Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano komt met vernieuwde groepset - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Shimano komt met vernieuwde groepset

DeFiets schreef:
zo 10 mei, 2020 11:47
Shadow schreef:
za 09 mei, 2020 21:42
Rohloff pakken, ben je van een hoop gedoe af en je hebt 1x14! 8)
Dan moet ik meer werken (is meer geld) en dat vind ik slechter voor mijn gezondheid. Of een baan nemen waar ik normaal betaald krijgt maar die had ik en dat beviel niet :lol:
Minder uitgeven helpt ook :wink:
Georg schreef:
di 12 mei, 2020 15:58
Ik bedoel; ik zou best een dubbel willen op mijn vakantiefiets,
Ik denk dat een 22-38T een verrassend goede dubbel is voor een reisfiets. Voor mij werkte een 24-38T (22T gaat niet met 5 arm 110BCD) perfect met bagage, je kan bijna alles op de 38T berijden en als je vooraan terugschakelt heb je weer een nette grote range om uit te kiezen. Op vlak terrein met bagage is de 32T vaak te klein en de 44T te groot waardoor je tussen twee stoelen valt.

Of het bij jouw smaak in de smaak valt kan ik niet inschatten, maar ik vind het wel de moeite van het proberen waard.

Georg schreef:
di 12 mei, 2020 15:58
Ik keek overigens nog eens naar de 1x12 waar dit topic mee startte; en tóch blijf ik van mening dat de triple superieur is; je mist gewoon bij de 1x12 hoge versnellingen.
Ik heb al aangegeven dat de verhoudingen van 1x12 met de standaard cranks grosso modo lager liggen dan een normaal "reisfietsverzet", dat je een ander voorblad moet gebruiken om appels met peren te vergelijken, dus dat vind ik geen eerlijk argument.

Andersom zou een 1x12 rijder kunnen klagen dat de laagste versnelling van 22T / 32T wel heel groot is vergeleken met 30 / 51T, een 22 T / 38 T zou dan het dichtst in de buurt komen. Voor de liefhebbers is er trouwens nog steeds een dubbel in de 12-speed MTB serie, je kan een 22-36T crank combineren met een 10-45T cassette. De MTB-versnellingen liggen dus gevoelig lager dan reisfietsversnellingen, wat ook logisch is want MTB's zijn veel capabeler geworden (en minder interessant om op gewone weg te rijden...)

Maar, en dat is de belangrijkste reden dat ik reageer, je kan dan wel stellen dat een triple superieur of dat er niks mis mee is, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik nodig je vriendelijk uit om eens mee te komen fietsen met ons gezin als we ooit nog eens fatsoenlijk naar buiten mogen. Dan zal je zelf kunnen constateren dat vrouw en kinderen de helft van de tijd niet weten op welk voorblad de ketting ligt en dat ze steevast vergeten vooraan kleiner te schakelen bij het begin van een helling als ik niet achterom brul dat ze dat nu moeten doen voor ik weer een ketting tussen frame en crank mag komen puzzelen.
Nou, "superieur" is misschien een verkeerde woordkeuze, zeker aangezien ik zelf zoals te lezen in mijn teksten, niet altijd volledig tevreden ben met mijn triple. (fietsers hebben altijd wat te klagen, nietwaar?)

Mijn punt is dat een triple voor een reisfiets zeker nog niet obsoleet is, en zelfs tov de nieuwste systemen nog voordelen biedt. (zoals ook gezegd zou een dubbel nog beter zijn)
Dubbel 22-36 en zo'n dog fang, nooit problemen mee.
bdr schreef:
di 12 mei, 2020 18:30

Ik nodig je vriendelijk uit om eens mee te komen fietsen met ons gezin als we ooit nog eens fatsoenlijk naar buiten mogen. Dan zal je zelf kunnen constateren dat vrouw en kinderen de helft van de tijd niet weten op welk voorblad de ketting ligt en dat ze steevast vergeten vooraan kleiner te schakelen bij het begin van een helling als ik niet achterom brul dat ze dat nu moeten doen voor ik weer een ketting tussen frame en crank mag komen puzzelen.
Ja, maar dat heeft iets met autoriteit te maken en niet met techniek. De oplossing: stoppen, in een Franse colère schieten zoals ze in het Vlaams zeggen, en de zaken bondig maar luidkeels uitleggen. Eventueel een dreigement of twee toevoegen.

Het werkt! Zelf getest tijdens een fietstocht met mijn vrouw en een vriendin in Frankrijk. Ik heb op 900 km maar drie keer een ketting tussen frame en crank moeten verwijderen.

Even ernstig: je moet nu eenmaal kiezen tussen bereik, stapgrootte, schakelgemak en wrijvingsverliezen.
derdekeer schreef:
di 12 mei, 2020 20:59
Het werkt! Zelf getest tijdens een fietstocht met mijn vrouw en een vriendin in Frankrijk. Ik heb op 900 km maar drie keer een ketting tussen frame en crank moeten verwijderen.
Vandaar je nickname? Dan zat het toch diep.
Verder herkenbaar. Een Rohloffnaaf zou ook hier het meeste nut hebben voor mij eega.
bdr schreef:
di 12 mei, 2020 18:30
Maar, en dat is de belangrijkste reden dat ik reageer, je kan dan wel stellen dat een triple superieur of dat er niks mis mee is, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik nodig je vriendelijk uit om eens mee te komen fietsen met ons gezin als we ooit nog eens fatsoenlijk naar buiten mogen. Dan zal je zelf kunnen constateren dat vrouw en kinderen de helft van de tijd niet weten op welk voorblad de ketting ligt en dat ze steevast vergeten vooraan kleiner te schakelen bij het begin van een helling als ik niet achterom brul dat ze dat nu moeten doen voor ik weer een ketting tussen frame en crank mag komen puzzelen.
Heerlijk argument! Ik zie het gewoon gebeuren ook :lol:
Shadow schreef:
di 12 mei, 2020 16:39
Minder uitgeven helpt ook :wink:
Rond bijstandsniveau blijft er weinig over om aan uit te geven. Ouderwets sparen voor de nieuwe Deore derailleur :D

Afbeelding
DeFiets schreef: Rond bijstandsniveau blijft er weinig over om aan uit te geven. Ouderwets sparen voor de nieuwe Deore derailleur :D
:oops:
Ik heb met interesse dit draadje gelezen en ben benieuwd naar ervaringen met 1x12 (32, 10-51) of 2x11 (keuze genoeg). Voor mijn nieuwe vakantiefiets zoek ik naar een lichtere oplossing dan een Rohloff. Ik heb nu 3x9 (22-32-44, 11-34) en gebruik vooral 32 voor, bij veel wind mee/afdaling 44-15/17 en bij lange hellingen 22-30/34. Ik wissel nu de casette na ca. 7500 km.
- qua onderhoud: moet casette vaker worden vervangen bij 1x12 of 2x11?
- gebruik kransjes: kan ik ze bij 1x12 allemaal goed gebruiken? Hoe zit dat bij 2x11? Aanpassingen?
- in hoeverre lukt het om vlak voor het opstaande bruggetje etc. nog makkelijk te schakelen? Aanpassingen?
zomerzin schreef:
ma 23 okt, 2023 12:44
Bij lange hellingen 22-30/34. Ik wissel nu de casette na ca. 7500 km.
Reken vooral uit of je bij zo'n modern setje nog wel zo'n licht verzet als 22-34 hebt. Dat is niet bij alle groepen het geval.
Als tweede is het interessant om te kijken wat die nieuwe cassettes, kettingen en voorbladen kosten als ze vervangen moeten worden.
De rest zal allemaal wel lukken met de moderne spullen. Geen idee of ze echt vaker moeten worden vervangen.
Heb in juni 2 weken in schotland gereden met 1x12 van sram. 10-52 achter en 36 voor op een ligfiets met 26 inch wielen en gripshift schakelaar. Het schakelde heerlijk, juist ook als je laat was met schakelen en het bij een voorderailleur waarschijnlijk fout zou gaan. Kon de steilste hellingen prima bedwingen. Schakelgemak dus heel positief.
Kwa slijtage, heel veel meer dan 1200km in schotland heb ik er nog niet op gedaan, dat is dus nog afwachten.
In Nederland op het vlakke heb ik af en toe net iets te weinig keus. In schotland werden alle kransjes geregeld gebruikt, in nederland maar een beperkt setje, en zou het eigenlijk handiger zijn om een casette met kleiner bereik te installeren.
Natuurlijk veel gefietst met 3x9 en nu 1 vakantie fiets met 3x10 11/36 en 44-32-22 en dat fiets ook in de alpen goed met bagage.
Heb ook een MTB met 1x12 10/51 en 34 voor, daar klim je ook alles mee maar boven de 30 houd het op.
Heb ook een gravel fiets met 1x12 10/51 en 42 voor kom je ook bijna overal op zonder bagage en kom je tot de 40km/u.
De stappen met 1x12 zijn wat groter dan met een Rohloff, ketting slijt ook snel, zeg 1500km, rij met de 1x12 met Shimano cassettes, daar zijn de eerste 5 kransjes los te vervangen dus kan hoef je niet de hele cassette te vervangen, scheelt best wat qua kosten, en de Shimano 1x12 cassette schakelt ook prima [ zelfs beter[] met een Sram groep :wink:

http://www.ritzelrechner.de/
hier kan je mooi zien wat welke groep doet qua verzet, bereik en ruimte tussen de versnellingen.

3x9, 3x10, 3x11, 2x11, 2x12 geven wat kleinere stappen in bepaalde snelheden maar vaak ook een grote overlap in de versnellingen, 1x12 geeft een groot bereik en laag gewicht met een 10/51 cassette maar wat grotere stappen afhankelijk van de grote van het voorblad maar makkelijk aan te passen door het voorblad te vervangen.
Mr. Z schreef:
di 24 okt, 2023 00:21
de 1x12 met Shimano cassettes, daar zijn de eerste 5 kransjes los te vervangen dus kan hoef je niet de hele cassette te vervangen, scheelt best wat qua kosten
Ik hoop dat je de laatste 5 bedoelt.
Mr. Z schreef:
di 24 okt, 2023 00:21
Heb ook een MTB met 1x12 10/51 en 34 voor, daar klim je ook alles mee maar boven de 30 houd het op.
Ik ben al heel lang boven de 30. :oops: :cry: :wink:
zomerzin schreef:
ma 23 okt, 2023 12:44
Ik heb met interesse dit draadje gelezen en ben benieuwd naar ervaringen met 1x12 (32, 10-51) of 2x11 (keuze genoeg). Voor mijn nieuwe vakantiefiets zoek ik naar een lichtere oplossing dan een Rohloff.
Er is eigenlijk maar één dominant argument waarom 2x11 de beste keuze zal zijn en dat zijn de stapjes tussen de versnellingen in het veelgebruikte middengebied. bepakt op vlak of licht glooiend terrein is de meest rotte omstandigheid om te grote stapjes te moeten slikken. 12 versnellingen tussen de 10-51 of 11 tussen de 11-40, het maakt een verschil. Mijn tip: kijk of je van iemand een paar uur een 1x11 of 1x12 fiets mag uitproberen en je weet of het wat voor je is.

Daarna komen de andere afweging ter sprake.
Precies wat Grandonneur zegt. Als je tevreden bent met een Rohloff-naaf zal het met 1x12 ook wel lukken, zorg er dan wel voor dat je kleinste versnelling klein genoeg is en de stapjes niet te groot. 11x50 gebruikt je op een vakantiefiets hoogst zelden.
Ene M. Gerritsen heeft er ook een stukje over op zijn website staan:
https://www.m-gineering.nl/techdex.htm en dan verder klikken naar aandrijving en dan 2x11
Leon schreef:
di 24 okt, 2023 09:02
Mr. Z schreef:
di 24 okt, 2023 00:21
de 1x12 met Shimano cassettes, daar zijn de eerste 5 kransjes los te vervangen dus kan hoef je niet de hele cassette te vervangen, scheelt best wat qua kosten
Ik hoop dat je de laatste 5 bedoelt.
Mr. Z schreef:
di 24 okt, 2023 00:21
Heb ook een MTB met 1x12 10/51 en 34 voor, daar klim je ook alles mee maar boven de 30 houd het op.
Ik ben al heel lang boven de 30. :oops: :cry: :wink:

Dat is maar waar je begint te tellen maar goed de 5 kleinste en meest gebruikte kransjes dus :wink:
En ben ook al een flinke poos boven de 30 :)
Grandonneur schreef:
di 24 okt, 2023 10:22

Er is eigenlijk maar één dominant argument waarom 2x11 de beste keuze zal zijn en dat zijn de stapjes tussen de versnellingen in het veelgebruikte middengebied. bepakt op vlak of licht glooiend terrein is de meest rotte omstandigheid om te grote stapjes te moeten slikken. 12 versnellingen tussen de 10-51 of 11 tussen de 11-40, het maakt een verschil. Mijn tip: kijk of je van iemand een paar uur een 1x11 of 1x12 fiets mag uitproberen en je weet of het wat voor je is.

Daarna komen de andere afweging ter sprake.
Eigenlijk zegt meneer Shimano dat 2x11 geen 11/40 cassette aan kan, maar in de praktijk lukt het sommige wel.

http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=30,46&RZ=11,12,13,15,17,19,22,25,28,32,36&UF=2230&TF=77&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=42&RZ2=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF2=2230

In de link kan je zien hoe 2x11 11/36 zich verhoud tot 1x12 10/51, dan zie je dat de kleine stapjes van de 2x11 eigenlijk zitten waar je ze meestal niet nodig hebt, en dan heb ik de 1x12 nog een best groot voorblad gegeven, 42 tanden.

Door Ritzelrechner te gebruiken kan je mooi zien wat welke groep doet, kan alles aanpassen, wielmaat etc, belangrijk is wel om je gemiddelde cadans te weten, hij staat standaard op 90 maar dat red ik niet op een dag fietsen, zit gemiddeld op 74.
Klopt helemaal, je kunt heel mooi kijken en schuiven wat voor jouw situatie mooi uit gaat komen. Mijn punt was slechts: begin met dat onderzoek voor jezelf. en kijk daarna naar argumenten slijtage etc.

Mijn 1x11 is voor heel veel situaties heerlijk, maar 'vlak' met wat tasjes tussen de 25-30km/u juist net niet. Het gaat wel hoor, maar als ik 'em daar primair voor had dan liever 2x11.