Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Comanche of Gazelle Medeo City - Forum Wereldfietser

Batavus Comanche of Gazelle Medeo City

Ik ben opzoek naar een nieuwe Hybride fiets. En nu ben ik aan het twijfelen tussen de:

Batavus Comanche (Richtrpijs 1200 euro)
Gazelle Medeo City (Richtprijs 900 euro)

Volgens mij is het belangerijkste verschil dat de Comanche de C500 groep erop heeft. Die van de Medeo City heeft Alivio. Kwa uitraling vind ik de Comanche mooier. Maar dat is persoonlijk.

Het zijn allebei goede fietsen. En de Comanche is dus wel een duurdere prijsklasse. Wat zou de beste keuze zijn?

Alvast bedankt.

Ik zou voor geen van beide gaan. En als ik voor een van de twee zou gaan is het de Medeo en dan liet ik hem afmonteren als Deore of Deore LX.
Zoek je een vakantiefiets of een gewone hybride want de twee die je opsomt zijn geen "echte" vakantiefietsen maar wel mooie hybrides.

Het hoeft ook geen vakantie fiets te zijn. Gewoon een goede hybride waar je goede stukken mee kan rijden.

Waarom zou je geen van 2 kiezen dan?

Jan-Willem schreef:Het hoeft ook geen vakantie fiets te zijn. Gewoon een goede hybride waar je goede stukken mee kan rijden.

Waarom zou je geen van 2 kiezen dan?
Omdat je voor 900 a 1200 euro een echte vakantiefiets hebt, waar je ook een hybride van kunt maken als je de voordrager er af laat. Meestal staat er ook een Deore LX groep op en dat is beter dan een Alivio of C500 Nexave. Met een Deore of een LX haal je veel meer km's en heb je dus langer plezier van je fiets.

Jan-Willem schreef:Het hoeft ook geen vakantie fiets te zijn. Gewoon een goede hybride waar je goede stukken mee kan rijden.

Waarom zou je geen van 2 kiezen dan?
Omdat een groep als Alivio goed is voor een stads/boodschappen fiets. Wil je gaan touren en je wilt tochtjes maken zou ik toch denken aan minimaal Deore. Waarbij je ook kan denken aan een RIH fiets, KOGA of een GIANT.

Bij die merken zie je wel meer V-brakes. als Rollerbrakes. Waarbij het laatste me weer beter lijkt. Al zijn remmen goedkoper te vervangen. De V-brakes dus.

Wat zou de meerpijs zijn om Deore (LX) te laten monteren ipv Alivio/C500.

Jan-Willem schreef:Bij die merken zie je wel meer V-brakes. als Rollerbrakes. Waarbij het laatste me weer beter lijkt. Al zijn remmen goedkoper te vervangen. De V-brakes dus.
Je kan ook opteren voor hydraulische velgremmen. Een je ze gewoon bent, wil je niets anders meer, geloof me. Een heel goede keuze is een Giant expedition. Je kan tussen verschillende opties kiezen, aangezien er 3 afmontages zijn. De duurste is een Deore LX met hydraulische remmen en komt op een 1300 euro dacht ik.

Jan-Willem schreef:deze bedoel je dan. http://www.izibike.nl/product/411/Giant ... tion%201.0
Ja dat is de duurste Giant Expedition met Deore LX en hydraulische velgremmen. Je kan de voordragers er af halen als je hem niet zoekt te gebruiken. Ik denk dat iedereen het wel ongeveer met me eens is dat het een betere optie is dan de Batavus Comanche. Maar ik zoek dan natuurlijk ook meer naar vakantiefietsen. Als ik een hybride zou kopen, kocht ik eentje met een naafversnelling. De nexxus 8 is goed genoeg als je in de stad rijdt. Je hebt niks onderhoud en van het extra gewicht heb je weinig last als je niet al te grote afstanden aflegt. Die Giant is een optie, er zijn zoveel mogelijke hybrides/vakantiefietsen. Maar ik zou toch zeker voor een Deore of Deore LX afmontage gaan als je van plan bent een 1000 euro te spenderen.

Jan-Willem schreef:Bij die merken zie je wel meer V-brakes. als Rollerbrakes. Waarbij het laatste me weer beter lijkt. Al zijn remmen goedkoper te vervangen. De V-brakes dus.

Wat zou de meerpijs zijn om Deore (LX) te laten monteren ipv Alivio/C500.
Nee rollerbrakes zijn zwaar, ze rammelen, je moet voor en achter paraplu gaan spaken, ze kunnen hun warmte minder goed kwijt, en het rem vermogen is nou ook niet om over na huis te schrijven. Zijn ook niet of nauwelijks te repareren, is-ie kapot, moet er een hele nieuwe in.

s0lar schreef:
Jan-Willem schreef:Bij die merken zie je wel meer V-brakes. als Rollerbrakes. Waarbij het laatste me weer beter lijkt. Al zijn remmen goedkoper te vervangen. De V-brakes dus.
Je kan ook opteren voor hydraulische velgremmen. Een je ze gewoon bent, wil je niets anders meer, geloof me. Een heel goede keuze is een Giant expedition. Je kan tussen verschillende opties kiezen, aangezien er 3 afmontages zijn. De duurste is een Deore LX met hydraulische remmen en komt op een 1300 euro dacht ik.
Hydraulic op een/stads tourfiets? Uitermate overdreven. dat is zoiet als het bezitten van een 4wheel-drive en alleen op asfalt rijden. Daar komt bij dat als je fiets ergens in een klem zet naast een ander fiets en de eigenaar haalt die vervolgens onzorgvuldig weg waar bij jouw mooie oleikabel kapot getrokken wordt je meer werk hebt om het weer in orde te krijgen.

Jan-Willem schreef:Bij die merken zie je wel meer V-brakes. als Rollerbrakes. Waarbij het laatste me weer beter lijkt. Al zijn remmen goedkoper te vervangen. De V-brakes dus.

Wat zou de meerpijs zijn om Deore (LX) te laten monteren ipv Alivio/C500.
Ik denk rond de 150 - 200 euro. Maar hoeveel wil je/heb je te besteden?

Zo rond de 1200. Maar het is allemaal leuk. LX/TX. Is het niet wat overkill. Tis niet zo dat ik nou 1000 km in de maand rij ofzo.

Xt is misschien overkill, maar LX is zeker een goeie keuze. Je gaat achteraf minder kosten hebben en langer kunnen genieten van je fiets omdat ie zo soepel blijft schakelen. En hydraulische remmen zijn zeker geen overbodige luxe. Nooit meer je blokjes afstellen of je remkabel aanspannen. Er zijn genoeg draadjes hierover, zoek maar op het forum.

Jan-Willem schreef:Zo rond de 1200. Maar het is allemaal leuk. LX/TX. Is het niet wat overkill. Tis niet zo dat ik nou 1000 km in de maand rij ofzo.
Als jij 1200 te besteden hebt ga je teveel geld uitgeven voor een stads/tourfiets. Dan is de Giant expedition een véééél betere keuze voor dat geld. Santos en Idworx kun je ook al en goed afgemonteerd krijgen voor rond 1100,-

s0lar schreef:Xt is misschien overkill, maar LX is zeker een goeie keuze. Je gaat achteraf minder kosten hebben en langer kunnen genieten van je fiets omdat ie zo soepel blijft schakelen. En hydraulische remmen zijn zeker geen overbodige luxe. Nooit meer je blokjes afstellen of je remkabel aanspannen. Er zijn genoeg draadjes hierover, zoek maar op het forum.
Oliedraadjes of staaldraadjes :wink:

Haike schreef:
s0lar schreef:Xt is misschien overkill, maar LX is zeker een goeie keuze. Je gaat achteraf minder kosten hebben en langer kunnen genieten van je fiets omdat ie zo soepel blijft schakelen. En hydraulische remmen zijn zeker geen overbodige luxe. Nooit meer je blokjes afstellen of je remkabel aanspannen. Er zijn genoeg draadjes hierover, zoek maar op het forum.
Oliedraadjes of staaldraadjes :wink:
Topics, maar leuke woordspeling :).

Maar jullie zouden eerder V brakes kiezen ipv rollerbrakes?

Jan-Willem schreef:Maar jullie zouden eerder V brakes kiezen ipv rollerbrakes?
V-brakes van Shimano XT moet je ook niet meer bijregelen. Ik zou niet meer voor V-brakes gaan maar ineens hydraulisch. Zoveel meer betaal je er niet voor en remt zo veel aangenamer. Als je dan toch voor V-brakes gaat, neem dan de XT's.

Jan-Willem schreef:Maar jullie zouden eerder V brakes kiezen ipv rollerbrakes?
Als jij geen reisfiets zoekt of wilt, zou ik niet voor een XT groep, schijfremmen, hydraulic, of wat dan ook gaan, slaat helemaal nergens op en maakt je fiets alleen maar kwetsbaarder, en diefstal gevoeliger. Als je wel een ranndoneur wilt is het een ander verhaal. En ja geen rollerbrakes maar een deugdelijk velgrem gewoon met een kabeltje. Goed genoeg voor wat jij hebt aan gegeven. Wil je wel de alpen of wat dan ook voor een berg over, kan dat nog steeds met een rem met kabel, maar als je nog niks hebt aangeschaft, doch wel al besmet bent met het fietsvirus is goed om serieus naar andere opties te kijken.