Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano nexus 8 SG-C6000-8D - Forum Wereldfietser

Shimano nexus 8 SG-C6000-8D

Beste

Ik heb net een nieuwe shimano nexus SG-C6000-8D gemonteerd om dat de vorige kapot was. Nu merk ik na montage dat bij vitessen 1 tot 4 en ook 8 dat hij heel ruw en zwaar voelt. Weet iemand hoe die komt en wat ik eraan moet doen.

Alvast bedankt!
Wat heb je gemonteerd? Een compleet nieuw wiel? Een nieuwe naaf? Een nieuw binnenwerk? Staat in de 4e versnelling de gele stip op de gele stip van de naaf? Is de naaf open geweest, gesmeerd, afgesteld? Roept u maar :D
Shadow schreef:
vr 15 mei, 2020 15:16
Wat heb je gemonteerd? Een compleet nieuw wiel? Een nieuwe naaf? Een nieuw binnenwerk? Staat in de 4e versnelling de gele stip op de gele stip van de naaf? Is de naaf open geweest, gesmeerd, afgesteld? Roept u maar :D
Ik heb enkel het binnenwerk vervangen. Is volledig nieuw en kwam gesmeerd aan. De gele streepjes staan ook juist afgesteld op de 4e versnelling. Heb er even een testritje mee gemaakt en dit heb ik gemerkt: bij vitesse 4 en 8 voelt hij het ruwste en lijkt het alsof de tandwielen niet goed vastgrijpen en soms weg glijden. Bij 1 en 5 merk ik er het minste van. Bedankt voor u reactie!
Heb je de lagers goed afgesteld? 1e is zo kort dat je overal wel doorheen trapt en 5e is directe aandrijving, dan is het binnenwerk aan het naafhuis gekoppeld, dus dan merk je ook weinig van een verkeerde afstelling. Waar woont je huis ongeveer? Misschien zit er een techneut in de buurt die je kan helpen?
Shadow schreef:
vr 15 mei, 2020 18:31
Heb je de lagers goed afgesteld? 1e is zo kort dat je overal wel doorheen trapt en 5e is directe aandrijving, dan is het binnenwerk aan het naafhuis gekoppeld, dus dan merk je ook weinig van een verkeerde afstelling. Waar woont je huis ongeveer? Misschien zit er een techneut in de buurt die je kan helpen?
Ja kan goed zijn dat die niet goed afgesteld zijn. Maar heb schijfremmen dus 1 van de lagers is zeer moeilijk te bereiken. Hoe doe ik dat juist? Ik ben van antwerpen
Was je oude naaf ook een C6000? of een eerder type?
Mr. Z schreef:
vr 15 mei, 2020 18:41
Was je oude naaf ook een C6000? of een eerder type?
Ja exact dezelfde
Jean.bacquaert schreef:
vr 15 mei, 2020 18:37
Shadow schreef:
vr 15 mei, 2020 18:31
Heb je de lagers goed afgesteld? 1e is zo kort dat je overal wel doorheen trapt en 5e is directe aandrijving, dan is het binnenwerk aan het naafhuis gekoppeld, dus dan merk je ook weinig van een verkeerde afstelling. Waar woont je huis ongeveer? Misschien zit er een techneut in de buurt die je kan helpen?
Ja kan goed zijn dat die niet goed afgesteld zijn. Maar heb schijfremmen dus 1 van de lagers is zeer moeilijk te bereiken. Hoe doe ik dat juist? Ik ben van antwerpen
Ik zet ze los op de werkbank zo maar net spelingvrij, in de praktijk werkt dat het beste.
Shadow schreef:
vr 15 mei, 2020 19:58
Jean.bacquaert schreef:
vr 15 mei, 2020 18:37
Shadow schreef:
vr 15 mei, 2020 18:31
Heb je de lagers goed afgesteld? 1e is zo kort dat je overal wel doorheen trapt en 5e is directe aandrijving, dan is het binnenwerk aan het naafhuis gekoppeld, dus dan merk je ook weinig van een verkeerde afstelling. Waar woont je huis ongeveer? Misschien zit er een techneut in de buurt die je kan helpen?
Ja kan goed zijn dat die niet goed afgesteld zijn. Maar heb schijfremmen dus 1 van de lagers is zeer moeilijk te bereiken. Hoe doe ik dat juist? Ik ben van antwerpen
Aan 1 kant zitten er 2 lagers is het de bedoeling dat deze tegenoverelkaar vast worden gedraaid of niet?
Misschien heb je spanning op de patten van je frame. Die zou je kunnen laten controleren. Je naaf stel je links af hoop ik...

Groeten Maarten
Westveen schreef:
vr 15 mei, 2020 20:38
Misschien heb je spanning op de patten van je frame. Die zou je kunnen laten controleren. Je naaf stel je links af hoop ik...

Groeten Maarten
Niets lijkt te werken ik snap er niets van
Jean.bacquaert schreef:
vr 15 mei, 2020 20:35
Aan 1 kant zitten er 2 lagers is het de bedoeling dat deze tegenoverelkaar vast worden gedraaid of niet?
In principe moet je het deksel monteren op het binnenwerk en daarmee dat lager afstellen, dan het binnenwerk erin en het samenspel afstellen.
Shadow schreef:
za 16 mei, 2020 09:08
Jean.bacquaert schreef:
vr 15 mei, 2020 20:35
Aan 1 kant zitten er 2 lagers is het de bedoeling dat deze tegenoverelkaar vast worden gedraaid of niet?
In principe moet je het deksel monteren op het binnenwerk en daarmee dat lager afstellen, dan het binnenwerk erin en het samenspel afstellen.
Ik heb mn oude er nog eens ingestoken en daarbij is er niets aan de hand dus ik vrees dat ik dit stuk zal moeten terugsturen binnen de garantie
Dat denk ik ook ja!