Hallo Angela,
Het is heerlijk fietsen in de Baltische staten, en je zult zien dat die drie landen heel anders zijn. In 2005 zijn wij er met z'n tweeën in 2005 doorheen gefietst, op weg naar St. Petersburg. Kan ik je aanraden, trouwens. Vanuit Estland naar St.Petersburg is nog geen 200 kilometer, en het is wel echt de moeite waard.
Overnachten in hotelletjes of bij mensen thuis in Litouwen. Letland en Estland is geen enkel probleem. Elk stadje groter dan 3000 inwoners heeft wel een klein hotel en er zijn verenigingen van landhuisjes, boerderijen en B&B’s waar je goedkoop en met persoonlijk kontakt kunt overnachten (boekjes hiervan te verkrijgen in de Touirst Information Centres in alle grotere steden). Mocht een adres vol zijn, dan helpt de gastvrouw je graag bij het vinden van een andere overnachtingsplek. In de Lonely planet gids staan aardig wat adressen.
Over onze tocht door Polen, Litouwen. Letland en Estland hebben we een dagboek bijgehouden, waarin allerlei informatie staat en ook sfeervolle beschrijvingen. Ik zal het je doormailen naar je eigen e-mailadres. Ook wat overnachtingsadressen die we nog op allerlei plaatsen hebben verzameld.
Er bestaat een officiele route, de R10, vanuit Berlijn, die je op Internet kunt vinden (zoek op R10), maar dan zie je maar een heel klein stukje van Litouwen en ga je ook door het stukje Rusland. De route die wij gefietst hebben vonden we veel mooier: die ging langs alle Hanzesteden, en dat zijn de mooiste plaatsen om te bezoeken.
Voor allerlei practische informatie voor fietsers in Estland, Letland en Litouwen moet je kijken in de landeninformatie op de wereldfietsersite. En als je eventjes goed zoekt zul je zien dat het op internet barst van de sites met toeristische informatie van Estland, Letland en Litouwen.
Als je nog meer wilt weten, dan mail je me maar.
Verder heel veel plezier met je voorbereidingen!