Stel jezelf de volgende vragen:
Heb ik goede data-informatie van het gebied waar ik doorheen ga fietsen?
Antwoord ja=gps met kaart is zinvol.
Antwoord nee=gps met kaart is onzin
Heb ik een goede papieren kaart?
Antwoord ja=wanneer je de kaart zou scannen én vectoriseren (errug tijdrovende klus! je hebt er in ieder geval een hobby bij) dan heeft een gps met kaart zin.
Antwoord nee=gps met kaart is onzin.
De kaart-datainformatie kan je op verschillende manieren krijgen/kopen, te weten:
Kopen bij Garmin of andere leverancier, downloaden van internet, kopieren van de "buren".
Grofweg gezegd bestaat er voor alle gebieden waar eigenlijk een GPS nodig zou zijn géén goede digitale data-informatie. Die is er wél voor Nederland en Europa. En dat zijn juist gebieden waar een GPS naar mijn mening totale onzin is. (maar goed, dat is voor velen wellicht een beetje te kort door de bocht. Er zijn hele volksstammen vutters die met een GPS de jacobsroute of soortgelijks rijden)
Is een GPS dan onzin? Nee, dat absoluut niet. Samen met een kaart geeft het je wel aan waar je op dat moment bent en met het gebruik van tracklogs kan het leven een stuk makkelijker worden. Maar dat is iets wat elke goedkope GPS kan.
Oh ja, vertrouw niet op de kaarten van landen buiten Europa dat de wegen echt liggen daar waar ze op de kaart staan. Dat is bijna nooit het geval. Waypoints uitzetten met behulp van een kaart van Zambia heeft dus een bijzonder grote foutmarge.
Er is één goede oplossing. Kaart scannen en als moving map gebruiken. Oftewel: je ziet dan op je GPS waar je op de kaart bent. De kaart is dan niet gevectoriseerd maar je kan wel precies zien waar je bent.
Dat werkt prima.
Nadeel: GPS ontvangers die nu in de handel zijn kunnen dat niet. Lisette (expert op dit gebied) heeft dit weekend met de mensen van Garmin gesproken en het antwoord is simpel: daar is volgens Garmin geen markt voor omdat de markt bestaat uit mensen die routes rijden en die routes bieden ze aan.
Een oplossing is een GPS-ontvanger met een PDA. (en een hoop kabels, batterijen en andere rotzooi)
Conclusie: voor wereldfietsers is een goede eenvoudige GPS meer dan voldoende.
Oh ja, Batterijverbruik kan je terug vinden op bv de site van Garmin. Veel GPS'en hebben een save-stand waarbij batterijen worden gespaard. En track-log aanzetten vreet meer batterijen maar ook dat kan je verminderen door de hoeveel logs per tijd te verminderen.
En vergeet niet dat batterijen in het buitenland veeeeeel minder lang meegaan. Twee AA gekocht in NL werkten voor ons de hele dag. Twee AA's gekocht in Senegal werkte ongeveer 1,5 minuut. Ik kon net uitlezen waar we op dat moment waren en dat wist ik eigenlijk al