naar toe te rijden, en van daaruit een rondje te rijden.
Ik bedoel, ga met de trein, fietsstop, of andere methode naar Carpentras, fiets naar Sault en dan heb je een mooi avontuur met mooi weer.
Wellicht/misschien dit een idee

Bijlagen

pitatwork schreef:
vr 22 mei, 2020 14:47
Ik denk dat ze openbaar staat, anders stuur ik ze door.
Ik heb zeker interesse! Wat is de link?
Doe ik morgen, ok ?
Okee!
Geachte,
ik heb met mijn beperkte kennis van computer gezocht en door iemand met meer kennis laten zoeken, maar heb blijkbaar de route gewist.
Maar Routeyou gecontacteerd om gewiste routes terug op te vragen, dat kan blijkbaar.
Dus wanneer ze de routes ( 12 dagen van 100 km) doorsturen laat ik ze u ook doorsturen of een andere manier.
In alle geval zal ze bij u geraken, te mooi om niet meer te fietsen.
Ik heb ook eentje gemaakt van Brugge naar Bordeaux, die moet ook mooi te fietsen zijn, 1058 km.

Eddy
Bedankt voor de moeite tot zover Eddy.

Echt super dat je dit wilt doen!
Beste, ik heb het beste in mij gegeven om de route te herbeginnen, gelukt.
Kijk op Routeyou en zoek sault-dilbeek en normaal komt ze in beeld.

Dan is het gelukt, veel plezier

Eddy
Wim schreef:
vr 22 mei, 2020 15:43
Ik denk dat het vooral zal afhangen van de mogelijkheden: welke grenzen zullen open zijn, en waar kun je kamperen? Mij lijkt daar nu nog niet veel over te zeggen, en al helemaal niet over de vraag of er wel plek zal zijn op campings.
Mocht er inderdaad weer wat kunnen dan is een rondje wel het veiligste, bij voorkeur zelfs uit huis. Als je over een auto beschikt heb je ook nog de mogelijkheid om ergens naar toe te rijden, en van daaruit een rondje te rijden.
Noordoost Frankrijk is zwaar getroffen door covid-19. Weet niet of je daar nu echt welkom bent. En al helemaal niet als je mogelijk een beroep moet doen op zorg. (Ik erger me ook aan buitenlandse toeristen, die nu al weer in Amsterdam rondlopen, ook in onze krappe buurtsupermarkt waar er voor de locals al nauwelijks plaats is).