Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting vernieuwen. - Forum Wereldfietser

Ketting vernieuwen.

Ik heb vorig jaar een gebruikte Koga e-bike gekocht 3 jaar oud en nu 5000 km op de teller.
Alles werkt perfect ook schakelen maar we waren afgelopen winter in Spanje en daar merkte ik dat berg op de kleine versnellingen niet goed werkte kraken en overslaan, bij vlakke wegen geen last.
Ik heb toen zelf wat bij gesteld en toen ging het iets beter maar kon niet meer op kleinste tandwiel komen.
Nu is de vraag kunnen de tandwielen en ketting al versleten zijn?
Ik had op mijn oude Santos Rhollof met snaar dus weinig ervaring met ketting en tandwiel blok.
saagstree schreef:
do 23 apr, 2020 08:50
Nu is de vraag kunnen de tandwielen en ketting al versleten zijn?
Ik had op mijn oude Santos Rhollof met snaar dus weinig ervaring met ketting en tandwiel blok.
Ik begrijp uit de woorden "tandwiel blok" dat het een derailleurfiets is?
Dan is het normaal dat op zijn minst de ketting behoorlijk versleten is. Het kan meevallen, maar het kan ook tegenvallen doordat je met klachten toch hebt doorgefietst Als je pech hebt zijn tevens zowel de kransjes (achter) als de jettingbladen voor versleten.
Je fiets heeft dus gewoon onderhoud nodig.
De fietsenwinkel waar ik hem kocht vertelde dat de fiets een grote service beurt had gekregen.
Daar twijfelde ik ook aan en had 6 maanden garantie maar ze reageren op geen een mail meer dus ben er klaar mee.
Was toch geen kleine winkel maar wel twee uur rijden bij ons vandaan.
Een groot onderhoud betekent niet dat ze dit standaard vervangen.

In plaats van te mailen zou ik ze toch een paar keer bellen.
Kan ook zijn dat het gewoon beetje regelen is.
saagstree schreef:
do 23 apr, 2020 12:35
De fietsenwinkel waar ik hem kocht vertelde dat de fiets een grote service beurt had gekregen.
Dat kan ook best nog waar zijn want ik weet niet hoeveel km je sindsdien hebt gefietst en hoe. (Met name regen en winter)
Ook kan het probleem dat je had ook best een heel ander probleem zijn dan slijtage, maar dat wil niet zeggen dat de ketting dan niet ook versleten is. Dat zou vrij normaal zijn na 5000 km.
Als je ketting niet op het kleinste tandwiel kan, (voor of achter) heeft dat vaak met andere dingen te maken.

Bv afstelling van de voor of achter derailleur.

Schakelen kost zeer veel kracht op de kabel, waar door deze oprekt. Moet je derailleurs dus bijstellen.

Mario
Maar 5000 km is toch niet gek? Al helemaal niet als er extra elektrische aandrijfkracht op heeft gestaan.
Inderdaad. 5000km is genoeg om de ketting te vervangen.

Mario