Hoewel ik geen electrotechnicus ben, heb ik, lang geleden, ongeveer 6 jaar van mijn professionele leven in onderzoek aan batterijen en accu's gezeten. Ik heb daarom toch wat aanvullend commentaar.
Hans Keesom schreef: ↑za 18 apr, 2020 20:11
Het antwoord is volgens mij simpel, je gaat niets beschadigen met de standaard USB poorten. Een apparaat gaat nooit sneller laden dan ie zelf wil. 5 Volt is 5 Volt. Hoeveel amperes het apparaat afneemt bepaalt het zelf.
Het enige wat "fout" kan gaan is dat je een langzaam ladend apparaat in een snelle poort steekt en andersom. Dat is eigenlijk niet zozeer fout, maar wellicht wat jammer,
Een standaard USB 3.0 poort is begrensd op 900mA. Dat is voor de meeste apparaten die ik ken niet schadelijk. Maar er zijn ook andere laders dan standaard USB poorten en apparaten die je sneller wilt opladen dan met 0,9A. Dan moet je wel opletten.
Veel apparaten hebben geen laadbegrenzer aan de ingangskant. Er kan dan wel degelijk schade ontstaan door te snel opladen, of een lagere capaciteit. Ik heb een Apple iPhone-5 met een lader die gespecificeerd is als 5V-1A. Mijn iPad lader is 5V-2,3A. Als ik mijn iPhone met die iPad lader oplaadt, is er een gevaar dat de Li-ionen niet goed over de koolstof-anode verdeeld worden. Omdat opladen vrijwel altijd gepaard gaat met warmteontwikkeling en volumeverandering van de electrodematerialen, kan te snel opladen leiden tot te hoge temperatuur én tot het scheuren van de electrode-materialen. Dat laatste is een belangrijke reden van vermindering van capaciteit over een aantal laad/ontlaadcycli (plaatje uit
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries)
Een wat alledaagse maar niet onjuiste vergelijking is die met het vullen van de rijen van een concert- of bioscoopzaal vanaf de zijkanten. Bij hoge aanvoer worden de stoelen dicht bij de zijkant als eerste bezet. Die blokkeren de bezetting van de stoelen in het midden van de rij, dus minder capaciteit. Bij een accu is er dan ook nog de schade door ongelijke uitzetting tussen de zijkanten en het midden.
De capaciteit van een accu wordt vaak aangeduid met het symbool C en de eenheid is Ah (amperes x uren). De maximale laadsnelheid staat vaak aangegeven in C, bv. als 0.5C. Een laadsnelheid van 0.5C betekent de de beginstroom van de lader (in A) niet hogere mag zijn dan de helft van dat Ah-getal. Volledig opladen van een bijna lege accu zal dan vermoedelijk ca. 3 uur zal duren, want je begint met een stroom die de accu voor de helft oplaadt in het eerste uur, maar geleidelijk daalt die stroom en de laatste procentjes gaan veel langzamer.
koenie schreef: ↑za 18 apr, 2020 22:50
Ik heb ook begrepen dat er minder stroomverlies zou zijn als je je toestel en powerbank met elkaar verbindt met korte kabels ipv lange. Ik heb ook dikke en dunnere kabels, dus ook dat zal wel weer wat uitmaken, maar hoe een eenvoudige fietser het allemaal nog uitmekaar moet houden is soms een raadsel.
Stroomverlies bestaat niet. Bij gelijkstroom is het zo dat alle stroom die er aan de ene kant van de kabel ingaat er aan de andere kant uitkomt. Stroomverlies heb je alleen als er in die kabel een condensator zit, maar dat is bij gewone kabels verwaarloosbaar. Een korte kabel heeft een lagere weerstand dan een lange kabel, dus er ontstaat een spanningsverlies.
Vergelijk het met water wat je door een dikkere op dunnere tuinslang voert. Als de slang niet lek is, komt alles wat er in gaat er aan de andere kant weer uit. Maar de druk van het water dat uitstroomt en het uitstroomvolume per seconde is lager naarmate de slang dunner en langer is.
Daarom is het antwoord op de volgende vraag van belang :
Bert van Sprang schreef: ↑za 18 apr, 2020 22:36
Moet ik dan ook nog op de capaciteit van de bijhorende kabels letten en waaraan zie ik dat?
Nee, de kabels doen er bij het laden niet toe.
Elke kabel kan voldoende stroom transporteren. Als hij toch veel weerstand heeft, zal dat de spanning iets verlagen, wat betekent dat de stroom in het begin van het laadproces iets gereduceerd is. Maar als de accu bijna vol is, daalt die weerstand evenredig met stroom naar nul en verdwijnt dat effect. Prakties merkt je er niets van.
Kabelweerstand is alleen van belang bij ontladen als je grote stromen trekt, bv. een startkabel verbonden met een autoaccu.