Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenvraagje - Forum Wereldfietser

Bandenvraagje

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met banden.
Fiets komt binnen een paar dagen aan.

Mijn fiets komt met 700x47C banden, maar een eigen merk van de fabrikant (Norta). Geen idee wie daar achter zit.

Nu lijkt met dat een enorm brede band, en ik weet niet wat de antilek waard is.

Nu ga ik die banden er niet direct af gooien (tenzij ze echt zwaar tegenvallen), maar ik lees graag wat jullie vinden van die breedte.
(het gaat om een stad/trekking fiets)

https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040
Blackbelt schreef:
do 23 apr, 2020 09:47
ik lees graag wat jullie vinden van die breedte.
De breedte lijkt me een erg goede keuze voor jouw toepassing.
Of de band verder goed is? Geen idee. Dan zou je op zijn minst moeten weten welke fabrikant ze voor Norta gemaakt heeft en welk type band het is.
Hou ze goed op druk met een pomp met manometer, dat is het belangrijkste voor fietsbanden.
De laatste jaren fietste ik met een oude Decathlon fiets met vrij smalle bandjes.
Ik heb vroeger nog met dikkere banden gereden, en dat reed heel zwaar.

Voetpomp met manometer heb ik, en ik controleer dat regelmatig. Met een goede pomp is dat ook echt maar een minuutje werk.

Het rare is dat ik op webshops vrijwel geen banden vind van 47mm breed.
Blackbelt schreef:
do 23 apr, 2020 10:04
Ik heb vroeger nog met dikkere banden gereden, en dat reed heel zwaar.
Had die fiets spatborden? Welk type banden waren dat? Hoe hard pompte je die banden op en wat was het totaalgewicht?

Hoe dan ook: het heeft geen zin om op deze fiets met spatborden smallere banden te zetten. De weerstandswinst van smale banden zit hem niet in de rolweerstand maar in de opbouw van de banden en de luchtweerstand, en dat laatste alleen boven de 20 km/u. Met spatborden op de fiets heb je die luchtweerstand toch, ook als je er smallere banden onder zet.

Geniet van het comfort van de bredere banden, mits het geen al te stugge banden zijn.
By the way: het is een E-bike.
Die dikke banden van vroeger was een fiets van mijn vader nog....
Daar zal ik me moeten over zetten, die had spatborden en een 3-speed sturmey archer versnelling.
Nostalgie.
Het lag dus niet (alleen) aan die banden.
Nee, inderdaad niet.

Ben de laatste jaren gewoon niet echt mee met de evolutie. Heb me de laatste weken goed ingelezen, en veel bijgeleerd.

Blijkt dat e-bikes de laatste 2 jaar echt dikke banden gekregen hebben, en dat de rolweerstand nogal mee valt.
Zo is het. Dikke banden hoeven geen grote rolweerstand te hebben. Rolweerstand komt van het profiel en van de stugheid van het karkas. Moderne hoogwaardige brede banden hebben vaak een toch heel soepel karkas. Dat is sneller en ook comfortabeler. Mijn favoriete degelijke tourband is momenteel de Schwalbe Almotion, leverbaar in 50 mm. Dat is de nominale breedte, in werkelijkheid valt deze vaak wat smaller (maar hetzelfde zal vermoedelijk ook gelden voor je huidige banden). Met een beetje geluk past die 50 mm Almotion dus wel. Kun je de spatborden nog iets breder zetten, is er nog wat ruimte bij de mannetjes tussen de liggende en staande achtervorken?
Ik zit ook naar de Almotion in een breedte van 50 mm te kijken, deze wordt echter in 2 uitvoeringen geleverd: eentje geschikt voor tubeless en die weegt 835 gram en een "normale" en die weegt 660 gram. Als je "gewoon" een binnenband wilt monteren, zou ik altijd gaan voor de variant van 660 gram.
Wim schreef:
do 23 apr, 2020 15:49
Zo is het. Dikke banden hoeven geen grote rolweerstand te hebben. Rolweerstand komt van het profiel en van de stugheid van het karkas. Moderne hoogwaardige brede banden hebben vaak een toch heel soepel karkas. Dat is sneller en ook comfortabeler. Mijn favoriete degelijke tourband is momenteel de Schwalbe Almotion, leverbaar in 50 mm. Dat is de nominale breedte, in werkelijkheid valt deze vaak wat smaller (maar hetzelfde zal vermoedelijk ook gelden voor je huidige banden). Met een beetje geluk past die 50 mm Almotion dus wel. Kun je de spatborden nog iets breder zetten, is er nog wat ruimte bij de mannetjes tussen de liggende en staande achtervorken?
Wel.. je eerste zin snap ik niet goed.
Als je band soepel is en diep in veert, dan is de rolweerstand toch een pak groter (grip ook natuurlijk), anders zouden wielrenners toch niet op smalle keiharde banden rijden.

Een beetje comfort wil ik wel, en ik begrijp dat die dikke banden een stuk beter geworden zijn ivm een aantal jaren terug.

Ik zal de banden die er op liggen eerst eens verslijten, tenzij ik regelmatig met een lekke band zit. Daarna zien we wel wat er in de plaats komt.
Tegen dan zal de Schwalbe Marthone Ultra nec Turbo top er wel zijn.... :-)
In elk geval, in vergelijking met de prijs van een fiets is het verschil tussen een standaard bandje en een goede band geen drama.

Bedankt voor de antwoorden!
Blackbelt schreef:
vr 24 apr, 2020 14:04
Als je band soepel is en diep in veert, dan is de rolweerstand toch een pak groter, anders zouden wielrenners toch niet op smalle keiharde banden rijden.
Niet zonder meer. Een dikke band hoeft minder hard te vervormen om hetzelfde stukje in te veren; hij heeft meer omtrek in de dikterichting. Vergelijk het met het buigen van een kort stokje en een lang.
Wielrenners profiteren vooral van de mindere luchtweerstand en het lagere gewicht van band en velg. Bij hen maakt het veel uit omdat ze hard fietsen; althans dat is de bedoeling.