door
groverr » di 28 apr, 2020 19:23
De R1 is mooi en afwisselend, maar heeft ook nadelen. Hij is niet heel zwaar, maar je moet hem ook niet onderschatten.
De route gaat relatief veel over onverhard. Vaak grindpaden en soms over stukjes bospad en dat is ook zwaarder fietsen. Een brede band is prettig op deze route, maar noppen zijn niet nodig. De route slingert behoorlijk door het landschap, waardoor je veel extra kilometers fietst. De route gaat over de rand van de Harz en dus niet echt hoog. Lange steile klimmen, zoals in de Ardennen, zitten er niet in. Toch zal je minder afleggen dan op de andere dagen, omdat het daar extra veel op en neer gaat. Alles bij elkaar 'rol' je niet makkelijk naar Berlijn via de R1. Ik vond de route heel uitdagend om hem 'up-tempo' af te leggen. Dat is nooit goed voor een knie
Als je genoodzaakt bent je knie te sparen, moet je zeker niet de R1 fietsen vanwege offroad, klimmen en flink extra kilometers. Je kan dan het beste langs het Mittelland kanaal fietsen of zelf een route maken die een stuk noordelijker is als de R1/D3. Je moet flink naar het noorden als je vlak wil fietsen. Als je héél ruim in de tijd zit kan je natuurlijk wel de R1 fietsen met knieklachten. Je zal dan overal heel rustig aan moeten doen en hele lage versnellingen gebruiken en veel pauzeren. Langs de route staan genoeg schuilhutten. Dan ben je er misschien 2 tot 3 weken zoet mee, maar heb je ook wel heel veel natuur. Ook het gewicht van je bagage speelt een rol bij het klimmen en snelheid maken na een bochtje.
Ik had zelf een aantal stukken van de R1 vervangen voor wat snellere of verharde alternatieven. Dat pakte achteraf maar zelden beter uit. Alleen het afsnijden van een paar grote afwijkingen loonde om binnen een week in Berlijn te komen, zoals het volgen van de Elbe. Soms verschillen de R1 en D3 wat van elkaar. Ik was blijer met de D3 omdat je daarmee vaker door stadjes heen kwam en de bordjes met route beter waren. Wisselen tussen R1 en een eigen vlakke route is niet zo voor de hand liggend. Je zou hoogstens de R1 kunnen volgen tot Munster (hoewel daar juist veel vlakke offroadstukken in zitten) en dan via Bielefeld en Minden naar het Mittellandkanal en het Elbe-Havelkanal.