Additionally, paste this code immediately after the opening tag: racestuur - Forum Wereldfietser

racestuur

Hallo allemaal,
Ik wil graag een racestuur op mijn hybride monteren.

ik heb hier al het een en ander over gevonden.
echter vroeg ik mij af welke type rem hendels ik kan gebruiken.

ik heb cantilever remmen en las op de site van m-gineering dat de Tektro r200 daar geschikt voor zijn, maar zijn d'r ook andere typen mogelijk bijboorbeeld de shimano 600.

wat betreft de versnelling dacht ik aan 8-speed bar-end shifters dat zit wel goed denk ik.

Dus graag advies wat betreft welke remmen ik kan monteren.
scrumble schreef:Hallo allemaal,
Ik wil graag een racestuur op mijn hybride monteren.

ik heb hier al het een en ander over gevonden.
echter vroeg ik mij af welke type rem hendels ik kan gebruiken.

ik heb cantilever remmen en las op de site van m-gineering dat de Tektro r200 daar geschikt voor zijn, maar zijn d'r ook andere typen mogelijk bijboorbeeld de shimano 600.

wat betreft de versnelling dacht ik aan 8-speed bar-end shifters dat zit wel goed denk ik.

Dus graag advies wat betreft welke remmen ik kan monteren.
Cantilevers: dan een willekeurige racegreep. Het voordeel van de R200 is het brede huis, ze voelen dus niet iel aan als gewone racegrepen. Dit valt vooral op als je ook een fiets met STI/Ergo grepen hebt

Ik ben net van plan om het zelfde te doen. Het stuur neem ik wel van een oude koga racefiets. Nu vraag ik me wel af hoe ik diet stuur zal kunnen combineren met mijn ortlieb voortasje. Iemand suggesties? De remmen zullen voor mij (denk ik althans) geen probleem worden. Ik rij nog met een STX-groep met zij-optrekremmen. Deze hebben volgens mij de zelfde kabelweg als die van race-remmen. Die barend-shifters lijken mij ook wel goed en duurzaam, dus die zou ik ook kiezen. Zijn er daar verschillende soorten van? En welke moet ik kiezen?

Stuurtas moet geen probleem zijn. Bar end schakelaars zijn er van Shimano, model (Ultegra en Dura Ace) afhankelijk van het aantal versnellingen dat je wilt schakelen. Let bij de keuze van het stuur erop dat je voor touren een beetje breed stuur neemt, dat bovendien niet al te diep zit, en niet al te ver naar voren. De Nitto Randonneur en Noodle bars (beide zonder groeven) en de 3TTT Morphe zijn bekende sturen voor tourgebruik. Let tot slot even op de diameter van je stuurpen. Veel (niet alle) racesturen zijn 26 mm, terwijl veel atb pennen 25,4 mm zijn. Soms heb je ook voor een racestuur een wat kortere (minder ver naar voren) stuurpen nodig dan voor een recht stuur.
Wim

Ook ik overweeg een racestuur te nemen op mijn hybride. Alleen ik heb v-brakes. Een stuurtas is een must. Ik weet dat het mogelijk is als ik bar end schakelaars neem, maar ik vind die er kwetsbaar uitzien en de plaats lijkt me niet zo handig.

Zijn mijn huidige gecombineerde remknijpers-duwschakelaars (Deore) niet te combineren met race remgrepen?? Dan ben ik van alle beperkingen in een klap af.

Voor V brakes zijn er de speciale Dia Compe 287 V remgrepen (zie www.m-gineering.nl) en naar het schijnt ook een nieuwe V brake raceremgreep van Tektro. Je deore schakelaars passen niet op een racestuur omdat een racestuur een grotere diameter heeft.
Als je aarzelt over bar end schakelaars (lijken mij best handig) kun je ook kiezen voor traditionele schakelaars op de onderbuis. Overigens zijn sti schakelende remgrepen voor racesturen best wel te combineren met een stuurtas: er zijn gebogen buisjes voor de kabel te koop zodat de kabel gelijk naar beneden gaat, en de stuurtas niet in de weg zit. Of dat goed werkt weet ik echter niet. STI is in elk geval iets kwestbaarder onderweg.

Ik heb op mijn nieuwe randonneur ook een racestuur. Ik heb de 46 cm brede Nitto 177 noodle bar, en dat is een heerlijk stuur voor tourgebruik. Op mijn lichtere fiets voor ritjes oznder bagage heb ik een 45 cm brede Nitto 135, en die is in de praktijk door de schuine buitenkant toch ter hoogte van de remgrepen smaller dan de 45 cm maat zou doen vermoeden, en wat smal voor touren met bagage.

Wim

Ik heb, als racebocht adept, ook laatst weer voor de keuze gestaan, maar heb besloten, vanwege de bekende (?) praktische bezwaren als compatibiliteit van rem en schakelsystemen en de verkrijgbaarheid van onmisbare onderdelen, gekozen voor een recht cq MTB stuur op mijn 28 " trekkingfiets.

Voor de geinteresseerden wat achtergrond:
Toen jaren geleden de eerste remschakelgrepen (STI) hun intrede deden (overigens perfect voor de koers, maar te kwetsbaar voor de trekking, en prijzig, én tegenwoordig alleen verkrijgbaar in 10 speed), was het zo'n beetje gedaan met de commandeurs op de schuine buis van het frame, en al snel daarna ook met de nokken op het frame waar je deze commandeurs kon monteren. Groot voordeel van deze commandeurs of shifters op de schuine buis waren dat ze twee standen hadden: mét en zonder index (klikschakeling), zodat bij defecten aan het schakelsysteem de handmatige schakeling nog gebruikt kon worden, mede daardoor een duurzaam en betrouwbaar systeem.

Toen mijn frame mét commandeurnokken een paar jaar geleden in kreukels gereden werd door een aanrijding tegen een auto, en frames met commandeurnokken praktisch niet meer gemaakt werden, was ik genoodzaakt een alternatief te zoeken. Ik koos voor cross-commandeurnokken, of ook wel bar-end nokken genoemd (vanouds afkomstig uit de cyclo-cross). Dit zijn hulpdelen die je aan het einde van de racestuur monteerd, en waar vervolgens reguliere commandeur verstellers op gemonteerd worden.

Het voordeel van de bar-end nokken is duidelijk, maar ideaal heb ik ze nooit gevonden ,vooral omdat ik ze altijd aanstootte met mijn knieen als ik even op de pedalen ging staan (was óók een kwestie van zitlengte en stuurbreedte afstemming, maar toch).

Denk eraan dat je de bar-end nokken niet te stevig aandraait, het is een alu expander die je in een dunne alu buis (stuurbocht) draait, als dat te strak gebeurd, zet de stuurbuis een beetje uit, en als het alu dan gaat oxideren (dat gebeurd zeker en vast...) zetten ze zichzelf zo vast dat je ze nooit meer los kunt krijgen, zoals ik heb ondervonden.

Nu sta ik op het punt te upgraden naar weer een ander frame en een andere groep, dat wordt dus een 9v shimano MTB groep. Daar komt het volgende probleem: combinatie racebocht remgrepen en v-brake remmen is niet ideaal. of je moet een Travel-agent gerbuiken óf de v-brakes vervangen door cyclo-cross type remmen zoals Avid shorty, Empella, of Tektro. Bedenk ook dat commandeur-shifters er bijna helemal uit gaan, je kunt geloof ik alleen nog een paar 8v commandeurs van Shimano krijgen (verkocht in combinatie met bar-end nokken), 9v bestaat denk ik niet.

Voor mensen die dan toch voor de racebocht willen gaan: erg relaxed op een rando zijn de Froglegs dwz extra remgrepen (ook uit de cyclo-cross wereld) die je op het rechte gedeelte van het racestuur kunt monteren.

Ik zal overigens mijn setjes 7 en 8 v SIS commandeurshifters eens te koop /ruill aan gaan bieden, alsook remgrepen en froglegs.

fietsert schreef:knip hoop wel, bijna en geheel niet correcte info
uit de huidige prijslijst

Shifters Dura-Ace 7700 9-speed ISL7700FALH VERSTELLERS AANLAS, 9-SPEED
Shifters Dura-Ace 7800 10-speed ISL7800FH VERSTELLERS AANLAS,10-SPEED
Shifters Dura-Ace 7700 9-speed ISLBS77H VERSTELLERS CROSS, 9-SPEED
Shifters Dura-Ace 7800 10-speed ISLBS78H VERSTELLERS CROSS,10-SPEED
Shifters Capreo 9-speed ISLF700RAP VERSTELLER SET 9-SPEED
Shifters Tiagra 4400 8-speed ISLR400F VERSTELLER AANLAS, 8-SPEED