Hier ook een tevreden gps op de iPhone gebruiker. Voordeel van gps is de duidelijkheid op moeilijk navigeerbare stukken. Sinds ik op gps fiets ook nooit meer dan 100 meter fout gefietst. Wel altijd met een routeboekje als backup. Dat boekje is ook het leesvoer voor de avond. Mooi de etappe voorbereiden en de belangrijkste punten even aanstippen. Meestal zet ik dan in de GPS een waypoint op de kaart (lastige punten, koffiestop e.d.)PeterVanRijn schreef: ↑do 14 mei, 2020 14:20Oh ja, en het GPS-verhaal.
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt van de Garmin eTrex naar mijn iPhone 6s.
De eTrex heeft als belangrijk voordeel dat hij weinig stroom verbruikt, maar daar staat tegenover dat ik hem slecht afleesbaar vind en te traag als je even wilt in- of uitzoomen.
De iPhone heb ik toch al bij me, en ik heb de mogelijkheid om hem onderweg op te laden, dus meestal kom ik met een 100% geladen telefoon op de camping aan. Voor de zekerheid heb ik wel een powerbank bij me, die heb ik sowieso ook nodig voor het opladen van mijn ereader en Garmin horloge (die mijn route opneemt).
Daarnaast heb ik ook de routeboekjes bij me voor de achtergrondinfo en voor eventuele route-alternatieven.
Ik vind ook dat als je een route gebruikt je wel moreel verplicht bent om de routemaker zijn inkomsten te gunnen.
Opladen doe ik via m’n naafdynamo en dat ging alleen tijdens de beklimming van de Simplon niet goed omdat we te langzaam reden. Maar voor die gevallen heb ik dan altijd nog een powerbank.