Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Proefrit: waarop letten? - Forum Wereldfietser

Proefrit: waarop letten?

Binnenkort ga ik een proefrit maken op een Santos. Ik weet zelf wel zo ongeveer hoe ik de fiets ga gebruiken <woonwerk en dagtochten binnen Nederland>, maar ben benieuwd of mensen nog adviezen hebben op op te letten tijdens de proefrit.
Ik wil (proberen) te voorkomen dat ik me thuis na de proefrit bedenk: Had ik daar maar aan gedacht.

Gaat denk ik niet alleen om rijden, maar ook om visueel wat punten te bekijken.
Fiets is een Santos Trekking, en wellicht ook de Santos Trekking light.
Vraag of je kunt rijden met de banden waar je zelf zeer waarschijnlijk ook op gaat rijden. Zelfde voor het type stuur.
- Vaak willen ze daar wel eens een voorvork zonder lowrider montage mogelijkheid op monteren. Als je (later?) met bagage voorop wil rijden is dat wel interessant.

- Kijk het framenummer na in het diefstalregister van de RDW.

- Frame en vork nakijken op schade zoals deuken en scheuren.

- Wielen checken op hoogte- en breedteslag en spaakspanning.

- Kijken of de velgen niet hol geremd zijn bij velgremmen.

- Lagers van draaiende delen checken op speling en weerstand

- Ketting en tandwielen nakijken op slijtage

- Schakelsysteem controleren of alle versnellingen vrolijk meedoen heen en terug.

- Remwerking controleren. Komen bij hydraulische remmen de blokken wel mooi terug?

- Indien een slot gemonteerd, vraag of de reservesleutel er nog is

- Neem de tijd voor je proefrit. Later ben je er ook uren mee onderweg. Desnoods iets achterlaten bij de verkoper, maar er niet alleen maar de straat mee op en neer rijden. Als je al weet met hoeveel bagage je op vakantie wil zou je dat ook nog in je fietstassen kunnen stoppen en met belading proefrijden.

Een deel van je budget reserveren om bepaalde dingen nog te kunnen vervangen of aan je persoonlijke wens aan te passen.... en zo vast nog wel veel meer wat anderen wel aan gaan vullen ;)
Gaat het om een nieuwe of een tweedehandse?
Leon schreef:
do 14 mei, 2020 14:29
Gaat het om een nieuwe of een tweedehandse?
Da's eigenlijk best een goede vraag ;) Ik ging uit van een gebruikte fiets.

En klinkt erg logisch maar wordt vaak fout gedaan.... zorg dat je de goede maat koopt, en ga bij twijfel ook eens met een maat groter of kleiner rijden. Verschillende maten laten van verschillende fietsen laten zich vaak lastig vergelijken, lees ook dit eens:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Het gaat om een nieuwe Santos.

Ik denk (bijvoorbeeld) aan stuur wat geen enkele verstelmogelijkheid heeft. Daar kom je dan achter als je dat wilt proberen, maar als je goed gekeken en gesproken had met de verkoper had je het kunnen voorkomen.
wim59 schreef:
do 14 mei, 2020 14:45
Het gaat om een nieuwe Santos.
Dan zou ik bij een winkel gaan proefrijden die ook andere merken verkoopt.

Prima fietsen bij Santos, maar misschien past een ander merk en type wel beter bij je wensen en/of zithouding? Zonde om je maar tot 1 merk te beperken.
Meeste (alle?) Santos-dealers hebben een goed meetsysteem. Laat de fiets dus ff goed afstellen op jouw voorkeuren, of meet je eigen fiets even na (als je daar goed op zit) en neem die meetwaarden mee.

Bandendruk; geef je voorkeur aan (asfalt/onverhard e.d.) zodat je de "goede" druk meekrijgt.
Staand fietsen
Hellinkjes pakken
Stoeprandjes meepakken
Bermvluchtje
slingerend fietsen (stuurkarakter)
Remtest (hoe hard durf je te remmen)
Alle versnellingen meepakken (bij laagste versnellingen remmetje er bij of helling pakken): hoe bevalt de range?
Heb je al een keuze gemaakt tussen een derailleur, Rohloff of Pinion? Wellicht een idee om elk systeem te testen?
Let op je 3 contactpunten, omdat je geneigd bent het gevoel van de fiets erop te baseren:
- Zadel, heb je al een zadel? Of rij proef met je voorkeurszadel.
- stuur, kijk naar het type, backsweep, handvatten. Hou ook andere sturen vast.
- pedalen. Vraag naar de verschillen en vertel met wat voor een schoenen je wil rijden.

Staar je niet blind op Santos.
Zeker als je geen hele dagen met volle bepakking op pad gaat is een lichtere fiets wel fijn, de vakantie tractors van de grote merken kunnen dan wel eens wat overkill zijn.
Jurr schreef:
do 14 mei, 2020 14:52
wim59 schreef:
do 14 mei, 2020 14:45
Het gaat om een nieuwe Santos.
Dan zou ik bij een winkel gaan proefrijden die ook andere merken verkoopt.

Prima fietsen bij Santos, maar misschien past een ander merk en type wel beter bij je wensen en/of zithouding? Zonde om je maar tot 1 merk te beperken.
Zou ik ook zeker doen. Wij wilden onze Koga toerfietsen inruilen op een paar serieuzere vakantiefietsen, geschikt voor wat meer bepakking.
Dus een Koga dealer opgezocht, die ook dealer van Idworx, Santos en Van Nicholas is.
We hebben wat proefritjes kunnen maken op verschillende fietsen.

Mijn keuze viel op een demo model van de Koga Worldtraveller met Pinion en mijn vrouw vond de Worldtraveller S met Rohloff het fijnste fietsen. We hadden ook wel op een Santos gefietst en zijn ook voorgelicht over de andere twee merken. We bleven uiteindelijk toch bij de keuze voor de Koga’s.

Maar eenmaal thuis sloeg bij mij de twijfel toe en moest ik aan het model denken wat net uit was. Die leek mij toch ook wel wat. Dus terug naar de dealer en opnieuw een proefritje gemaakt.
De fiets reed toch wel lekkerder, hij zat prima, reed fijn, kortom het voelde goed. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Alle toeters en bellen die een fiets praktischer maken zijn in eerste instantie bijzaken, die je vaak achteraf nog kunt aanschaffen of aanpassen.

Zo heb ik nu het 3e zadel op mijn fiets en mijn vrouw de 2e en deze bevallen nu eindelijk goed.

Mijn vrouw wil niets anders meer dan haar Koga Worldtraveller S en ik wil niets anders meer dan mijn Santos Travelmaster 3+. We zijn allebei super tevreden.
Het is ook goed om naar de bandenspanning en banden van de verschillende fietsen te kijken om ze goed te kunnen vergelijken. Dat geeft namelijk een enorm verschil in comfort en beleving.

Zo heb ik ooit een proefrit gemaakt (via marktplaats) op een dure vakantiefiets, ik vond de fiets zo oncomfortabel op klinkerwegen dat ik de fiets niet gekocht heb. Met de kennis en ervaring die ik nu heb denk ik dat met bredere banden en een lagere bandenspanning dat een prima fiets was geweest.

Ook het stuur is vaak voor heel weinig geld te veranderen.
Dank voor alle advies.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Shadow schreef:
za 16 mei, 2020 21:17
Zeker als je geen hele dagen met volle bepakking op pad gaat is een lichtere fiets wel fijn, de vakantie tractors van de grote merken kunnen dan wel eens wat overkill zijn.
Tuurlijk is een lichtere fiets fijn voor dagtochtjes maar ik vind mijn Panzerfahrrad ook zonder bepakking prima rijden. waarschijnlijk zou ik nog wel sneller of minder vermoeid kunnen thuiskomen maar ik kan lekker meekomen en dat vind ik voldoende.

Ik heb (nog) ook geen alternatief trouwens ;)
Fedor schreef:
zo 17 mei, 2020 19:26
Shadow schreef:
za 16 mei, 2020 21:17
Zeker als je geen hele dagen met volle bepakking op pad gaat is een lichtere fiets wel fijn, de vakantie tractors van de grote merken kunnen dan wel eens wat overkill zijn.
Tuurlijk is een lichtere fiets fijn voor dagtochtjes maar ik vind mijn Panzerfahrrad ook zonder bepakking prima rijden. waarschijnlijk zou ik nog wel sneller of minder vermoeid kunnen thuiskomen maar ik kan lekker meekomen en dat vind ik voldoende.

Ik heb (nog) ook geen alternatief trouwens ;)
Precies. Ik heb op mijn tank van een naar een Iers meer vernoemd merk Supremebanden (brede slicks, zeg maar) om de 26 inch wielen gedaan. Ik kon er vandaag behoorlijk hard mee doortrappen. Vooral met wind mee. 🤪 Zonder gekheid, de fiets rijdt na 14 jaar nog steeds fantastisch.
Gelukkig rij ik met mijn Salsa Fargo op 50mm Almotions heeel lichtvoetig :roll:
Maar voor mooi weer ritjes & woonwerk ben ik toch een Jan Janssen racertje aan het opbouwen, misschien ooit eens een Van Nicholas :shock:
Vandaag de proefrit gemaakt op een Santos trekking.

Ruim 1.5 uur bezig geweest met het passen en meten, en toen ben ik gaan fietsen.
Daarna heb ik hem besteld en over een week of 5 komt hij.
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!
wim59 schreef:
wo 20 mei, 2020 17:29
Ruim 1.5 uur bezig geweest met het passen en meten,
Da's heel netjes van de dealer. Veel houden het op hooguit 15 minuten.

Nog wat aan de tips gehad? Hoe waren de bevindingen dat je voor deze fiets gekozen hebt?

En uiteraard gefeliciteerd met deze mooie aankoop :)