Dat van die baguette vond ik verreweg de minst erge van de vier voorbeelden van Kees Swart. Ik doelde met mijn opmerking over de betreffende agenten meer op de andere drie voorbeelden die je hier niet citeert. In het algemeen heb ik respect voor, en goede ervaringen met politiemensen, zeker ook in deze tijd.Leon schreef: ↑za 18 apr, 2020 14:56Aan de andere kant gaan België en Nederland het schip in omdat we - netjes gezegd - zo'n losse manier van omgaan met de regelgeving hebben.
Ik keek net richting huis van de buren. Staat buuf met een onbekende vrouw te kletsen, geen gezinslid dus. Géén anderhalve meter. Overbuurman help mijn vriendin met boodschappentassen: geen anderhalve meter.
Pas bleek dat de burgemeester van Lanaken op facebook iemand een tip heeft gegeven om de grenscontroles te omzeilen in zijn eigen gemeente. (Bron)
Daarnet lees ik in een krant dat er een dodelijk ongeval is gebeurd hier vlakbij. Foto uit de krant:
Daar staan dus minstens zeven officiële mannen die kennelijk geen van allen weten wat anderhalve meter is. En ze staan duidelijk niet meer levensreddend bezig te zijn.
Ik weet dat de overlijdenscijfers van België aan kritiek onderhevig zijn, maar België is qua aantal doden betrokken op het inwoneraantal op dit moment wel land nummer 1 in de wereld, dus ook voorbij Italië en Spanje. Nederland is niet echt veel beter, helemaal als je de niet als coronadode geregistreerde doden meetelt.
Dus voordat je een agent belachelijk maakt: ja voor alleen maar één baguette naar de winkel vind ik nu een stom idee.
Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat de situatie in zuid Nederland en België heel ernstig is. Als ik om me heen kijk op straat merk ik dat vrijwel iedereen die ik zie zich aan de afstand houdt. En er zijn zeker uitzonderingen, maar, los of streng gehandhaafd, er zal altijd een stuk eigen verantwoordelijkheidsgevoel nodig zijn om je er aan te houden, en de (zo lang als nodig) blijvende bereidheid van volwassen burgers om te gehoorzamen. Of een losse of strenge aanpak op de lange termijn in zijn totaliteit effectiever is: daar kan verschillend tegen aan gekeken worden. Sterftecijfers per hoofd van de bevolking in een land zullen daar niet het hele verhaal in vertellen.
Hans