Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS... welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS... welke?

Robert,
Hallo zeg, de garmin 60CSx kost eventjes €600.- :( Net zo duur als mijn fiets toendertijd!!
Voor €390.- heb je ook een PDA palm treo 680. Lijkt me ook makkelijk voor de verslagen onderweg. (is deze vut vriendelijk? :wink: )

hmm, een palmpje... lekker

maar in combi met deze zou je idd best wel eens wat kunnen doen, en er is erg veel 3rd party sw te krijgen voor palm os. zit je der alleen met dat je nog wel een losse gps nogdig hebt..

Bas

:lol: :lol:

Afbeelding

Hoi,

Kijk ook op tweedehands veilingssites. Vaak bieden mensen gps aan omdat ze het toch overbodig vinden. Ik heb zelf zo ook de gps76cs voor 285 euro gekocht inplaats van 650 euro in de winkel. Het voordeel van deze gps is dat hij totaal waterdicht is.

Tjemig, wat een keus zeg vwb die Garmins....

Dit is een lijst speciaal voor wandelen/fietsen:

klikkerdeklik


Zo zie je door de bomen het bos niet meer... zelfs met GPS :roll:


Als ik het zo eens bekijk, zou je voor fietsers uitkomen op de Etrex X Serie GPS-en, zoals de Venture Cx, Legend Cx en Vista Cx...


Kan iemand vertellen, wat hier nou op zit, wat je nou echt noooooit zou gebruiken (buiten Europa)?

Hi,

andere vraag, wat wil je er precies mee gaan doen?? das lijkt het wel de omgekeerde wereld, maar is meestal wel een passend model bij te vinden.
Zelf denk ik dat je het beste uit bent met een model waar je eigengemaakte kaart materiaal onder kan zetten, en dan het liefste op een geheugen kaartje. Als het even kan met een monochroom schermpje (vanwege de accu capaciteit)

als ik het zo beredeneer ben je het beste uit met een gpsmap60 van garmin, monochroom met kaart ondersteuning en de benodigde pc sw bijgeleverd..

zal nog eens wat verder neuzen naar meer modellen die hieraan voldoen.

Bas

apropos, deze is ook wel makkelijk http://www.oziexplorer.com/

Hoi,

Ik vind het belangrijk dat 'ie aan de pc gehangen kan worden, verder vind ik het belangrijk dat er externe geheugenkaartjes in kunnen, dus een x versie.
Waterdicht zijn is wel handig overigens.
Verwisselbare AA-batterijen zijn erg belangrijk. De eTrex Legend Cx heeft een levensduur van ongeveer 36 uur, alom geroemd heb ik gelezen.

We zullen het apparaat de komende jaren zeker buiten Europa gaan gebruiken, want we hebben besloten onze vakanties/reizen lekker buiten Europa te maken.

Tracklog is erg leuk.

Voordeel van de Legend Cx is dat ie wat kleiner is en qua prijs nog redelijk. Nadeel misschien dat je knoppen aan de zijkant zitten en ik dacht dat 'ie niet een Mark-knop had, maar is niet echt heel erg.

De GPSMAP 60 Cx is mooi, wel wat groter, maar heeft wel het nieuwe Sirf systeem voor betere ontvangst, maar is ook een poepie duurder zeg! ;)
Levensduur van de batterij is ook ietsje korter, het is wel het best verkochte model, navigatie schijnt zeer goed te zijn en ontvangst dus ook!

Tsja, moeilijk he... ;)

Ellen

Heeft iemand trouwens ervaring met de Ique van Garmin?

klik!

Vaak komt het zelf maken van digitale kaarten aan de orde. Hiermee kan je dus besparen in de aanschafkosten, maar kan je gemakkelijk zelf je kaarten digitaliseren? Ik kan me zo voor stellen dat je dat de eerste 2 keer doet en het het dan nooit meer. Wie digitaliseert z'n kaarten zelf en hoe bevalt dat?
mooie apparaten,alleen een beetje erg duur hier .heeft er iemand misschien ervaring met het zelf importeren uit amerika waar de prijzen tot 50% goedkoper liggen? of loop je tegen torenhoge import kosten aan ?? groet rene.
In principe moet je douanerechten plus btw betalen. Op de belastingdienst site stond ooit een duidelijke tabel met uitleg, maar die is op de site verdwenen en ik kan er helemaal niks meer over terugvinden, leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet :evil:
Op ebay kan ik die tabel nog wel vinden:

http://members.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll ... eelteenrol

Als deze info nog klopt gaat het om alleen de BTW (computerapparatuur) dus 19% heffing. Met een gunstige dollarkoers (1 euro = $1,30) is het aantrekkelijk goederen in Amerika te kopen. Soms heb je geluk en word je niet aangeslagen, heb vorig jaar een digitale camera per post laten zenden en kreeg geen aanslag. :lol:
fietsjunks schreef:Heeft iemand trouwens ervaring met de Ique van Garmin?

klik!
Ellen,

de ique is voor fietsen zeer beperkt bruikbaar naar mijn idee. Heb er mee gefietst toen ik hem leende van mijn vader. De batterij was zo leeg dus vanaf Grootebroek naar Dronten was hij bij Lelystad al onbruikbaar.
De mogelijkheid om routes en waypoints thuis te maken en data vanaf het gps weer te gebruiken op de computer thuis. Mijn ouders vinden de quest perfect voor in de auto, maar voor de fiets is hij niet echt geschikt gebleken.
Na een aantal artikeltjes op www.ligfiets.net (een site vooral over ligfietsers, maar die fietsen ook wel af en toe wel wat)
heb ik http://www.ligfiets.net/redactie/gps.pdf een jaar geleden geschreven.
Inmiddels fiets ik met de garmin quest. Maar het vinden van de juiste route is nog steeds een beetje rommelen. Vaak rijden we gewoon in een groep, de laatste keer toen we een langere tocht maakten naar Giessen (1000 kilometer in een week) reden we gewoon achter iemand aan.
Bij veel ligfietsers zie je dat ze de quest gebruiken (misschien omdat het type ligfiets van veel gebruikers ook quest heet) en de gps60 en gps76, of de voorloper van de quest, de gpsV

Groeten,
Jack

B@se schreef: Zelf denk ik dat je het beste uit bent met een model waar je eigengemaakte kaart materiaal onder kan zetten, en dan het liefste op een geheugen kaartje. Als het even kan met een monochroom schermpje (vanwege de accu capaciteit)
(knip)
zal nog eens wat verder neuzen naar meer modellen die hieraan voldoen.

Bas
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen outdoor gps modellen als bijv. de Garmin Etrex of Maggellan Explorist ook geladen worden met eigen gescande kaarten? Of zit je vast aan de standaard software die de fabrikant levert of moet je dan voor eigen gescande digitale kaarten kiezen voor een PDA?

Hi,


de Ique van Palm euh sorry Garmin is een PDA die draait op Palm os en beschikt over een gps ontvangertje..... kan idd best wel aardig werken maar is sterk afhankelijk van een goede externe stroomvoorziening.

Wat betreft de zelfgemaakte kaarten... http://www.oziexplorer.com/ check die eens, schijnt ook magelan te doen, maar zelf een aantal maal met een ander type ontvanger direct gis kaarten kunnen overpompen(maar ja denk niet dat iemand thuis een GIS station heef staan)

Verder doe ik dat soort dingen meestal met een smartphone, zelf kaatjes maken en kalibreren en Nokia (Gate5) heeft nu een hele mooie suite smart2go heet ie en met de ingebouwde gps en in nieuwe s60 v3 machines lijkt mij dit echt geweldig... heb alleen nog geen nieuwe hw rondslingeren... (yep, alleen nog mar de e70, e61, nXX... :lol: )

Afbeelding

Bas

De tovenaar schreef:
B@se schreef: Zelf denk ik dat je het beste uit bent met een model waar je eigengemaakte kaart materiaal onder kan zetten, en dan het liefste op een geheugen kaartje. Als het even kan met een monochroom schermpje (vanwege de accu capaciteit)
(knip)
zal nog eens wat verder neuzen naar meer modellen die hieraan voldoen.

Bas
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Kunnen outdoor gps modellen als bijv. de Garmin Etrex of Maggellan Explorist ook geladen worden met eigen gescande kaarten? Of zit je vast aan de standaard software die de fabrikant levert of moet je dan voor eigen gescande digitale kaarten kiezen voor een PDA?
Ja, dat kan wel zolang het in het GarminMaggellan formaat gemaakt wordt.
Is overigens wel illegaal en als je GPS niet meer werkt na gebruik van de illegale software dan heb je geen garantie.
Kaarten scannen is er niet bij. Je moet de kaarten opnieuw digitaliseren. Een kaart in een GPS ontvanger is geen plaatje maar een bestand met vectors. Grofweg gezegd ga je als volgt te werk: je pakt een kaart en je digitaliseert weg na weg, straat na straat, dorp na dorp, huis na huis, bos na bos, enz, enz in. Hiervoor hadden ze bij veel meetkundige diensten aparte afdelingen/mensen die dat dag-in-dag-uit deden.
Dus technisch kan het, maar of je het wilt is een tweede.
De meeste mensen kopen de kaarten van de leverancier en hebben geen problemen met de beperking die dat oplegt (maar één bron van informatie)

Een kaart als afbeelding (bmp) achter je gps ontvanger gebruiken kan in combinatie met een pc, laptop, palmtop, enz. Allemaal apparaten die natuurlijk wel erg goed zijn maar niet tijdens een sneeuwstorm ergens in de Himalaya of op een stuiterende weg in Patagonië.

Routes kan overigens wel zonder problemen, maar goed dat wist je waarschijnlijk al.

Marco Meijerink schreef:Een kaart als afbeelding (bmp) achter je gps ontvanger gebruiken kan in combinatie met een pc, laptop, palmtop, enz. Allemaal apparaten die natuurlijk wel erg goed zijn maar niet tijdens een sneeuwstorm ergens in de Himalaya of op een stuiterende weg in Patagonië.

Routes kan overigens wel zonder problemen, maar goed dat wist je waarschijnlijk al.
Bedankt, het wordt me allemaal iets duidelijker. Op dit moment lijkt het me voldoende af en toe even op de (digitale) kaart te kijken waar je op dat moment bent, en of je de juiste afslag hebt genomen. Zo'n pda of smartphone is dan wel handig doordat je achteraf in je tentje je route van de dag kunt opslaan, notities maken of naar je favoriete mp3's kunt luisteren.

Hi Marco,

je hoeft niet geheel uit vectoren opgebouwde kaarten te hebben, als je genoeg punten op een kaart zet met betrouwbare coördinaten heb je aan een duidelijk plaatje genoeg, de simpelere eTrex ontvangers werken nl. al op de manier (degenen zonder wegen routing) het is natuurlijk wel makkelijker om de hoofdwegen ed te voorzien van een vector (die je als laag kan toevoegen op je kaart. Je kunt ook een route gebruiken als "vector" waarmee je kaart kalibreert... keuze genoeg.

Apropos, heb nog eens de eula van garmin bekeken, daar staat nix tussen over het gebruik van kaarten, ook niet over eigengemaakte kaarten (zover ik kon vinden) maar misschien ist bij magelan wel anders...

LICENSE AGREEMENT
BY USING THE ETREX, YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS AND CONDITIONS OF THE FOLLOWING
SOFTWARE LICENSE AGREEMENT. PLEASE READ THIS AGREEMENT CAREFULLY.
Garmin grants you a limited license to use the software embedded in this device (the “Software) in binary
executable form in the normal operation of the product. Title, ownership rights and intellectual property rights in
and to the Software remain in Garmin.
You acknowledge that the Software is the property of Garmin and is protected under the United States of
America copyright laws and international copyright treaties. You further acknowledge that the structure, organization
and code of the Software are valuable trade secrets of Garmin and that the Software in source code form remains
a valuable trade secret of Garmin. You agree not to decompile, disassemble, modify, reverse assemble, reverse
engineer or reduce to human readable form the Software of any part thereof or create any derivative works based on
the Software. You agree not to export or re-export the Software to any country in violation of the export control laws
of the United States of America.

Bas

De tovenaar schreef:
Marco Meijerink schreef:Een kaart als afbeelding (bmp) achter je gps ontvanger gebruiken kan in combinatie met een pc, laptop, palmtop, enz. Allemaal apparaten die natuurlijk wel erg goed zijn maar niet tijdens een sneeuwstorm ergens in de Himalaya of op een stuiterende weg in Patagonië.

Routes kan overigens wel zonder problemen, maar goed dat wist je waarschijnlijk al.
Bedankt, het wordt me allemaal iets duidelijker. Op dit moment lijkt het me voldoende af en toe even op de (digitale) kaart te kijken waar je op dat moment bent, en of je de juiste afslag hebt genomen. Zo'n pda of smartphone is dan wel handig doordat je achteraf in je tentje je route van de dag kunt opslaan, notities maken of naar je favoriete mp3's kunt luisteren.
Heb je al gekeken naar Oziexploxer? kun je wel zelf kaartjes maken... ook voor de normale handheld gps...

Bas

Marco Meijerink schreef: De meeste mensen kopen de kaarten van de leverancier en hebben geen problemen met de beperking die dat oplegt (maar één bron van informatie)
Aan de basiskaarten van Europa of de USA heb je denk ik niet veel als fietser, kijk bijv. naar de kaartjes van Magellan of van Garmin. Van Europa en de USA zijn er echter ook wel topografische kaarten waar je wat beter uit de voeten kan. Wellicht dat het aanbod aan goede digitale kaarten tzt steeds groter wordt.

B@se schreef:Heb je al gekeken naar Oziexploxer? kun je wel zelf kaartjes maken... ook voor de normale handheld gps...

Bas
Ik heb 'm eens gedownload om te kijken of ik mijn (wandel)route door IJsland die ik op een topokaart had ingetekend, kon overzetten naar een route met coordinaten zodat ik deze in Google Earth formaat kon opslaan Was te ingewikkeld dus heb ik de gescande kaartjes maar een beetje 'overgetrokken' in Google Earth. Voor dit soort tochten zou een GPS wel handig zijn geweest.

Afbeelding

Aha, maar hierbij ga je andersom te werk... maar ziet er wel leuk uit zo met die fotokes.

Hier ging het toch om om zelfgematk kaart materiaal te gebruiken als ondergrond onder je gps?

Bas